abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:18:59 #1
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_42351591
quote:
Vooronderzoek spreekkoren FC Utrecht - Ajax

De aanklager betaald voetbal stelt een vooronderzoek in naar aanleiding van spreekkoren en wanordelijkheden bij de wedstrijd FC Utrecht - Ajax. De KNVB heeft de rapportage van de waarnemer inmiddels ontvangen.

De KNVB heeft twee jaar geleden nieuwe richtlijnen opgesteld, waarbij de scheidsrechters in het betaalde voetbal de opdracht kregen om bij constatering van kwetsende en discriminerende spreekkoren het spel direct stil te leggen en het veld te verlaten. Afhankelijk van het lokale beleid kunnen clubs en lokale autoriteiten verdere maatregelen nemen.

,,Op basis van deze richtlijnen had de wedstrijd van zondagmiddag stilgelegd moeten worden", aldus een woordvoerder van de voetbalbond. ,,Het is zeker niet zo dat het twee jaar geleden ingezette 'zero tolerance beleid' van tafel is. Wel zal er opnieuw indringend worden gekeken naar taken en verantwoordelijkheden tussen met name de lokale autoriteiten en de scheidsrechters. Naar onze mening ligt de focus nu teveel op de scheidsrechters in het betaalde voetbal, terwijl er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid."

De KNVB kan inhoudelijk niet nader ingaan op datgene wat zich bij de wedstrijd FC Utrecht - Ajax heeft afgespeeld, omdat de zaak door de aanklager nader wordt onderzocht.
Om maar met de deur in huis te vallen, spreekkoren horen bij het voetbal en al die moraalridders die moeilijk doen over spreekkoren, moeten maar een andere favoriete sport gaan zoeken. Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport! De KNVB zou het liefst zien dat iedere supporter keurig op zijn stoetlje plaatsneemt en braaf klapt bij een treffer, maar dat is niet zo en zal nooit gebeuren.

Dat je moeder voor hoer wordt uitgemaakt, moet je maar mee leren leven, ze kennen je moeder niet eens en doen het alleen maar om je uit je spel te halen. Alleen spelers en clubs die echt iets voor de tegenstander betekenen zijn het slachtoffer van spreekkoren, een bijpassend Latijns gezegde is dan ook "Oderint, dum metuant" oftewel "Ze mogen me haten, zolang ze me maar vrezen." en als topvoeballer behoor je hier professioneel mee om te gaan, het hoort bij je beroep.

Men moet niet zo moeilijk doen over dit soort spreekkoren, ze horen erbij en het mooiste is dat spreekkoren van de ene club, juist weer spreekkoren van de andere club oproept. Voetbal is een mannensport, een beetje opgefokte sfeer is dan ook niet verkeerd, we zitten toch niet in het theater of het Abe Lenstra-stadion?

Wat is de mening van de overige FOK!kers hier?
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_42351893
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:18 schreef M0NTANA het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen, spreekkoren horen bij het voetbal en al die moraalridders die moeilijk doen over spreekkoren, moeten maar een andere favoriete sport gaan zoeken. Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport! De KNVB zou het liefst zien dat iedere supporter keurig op zijn stoetlje plaatsneemt en braaf klapt bij een treffer, maar dat is niet zo en zal nooit gebeuren.
Het draagt niet echt bij aan je discussie, maar ik ben het wel grotendeels met je eens.
Er zijn spreekkoren die absoluut niet kunnen: racistische spreekkoren of het confronteren van iemand met een ziek/overlreden familielid. Ook spreekkoren als "moordenaar" bijvoorbeeld tegen Kluivert, terwijl zijn zoontjes in het stadion zitten, vind ik niet kunnen.

Al ga ik niet zo ver als jij door te zeggen dat ik andere spreekkoren aan moedig. Een leuk ludiek spreekkoor hoort er zeker bij, maar volwassen mensen die een hele wedstrijd lang iemands moeder voor hoer uit te maken, daar ben ik geen groot fan van. Maar ik denk niet dat de voetballer in kwestie daar slechter van gaat voetballen, eerder beter.
Ik weet nog dat Lurling vorig jaar (of het jaar daarvoor?) ook ergens spreekkoren tegen zich had: "Lurling, je moeder is een hoer" etc. Toen de verslaggever hem vroeg of hij daar last van had, antwoorde hij: "Nee? Ik weet dat mijn moeder geen hoer is, waarom zou ik me dan beledigd voelen?". En zo is het.

Maar nogmaals als er spreekkoren zijn die niet door de beugel kunnen (zoals eerder uitgelegd) maar de scheidsrechter van mij wel actie ondernemen. Anders verandert er nooit wat.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_42351941
quote:

[..]

Dat je moeder voor hoer wordt uitgemaakt, moet je maar mee leren leven, ze kennen je moeder niet eens en doen het alleen maar om je uit je spel te halen. Alleen spelers en clubs die echt iets voor de tegenstander betekenen zijn het slachtoffer van spreekkoren, een bijpassend Latijns gezegde is dan ook "Oderint, dum metuant" oftewel "Ze mogen me haten, zolang ze me maar vrezen." en als topvoeballer behoor je hier professioneel mee om te gaan, het hoort bij je beroep.

Men moet niet zo moeilijk doen over dit soort spreekkoren, ze horen erbij en het mooiste is dat spreekkoren van de ene club, juist weer spreekkoren van de andere club oproept. Voetbal is een mannensport, een beetje opgefokte sfeer is dan ook niet verkeerd, we zitten toch niet in het theater of het Abe Lenstra-stadion?

Wat is de mening van de overige FOK!kers hier?
Ludieke en positief-ondersteunende spreekkoren: JA!
Kwetsende en negatieve spreekkoren: NEE!

Dus ook "Je moeder is een hoer" hoort niet in een stadion thuis. Simpelweg omdat het nergens op slaat, bovendien voelt de (onschuldige) moeder van de desbetreffende speler zich waarschijnlijk nog meer gekwetst dan de speler zelf. Dus wie 'pak' je daar nou uiteindelijk mee? Als fan "support" je je eigen club, je bent er niet voor om de tegenstander (en zijn aanhangers) het leven zuur te maken! De stelling dat het bij het beroep van profvoetballer "hoort" is, naar ik mag hopen, niet serieus bedoeld.

Voetbal is een sport voor mannen, maar ook voor vrouwen. Eigenlijk voor een ieder die van het spelletje houdt. Dat spreekkoren ten doel hebben om meer sfeer te creëren ben ik 100% met je eens. Maar spreekkoren moeten het publiek opzwepen, niet opfokken!!

PS. Jammer van je 'uitsmijter'
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_42352153
quote:
Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport!
Waarom trek je de lijn bij het persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid? Als provoceren je doel is, is dat het ultieme spreekkoor. Het is alles of niks, Montana. Je trekt nu ook een lijn, de KNVB trekt de lijn alleen wat eerder dan jij.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:53:17 #5
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_42352365
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:42 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Waarom trek je de lijn bij het persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid? Als provoceren je doel is, is dat het ultieme spreekkoor. Het is alles of niks, Montana. Je trekt nu ook een lijn, de KNVB trekt de lijn alleen wat eerder dan jij.
De spreekkoren richting Louis van Gaal vind ik not done, maar de moeder van een speler/trainer uitschelden voor prostituee of een speler/trainer uitmaken voor homofiel, pedofiel of weet ik veel wat, moet in mijn ogen kunnen. Overigens vind ik racistische spreekkoren ook niet kunnen, in de Nederlandse competitie komt dit zowat niet voor, aangezien er bij iedere club wel gekleurde spelers spelen en als ze wel voorkomen (zoals bijvoorbeeld de oerwoudgeluiden van ADO's Midden-Noord) is dat vaak lachwekkend, gezien de spelers die club zelf onder contract heeft staan.

Het is inderdaad moeilijk om een lijn te trekken, maar alle spreekkoren toestaan gaat simpelweg niet en om alles te verbieden, slaat al helemaal nergens op.
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_42352394
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik weet nog dat Lurling vorig jaar (of het jaar daarvoor?) ook ergens spreekkoren tegen zich had: "Lurling, je moeder is een hoer" etc. Toen de verslaggever hem vroeg of hij daar last van had, antwoorde hij: "Nee? Ik weet dat mijn moeder geen hoer is, waarom zou ik me dan beledigd voelen?". En zo is het.
Dries 'ik heb eens goed gekeken, maar mijn moeder heeft helemaal geen snor' Boussatta

Het lijkt me absoluut niet de bedoeling om supporters monddood te maken, maar er zijn grenzen. Het zijn namelijk niet alleen de spelers die zich aan bepaalde spreekkoren ergeren, ook medesupporters vinden het soms ietwat te ver gaan. En het lijkt me niet de bedoeling dat een beperkt groepje nou eens even de middag gaat verpesten van een heel stadion.

Dat niemand ze tegen kan houden, dat begrijp ik ook wel. Maar zeur dan niet als spelers en scheidsrechters het niet meer pikken en ermee kappen. Ik zal niet de illusie hebben dat dergelijke supporters door hebben dat ze hiermee ook andere mensen duperen.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_42352481
het hoort er toch allemaal bij en het is toch leuk een beetje naar elkaar te zingen. en natuurlijk om je eigen team aan te moedigen.

maar met sommige dingen moet je niet spotten en dan doel ik op de ziekte als KK.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:00:40 #8
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42352557
Spreekkoren zijn bedoeld om als supporters als één man achter de ploeg te staan. Voor de rest, al die spreekkoren waar ziektes in voorkomen en waar de zussen/moeders van mensen in voorkomen, vind ik zelf niet kunnen.

Maar bijv. "Luinge heeft een geitesok" vind ik wel weer humor.
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_42352678
Ik heb mijn mening al verkondigd in het FC Utrecht topic, in het kort :

Ik vind dat het moet kunnen die spreekkoren, inderdaad is het puur om de tegenstander te intimideren, uit zijn spel te halen etc en moet ’t allemaal niet te serieus worden genomen.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_42352851
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:53 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

De spreekkoren richting Louis van Gaal vind ik not done, maar de moeder van een speler/trainer uitschelden voor prostituee of een speler/trainer uitmaken voor homofiel, pedofiel of weet ik veel wat, moet in mijn ogen kunnen.
Nog steeds niet echt een duidelijk antwoord waarom je die lijn trekt. Blijkbaar weet je dat zelf ook niet, en doe je dat puur op basis van gevoel, of fatsoen. In beide gevallen val je namelijk iemand persoonlijk aan. De mate van belediging is een subjectieve maatstaf. De KNVB trekt in dit geval de lijn scherper dan jij, maar is dat daarom gelijk belachelijk?
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 4 oktober 2006 @ 11:14:37 #11
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_42352873
Spreekkoren horen gewoon bij Utrecht - ajax
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_42353710
Horen erbij. Voetbal is oorlog
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:52:52 #13
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_42353848
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:13 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Nog steeds niet echt een duidelijk antwoord waarom je die lijn trekt. Blijkbaar weet je dat zelf ook niet, en doe je dat puur op basis van gevoel, of fatsoen. In beide gevallen val je namelijk iemand persoonlijk aan. De mate van belediging is een subjectieve maatstaf. De KNVB trekt in dit geval de lijn scherper dan jij, maar is dat daarom gelijk belachelijk?
Klopt, het is allemaal puur op gevoel. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet? Op sommige spreekkoren wordt te overdreven gereageerd door media en KNVB, terwijl sommige spreekkoren in mijn ogen absoluut not done zijn.
pi_42353968
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:52 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?
Klopt, en dit geeft natuurlijk gelijk het lastige van deze kwestie aan.
pi_42354161
Ik denk dat de lijn die de KNVB trekt, iets te scherp is (blaten naar een moslim verbieden, kom op zeg), maar wel "algemeen acceptabele normen" ofzo volgt. En daardoor een te begrijpen grens is.

