KNVB helpt eigen website om zeep (2-10-2006)Tot mijn ontsteltenis heeft de knvb besloten het onderdeel clubs en competities te verstoppen achter een authenticatiesysteem. Bovendien functioneert de gewijzigde site nog verre van vlekkeloos of eigenlijk nog helemaal niet. De site retourneert foutieve XML-code in plaats van html-pagina's en is zeer traag. Er lijkt een onvoldoende geteste update online te staan.
Zoals bekend wordt al jarenlang vanuit talloze websites van Nederlandse voetbalclubs doorgelinkt naar teampagina's, overzichten deze week, volgende week en periode. Dit functioneerde tot vandaag allemaal perfect. De knvb-site is door de jaren heen steeds verder verbeterd en een uiterst belangrijke schakel geworden in de informatievoorziening naar spelers en hun familieleden en bestuursleden van clubs. Deze functie is nu geheel om zeep geholpen.
De knvb zal betogen dat na registratie en inloggen deze gegevens nog steeds bereikbaar zijn. Inderdaad (theoretisch dan, want het functioneert op dit moment totaal niet), maar wel een stuk ingewikkelder dan het was. Ik kan mij nu reeds 'verheugen' op de talloze telefoontjes van ouders, spelers, trainers en leiders die niet langer het programma van hun kind of team kunnen vinden en verdwalen in het oerwoud dat jullie van die eens zo mooie en functionele site hebben gemaakt.
Waarom? Wat is in hemelsnaam de diepere bedoeling van de knvb achter een beleid om eerst jarenlang een dienst gratis beschikbaar te stellen aan haar leden en die vervolgens in één klap de vernieling in te helpen? Niet alleen zijn de bestaande (diep)links onwerkbaar geworden, bovendien is de site ontstellend traag geworden en zit hij vol met fouten. Op zoek naar onze vertrouwde club- en teampagina's word ik geconfronteerd met onbegrijpelijke stukjes xml-code. Dat gebeurt ook wanneer ik een team wil toevoegen aan 'mijn teams'
Wanneer je het geluk hebt na talloze muisklikken en wachtperiodes eindelijk op een teampagina terecht te zijn gekomen, staat daar nog een programma van afgelopen zaterdag. Er is sprake van een nieuwe betaalde "amateurvoetbalservice" om aan informatie te komen die tot nu toe vrij toegankelijk was. Waarom? Kan de knvb niet rondkomen? Zijn de leden hierover geconsulteerd? Moet er geld worden verdiend met de website? Moeten de leden betalen voor de dieplinks op de clubsites? Prima, maar verhoog dan de bijdrage en houd de site zoals die was.
De nieuwe service lijkt enkel en alleen gericht op individuele voetballers. Die kunnen (als het gaat werken) "mijn team" invoeren. Maar waar moet een secretaris of bestuurslid wedstrijdzaken nu terecht om snel overzicht te kunnen krijgen over het totale programma van de club?
'Kinderziektes' zal de knvb aanvoeren. Binnenkort loopt alles gesmeerd. Net als de rampzalige introductie van de spelerspassen? Ik maak mij ernstig zorgen over de koers die de knvb nu inzet. De informatie via de website is dermate belangrijk geworden, dat het moedwillig onbereikbaar maken van deze informatie - c.q. het live gaan met een duidelijk nog onvoldoende geteste site - een bedreiging vormt voor het hele amateurvoetbal. Mijn dringende oproep aan de knvb luidt dan ook: keer terug op uw schreden en herstel de knvb-site in haar oude functionaliteit en glorie. Het was een perfect en zeer gewaardeerd informatiepunt voor honderdduizenden voetballers, familieleden, bestuurders, trainers, leiders en scheidsrechters. Dat is het vanaf vandaag niet meer.
Mijn oproep aan de rest van amateurvoetbalminnend Nederland is: steun de actie om het onderdeel clubs en competities op de knvb-site weer te maken zoals het was. Ik vraag me af: is de knvb er voor de voetballers van Nederland of is ze voor zichzelf begonnen?
Erik de Vries
Jeugdsecretaris v.v. Helpman .
Geplaatst op de site van NIVO-Sparta maar oorspronkelijk van de ondertekenaar.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !