Vraag is dan natuurlijk waarom. Simpel, ik heb zelf op een LOM basisschool gezeten. Nou ben ik echter bepaalt geen moeilijke leerder en ik ben tot nog toe vrij ver gekomen, maar dat ik daar gezeten heb, ben ik niet bar blij mee. Op de 1 of andere manier krijg ik altijd de kriebels als ik mensen tegen kom die ofwel bij me op school gezeten hebben, ofwel mensen die op een bepaalde manier reageren of doen of zijn zoals daar, weet ik veel.
Nu vraag ik mij dus af hoe ervaren jullie dat?
Nu is het zo dat ik altijd 2 soorten reacties merk in mijn omgeving:
1. men denkt dat je "dom" bent en/of halfwaardig
2. men respecteert je om waar je vandaan komt en dat je zover gekomen bent.
Beiden vind ik niets. De eersten zijn kortzichtig, de 2e groep zou je moeten respecteren om wie je bent.
Overigens heb ik laatst een discussie met iemand gehad die 1 en ander heel anders ervaren heeft. Misschien als je boven het maaiveld uitsteekt dat je dan eerder de pineut bent?
BTW hoop dat dit het goede forum is en dat het hier kan.
Maar dat betekend dat als iemand dit zou vertellen, ik zou reageren van, goh wat is een LOM school?
Zeer breed spectrum dus.
Nou, ik heb op een lom school gezeten...
Eigenlijk nooit negatieve reacties gehad. Iedereen was altijd vol interesse of die scholen nou echt zo goed zijn als ze beweren. In iedergeval vond ik het beter dan op die "grotere" scholen...
Mensen vroegen altijd wel waarom ik op die school zat. Tja, ik kan (volgens de middenschool) niet met leeftijds genootjes om gaan... "ik was niet vaardig in het onderhouden van sociale contacten", aldus mijn mentrix van de middenschool, toen ik er werd afgetrapt.
Op de lom school (mavo) waren ze al veel verder in de les stof, maar ik kan heel goed leren... Docenten merken sneller op als iets misgaat met de leerling...
En mensen slagen met meer percentage dan op gewone scholen...
Ik weet nog dat mijn broertje naar lom onderwijs ging. Ik dacht ook altijd dat er van die randdebielen opzaten, maar ja, dat was mijn broertje niet, en werd mijn hele perspectief bij gesteld, en toen moest ik ook naar die school...
Ik ben er alleen maar blij om.
Chris
Het boeit het me niet zo erg wat anderen ervan denken. Ik heb daar nou eenmaal gezeten, niets aan te veranderen. Ik kijk liever naar wat ik in de toekomst wil bereiken.
Mensen die je dom vinden omdat je op een LOM school hebt gezeten, zonder de reden daarvan te weten, zijn gewoon kortzichtig. Laat ze dat maar lekker vinden. Ze stoten hun neus nog wel een keer.
Het is overigens wel zo dat er niet veel mensen die op zo'n school hebben gezeten naar het HBO gaan (al weet ik niet of dit ook voor jou geld). Dus een beetje respect is wel op zijn plaats
quote:ik heb ook op zo'n school gezeten voor ongeveer dezelfde redenen. ze dachten dat ik een leer8terstand had (terwijl ik duidelijk op de basisschool veel hoger scoorde dan een gemiddeld persoon) en ze dachten ook nog eens dat ik autistisch was. ik ben daarvoor naar een ggz punt geweest en daar kwam uit dat het dus helemaal niet zo was. ik ben 8eraf wel heel blij dat ik op die school heb gezeten meer aand8 van de leraren en je wordt geconfronteerd met mensen die mede stoornissen hebben en hoe deze ermee omgaan. ik zat in een vrij drukke klas met veel ADHD patiënten, autistische mensen en sommige met (ik weet nie precies hoe je het schrijft) gilles de latouret. ik heb ook best vel respect voor deze mensen. ik begrijp ook hoe hun leven is omdat ik er 5 jaar mee heb rondgelopen en snap die mensen ook een beetje.
Op vrijdag 04 januari 2002 20:58 schreef Chrisalis het volgende:
Hey...Nou, ik heb op een lom school gezeten...
