abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 16:02:29 #1
115666 Nouk82
Nananananananana, Batman!
pi_42361288
Wegens verandering van financiele situatie (a.k.a: ik heb zelf inkomen) gaan vriendlief en ik aan de gezamelijke rekening. Daar worden dus de gezamelijke dingetjes van betaald.
Een van die gezamelijke dingen die betaald moeten worden zijn de boodschappen. Echter betaalde ik vroeger altijd de boodschappen en ik ben dus gewend om te winkelen a la 'waar heb ik zin in' ipv 'hoeveel geld heb ik nog'. De ene keer was ik goedkoop uit, de andere keer heel duur. We hebben dus niet echt een vast bedrag wat we uitgeven aan boodschappen. (ligt er ook aan of we die week 'dure' dingen nodig hebben, zoals waspoeder of veel vlees)

Ik ben er dus een beetje huiverig voor om een bedrag af te spreken dat hiervoor op de gezmaelijke rekening gaat. Dat sta ik dadelijk opeens bij de kassa en blijk ik teveel te hebben gekocht, waardoor ik niet genoeg geld op die rekening heb staan.
Of blijkt de verzekering niet betaald, omdat ik het geld had uitgegeven aan koteletjes...

Hoe doen jullie dit?

Ik zat zelf te denken aan een boodschappenportomoneetje, waarin dan een X bedrag gaat elke maand en waarvan we boodschappen kunnen gaan doen. Wat je dan zelf afrekent kun je dan weer verrekenen met het geld uit het portomoneetje. Dan heb je inzicht in wat er nog over is, of je te weinig hebt (of dat je nog over hebt, yay!).

Zou dat wat zijn?
** Hey, I don't make the rules. I just twist them to my purposes. **
**Run, my delicious little chunks of XP, Run! **
pi_42361407
schopje van LIF naar WGR
pi_42361705
Je zou kunnen uitrekenen hoeveel je ongeveer nodig hebt per maand. Als je nou naar 3 weken even het saldo checkt, weet je of jullie bij moeten vullen of de maand erop want minder kunnen storten.
En als je teveel hebt gekocht, kan het toch nog van je privé rekening? Of zeg je die op?
pi_42361931
Mijn huisgenoot en ik waren daar erg makkelijk in. We deden gewoon samen boodschappen en deelde het bedrag door 2. De ene keer ahd hij wat meer en de andere keer ik.....ging prima
pi_42361961
Wij hebben een speciale rekening voor de boodschappen. Gewoon in de gaten houden wat je uitgeeft, dan sta je ook niet voor verassingen. Ik hou voor mijn situatie ongeveer ¤ 10 per dag aan en dat gaat tot nu toe erg goed.
pi_42362047
waarom niet gewoon één rekening voor alles. Laat je daar beide je salaris op storten en klaar is kees. Is net zo makkelijk
pi_42362076
wat kost dat nou in de supermarkt, schapen?
pi_42362109
je kan het cash wekelijks cash in een vaste portemonee doen..doe daar een bedrag in en dat is alleen boodschappengeld..als iemand boodschappen heeft gedaan daarvan doe je het bonnetje erin..word er teveel uitgegeven door iemand of een aankoop gedaan die jij niet lust en iets dergelijks overleg je om dat van je eigen geld te doen..hebben wij ook..we hebben samen alle rekeningen maar ook ons eigen prive geld..ik hoef aan mijn man en andersom niet uit te leggen wat ik met mijn zakgeld doe
pi_42362135
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 16:33 schreef nodisch18 het volgende:
waarom niet gewoon één rekening voor alles. Laat je daar beide je salaris op storten en klaar is kees. Is net zo makkelijk
Das wel het stomste wat je kan doen als je niet eens getrouwd bent.
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
pi_42362142
Ik zou er gewoon teveel op storten zeg maar, mocht je eens wat duurder uitzijn, dan is het ook geen ramp, en ben je altijd goedkoper uit, dan heb je nog een leuk spaarpotje..

10 euro per dag is geloof ik wel een redelijk bedrag, het zal in ieder geval niet snel te laag zijn..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_42362152
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 16:36 schreef arexes het volgende:

[..]

