Om maar met de deur in huis te vallen, spreekkoren horen bij het voetbal en al die moraalridders die moeilijk doen over spreekkoren, moeten maar een andere favoriete sport gaan zoeken. Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport! De KNVB zou het liefst zien dat iedere supporter keurig op zijn stoetlje plaatsneemt en braaf klapt bij een treffer, maar dat is niet zo en zal nooit gebeuren.quote:Vooronderzoek spreekkoren FC Utrecht - Ajax
De aanklager betaald voetbal stelt een vooronderzoek in naar aanleiding van spreekkoren en wanordelijkheden bij de wedstrijd FC Utrecht - Ajax. De KNVB heeft de rapportage van de waarnemer inmiddels ontvangen.
De KNVB heeft twee jaar geleden nieuwe richtlijnen opgesteld, waarbij de scheidsrechters in het betaalde voetbal de opdracht kregen om bij constatering van kwetsende en discriminerende spreekkoren het spel direct stil te leggen en het veld te verlaten. Afhankelijk van het lokale beleid kunnen clubs en lokale autoriteiten verdere maatregelen nemen.
,,Op basis van deze richtlijnen had de wedstrijd van zondagmiddag stilgelegd moeten worden", aldus een woordvoerder van de voetbalbond. ,,Het is zeker niet zo dat het twee jaar geleden ingezette 'zero tolerance beleid' van tafel is. Wel zal er opnieuw indringend worden gekeken naar taken en verantwoordelijkheden tussen met name de lokale autoriteiten en de scheidsrechters. Naar onze mening ligt de focus nu teveel op de scheidsrechters in het betaalde voetbal, terwijl er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid."
De KNVB kan inhoudelijk niet nader ingaan op datgene wat zich bij de wedstrijd FC Utrecht - Ajax heeft afgespeeld, omdat de zaak door de aanklager nader wordt onderzocht.
Het draagt niet echt bij aan je discussie, maar ik ben het wel grotendeels met je eens.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:18 schreef M0NTANA het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen, spreekkoren horen bij het voetbal en al die moraalridders die moeilijk doen over spreekkoren, moeten maar een andere favoriete sport gaan zoeken. Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport! De KNVB zou het liefst zien dat iedere supporter keurig op zijn stoetlje plaatsneemt en braaf klapt bij een treffer, maar dat is niet zo en zal nooit gebeuren.
Ludieke en positief-ondersteunende spreekkoren: JA!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:18 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Om maar met de deur in huis te vallen, spreekkoren horen bij het voetbal en al die moraalridders die moeilijk doen over spreekkoren, moeten maar een andere favoriete sport gaan zoeken. Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport! De KNVB zou het liefst zien dat iedere supporter keurig op zijn stoetlje plaatsneemt en braaf klapt bij een treffer, maar dat is niet zo en zal nooit gebeuren.
Dat je moeder voor hoer wordt uitgemaakt, moet je maar mee leren leven, ze kennen je moeder niet eens en doen het alleen maar om je uit je spel te halen. Alleen spelers en clubs die echt iets voor de tegenstander betekenen zijn het slachtoffer van spreekkoren, een bijpassend Latijns gezegde is dan ook "Oderint, dum metuant" oftewel "Ze mogen me haten, zolang ze me maar vrezen." en als topvoeballer behoor je hier professioneel mee om te gaan, het hoort bij je beroep.
Men moet niet zo moeilijk doen over dit soort spreekkoren, ze horen erbij en het mooiste is dat spreekkoren van de ene club, juist weer spreekkoren van de andere club oproept. Voetbal is een mannensport, een beetje opgefokte sfeer is dan ook niet verkeerd, we zitten toch niet in het theater of het Abe Lenstra-stadion?
Wat is de mening van de overige FOK!kers hier?
Waarom trek je de lijn bij het persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid? Als provoceren je doel is, is dat het ultieme spreekkoor. Het is alles of niks, Montana. Je trekt nu ook een lijn, de KNVB trekt de lijn alleen wat eerder dan jij.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:18 schreef M0NTANA het volgende:
Bijna alle spreekkoren moedig ik aan, behalve spelers of trainers persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid, zoals bijvoorbeeld in het verleden Louis van Gaal. Verder horen spreekkoren er gewoon bij, of ze nu ludiek of provocerend bedoeld zijn, voetbal is een mannensport!
