quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:22 schreef Gurb het volgende:Ik zou wel even opppassen met het weghalen, als je een oud huis hebt, en er geen latei boven zit maar een rollaag (stenen die rechtop staan) kunnen die wel een beetje rusten op het kozijn, en als je dan gaat rukken en sjorren om het kozijn eruit te slopen, kan het zijn dat de stenen loskomen.
Nou om deze rede. Zoals Gurb schreef.
Helaas Geen foto te zien.
Normaalgesproken moet er op een latei minstens drie lagen gemetseld zijn. Dit is om de druk te verdelen over de lengte van de latei.
Wat je zou kunnen doen is aan een kant de staander doorzagen op twee plaatsen zodat je er een stuk uithaalt van ongeveer 40 cm. Je zou dan kunnen zien hoe het kozijn geplaatst is.
a. Nadat er een (ja daar komt ie weer) gat is gemetseld, waar naderhand het kozijn is in gezet.
a . dit kan zijn doormiddel van slagschroeven/pennen (dat zou je dus nu ook al kunnen zien.
b. Kozijn is in het gat pas gesteld en met purschuim vast gezet.
In dit geval is er dus eerst een gat gemaaklt en kun je het kozijn zondermeer weghalen.
b.Het kozijn is eerst pasgesteld en daarna is de muur eromheen gemetseld en het kozijn vast gezet met kozijnankers.
Aangezien dat je toch moet bij pleisteren/stucken zou je boven het kozijn aan een kant het stuckwerk weg kunnen bikken/hakken en kijken wat er achter het stuckwerk zit.
Zit daar een latei
Dan kun je zondermeer het kozijn weg halen.
Indien geen latei maar een rollaag:
Aangezien je buiten zou als je schrijft geen ruimte hebt is het lastig om alsvorens je het kozijn er uit haalt de muur te ondersteunen middels het volgende.
Maak 2 gaten twee stenen boven het kozijn. Zo groot dat er een balk door kan. Steek de balk er door en ondersteun deze aan beide zijden met een stempel. Dus je hebt vier stempels nodig.
Je kunt het kozijn er dan uit halen.
Nu moet je wel, voor alle zekerheid nog een latei onder die "dragende" muur leggen en weer opmetselen.
Ik kan mij in iedergeval niet voorstellen dat er nu geen latei boven zit.