Een beetje vertrouwen is jou vreemd?
pi_42362160
hij betaalt hypotheek, ik zet (ongeveer) zelfde bedrag op gez. rekening. Van die gez. rekening hebben we allebei een pinpas. Alles wat gemeenschappelijk is (telefoon, VVE e.d.) gaan van die rekening af. Zo houden we allebei prive bedrag over voor eigen gebruik !
  woensdag 4 oktober 2006 @ 17:08:14 #13
127131 TrickyDick
I'm NOT a Crook
pi_42362815
Aan het begin van de maand haal ik 250 Euro van mijn rekening en mijn vriendin 150 Euro (ik verdien ietwat meer, maar belangrijker ik houd van lekker eten) ... Dit doen we in een potje en als we dan boodschappen nodig hebben halen we het geld hier uit !!! Het is (voor ons in ieder geval) te veel voor de maandelijkse boodschappen en daardoor neemt het geld in het potje iedere maand toe; als nu de zomervakantie weer gaat aanbreken, halen we er alles in één keer uit en hebben we een leuk extra-tje voor op vakantie !!!

Daar komt bij dat je hoe dan ook aan het begin van de maand al weet hoeveel je kwijt bent aan boodschappen, hetgeen makkelijk is om een overzicht te hebben van hoeveel je voor leuke dingen doen overhoudt !!!
Politics Would Be A Helluva Good Business If It Weren't For The Goddamned People...
pi_42363173
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 16:36 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Een beetje vertrouwen is jou vreemd?
Dat heeft nog niet eens zozeer met vertrouwen te maken (maar inderdaad, ik vind het ook een tikje naief om al het geld op de grote hoop te gooien. Het is wel eens voorgekomen dat een relatie van het ene op het andere moment ophield te bestaan) maar natuurlijk ook met aansprakelijkheid.

Stel voor dat je partner aansprakelijk is uit onrechtmatige daad. De benadeelde schuldeiser gaat verhaal zoeken en vindt dat in de bankrekening van je partner. Daar zit jouw geld ook bij. Hoe is dat intern dan geregeld? Dan zul je in het slechtste geval op jouw beurt bij je partner moeten gaan vorderen (heel bevorderlijk voor de gezelligheid thuis). Is het dan niet handig het sowieso bij gescheiden vermogens te laten en pas bij een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap een een goederengemeenschap te gaan denken?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 17:35:22 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_42363611
Als me vriendin over is heb ik gewoon niks in te brengen ik kook dat dan wel. Maar zij koopt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 17:41:47 #16
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_42363767
Wij hebben gekeken wat er per week uitgegeven wordt en dat wordt op de rekening van mijn vriend gestort, hij betaald alles. Wij kwamen uit op ongeveer 50 euro per week voor 2 personen En 1 keer per week boodschappen doen scheelt zoveel!! Daarnaast vries ik alles in wat over is, wij eten nu al vanaf maandag met z'n 2en kliekjes en ik heb nog 2 bakken swtaan dus komt goed deze week
Komen dus per 4 weken (maand) uit op 200 euro, min 1 week vriezermeuk is 150 euro per maand voor boodschappen
Wasmiddel, vaatwasserblokjes, toiletpapier etc. komt allemaal van de makro en wordt eens in de 3 maanden aangevuld ofzo
Wasmiddel neem ik overigens ook nogal eens mee van de lidl, erg goed en goedkoop

Overigens zijn wij sinds kort overgestapt van AH-boodschappen naar Jumbo en dat scheelt ook hoor!! Nu was afgelopen week de cola in de aanbieding bij AH (3 4-pakken voor de prijs van 2) en die nemen we dan daar weer mee, beetje rondkijken waar wat goedkoop is dus
To infinity…and beyond!
pi_42363786
quote:

[..]

Vanaf dag 1 samen op 1 rekening, maar als je je eigen vriendin al niet vertrouwt dan kan je er beter gelijk mee kappen.
Enne het gaat al ruim 20 jaar goed, nooit gezeik over geld of wat dan ook.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 17:51:07 #18
14814 Dungeonmaster
Comes with sword
pi_42364049
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 16:36 schreef teigan het volgende:
Ik zou er gewoon teveel op storten zeg maar, mocht je eens wat duurder uitzijn, dan is het ook geen ramp, en ben je altijd goedkoper uit, dan heb je nog een leuk spaarpotje..

