FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / hoe leer jij ?
jorszaterdag 30 september 2006 @ 15:05
ik ben nu bezig met het leren van duits
maar volgens mij gebruik ik niet de meest effieciente manier?
heeft iemand tips bij het leren van woordjes?
wicked_manzaterdag 30 september 2006 @ 15:08
=)
jorszaterdag 30 september 2006 @ 15:09
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:08 schreef wicked_man het volgende:
=)
leer jij zo=)?
wicked_manzaterdag 30 september 2006 @ 15:09
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! eindelijk
wicked_manzaterdag 30 september 2006 @ 15:11
Nee, door eerst alles door te lezen, daarna m'n hand op de nederlandse woordjes te leggen en stampen maar.
jorszaterdag 30 september 2006 @ 15:12
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:09 schreef wicked_man het volgende:
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! eindelijk
wat eindelijk?
jorszaterdag 30 september 2006 @ 15:14
ben jij nieuw hier offso?
jorszaterdag 30 september 2006 @ 15:16
ik ben nu met teach 2000 aan het leren maar het schiet niet egt op
SuperRogierzaterdag 30 september 2006 @ 15:42
Eerst 3 x doorlezen, dan 1 x rustig en grondig, en dan een papiertje oid op het duitse woord wat je moet kennen. Dat doe je 2x ofzo en de woordjes die je dan nog niet kent schrijf je ff apart op.
-Marlii-zaterdag 30 september 2006 @ 16:39
1-2x stuk of 10-15 woorden goed doorlezen, hand erop tot je ze zo kunt zeggen en dan volgende 10-15 woorden erbij. En ga zo maar door. Succes!
Renezaterdag 30 september 2006 @ 17:00
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 16:39 schreef -Marlii- het volgende:
1-2x stuk of 10-15 woorden goed doorlezen, hand erop tot je ze zo kunt zeggen en dan volgende 10-15 woorden erbij. En ga zo maar door. Succes!
En nadat ik die 1e 30 heb alles weer herhalen, en daarna 15 erbij en de hele rij weer, en dan eens willekeurig nadat ik op die manier alles gedaan heb, boven naar beneden oid.
Alxanderzaterdag 30 september 2006 @ 17:18
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:16 schreef jors het volgende:
ik ben nu met teach 2000 aan het leren maar het schiet niet egt op
Bij mij hielp dat altijd wel. Waarom schiet het niet op?
Litsozaterdag 30 september 2006 @ 20:30
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 16:39 schreef -Marlii- het volgende:
1-2x stuk of 10-15 woorden goed doorlezen, hand erop tot je ze zo kunt zeggen en dan volgende 10-15 woorden erbij. En ga zo maar door. Succes!
Dit inderdaad. Per klein groepje woorden ze eerst een paar keer lezen en in mijn gedachten uitspreken. Liefst een beetje ritmisch, dat telkens het woord en de vertaling ervan in een bepaald ritme achter elkaar komen.
Daarna met de hand erop inderdaad kijken of ik ze al weet.
Als ik het grootste deel goed ken pik ik de woorden eruit die ik nog niet goed weet en schrijf die op een apart blad om die nog eens extra te leren.
-Marlii-zaterdag 30 september 2006 @ 22:02
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 17:00 schreef Renesite het volgende:

[..]

En nadat ik die 1e 30 heb alles weer herhalen, en daarna 15 erbij en de hele rij weer, en dan eens willekeurig nadat ik op die manier alles gedaan heb, boven naar beneden oid.
precies En op een gegeven moment kun je die hele rij opnoemen, op volgorde zoals je ze geleerd hebt, zonder dat je de vreemde taal er voor ziet staan Ik tenminste
RobertoCarloszaterdag 30 september 2006 @ 22:16
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:05 schreef jors het volgende:
ik ben nu bezig met het leren van duits
maar volgens mij gebruik ik niet de meest effieciente manier?
heeft iemand tips bij het leren van woordjes?
Je moet proberen er iets bij te denken, dus er een gedachte of associatie bij maken.
Stevezaterdag 30 september 2006 @ 22:18
Kaartjes maken, voorkant het Duitse woord, achterkant het Nederlandse woord. Steeds herhalen tot je het woord kent, en dan kan dat kaartje weg. Op het laatst nog een keer alles doen en je kent het.
Wel een beetje veel werk. .
elwing_elfjezondag 1 oktober 2006 @ 10:32
Ja maar wel een goed plan, want dan heb je die volgorde er niet bij. Het helpt bij mij vaak ook als ik een (in dit geval Duitse) tekst heb waar wat van die woorden in staan. Dan kan je je nog herinneren "oh ja, het stond daar in die tekst, dus het betekent dat".
Executrixzondag 1 oktober 2006 @ 11:13
Gewoon rijtje voor je nemen, hand op de vertaling en dan per 10 woordjes net zo lang herhalen tot je van allemaal de vertaling kent. Als je alles er redelijk in hebt zitten per 50 herhalen, de woorden die je zonder aarzelen kent niet meer teveel naar omkijken en de woorden die je nog makkelijk vergeet blijven herhalen tot je die ook goed kent. Ik had zelf altijd een hekel aan die opschrijfmethodes, vooral omdat je in de tijd dat je al die woorden overschrijft de hele lijst ook een keer of 10 kunt doornemen en het bij mij door herhalen net zo makkelijk ging als door opschrijven. Maargoed dat is mijn ervaring dus misschien dat schrijven voor jou wel beter helpt dan herhalen.
Lady-Mzondag 1 oktober 2006 @ 21:49
En het liefst met een 'leeg' hoofd. Als ik 's morgens mijn wekker een uurtje vroeger zette, leerde ik in dat ene uurtje meer dan wanneer ik aan het einde van de dag twee uur ging zitten blokken. Het is maar dat je 't weet
De_Loetzondag 1 oktober 2006 @ 22:25
woordjes leren moet dit niet in PUB?
Frankvbrzondag 1 oktober 2006 @ 23:50
ik was altijd heel slecht in woordjes leren.. enige wat ik uit mijn hoofd leerde was de volgorde.
Maar gewoon hardop de woordjes uitspreken schijnt heel goed te zijn, en naderhand ook schrijven.
Mikkiezondag 1 oktober 2006 @ 23:54
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 13:33:10 ]
_superboer_maandag 2 oktober 2006 @ 00:06
Overhoor
masterblackmesamaandag 2 oktober 2006 @ 00:22
Gewoon leren. Daarna maar je van iedere paragraaf of hoofdstuk een samenvatting.
D.m.v je samenvatting kun je de dingen die je niet snap beter begrijpen
jorsmaandag 2 oktober 2006 @ 16:59
het lange leren werd wel beloond met een goed cijfer tevens bedankt voor alle tips
jorsmaandag 2 oktober 2006 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 17:18 schreef Alxander het volgende:

[..]

Bij mij hielp dat altijd wel. Waarom schiet het niet op?
omdat het te lang duurt en ik het idee heb dat het ook op een snellere manier kan
Sport_Lifedinsdag 3 oktober 2006 @ 11:19
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:54 schreef Mikkie het volgende:



Werkte nog best aardig, nadeel is wel dat je op een gegeven moment de volgorde uit je hoofd leert, ipv de woordjes + vertaling. Ik kende hele rijtjes Duitse woorden onder elkaar, maar niet de Nederlandse betekenis

Zo heb ik een paar keer tijdens een proefwerk gehad dat ik exact wist welk woordje eronder en erboven stond, maar het woord waar het om ging niet wist! .
gatehdinsdag 3 oktober 2006 @ 18:14
Teach200
alleen met die vertiefte duitse lidwoorden
gatehdinsdag 3 oktober 2006 @ 18:22
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 15:11 schreef wicked_man het volgende:
Nee, door eerst alles door te lezen, daarna m'n hand op de nederlandse woordjes te leggen en stampen maar.
oef! oef! oef!
stampen toch? oef! oef! oef! hakkuh!!!!!!!1111!!!1
jorsdinsdag 3 oktober 2006 @ 20:18
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 18:22 schreef gateh het volgende:

[..]

oef! oef! oef!
stampen toch? oef! oef! oef! hakkuh!!!!!!!1111!!!1
dooo bist nooob
gatehdinsdag 3 oktober 2006 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:18 schreef jors het volgende:

[..]

dooo bist nooob
c'est moi?, Non je suis un garcon
Areyoutalkingtomewoensdag 4 oktober 2006 @ 12:47
Ik zou eerst even je computer uitzetten... dat werkt een stuk beter.
markderoophotography.comwoensdag 4 oktober 2006 @ 22:27
hoe ik leer....

goed
_V2donderdag 5 oktober 2006 @ 09:41
ik hoop voor je dat je op tijd bent begonnen,
bij mij werkte altijd het beste een aantal keer overlezen en de dag daarna nog maals.
de tweede dag verbaasde ik mezelf dan hoeveel ik nog wist.
#ANONIEMzaterdag 7 oktober 2006 @ 02:56
Op tijd beginnen met leren Dus niet een dag van tevoren
En niet zoveel in een keer leren, beter een paar keer per dag wat korter
dartboardmoscowzaterdag 7 oktober 2006 @ 12:10
Leren?
D8 al, waarom heb ik altijd zulke problemen met die Duitse Idioom?
Alxanderzaterdag 7 oktober 2006 @ 13:23
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 18:14 schreef gateh het volgende:
Teach200
alleen met die vertiefte duitse lidwoorden
quote:
Das Geschlecht der Substantive :

Der-woorden (m)

- Namen van dagen, maanden, jaargetijden en windstreken:
der Montag, der Dezember, der Winter, der Süden
- Namen van mannelijke personen en dieren:
der Lehrer, der Freund, der Hund

Die-woorden (v)

- Woorden eindigend op
-heit die Freiheit
-keit die Möglichkeit
-schaft die Mannschaft
-ung die Zeitung
-e die Klasse
-ion die Religion
-tät die Universität
-ik die Technik
-ur die Miniatur

-Namen van vrouwelijke personen en dieren:
die Mutter, die Tante, die Maus

Das-woorden (o )
- De meeste onzijdige woorden in het Nederlands:
das Haus, das Kind, das Schiff

- Verkleinwoorden, ze eindigen op:
-chen das Mädchen, das Häuschen
-lein das Fräulein

- Woorden die uit de onbepaalde wijs van het werkwoord bestaan:
das Lesen, das Schreiben, das Laufen


