abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:44:04 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_42225340
quote:
Enschede richt parken gastvrij in voor Turkse vrouwen
Bron : Volkskrant

ENSCHEDE - Enschede gaat parken, pleinen en markten zo inrichten dat Turkse vrouwen zich er meer thuis voelen en langer buiten blijven. In het Wesselerbrinkpark in het zuiden van de stad, waar 40 procent van de bevolking een niet-Nederlandse achtergrond heeft, wordt begonnen met grote publieke barbecue- en picknickplaatsen.

Dit veranderde beleid is het gevolg van het vorige week gepresenteerde onderzoek van planologe Eda Ünlü Yücesoy. De Turkse uit Istanbul promoveerde aan de Universiteit Utrecht en deed tussen 2001 en 2004 onderzoek naar het gebruik van de openbare ruimte door Turkse vrouwen.

In de tijd woonde ze in de wijk Wesselerbrink. Ze vroeg zich af waarom ze er zo weinig Turkse vrouwen op straat zag, terwijl de straat in Turkije de ontmoetingsplek bij uitstek is. De openbare ruimte in Nederland is niet ingericht voor ontmoeting, concludeert zij in haar onderzoek.

Turkse vrouwen gaan hier alleen groepsgewijs naar buiten en op de rustige momenten, omdat ze zich anders onveilig voelen. Ze gaan in Enschede samen naar de weekmarkt en in het weekend met hun familie naar het park of de rand van de stad. Om er lang te verblijven, ontbreken faciliteiten als banken, picknickplaatsen en barbecuemogelijkheden voor grotere families, constateerde de planologe.

Enschede heeft zich deze kritiek direct aangetrokken, laat wethouder Ed Wallinga weten. Hij kondigt aan de publieke ruimte meer voor ontmoeting in te richten. ‘Barbecuen wordt gezien als een evenement, waarvoor je een vergunning moet aanvragen. Dus ik kan het verbieden. Maar dat ga ik niet doen, integendeel: we gaan het park op een goede manier inrichten.’
Verder slaat de PVDA wethouder een behoorlijke plank mis. Parken zijn openbare gelegenheden. Ik kan dit bericht ook lezen als ik wil het park aantrekkelijker maken voor grote Turkse families die een vreetfestijn willen opzetten. Waarom die willekeur steeds ?!?
Het park inrichten voor picknickplaatsen en barbecuemogelijkheden. Tja.... zet er dan commerciele eettentjes op van verschillende pluimage volgens oosters model (Turks, Aziatisch, Marokaans, whatever) en je hebt iets wat je marktwerking wat ook een beetje representatief voor de samenleving is.

Ik zie het al voor mee, iedereen lekker zijn BBQ-slepen, met geen of nauwelijks toezicht op de veiligheid .
Leuke bende zal dat worden.

Slecht doordacht plan dus.

Overigens : Je zou denken dat het een Telegraaf TT was, maar het komt echt uit de Volkskrant.

Doet me erg denken aan het Smulbos.
Is dat trouwens ooit iets geworden ?!?

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 29-09-2006 09:56:04 ]
pi_42225501
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk! Misschien dat dit onder nederlanders daar (60% van de bevolking) ook wel populair zou kunnen worden.
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:53:23 #3
89730 Drugshond
pi_42225544
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:51 schreef erikkll het volgende:
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk! Misschien dat dit onder nederlanders daar (60% van de bevolking) ook wel populair zou kunnen worden.
Lekker bingo-en in het park.
"En het volgende getal is 43".
pi_42225565
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:53 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Lekker bingo-en in het park.
"En het volgende getal is 43".
barbequeen, niet bingo-en. In de wijk wesselerbrink wonen niet de meest vermogende mensen, dat zijn wel mensen die dat leuk vinden.
pi_42225599
Ik hoop wel een gas bbq
pi_42225631
Belachelijk. En weer passen we ons aan aan de auslander.
History became legend, legend became myth.
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:59:13 #7
89730 Drugshond
pi_42225679
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:56 schreef valek het volgende:
Belachelijk. En weer passen we ons aan aan de auslander.
Zullen waarschijnlijk gewoon Nederlanders zijn met een andere etnische achtergrond.
Dus het begrip "auslander" zegt meer iets over jezelf dan over dit artikel.
pi_42225713
Moskeeen
Scholen
Bossen
Klinieken
Parken

We bouwen alles voor die lui. Ze hebben ons eindelijk zo ver dat wij ons land aan hen aanpassen in plaats van zij aan ons land. Over mislukte integratie gesproken.
I am the Alpha and the Omega
pi_42225761
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:00 schreef BossFight het volgende:
Moskeeen
Bossen
Klinieken
Parken

We bouwen alles voor die lui. Ze hebben ons eindelijk zo ver dat wij ons land aan hen aanpassen in plaats van zij aan ons land. Over mislukte integratie gesproken.
Mislukte assimilatie. Integratie betekent aanpassing van beide zijden. Daarvan is dit een schoolvoorbeeld.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42225769
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:44 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Verder slaat de PVDA wethouder een behoorlijke plank mis. Parken zijn openbare gelegenheden. Ik kan dit bericht ook lezen als ik wil het park aantrekkelijker maken voor grote Turkse families die een vreetfestijn willen opzetten. Waarom die willekeur steeds ?!?
Het park inrichten voor picknickplaatsen en barbecuemogelijkheden. Tja.... zet er dan commerciele eettentjes op van verschillende pluimage volgens oosters model (Turks, Aziatisch, Marokaans, whatever) en je hebt iets wat je marktwerking wat ook een beetje representatief voor de samenleving is.

Ik zie het al voor mee, iedereen lekker zijn BBQ-slepen, met geen of nauwelijks toezicht op de veiligheid .
Leuke bende zal dat worden.

Slecht doordacht plan dus.

Overigens : Je zou denken dat het een Telegraaf TT was, maar het komt echt uit de Volkskrant.

Doet me erg denken aan het Smulbos.
Is dat trouwens ooit iets geworden ?!?
Ha! Kunnen we straks ook in Enschede vlees gaan braden in het openbaar
*noteert*
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42225803
Kunnen ze niet als dan toch daar zijn lekkere Döner Kebab maken dan is 't nog een beetje leuk om wat cultuur te delen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:06:50 #12
89730 Drugshond
pi_42225858
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:00 schreef BossFight het volgende:
Moskeeen
Bossen
Klinieken
Parken

Komt een stukje integratie niet van 2 kanten af ?
Wat betreft de OP heb ik meer problemen met de veiligheid/marktwerking en de TT dan met de rest.
Ze moeten de parken niet gaan omsmeden tot parken voor mensen met een speciale etnische achtergrond want dan is Nederland te klein. En de TT wijst wel in die richting. Als het de woorden zijn van de wethouder dan is hij geen knip voor zijn neus waard. Als hier de journalist de zaak aan het ombuigen is, dan moet je alles even in een andere context zien. Daarom ook mijn vermelding dat het stukje in de Volkskrant stond (dat zou je op het eerste gezicht niet verwachten).
pi_42225893
Geweldig, er is wat geconstateerd, de gemeente gaat meteen actie ondernemen, maar heeft iemand die mensen zelf al eens gevraagd of ze deze aanpassingen wel willen?
Misschien zijn ze in het weekend wel ergens anders en verbouwen ze straks het park en komt er geen hond naartoe.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_42225943
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:06 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Komt een stukje integratie niet van 2 kanten af ?
Wat betreft de OP heb ik meer problemen met de veiligheid/marktwerking en de TT dan met de rest.
Ze moeten de parken niet gaan omsmeden tot parken voor mensen met een speciale etnische achtergrond want dan is Nederland te klein. En de TT wijst wel in die richting. Als het de woorden zijn van de wethouder dan is hij geen knip voor zijn neus waard. Als hier de journalist de zaak aan het ombuigen is, dan moet je alles even in een andere context zien. Daarom ook mijn vermelding dat het stukje in de Volkskrant stond (dat zou je op het eerste gezicht niet verwachten).
Ik denk dat het park omvormen zuiver voor de etnische minderheid niet aan de orde is idd. Om het aantrekkelijker te maken voor óók de Turkse vrouwen, soit. Als ik er ook maar tussen mag met mijn varkenslapjes.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42225969
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:08 schreef Bloemkool het volgende:
Geweldig, er is wat geconstateerd, de gemeente gaat meteen actie ondernemen, maar heeft iemand die mensen zelf al eens gevraagd of ze deze aanpassingen wel willen?
Misschien zijn ze in het weekend wel ergens anders en verbouwen ze straks het park en komt er geen hond naartoe.
Wat voor park heeft Enschede ?
pi_42226046
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:08 schreef Bloemkool het volgende:
.

Dat was ook het probleem met het smulbos - mensen dachten voor andere mensen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42226053
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Mislukte assimilatie. Integratie betekent aanpassing van beide zijden. Daarvan is dit een schoolvoorbeeld.
.

Oke punt heb je. Maar het moet toch niet zo kunnen zijn dat wij stad en land gaan aanpassen zodat het "allochtone" volk zich hier veilig voelt. Terwijl het Nederlandse volk zich steeds meer geintimideerd gaat voelen door dit soort acties in verband met wat er zich vandaag de dag in de wereld af speelt.

Ik krijg een beetje het idee dat deze mensen alles krijgen wat ze maar willen zonder er ook maar iets voor terug te hoeven doen. Als ik namelijk zo is op straat kijk moet ik eerlijk zeggen dat van integratie van hen kant weinig te merken is. Ik overhoor wel is conversaties op treinstations ed. van allochtone vrouwen tegen personen die Nederlands spreken. Het gebrekkige Nederlands is zo ernstig bij die mensen, maar vervolgens heb ik dan niet het idee dat ze echt hun best doen zeg maar.
Het minste wat je kan doen is toch de taal leren van het land waar je gaat wonen!
Dat je je eigen gewoontes wil behouden snap ik helemaal! Stel ik zou in china wonen wil ik verdomme ook mijn boterham met calve pindakaas. Maar daar ga ik die chinezen dan toch niet mee lastig vallen!

Ik heb gewoon het idee dat Nederland geen standpunt meer durft te maken in hoever we deze mensen tegemoet komen. Vergelijkend van wat wij voor die mensen doen en wat zij daar voor terug doen is niet te vergelijken vind ik.
pi_42226061
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Zullen waarschijnlijk gewoon Nederlanders zijn met een andere etnische achtergrond.
Dus het begrip "auslander" zegt meer iets over jezelf dan over dit artikel.
Al hebben ze een Nederlands paspoort, voor mij bljiven dat buitenlanders.
History became legend, legend became myth.
pi_42226064
quote:
In het Wesselerbrinkpark in het zuiden van de stad, waar 40 procent van de bevolking een niet-Nederlandse achtergrond heeft, wordt begonnen met grote publieke barbecue- en picknickplaatsen.
Zo raar is het dus niet. Vraag me inderdaad ook af of ze dit zelf wel willen.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:15:57 #20
89730 Drugshond
pi_42226068
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:10 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik denk dat het park omvormen zuiver voor de etnische minderheid niet aan de orde is idd. Om het aantrekkelijker te maken voor óók de Turkse vrouwen, soit. Als ik er ook maar tussen mag met mijn varkenslapjes.
Pcies, dat is de discussie.
Verder kun je nog discussieren over gasflessen, brandspiritus, afgebrande bomen, overal en nergens troep, en wat toezicht.

BBQ-en in de bossen heb ik vroeger zat gedaan. Op een fietswiel zelfs.
  • Kuiltje graven in het zand.
  • Aluminium folie,
  • De BBQ rommel erin.
  • Mijn fiets (het wiel) erboven op.
  • En beginnen maar.
  • pi_42226322
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:15 schreef BossFight het volgende:

[..]

.

Oke punt heb je. Maar het moet toch niet zo kunnen zijn dat wij stad en land gaan aanpassen zodat het "allochtone" volk zich hier veilig voelt. Terwijl het Nederlandse volk zich steeds meer geintimideerd gaat voelen door dit soort acties in verband met wat er zich vandaag de dag in de wereld af speelt.

Ik krijg een beetje het idee dat deze mensen alles krijgen wat ze maar willen zonder er ook maar iets voor terug te hoeven doen. Als ik namelijk zo is op straat kijk moet ik eerlijk zeggen dat van integratie van hen kant weinig te merken is. Ik overhoor wel is conversaties op treinstations ed. van allochtone vrouwen tegen personen die Nederlands spreken. Het gebrekkige Nederlands is zo ernstig bij die mensen, maar vervolgens heb ik dan niet het idee dat ze echt hun best doen zeg maar.
    Het minste wat je kan doen is toch de taal leren van het land waar je gaat wonen!
    Dat je je eigen gewoontes wil behouden snap ik helemaal! Stel ik zou in china wonen wil ik verdomme ook mijn boterham met calve pindakaas. Maar daar ga ik die chinezen dan toch niet mee lastig vallen!

Ik heb gewoon het idee dat Nederland geen standpunt meer durft te maken in hoever we deze mensen tegemoet komen. Vergelijkend van wat wij voor die mensen doen en wat zij daar voor terug doen is niet te vergelijken vind ik.
    Ik kan wel invoelen wat je hier zegt.