Eigenlijk nooit negatieve reacties gehad. Iedereen was altijd vol interesse of die scholen nou echt zo goed zijn als ze beweren. In iedergeval vond ik het beter dan op die "grotere" scholen...
Mensen vroegen altijd wel waarom ik op die school zat. Tja, ik kan (volgens de middenschool) niet met leeftijds genootjes om gaan... "ik was niet vaardig in het onderhouden van sociale contacten", aldus mijn mentrix van de middenschool, toen ik er werd afgetrapt.
Op de lom school (mavo) waren ze al veel verder in de les stof, maar ik kan heel goed leren... Docenten merken sneller op als iets misgaat met de leerling...
En mensen slagen met meer percentage dan op gewone scholen...
ik ben dus wel blij geweest dat ik op zo'n school heb gezeten. ik doe nu 1e jaar van een mbo en dat bevalt me ook vrij goed.
gr. NaRRa
Mijn nichtje komt, zeker op het eerste gezicht, erg bijdehand en slim over, ze kan ook goed lezen e.d.
Ze heeft wel moeite met concentratie en is dingen snel weer vergeten. Verder leeft ze erg in haar eigen (fantasie)wereldje en kan daardoor moeilijk voldoen aan wat op school van haar wordt verwacht, ze is erg dromerig en verlegen en kan daardoor moeilijk meekomen in een grote groep kinderen. Het leuke aan mijn nichtje is dat je uren lang met haar verhalen kan vertellen, ze verzint veel en kan dat met veel overtuiging vertellen, ook heeft ze een feilloos gevoel voor wat mensen bezighoudt, en dat is vrij opmerkelijk voor zo'n jong kind.
Wat mij opvalt aan mijn nichtje, maar ook aan mijn oudste zus, is dat zij zich graag afzondert en moeite heeft zich aan te passen binnen een groep, waardoor ze weinig motivatie heeft om haar best te doen op school. Aan mijn nichtje is duidelijk te merken dat ze zich in zo'n situatie gaat terugtrekken in haar eigen wereldje omdat ze zich niet prettig voelt (want onder druk gezet) waardoor ze haar aandacht verliest en alleen bezig is te 'ontsnappen' aan haar omgeving.
Dit is alles maakt haar echter nog niet dom, alleen wel anders dan een gemiddeld kind. Ze heeft meer individuele begeleiding nodig en die krijgt ze nu ook. .
quote:Bedankt voor je reactie! Voor mij geldt ongeveer hetzelfde, ik was ook niet vaardig in contacten (nog niet erg vrees ik) en totaal niet weerbaar.
Op vrijdag 04 januari 2002 20:58 schreef Chrisalis het volgende:Mensen vroegen altijd wel waarom ik op die school zat. Tja, ik kan (volgens de middenschool) niet met leeftijds genootjes om gaan... "ik was niet vaardig in het onderhouden van sociale contacten", aldus mijn mentrix van de middenschool, toen ik er werd afgetrapt.
Ik weet nog dat mijn broertje naar lom onderwijs ging. Ik dacht ook altijd dat er van die randdebielen opzaten, maar ja, dat was mijn broertje niet, en werd mijn hele perspectief bij gesteld, en toen moest ik ook naar die school...
Wat jij zegt over randdebielen, dat herken ik ook. Zo kijken mensen die ik ken er tegen aan. Moet toegeven dat er ook echt wel mafkezen en moeilijke gevallen bij liepen trouwens.
quote:Dat laatste geldt inderdaad voor mij (hoe weet jij dat, zelf ook?
Op vrijdag 04 januari 2002 21:10 schreef Wozzy het volgende:
Het is overigens wel zo dat er niet veel mensen die op zo'n school hebben gezeten naar het HBO gaan (al weet ik niet of dit ook voor jou geld). Dus een beetje respect is wel op zijn plaats
Wat je schrijft over passeren, dat wekt jaloezie op en da's een probleem voor mij
Ik zal de rest maar even kort reageren anders wordt dit zo'n onoverzichtelijke reply.
naRRa: Wat betreft meer aandacht en kleinere groepen: dat was voor mij ook heel belangrijk, denk ik. Ik heb darana nog 2 jaar in een zogenaamde "schakelklas" gezeten op de LTS. D.w.z. dat je in een klasje van 15 man zit (weer vanwege meer aandacht e.d.) en dat je les krijgt op VBO nivo en dat ze je daar proberen te krijgen i.p.v. IVBO. 99% succes BTW.