Wat doet dit ding hier?
Mikkiezaterdag 7 oktober 2006 @ 20:35
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 13:33:10 ]
RobertoCarloszondag 8 oktober 2006 @ 08:42
hast die TS es nou geholht of nicht?
Lexiunmaandag 9 oktober 2006 @ 23:08
Ok woordjes leren is duidelijk, maar hoe leren jullie voor tentamen weken waarvan b.v. hoofdstuk 5 t/m 9 word opgegeven?
Executrixmaandag 9 oktober 2006 @ 23:22
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:08 schreef Lexiun het volgende:
Ok woordjes leren is duidelijk, maar hoe leren jullie voor tentamen weken waarvan b.v. hoofdstuk 5 t/m 9 word opgegeven?
Hoofdstukken lezen en dan de belangrijke punten herhalen tot je de kern van het verhaal redelijk uit je hoofd kent. In veel boeken staan belangrijke termed ed wel in de kantlijn of vet/cursief gedrukt en zijn er dus makkelijk uit te vissen.
Stevemaandag 9 oktober 2006 @ 23:23
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:08 schreef Lexiun het volgende:
Ok woordjes leren is duidelijk, maar hoe leren jullie voor tentamen weken waarvan b.v. hoofdstuk 5 t/m 9 word opgegeven?
Ligt eraan wat daar in staat.
Rijtjes als zijn, worden, blijven, blijken, schijnen, heten, dunken en voorkomen of allerlei Duitse rijtjes is gewoon even heel hard stampen. Vaak is het de hoofdstukken goed doorlezen, oefeningen maken e.d.
Boschkabouterdinsdag 10 oktober 2006 @ 01:55
Ik leerde niet. Ik nam de stof op die in de klas behandeld werd, grammatica ging nog wel, maar woorden gingen het ene oor in en het andere uit.
Daarom ben ik ook nooit goed geweest in talen. Echter bij dingen toepassen zoals wiskunde, scheikunde, natuurkunde en dergelijke vakken ben ik stukken beter.
allsystemshaltdinsdag 10 oktober 2006 @ 06:57
TvP
Newiendinsdag 10 oktober 2006 @ 07:16
Middelbare school is dit he? ik schreef bij het leren altijd al die woorden op een a4 (de nederlandse vertaling in dit geval) en dan leerde ik het gewoon dmv stampen en s'avonds of de volgende ochtend ging ik proberen bij dat (omgekeerde) rijtje de juiste duitse (of welke taal dan ook) woorden erbij te zetten. Soort van zelftoetsje dus vroeg in de ochtend, doet wonderen!
appelsapdinsdag 10 oktober 2006 @ 21:01
Opschrijven of met teach2000 (eerst alles invoeren is wel een kutwerk )
En dan bij de woorden die ik niet kan onthouden domme ezelsbruggetjes verzinnen en als het dan nog niet lukt aan anderen vragen hoe zij het onthouden.
Ik begin met leren vaak de dag van tevoren of soms 2 dagen van te voren (als de woordenlijsten niet te lang zijn dan hè), ik ga er gewoon een tijd voor zitten en stampen maar. 's Ochtends nog de tijd nemen om het te herhalen en aantal keer en dan zit het vers in mijn geheugen
Staafdinsdag 10 oktober 2006 @ 21:30
ik heb geleerd spiekbriefjes te maken. leren deed ik nooit
edejongdinsdag 10 oktober 2006 @ 22:37
ik heb alleen scheikunde 1 en wiskunde b1 !
(ik ben afgelopen jaar jammergenoeg met twee vijfen voor die vakken gezakt, de rest van m'n cijfers zijn allemaal 7 8! ) volg het op ROC.. ik leer dus niet echt maar maak vooral! en dat doe ik vooral in de les!
Borizzzzondag 15 oktober 2006 @ 18:24
Boek dichthouden en onder mn hoofdkussen leggen.
Bier drinken die avond
Je kunt de dag erna op het proefwerk of tentamen lekker vrijuit redeneren.
Levert geheid een goed punt op.
Secretusdinsdag 17 oktober 2006 @ 07:05
Wat bij mij goed werkt: associaties maken/ begrijpen waarom het woord er zo uit ziet als het is.
Zoeken naar woorden in andere talen die erop lijken, of in het Latijn (als je Latijn doet), kijken naar de etymologische oorsprong. Zo heb ik het gevoel alsof ik het woord echt goed begrijp, en niet alleen oppervlakkig herinner.
allsystemshaltdinsdag 31 oktober 2006 @ 22:14
Ik ga proberen om mijn reistijd gedeeltelijk om te zetten in studietijd.

Al zal het wel tegevallen ivm herrie en mogelijk geen zitplaats ed.
Ik kan als het mee zit dan, 1 uur per werkdag winnen
my_owndinsdag 31 oktober 2006 @ 22:52
Niet.. Of uit een boek.
De domste ezelsbruggetjes verzinnen. Of er een soort van liedje van maken. Klinkt suf maar het helpt wel