abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42381572
Ik weet niet helemaal zeker of dit het juiste subforum ervoor is; zoniet, dan zal dit snel genoeg verplaatst worden.

Na aardig wat jaren in de IT, is -ondanks leuke collega's- me één ding heel duidelijk geworden: het is niet mijn ding. Ik wil iets heel anders doen; iets waar m'n hart ligt. Het enige probleem is dus dat ik daar geen praktijkervaring mee heb; er kloppen altijd veel mensen bij mij aan, ik luister graag (en schijn er ook goed in te zijn) en wanneer nodig, geef ik ook wel wat advies.

Programmeren was altijd leuk als hobby, maar daar houd het zo ongeveer wel op; zelfs het hobby aspect kan me nog maar weinig boeien. Ik zal waarschijnlijk geen regel code meer schrijven in m'n vrije tijd als ik eenmaal "uit" de IT ben gestapt.

Mijn vraag is eigenlijk: als je vanuit een hele andere sector ineens aan de slag wilt als maatschappelijk werker, zonder ervaring, maar wel met het vooruitzicht om de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening te gaan doen zodra het nieuwe jaar begint; hoe makkelijk kom je dan ergens aan het werk?
Denken ist schwer, darum urteilen die meisten.
  Licht Ontvlambaar donderdag 5 oktober 2006 @ 10:19:48 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_42381628
Mijn eerste reactie... zonder opleiding: Niet. Tenminste, dat mag ik hopen (niet voor jou overigens). Als je hulp zoekt, verwacht je toch wel een gekwalificeerd persoon tegenover je te krijgen.

Zoek eens uit of je de opleiding ook in deeltijd naast je huidige baan zou kunnen doen...

In elk geval succes!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_42381841
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:17 schreef Seele het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk: als je vanuit een hele andere sector ineens aan de slag wilt als maatschappelijk werker, zonder ervaring, maar wel met het vooruitzicht om de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening te gaan doen zodra het nieuwe jaar begint; hoe makkelijk kom je dan ergens aan het werk?
Ik kan me niet voorstellen dat je een baan vindt. Er zijn genoeg gediplomeerde maatschappelijk werkers die een baan zoeken. Als instantie zou ik dan nooit een ongediplomeerde medewerker aannemen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_42383673
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:19 schreef Sjeen het volgende:
Mijn eerste reactie... zonder opleiding: Niet. Tenminste, dat mag ik hopen (niet voor jou overigens). Als je hulp zoekt, verwacht je toch wel een gekwalificeerd persoon tegenover je te krijgen.
Da's waar, maar er zullen ook wel functie's zijn waarvoor je zonder een complete opleiding en mét het vermogen om goed met mensen om te kunnen gaan, je tijd nuttig kan besteden. Ik wil de opleiding duaal doen (wat gelukkig wel kan), want m'n financiële situatie laat het voorlopig niet toe om weer fulltime naar school te gaan en te leven van een bijbaantje.
quote:
Zoek eens uit of je de opleiding ook in deeltijd naast je huidige baan zou kunnen doen...
Nou, het is niet alleen dat ik ander werk wil doen, maar ook -vooral- dat ik het niet meer trek als ik nog vier jaar in de IT moet zitten. Ik kan wel een heel scale aan 'odd jobs' gaan doen, om geld binnen te halen, maar ik wil het liefst ergens meteen aan de slag, wat direct aansluit op m'n nieuwe opleiding. Nou is duaal meestal voor mensen die al een vooropleiding hebben in een soortgelijk vakgebied, maar voor aparte gevallen zoals ik, zou volgens mij ook wel plaats moeten zijn.
quote:
In elk geval succes!
Dankje.
pi_42384006
Ik werk zelf bij een instelling voor maatschappelijk werk, en bij ons moet je minimaal al met een AMW-opleiding bezig zijn om aangenomen te worden. Zonder opleiding of diploma word je niet aangenomen.

Het probleem met die duale opleiding is dat je een baan van een bepaald aantal uur per week moet hebben die aansluit op je opleiding, anders wordt je niet op de opleiding toegelaten. Maar die baan krijg je weer niet zonder opleiding...

Wat voor jou misschien wel een optie is, is de deeltijdopleiding, want volgens mij heb je daar niet direct een baan in het AMW voor nodig. Zodra je dan een tijdje met die opleiding bezig bent kun je misschien wel een aansluitende baan vinden.
pi_42384045
Oh, en als je eenmaal bent overgestapt van het bedrijfsleven naar de geitenwollensokkensector wil je nooit meer iets anders. Goede beslissing dus
  donderdag 5 oktober 2006 @ 12:16:27 #7
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_42384690
Ik heb zelf maatschappelijk werk gestudeerd op HBO niveau. Die opleiding (of in ieder geval de basis daarvan) is echt wel nodig om als maatschappelijk werker aan de slag te kunnen gaan. Je krijgt te maken met echte mensen en echte problemen, dus dan wil je goed beslagen ten ijs komen. Met alle respect, maar het is echt wel meer dan dat je die fijne vent bent waar je vrienden graag mee praten als er iets aan de hand is. Op zich is het een goed teken dat mensen bij jou (TS) aankloppen, maar feitelijk help je ze alleen maar op de manier zoals jij denkt dat het het best is. Methodisch gezien heb je geen idee waar je mee bezig bent.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het vak niet te onderschatten is. Zowel voor jezelf als voor de mensen waar je mee komt te werken is het belangrijk dat je professioneel bezig bent. Ik denk dat het juist daardoor moeilijk zal zijn om zonder ervaring een baan te vinden. Ik zou je aanraden om eens te gaan praten over een deeltijd opleiding en te kijken of er mogelijkheden zijn om tegelijkertijd te werken en leren.

Btw, ik ben na mijn studie de ICT ingerold en echt spijt heb ik daar nooit van gehad. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
pi_42385309
Bij een deeltijdstudie is het probleem dat je geacht wordt minstens 20 uur per week te werken in de sector waarvoor je de studie doet. En een baan vinden in die sector zonder opleiding is nogal moeilijk.
Dus dat maakt het er niet makkelijker op.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_42400819
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 12:42 schreef Biancavia het volgende:
Bij een deeltijdstudie is het probleem dat je geacht wordt minstens 20 uur per week te werken in de sector waarvoor je de studie doet. En een baan vinden in die sector zonder opleiding is nogal moeilijk.
Dus dat maakt het er niet makkelijker op.
Bij duaal ben je verplicht om te werken binnen het vakgebied waarin de studie valt, het is een voorwaarde om te kunnen beginnen. Bij deeltijd maakt dat toch helemaal niets uit? Of verschilt dat per opleiding/hogeschool? Ik ken iemand die in een callcenter werkt en deeltijd bedrijfseconomie doet ......
pi_42401146
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 20:20 schreef Serinde het volgende:

[..]

Bij duaal ben je verplicht om te werken binnen het vakgebied waarin de studie valt, het is een voorwaarde om te kunnen beginnen. Bij deeltijd maakt dat toch helemaal niets uit? Of verschilt dat per opleiding/hogeschool? Ik ken iemand die in een callcenter werkt en deeltijd bedrijfseconomie doet ......
Ik dacht idd. ook dat het niks uitmaakte...althans niet bij de AMW-opleiding.
pi_42407398
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:52 schreef Sense het volgende:
Oh, en als je eenmaal bent overgestapt van het bedrijfsleven naar de geitenwollensokkensector wil je nooit meer iets anders. Goede beslissing dus
Zo voelt het ook, ondanks dat het nog een paar jaartjes zal duren voordat de daadwerkelijke omscholing achter me ligt.
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 12:16 schreef Everett het volgende:
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het vak niet te onderschatten is. Zowel voor jezelf als voor de mensen waar je mee komt te werken is het belangrijk dat je professioneel bezig bent. Ik denk dat het juist daardoor moeilijk zal zijn om zonder ervaring een baan te vinden. Ik zou je aanraden om eens te gaan praten over een deeltijd opleiding en te kijken of er mogelijkheden zijn om tegelijkertijd te werken en leren.
Dat heb je erg duidelijk gemaakt en het geldt voor vrijwel alle beroepen. Ik zie m'n collega's zichzelf soms helemaal opvreten als ze vertellen van de tante op een verjaardag die na hun antwoord op de 'wat voor werk doe je?', reageert met, 'oh, dat doet onze zoon van 16 ook'.

Maar, we hebben hier een bibliotheek, dus ik ga mezelf stevig inlezen in maatschappelijk werk zodat ik in ieder geval een helderder beeld heb van alles wat erbij komt kijken. Het vakkenpakket gaf er al iets van weg en ik heb ook de nodige docu's gezien over maatschappelijk werkers, dus onderschatten zal ik het zeker niet.
quote:
Btw, ik ben na mijn studie de ICT ingerold en echt spijt heb ik daar nooit van gehad. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ieder zijn/haar ding.
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 20:20 schreef Serinde het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik ervan weet; deeltijd geeft je juist de vrijheid om eventueel iets totaal anders te doen. Ik weet alleen niet hoe het met stages zit én ik vraag me af (en hoop van wel) dat ik bijvoorbeeld in het jaar voor/tijdens/na m'n stage om kan schakelen naar duaal. Maar, er zijn binnenkort weer open dagen, dus dan vraag ik het daar.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reactie's allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')