abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42585653
ik ben geboren in spanje, daar ben ik opgegroeid met spaans en engels
op mn 10e verhuisden we naar nederland. vanaf toen was het spaans, engels en nederlands
ik spreek ze alle 3 vloeiend maar met de nederlandse grammatica (schrijven) heb ik soms nog wel een beetje moeite
Vive al máximo
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:09:21 #52
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_42585754
Ondanks dat ik een uit de klei getrokken Hollander ben, bne ik hoe dan ook van plan mijn kind tweetalig op te voeden. Nederlands en Engels. Engels is zo onmisbaar belangrijk (in het zakenleven/wetenschap bijna belangrijker dan Nederlands, oo kals Nederlander), dat ik het mijn kind gewoon met de paplepel in wil gieten. Vloeiend Engels spreken geeft een enorme voorsprong.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:10:48 #53
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_42585794
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:04 schreef Vida het volgende:
ik ben geboren in spanje, daar ben ik opgegroeid met spaans en engels
op mn 10e verhuisden we naar nederland. vanaf toen was het spaans, engels en nederlands
ik spreek ze alle 3 vloeiend maar met de nederlandse grammatica (schrijven) heb ik soms nog wel een beetje moeite
Niet met spreken? En met lidwoorden? Mijn vriendin spreek ook 'jouw' talen, maar is dramatisch slecht in 'die' (meisje) en 'dat' (boom).
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_42586832
Ik ben Turks en Nederlands opgevoed. Met m'n ouders spreek ik vrijwel alleen Turks, tussen broers en zussen is het een mix van beide. Mijn Nederlands is wel stukken beter dan mijn Turks, maar dat ligt aan het feit dat ik relatief gewoon weinig Turks praat.
pi_42593882
Ik ben half tweetalig opgevoed

Ik ben van huis uit nederlands en beide families zijn dat ook geheel, desalniettemin gebruikte me ouders vaak dure woorden of spraken gewoon engels tegen mekaar. Daarnaast keek ik veel naar engelse tv/stripboeken op jonge leeftijd.

Ik ben vloeiend in beide talen, heb meestal me eigen manier van praten in het nederlands dat vaak het beste van pas komt als ik met me zusje praat.. noem het maar chaos nederlands, iets onderlings zeg maar

Zelf ben ik japans beetje aan het bekijken/oefenen en via dat ook het chinese schrift.

Qua twee of meer talig opvoeding stem ik ook mee in met het feit dat engels een goeie 2e keus is naast nederlands (als dat je eerste taal is),

maar wat me ook belangrijk lijkt is het feit dat in sommige talen mensen onbewust wordt aangeleerd op bepaalde tonen te letten, naar het schijnt heb je meerdere 's' en in het gebied waar voormalig joegoslavie was en zo, waardoor mensen onderscheid konden maken tussen de klanken terwijl andere mensen die niet zo opgevoed werden geen onderscheid kunnen maken. Vanuit dat denk ik dat het verstandig is om ook talen mee te geven die verschillende fonetische tonen hebben. Nog iets anders is het aanleren van andere zinstructuren, dacht dat het iets heette als 'agglunative' en 'fusional'. Alhoewel de vraag is hoeveel dat er echt toedoet aangezien ik met grammaticaal correcte zinnen in het nederlands gewoon iets anders moet schrijven en dan direct kan vertalen om een grammaticaal correcte zin te krijgen in een andere taal. (meestal dan)

Ik zelf denk dat de Nederlandse taal een goeie taal is om te kennen, niet om het feit omdat ik nederlands ben ofzo, maar omdat we heel veel 'double vowels' gebruiken, wat niet makkelijk ligt voor de meeste mensen die met een andere taal beginnen naar het schijnt. Verder qua woordenschat leer je via nederlands ook een aantal leuke termen uit het Engels/Duits/Frans, de leenwoorden.

En of ik mijn eigen kind meertalig zal opvoeden, denk het wel, in iedergeval redelijk vroeg beginnen met Engels lijkt me.
pi_42595623
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:10 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Niet met spreken? En met lidwoorden? Mijn vriendin spreek ook 'jouw' talen, maar is dramatisch slecht in 'die' (meisje) en 'dat' (boom).
nee daar heb ik eigenlijk geen problemen mee
ik heb er alleen moeite mee als een woord met een t, d of dt moet eindigen enz
Vive al máximo
pi_42612576
Ons kind zal in ieder geval Nederlands, Pools en Engels leren, tijdens het opgroeien. Later misschien ook Spaans/Portugees...
pi_42675004
Meertalig opgevoed. Naast nederlands,spreek en schrijf ik vloeiend
engels,spaans en duits.
31 december 2006: Inactive FOK!account
pi_42675442
Ik denk niet dat je hier op doelt, maar ik kan beamen (met vele NLers met mij denk ik) dat het bekijken van Duitse en Engelse TV me eigenlijk wel drietalig heeft doen opgroeien.

Vroeger had je ook niet zoveel keuze op NLse TV en daarom waren die buitenlandse zenders er vaak op toen ik een ukkie was. Ik heb Engels en Duits al van jongsaf kunnen verstaan en praten gaat ook wel prima. Het Duitse brokkelt wel een beetje af de laatste jaren
  woensdag 18 oktober 2006 @ 23:55:37 #60
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_42791524
Ik ben gewoon in Nederland geboren. Ik ben opgevoed met twee talen, Nederlands en Egyptisch. Niet dat ik beide foutloos spreek... En in ieder geval heb ik Engels geleerd door veel films en tekenfilms te kijken toen ik jong was.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:07:25 #61
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_42816940
Ik ben opgevoed met Nederlands en Nederlands. 1talig dus. Maar van jongs af aan ga ik al zo'n 3 keer per jaar naar frankrijk, en dat merk je eerlijk gezegd wel in uitspraak, en vooral in luisteren want ik versta fransen vaak vrij goed. Lezen en schrijven leer ik natuurlijk niet als ik daar op vakantie ben, dus dat gaat normaal als een schoolleerling.

Als wat voor mij geldt voor meer mensen geldt dan is het idd nuttig om engels in de kleuterklas al te stimuleren. Ook al is het maar woordjes roepen.
Tweetalig opgevoed zijn lijkt mij een zegen (nouja armeens zie ik niet zo gauw het nut van maarja) en ik zou het mijn kinderen ook wel willen aandoen (in de toekomst dus). Maar ik heb nog nooit een onderzoek gezien waar ze die leerlingen testen op dyslectie/moeilijk leren of andere dingen.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:10:06 #62
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_42817031
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:09 schreef star_gazer het volgende:
Ondanks dat ik een uit de klei getrokken Hollander ben, bne ik hoe dan ook van plan mijn kind tweetalig op te voeden. Nederlands en Engels. Engels is zo onmisbaar belangrijk (in het zakenleven/wetenschap bijna belangrijker dan Nederlands, oo kals Nederlander), dat ik het mijn kind gewoon met de paplepel in wil gieten. Vloeiend Engels spreken geeft een enorme voorsprong.
Dat weet dus niemand. Misschien wordt het wel een dyslectisch kreng dat helemaal niks kan. Ik bedoel maar ik bedoel maar.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_42817128
Nederlands en Limburgs... maar daar spreek ik zeker niet beter Duits door. Maar als ik het spreek, dan wel geen stenenkolenduits
pi_42817207
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:09 schreef star_gazer het volgende:
Hoe wil je dat gaan doen dan? Met een Engelstalige partner is het makkelijk natuurlijk, maar het lijkt me toch dat het volgens een strikt schema moet gebeuren. Op die momenten Nederlands en op anderen Engels. Het lijkt me dat kinderen in de gaten moeten hebben waar je mee bezig bent anders gaan ze taal mixen lijkt me.
pi_42900333
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:15 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hoe wil je dat gaan doen dan? Met een Engelstalige partner is het makkelijk natuurlijk, maar het lijkt me toch dat het volgens een strikt schema moet gebeuren. Op die momenten Nederlands en op anderen Engels. Het lijkt me dat kinderen in de gaten moeten hebben waar je mee bezig bent anders gaan ze taal mixen lijkt me.
da's dus niet zo, het kan allemaal doorelkaar..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')