Maar - ik zat in de jaren '80 tussen de vers geïmporteerde Turken. Wat die hebben moeten aanpassen om een beetje normaal te kunnen meedraaien in onze wereld is echt gigantisch!
    Ik zal het nog maar eens herhalen:

Destijds zaten ze in huizen met dichtgetimmerde ramen, waar ze in de woonkamer woonden (slapen, eten, wassen, koken). Andere kamers werden niet gebruikt. Ze leefden op de grond (geen stoelen, één laag tafeltje, uitrolmatjes bij wijze van matras). Ze kookten op open vuur(!) in een hoekje van wat wij de keuken noemen - op de grond. Ze groeven een gat op het plaatsje achter het huis - voor de behoeften.

Echt. Ik heb het zelf gezien, er anderhalf jaar tussen geleefd. Die mensen konden niet eens boodschappen doen, ze begrepen niets van zelfbediening, vaste prijzen, verpakte waren. Bij ons hadden de winkels begeleiders staan om -als er weer een nieuwe kwam- deze de eerste tijd te begeleiden (en te voorkomen dat ze alles stukmaakten).

Voor de duidelijkheid: de mannen waren hier toen al enige tijd en konden zich redden, die vrouwen (en kinderen) kwamen toen vers binnen ihkv gezinshereniging.

Overigens een gemiddelde buitenlander die geen Chinees gestudeerd heeft in de ogen van Chinezen bizar slecht Chinees spreken. Ook als die er 40 jaar woont.
    pi_42226535
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik kan wel invoelen wat je hier zegt.

Maar - ik zat in de jaren '80 tussen de vers geïmporteerde Turken. Wat die hebben moeten aanpassen om een beetje normaal te kunnen meedraaien in onze wereld is echt gigantisch!
    Ik zal het nog maar eens herhalen:

Destijds zaten ze in huizen met dichtgetimmerde ramen, waar ze in de woonkamer woonden (slapen, eten, wassen, koken). Andere kamers werden niet gebruikt. Ze leefden op de grond (geen stoelen, één laag tafeltje, uitrolmatjes bij wijze van matras). Ze kookten op open vuur(!) in een hoekje van wat wij de keuken noemen - op de grond. Ze groeven een gat op het plaatsje achter het huis - voor de behoeften.

Echt. Ik heb het zelf gezien, er anderhalf jaar tussen geleefd. Die mensen konden niet eens boodschappen doen, ze begrepen niets van zelfbediening, vaste prijzen, verpakte waren. Bij ons hadden de winkels begeleiders staan om -als er weer een nieuwe kwam- deze de eerste tijd te begeleiden (en te voorkomen dat ze alles stukmaakten).

Voor de duidelijkheid: de mannen waren hier toen al enige tijd en konden zich redden, die vrouwen (en kinderen) kwamen toen vers binnen ihkv gezinshereniging.

Overigens een gemiddelde buitenlander die geen Chinees gestudeerd heeft in de ogen van Chinezen bizar slecht Chinees spreken. Ook als die er 40 jaar woont.
    Okay, bedankt voor de verheldering. Ik had werkelijk geen idee dat het zo primitief is geweest onder die mensen en dat nog wel in de jaren 80. Maar je moet toegeven dat ze er nu veel minder moeite in steken omdat het ze steeds makkelijker gemaakt wordt om hun eigen gewoontes en gebruiken op te houden in het openbaar(let op: ik zeg er "in het openbaar" bij omdat wat ze in hun eigen huis doen ze zelf moeten weten).

Ow, en china was misschien niet zo'n goed voorbeeld.
    pi_42227859
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:15 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Pcies, dat is de discussie.
    Verder kun je nog discussieren over gasflessen, brandspiritus, afgebrande bomen, overal en nergens troep, en wat toezicht.

BBQ-en in de bossen heb ik vroeger zat gedaan. Op een fietswiel zelfs.
  • Kuiltje graven in het zand.
  • Aluminium folie,
  • De BBQ rommel erin.
  • Mijn fiets (het wiel) erboven op.
  • En beginnen maar.
  • Ik denk dus dat het om van die betonnen barbacuestands gaat, zodat er niet gesleept hoeft te worden met flessen brandbaar spul. Die dingen staan vaak bij zwemwater in de buurt, haske handig. Houtskool erin, vlees fikken en aan tafel. Uiteraard na afloop netjes opruimen etc.
    pi_42227917
    Goed zo, we hebben bijna heel Nederland veroverd.
    Allah Al Watan Al Malik
      vrijdag 29 september 2006 @ 11:25:35 #25
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_42227992
    In Rotterdam zijn er parken waar het al mag. En nog nooit problemen gezien. We mochten me broer en ik en me nichtje zelfs een keer mee eten. Kijk hoe we het ook wenden of keren er zijn hier Turken en mensen van allerlei landen. Wat aanpassingen om het die mensen ook naar de zin te maken kan toch geen kwaad toch?
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')