De spreekkoren richting Louis van Gaal vind ik not done, maar de moeder van een speler/trainer uitschelden voor prostituee of een speler/trainer uitmaken voor homofiel, pedofiel of weet ik veel wat, moet in mijn ogen kunnen. Overigens vind ik racistische spreekkoren ook niet kunnen, in de Nederlandse competitie komt dit zowat niet voor, aangezien er bij iedere club wel gekleurde spelers spelen en als ze wel voorkomen (zoals bijvoorbeeld de oerwoudgeluiden van ADO's Midden-Noord) is dat vaak lachwekkend, gezien de spelers die club zelf onder contract heeft staan.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:42 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Waarom trek je de lijn bij het persoonlijk aanvallen op de ziekte of dood van een familielid? Als provoceren je doel is, is dat het ultieme spreekkoor. Het is alles of niks, Montana. Je trekt nu ook een lijn, de KNVB trekt de lijn alleen wat eerder dan jij.
Dries 'ik heb eens goed gekeken, maar mijn moeder heeft helemaal geen snor' Boussattaquote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik weet nog dat Lurling vorig jaar (of het jaar daarvoor?) ook ergens spreekkoren tegen zich had: "Lurling, je moeder is een hoer" etc. Toen de verslaggever hem vroeg of hij daar last van had, antwoorde hij: "Nee? Ik weet dat mijn moeder geen hoer is, waarom zou ik me dan beledigd voelen?". En zo is het.
Nog steeds niet echt een duidelijk antwoord waarom je die lijn trekt. Blijkbaar weet je dat zelf ook niet, en doe je dat puur op basis van gevoel, of fatsoen. In beide gevallen val je namelijk iemand persoonlijk aan. De mate van belediging is een subjectieve maatstaf. De KNVB trekt in dit geval de lijn scherper dan jij, maar is dat daarom gelijk belachelijk?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:53 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
De spreekkoren richting Louis van Gaal vind ik not done, maar de moeder van een speler/trainer uitschelden voor prostituee of een speler/trainer uitmaken voor homofiel, pedofiel of weet ik veel wat, moet in mijn ogen kunnen.
Klopt, het is allemaal puur op gevoel. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet? Op sommige spreekkoren wordt te overdreven gereageerd door media en KNVB, terwijl sommige spreekkoren in mijn ogen absoluut not done zijn.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:13 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Nog steeds niet echt een duidelijk antwoord waarom je die lijn trekt. Blijkbaar weet je dat zelf ook niet, en doe je dat puur op basis van gevoel, of fatsoen. In beide gevallen val je namelijk iemand persoonlijk aan. De mate van belediging is een subjectieve maatstaf. De KNVB trekt in dit geval de lijn scherper dan jij, maar is dat daarom gelijk belachelijk?
Klopt, en dit geeft natuurlijk gelijk het lastige van deze kwestie aan.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:52 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?
Dus ook over DiTommasso?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:06 schreef PBateman1978 het volgende:
Ik heb mijn mening al verkondigd in het FC Utrecht topic, in het kort :
Ik vind dat het moet kunnen die spreekkoren, inderdaad is het puur om de tegenstander te intimideren, uit zijn spel te halen etc en moet ’t allemaal niet te serieus worden genomen.
Juistum.quote:
Nee, sommige dingen gaan te ver, maar zoals Montana al zei was dat hooguit 20 seconden, en worden dat soort spreekkoren vaak al de kiem in gesmoord door hun eigen supporters. (kan me een ferry van vliet incident in Breda herinneren waar de lui die dat zongen bij wijze van spreken bij de strot gegrepen werden door wat oudere supporters)quote:
Ah. Dus het ene mag weer wel en het andere niet.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:17 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Nee, sommige dingen gaan te ver, maar zoals Montana al zei was dat hooguit 20 seconden, en worden dat soort spreekkoren vaak al de kiem in gesmoord door hun eigen supporters. (kan me een ferry van vliet incident in Breda herinneren waar de lui die dat zongen bij wijze van spreken bij de strot gegrepen werden door wat oudere supporters)
Dat heb je goed begrepen. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:18 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Ah. Dus het ene mag weer wel en het andere niet.
En de KNVB bepaalt dus wat wel en niet mag...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:21 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Dat heb je goed begrepen. Want zeg nou eerlijk, alles toelaten kan niet, maar alles verbieden toch ook niet?
En spreekkaf?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:30 schreef TerroRobbie het volgende:
Spreekkoren boeien me niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |