abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42361588
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 23:45 schreef Vogue het volgende:

[..]

Mijn Mandarijns-Chinese lerares zegt dat men overal in China Mandarijns leert tegenwoordig. In sommige delen willen ze het niet spreken, maar in principe spreekt de jonge generatie het allemaal. Tenzij ze geen scholing hebben gehad, maar ik geloof dat het analfabetisme in China redelijk klein is voor een ontwikkelingsland.

Net zoals ze in Midden Amerika vaak hun eigen "maya"taal hebben, maar vrijwel altijd Spaans spreken als 2e taal.
Een vroegere vriendin van me uit voormalig Zaire sprak 3 talen vloeiend: Frans, Swahili en Lingala, van huis uit. Daarbij had ze ook nog vloeiend Nederlands en goed Engels leren spreken.

Het zoontje van een vriendin van me wordt 2 talig opgevoed, Albanees-Frans. Het kind is nu bijna 3 en spreekt beide talen vloeiend voor zijn leeftijd.
Ook heb ik een Franse collega. Hij spreekt Frans tegen zijn dochtertje en zijn vrouw Nederlands. Het kind verstaat alles in het Frans, maar spreekt Nederlands terug. Ik denk dus ook dat het afhankelijk is van het kind.
Dat zeker. Mijn oudste is sowieso een apart geval, dus die laten we ff buiten beschouwing, maar onze jongste verstaat Armeens maar spreekt Nederlands terug, gewoon omdat het Nederlands veel dominanter is in zijn wereldje.
Ik lees voor in het Nederlands, Sesamstraat is Nederlands: er is gewoon weinig aanbod op zijn niveau in het Armeens. Sommige uitdrukkingen weet hij wel, en hij gebruikt die ook weleens in het Armeens.
We hebben wat voorleesmateriaal in het Armeens, maar dat is net iets te hoog voor hem op het moment, en dan zijn er wat kinderliedjes en dan houdt het op.
We proberen het wat levend te houden met het spelletje "mama zegt.... en papa zegt..." dat hij aardig interessant vindt, maar vooralsnog is zijn actieve taal gewoon Nederlands.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42362857
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:49 schreef ki_ki het volgende:

[..]

en worden beide talen van kleins af aan in je omgeving gesproken, of aan een bepaalde ouder gekoppeld bijvoorbeeld?
Mijn ouders spreken vrjiwel altijd tegen mij, en in mijn verdere omgeving (school, vrienden) wordt Nederlands gesproken. En tja, ik zie het echt als een handicap, omdat beide talen totaal niet op elkaar lijken. Als het nou Nederlands en Duits is... Tja, dat lijkt vrij veel op elkaar. Maar als je twee talen moet beheersen die totaal niet op elkaar lijken, dan is het vrij moeilijk om één taal helemaal je eigen te maken.
www.pvda.nl
Steun!
  Moderator woensdag 4 oktober 2006 @ 17:35:58 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42363622
Ik ken wel een grappig voorval een klein meisje dat zwitsers/nederlands is opgevoed maar met als kanttekening dat ze altijd nederlands praatte. Die kwam dus bij dr opa in zwitserland en verstond alles wat opa zei maar ze zei dingen terug in het nederlands.. met als gevolg dat opa vaak zo keek ->

bij hun 2 jongere kinderen hebben ze ze ook maar leren zwitsers antwoorden
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_42366125
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 17:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ken wel een grappig voorval een klein meisje dat zwitsers/nederlands is opgevoed maar met als kanttekening dat ze altijd nederlands praatte. Die kwam dus bij dr opa in zwitserland en verstond alles wat opa zei maar ze zei dingen terug in het nederlands.. met als gevolg dat opa vaak zo keek ->

bij hun 2 jongere kinderen hebben ze ze ook maar leren zwitsers antwoorden
Soms pikken kinderen weer zonder extra aanmoediging hele ingewikkelde dingen op. Vader Frans, moeder Chinees. Bordspelletje. Kind antwoordt consequent vader in het Frans, moeder in het Chinees en geeft ineens commentaar op de tv in het Nederlands. Allemaal in de juiste context, binnen 10 seconden ofzo.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 4 oktober 2006 @ 20:07:37 #30
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_42367980

Kennen jullie vast wel van die leuke reclames!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_42369898
Moeder Nederlands, Vader Duits. Zelf spreek beide talen vloeiend. Bij ons thuis lag de nadruk op spreken, niet schrijven. Schrijven is dus minder dan spreken.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:25:11 #32
97745 Thorical
finding a way
pi_42370453
Nederlands, Duits en Hongaaars ben ik opgevoed.
Soms waren er problemen.Wanneer schrijf ik iets met een hoofdletter.
Maar meestal voordelen. Ik vertaal niets, ik begrijp.
pi_42384622
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:07 schreef descendent1 het volgende:
[afbeelding]

Kennen jullie vast wel van die leuke reclames!
Ik vraag me altijd af wie van de twee nou het monster is, dat schepsel uit jouw post of dat roodharige enge wijf. Antireclame.
pi_42414869
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af wie van de twee nou het monster is, dat schepsel uit jouw post of dat roodharige enge wijf. Antireclame.
Big, green, fuzzy...
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 15:05:10 #36
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_42423545
Mijn vriendin is drietalig opgevoed: Nederlands, Engels en (jawel) Chavacano (Filippijns lokaal dialect). Mijn ervaring is dat ze niet echt goed is in het Nederlands ('die', 'dat' en 'deze' leveren Marokkaans-achtige problemen op).
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_42424043
Ongeveer tweetalig opgevoed met Nederlands en Engels. Nederlands is bij mij absoluut dominant, maar mijn Engels is ook vloeiend.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 16:51:51 #38
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_42426666
Hmm. Dit verhaal doet me denken aan de theorie die stelt dat er meer intelligenties zijn die al een aantal jaartjes steeds meer aanhangers weet te vinden. http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligences

Daar staat ook de verbaal-linguistische intelligentie bij. Dat zou betekenen dat de een van nature beter is dan de ander in het leren van talen in het algemeen.

Als dit zou kloppen zou dat betekenen dat dat de conclusie van de deskundigen uit de OP wat kort door de bocht is.
pi_42569765
ik ben Nederlandstalig opgevoed

ik spreek vloeiend Antwaarps
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  woensdag 11 oktober 2006 @ 14:01:36 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42575408
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 11:52 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat lijkt me idd complete onzin. Mijn broer is getrouwd met een Argentijnse en ze wonen al enkele jaren in diverse landen. Kind is opgegroeid met Nederlands, Spaans en Engels en spreekt het alle drie al vloeiend.
hoe hebben ze dat aangeleerd?
ik ga nml trouwen met een Amerikaans/Canadese die 2 talig is (Engels / Spaans). Eigenlijk wil ik dus mijn kinderen ook 3 talig opvoeden, maar ik weet niet hoe ik dat Spaans zou moeten aanleren.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 14:03:36 #41
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42575480
overigens weet ik dat 1 van de factoren van succes is de matig van blootstelling aan de taal relatief tot de andere talen. dus als 1 taal heel veel aandacht krijgt relatief, dan worden de anderen onder ontwikkeld. Terwijl als je alle talen evenveel, maar absoluut minder, aandacht geeft ze ongeveerd hetzelfde (volwaardig) ontwikkelen.
?Porque no te calles?
pi_42575716
Mijn oom is nederlander, woont in denemarken met zjjn vrouw en kind beide spreken goed engels dus eigenlijk kan het kind 3 talig opgevoed worden maar als ze hier zijn verstaat het geen woord nederlands en engels en omgekeerd verstaan wij hem ook niet, zielig voor het kind.

Mijn engels is getypt beter als gesproken ( komt door al die buitenlanders op mijn msn )
pi_42576459
Mijn dochtertje wordt tweetalig opgevoed: mijn vrouw+haar moeder: Grieks, ik: Nederlands.

Alleen ben ik de hele dag op mijn werk en kan ik dus geen Nederlands tegen haar praten overdag en hoort zij dus alleen maar Grieks...met het gevolg dat zij Grieks goed begrijpt en spreekt en Nederlands goed verstaat maar nauwelijks spreekt

Daar begint sinds een paar dagen verandering in te komen: ze begint de talen uit elkaar te houden en tegen mij in het Nederlands dingen te herhalen

Erg interessant en grappig om mee te maken
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_42576864
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:01 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

hoe hebben ze dat aangeleerd?
ik ga nml trouwen met een Amerikaans/Canadese die 2 talig is (Engels / Spaans). Eigenlijk wil ik dus mijn kinderen ook 3 talig opvoeden, maar ik weet niet hoe ik dat Spaans zou moeten aanleren.
Welke taal spreken jij en je vriendin onderling? Als dat Engels is zie ik het probleem niet zo. Als jij met je kinderen bent spreek je Nederlands, als je vriendin met ze samen is spreekt ze Spaans, en als jullie samen zijn spreken jullie Engels.

Resultaat: kinderen drietalig.

Misschien is het wel belangrijk dat alledrie de situaties regelmatig voorkomen.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 15:12:52 #45
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_42578034
Mijn vrouw is Russisch, en we spreken meestal Engels tegen elkaar. Doordat ik overdag er niet ben, kreeg ons zoontje dus thuis voornamelijk Russisch te horen. En mijn vrouw is vastbelsoten dat hij zijn moederstaal goed zal beheersen, dus ze sleept na elk bezoek aan Rusland video's en DVD's mee.
Door school en Nederlandse vriendjes etc leert hij uiteraard Nederlands, maar door het enorme verschil in gramatica en zinsbouw maakt hij soms wat kromme zinnen, en 'de' en 'het' haalt ie soms door de war.
Ik merk de laatste twee jaar dat hij Engelse woorden en uitdrukkingen die hij opvangt ook gaat gebruiken. Voorbeeld, 'Come here' tegen mij roepen, omdat z'n moeder dat ook gebruik om me van de bank te krijgen, bijvoorbeeld.
Dus dat wordt een drietalig kind, denk ik.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_42582863
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:31 schreef rameijer het volgende:
Mijn dochtertje wordt tweetalig opgevoed: mijn vrouw+haar moeder: Grieks, ik: Nederlands.

Alleen ben ik de hele dag op mijn werk en kan ik dus geen Nederlands tegen haar praten overdag en hoort zij dus alleen maar Grieks...met het gevolg dat zij Grieks goed begrijpt en spreekt en Nederlands goed verstaat maar nauwelijks spreekt

Daar begint sinds een paar dagen verandering in te komen: ze begint de talen uit elkaar te houden en tegen mij in het Nederlands dingen te herhalen

dit is inderdaad interessant, precies wat ik bedoel eigenlijk. het taalvermogen van kinderen is zo ontzettend rekbaar, daar moet je wel gebruik van maken als het kan.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 17:58:07 #47
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42583640
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:31 schreef rameijer het volgende:

zie de theorie over equal exposure. als het kind een beetje taalgevoelig is zal het idd wel tweetalig worden
?Porque no te calles?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 17:59:31 #48
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42583669
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:43 schreef Petera het volgende:

[..]

Welke taal spreken jij en je vriendin onderling? Als dat Engels is zie ik het probleem niet zo. Als jij met je kinderen bent spreek je Nederlands, als je vriendin met ze samen is spreekt ze Spaans, en als jullie samen zijn spreken jullie Engels.

Resultaat: kinderen drietalig.

Misschien is het wel belangrijk dat alledrie de situaties regelmatig voorkomen.
ik vraag het me af. ik ken namelijk genoeg Amerikanen die nauwelijks Nederlands kunnen terwijl hun ouders altijd onderling Nederlands praatten.

Misschien moeten we gewoon als ze 4-6 zijn in het buitenland (engelstalig) gaan wonen, dan leren ze het wel.
Mijn vriendin heeft Spaans ook op straat geleerd en niet vanuit huis.
?Porque no te calles?
pi_42583707
Fries & Nederlands
'Koop een taart en vier het'
pi_42584152
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 17:59 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik vraag het me af. ik ken namelijk genoeg Amerikanen die nauwelijks Nederlands kunnen terwijl hun ouders altijd onderling Nederlands praatten.
Misschien hebben ze vanaf de jongste leeftijd van die kinderen met de kinderen altijd Engels gesproken. Dat zou kunnen verklaren hoe het komt dat ze nauwelijks Nederlands kunnen spreken.

Ik bedoelde daarnet overigens ook níét te zeggen dat jij en je vriendin alleen onderling Engels moeten spreken, maar ook tegen de kinderen als jullie beiden samen met de kinderen zijn. Misschien heb je me wat dat betreft verkeerd begrepen.
quote:
Misschien moeten we gewoon als ze 4-6 zijn in het buitenland (engelstalig) gaan wonen, dan leren ze het wel.
Mijn vriendin heeft Spaans ook op straat geleerd en niet vanuit huis.
Dat zou kunnen helpen. Bedenk echter wel dat, naarmate je ze meer aan Engels blootstelt, je ze weer minder aan Spaans of Nederlands blootstelt. Als drie talen te veel is, is het denk ik gewoon te veel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')