10 euro per dag is geloof ik wel een redelijk bedrag, het zal in ieder geval niet snel te laag zijn..
Eens. Zo doen wij dat ook. Gewoon uitgaan van een te hoog bedrag. Wat overblijft wordt bijgelegd bij de vakantie of iets dergelijks. Werkt prima en je kan lekker kopen waar je zin in hebt.
Rescuer of the distressed damsel
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:28:28 #19
115666 Nouk82
pi_42398836
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 17:51 schreef Dungeonmaster het volgende:
Eens. Zo doen wij dat ook. Gewoon uitgaan van een te hoog bedrag. Wat overblijft wordt bijgelegd bij de vakantie of iets dergelijks. Werkt prima en je kan lekker kopen waar je zin in hebt.
Hmmm, niemand hier last van 'ik ga stiekem al uit van het te hoge bedrag'? Ik reken dan altijd vrolijk het geld dat ik eigenlijk 'teveel' zou moeten hebben tot mijn beschikbare centjes. (Zoals mijn 1000-euro-rood-staan-functie gezien word als ik-kan-nog-1000-euro-uitgeven)

Vriendlief vond trouwens het portemoneetjes idee een prima plan. Zo gaan we het dus eens proberen, kijken of het werkt.

En ik zou NOOIT een compleet gezamelijke rekening met hem willen hebben. Ik verdien mijn geld, hij het zijne en we willen allebei zelf graag bepalen waar we het aan uitgeven, zonder gezeur van de ander. Zou bij ons nooit goed gaan, zo'n gezamelijk iets.
pi_42400072
Wij betalen de boodschappen niet van de gezamenlijke rekening. We storten ieder elke maand een bedrag voor de huur, g/w/l, telefoonabonnementen etc en de boodschappen doen we om-en-om. Hij meer dan ik. Maar hij verdient ook bijna de helft meer
Boodschappen van de gezamelijke rekening vind ik gewoon niet fijn omdat je (althans: wij) vantevoren niet weet wat je daaraan utigeeft. Het verschilt nogal bij ons. Met het bedrag dat we storten kunnen we de vaste lasten betalen en blijft er maandelijks een bedrag staan. We pinnen niks van die rekening dus we weten dat daar altijd genoeg op staat.
pi_42400704
quote:
Dat sta ik dadelijk opeens bij de kassa en blijk ik teveel te hebben gekocht, waardoor ik niet genoeg geld op die rekening heb staan.
Kredietlimietje misschien een uitkomst.
  zondag 8 oktober 2006 @ 16:25:10 #22
115666 Nouk82
pi_42481945
Voor kredietlimietjes betaal je geld, dus liever niet

Zoals ik al zei heb ik de neiging om krediet als uitgeefbaar geld te zien...
pi_42482282
quote:

[..]

Wat heeft een gezamelijke rekening nou te maken met trouwen joh, verandert niets.
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_42596697
Wij hebben een gezamelijke rekening voor de verzekering en hypotheek kosten met een voldoende buffer.
We storten er elke maand een x bedrag op. Voor de boodschappen hebben we de boodschappenportomonee met ook een vast bedrag per maand 2 keer per maand een vast bedrag pinnen...

Dus inderdaad een vastbedrag voor de boodschappen. En als er wordt gepint ipv contant dan wordt dat netjes verrekend. Klus dingetjes en andere uitgaven gaan gewoon van de gezamelijker rekening maar daar is ook ruimte voor. En naast onze eigen rekeningen sparen we op de gezamelijke rekening ook al gaat het op de gezamelijke rekening wat minder snel..
  donderdag 12 oktober 2006 @ 18:26:59 #25
115666 Nouk82
pi_42616931
Da's ongever zoals ik het ook wil gaan doen. De rekening is aangevraagd en vanaf volgende maand gaan we starten... ben benieuwd hoe het gaat lopen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')