Raisingirl: Dit:
quote:
Wat mij opvalt aan mijn nichtje, maar ook aan mijn oudste zus, is dat zij zich graag afzondert en moeite heeft zich aan te passen binnen een groep, waardoor ze weinig motivatie heeft om haar best te doen op school.
Is zo herkenbaar :|
'k weet niet of het voor je nichtje geldt, maar toen ik naar vervolgonderwijs ging, fleurde ik op (meer stof om me in te verdiepen enzo). Alles liep wat makkelijker, misschien dat zij zich ook wat verveelt?
Allemaal dank voor jullie reacties! Ik vind het echt moeilijk om hierover te beginnen en eerlijke meningen krijg je niet gauw Tnx!
Marc
quote:Is dus iets wat ik ook maar hoogst zelden wil vertellen. Zijn er maar een paar die het weten, maar de laatste tijd zit het me dwars. Dit lucht echter behoorlijk op.
Op vrijdag 04 januari 2002 22:09 schreef Catootje het volgende:
Ik heb ook LOM school gedaan en idd: mensen reageren vaak heel gek.Ik vertel het meestal niet meer, omdat het geen issue meer is, ik ben HBO afgestudeerd en LOMschool is geweest. Ik vertel het als het ter sprake komt, omdat ik er trots op ben zo goed geholpen te zijn op die school.
Hoop dat ik er ook nog eens trots op zal zijn Tnx.
Ik heb ook op een LOM-School gezeten. Het is niet zo dat al mijn vrienden dat weten, omdat ik er ook niet mee te koop loop. Dat is overigens niet om dat het wil verbergen. Ik had het gewoon nodig. Op de "Normale" basisschool waren de klassen te groot. Ik kon niet goed meekomen in een klas van 30 kinderen. Vandaar dat ik dus naar een LOM-School ben gegaan. De klassen daar waren niet groter dan 15 kinderen. Er was dus ook meer aandacht voor iedereen.
Ik heb op een lokaal forum, waar ik veel kom (en men mij kent, sommigen ook IRL) een link hier naar toe geplaatst. De reacties die ik daarop kreeg vielen me dik mee Eigenlijk alleen maar positief. Ook via ICQ de nodige reacties gehad.
Zo kom je er dus achter dat iemand die je kent, ook daar is geweest (had ik werkelijk niet gemerkt) en door heeft wat je bedoelt. En je spreekt mensen wiens broers of zussen daar geweest zijn en waarmee je dan goed verder kunt praten.
Dat wou ik nog ff zeggen. Allemaal bedankt voor de reacties, heeft mij in ieder geval enorm opgelucht
Nu heb ik daar geen last meer van. Leren is bij mij van snap ik het dan snap ik het. Snap ik het niet dan snap ik hetniet en dan moet je ook de moeite niet doen om dat wel te doen.
Ik weet wel dat iedereen er toendertijd vrij normaal op reageerde. Eigelijk had ik er zelf niet zoveel idee van dat ik op een LOM school zat.
quote:True, maar hoe een ander naar je kijkt, is af en toe ook wel belangrijk.
Op zaterdag 05 januari 2002 16:15 schreef Heerlijkheid het volgende:
wat maakt intelligentie uit. Als je het maar naar je zin hebt.
quote:Ja dat was bij mij ook voornamelijk dat ik dus naar de lomschool ging , de motoriek en ik was juist vaak aan het overconcentreren en daardoor ging het te langzaam .
Op zaterdag 05 januari 2002 20:54 schreef SEMTEX het volgende:
Ik had vroeger een beste vriendin die naar een LOM-school toeging. Om eerlijk te zijn was dat zelfs een MLK-school: nog extremer: moeilijk lerende kinderen.
Ik heb het een tijdje met haar uitgehouden, maar heb uiteindelijk na jaren toch de vriendschap verbroken. Ik kon geen normale discussie met haar voeren, omdat ze argumenten gewoon niet begreep. Ik vind mensen die op een LOM-school hebben gezeten zeker niet minderwaardig, en het zal altijd wel een reden hebben waarom ze minder goed kunnen leren (concentratieproblemen bijv. ?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |