Toch blijven het kwakzalvermethodes, met die blokjes hout. Das niet goed voor de sustain e.d. Heb je een zwevende brug of een tremmolo, dan zorg gewoon dat je brug goed is afgesteld... Is hetzelfde als in een cabriolet rijden en het dak dicht laten als het 26 graden Celcius met zonneschijn is!
Komt je brug te zeer omhoog? plaats een veertje bij en stel je gitaar opnieuw af.
Zakt je brug te ver weg in de body? Haal een veertje weg en stel de gitaar opnieuw af.
In geval van nood: je kunt je brug ook afstellen met de twee schroeven die aan de achterzijde de body ingaan. Let wel: bij teveel gekloemel hieraan draai je het hout naar de snippers en kan het zijn dat je de schroeven niet meer krijgt aangedraaid.
Experimenteren met snaar maten icm een zwevende brug is altijd uit den boze en verneukt je hele afstelling. Let op: bij het wisselen van merk snaren, in dezelfde dikte, kunnen ook verschillen zitten in de tussensnaren en is je afstelling ook niet meer zoals ie van te voren was.
Om je brug af te stellen naar de fabriekswaarden (floyd rose): op de zijkant van de brug staat een streep: die moet gelijk liggen aan de body. Het kan zijn dat je brug volgens fabrieksspecs dus iets omhoog of omlaag staat. Het streepje is je parameter voor het goed afstellen van je brug! Vind je de snaren te dicht of te ver op/van de hals liggen kun je je actie afstellen met de inbusbouten boven op de brug. Je intonatie blijft gewaarborgd bij het stellen van je actie met die bewuste bouten. Kom je aan de halspen om de actie af te stellen, dan is het weer een ander verhaal.
In The Presence Of Enemies!