De fout die ze maken is het uitbrengen van persberichten, waardoor alles onder een vergrootglas komt te liggen. Als die aanklager blijkbaar iets verkeerds hoort, waarom kan dat dan niet intern blijven, er een belletje naar Utrecht gaan met de mededeling dat ze een boete voor die en die langdurige spreekkoren krijgen. Vervolgens kan een club zelf gaan bekijken of ze er wel iets tegen willen doen, wat me bij Utrecht-Ajax gewoon vergeefse moeite lijkt.

Ik begrijp voornamelijk niet waarom er ieder seizoen weer zoveel ophef gemaakt moet worden. Het gaat nooit weg, het hoort erbij, dus wat willen ze nou met uitingen naar buiten laten blijken?
pi_42354254
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:06 schreef PBateman1978 het volgende:
Ik heb mijn mening al verkondigd in het FC Utrecht topic, in het kort :

Ik vind dat het moet kunnen die spreekkoren, inderdaad is het puur om de tegenstander te intimideren, uit zijn spel te halen etc en moet ’t allemaal niet te serieus worden genomen.
Dus ook over DiTommasso?
pi_42354342
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:47 schreef Erasmusch het volgende:
Horen erbij. Voetbal is oorlog
Juistum.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:13:56 #18
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_42354383
Zelf bevond ik mij afgelopen in het uitvak die wedstrijd en sommige supporters om me heen hadden al moeite om bij een blessure van een FCU'er het welbekende "Laat maar liggen hij is dood!" in te zetten en het uit-eindelijke spreekkoor over David di Tomasso werd maar zo'n 20 seconden door een heel klein gedeelte van het uitvak ingezet. Het zingen over David di Tomasso keur ik niet goed, maar destijds richting Louis van Gaal was het veel erger, hem raakte je persoonlijk veel harder dan nu de oud-ploeggenoten van David di Tomasso en de supporters van FCU. Kijk, sommige dingen horen erbij en sommige absoluut niet, de KNVB is alleen te streng.
pi_42354469
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:09 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Dus ook over DiTommasso?
Nee, sommige dingen gaan te ver, maar zoals Montana al zei was dat hooguit 20 seconden, en worden dat soort spreekkoren vaak al de kiem in gesmoord door hun eigen supporters. (kan me een ferry van vliet incident in Breda herinneren waar de lui die dat zongen bij wijze van spreken bij de strot gegrepen werden door wat oudere supporters)
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_42354477
Van Gaal zei later dat ie het niet eens had gehoord.
pi_42354497
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:17 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Nee, sommige dingen gaan te ver, maar zoals Montana al zei was dat hooguit 20 seconden, en worden dat soort spreekkoren vaak al de kiem in gesmoord door hun eigen supporters. (kan me een ferry van vliet incident in Breda herinneren waar de lui die dat zongen bij wijze van spreken bij de strot gegrepen werden door wat oudere supporters)
Ah. Dus het ene mag weer wel en het andere niet.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:21:04 #22
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_42354556
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:18 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Ah. Dus het ene mag weer wel en het andere niet.
Dat heb je goed begrepen. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?
pi_42354630
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:21 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Dat heb je goed begrepen. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?
En de KNVB bepaalt dus wat wel en niet mag...
pi_42354804
Spreekkoren boeien me niet.
pi_42354833
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 12:30 schreef TerroRobbie het volgende:
Spreekkoren boeien me niet.
En spreekkaf?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')