De Volkskrant:
'MINACHTING OVER GOUDEN KOOI IS MISPLAATST'
Door Maud Effting
gepubliceerd op 21 mei 2008 08:39, bijgewerkt op 21 mei 2008 10:33
HILVERSUM - De veelbesproken realityshow De Gouden Kooi stopt donderdag definitief. RTL5-programmabaas Van Westerloo vindt de minachting 'misplaatst'. Een interview:
Jaap die rond rolt in zijn eigen kots, Brian die een paard probeert te bevredigen, het wegpesten van Eric, vechtpartijen, Huub die seks heeft met hoeren, Jaap die in zijn ballen wordt getrapt, een schoonmoeder die voor stinkhoer wordt uitgescholden. Heb je ook zo gelachen?‘Lachen? Daar ben ik te laf voor. Ik lach niet om dit soort dingen. Ik denk eerder: jongens, dit is niet erg smaakvol. Ik heb angstige momenten gehad, waarop ik me afvroeg of het niet uit de klauwen liep. Je bent toch iets aan het maken wat je niet volledig in de hand hebt. Met name het kotsmoment van Jaap. Dat vond ik een vorm van ontreddering waarmee ik niks te maken wilde hebben. Maar ja, in studentenhuizen wordt ieder weekend wel gekotst en daar maken we ons ook niet druk over.’
Maar hij at zijn kots óp.‘Zo zag het eruit, maar het viel wel mee hoor. Het is maar twee seconden op televisie geweest. Jaap is echt een hyperintelligente jongen die precies weet wat hij doet.’
Hij heeft anders behoorlijk rare trekjes. Zelf zegt hij dat hij een borderliner is met autistische neigingen.‘Ik ben geen psycholoog en jij ook niet. Maar ik weet wel dat alle bewoners bovengemiddeld intelligent zijn.’
Huub is telefoonverkoper, Brian is IT-consultant, Jaap is student en Amanda is kledingverkoopster. Wat bedoel je precies?‘Zij begrijpen de taal van dit soort programma’s. Ze hebben een zesde zintuig gekregen voor waar de camera’s hangen. Ze zijn heel sterk in het uitvergroten van hun emoties. Als ze iets heftigs zeggen, kijken ze nét iets langer in de camera. Als iemand een kunstje heeft geflikt, laat hij op het goede moment een stilte vallen. Dat is heel knap. Deze mensen snappen precies wat ze aan het doen zijn.’
Natasia, die haar kinderen tijdelijk verliet om in De Gouden Kooi te gaan zitten, maakte toch bepaald geen stabiele en beheerste indruk.‘Zij is wel iemand die een aantal vragen oproept, ja. We werden geconfronteerd met een explosief karakter. Maar daar gaat duidelijk een hele geschiedenis aan vooraf.’
Ook Brian werd regelmatig ‘para’ en leek zijn agressie soms nauwelijks te kunnen beheersen.
‘Dat is een misverstand. Hij heeft in De Gouden Kooi juist geleerd om zichzelf in de hand te houden. Uiteindelijk heeft hij nooit iemand iets aangedaan.’
Hij duwde zijn vriendin op zeer agressieve wijze de douche in en ramde onder meer een glazen deur kapot.‘Ik lig er niet wakker van dat hij zijn emoties op die manier uitvergroot. Maar misschien ben ik al te gedeformeerd.’
Als de bewoners inderdaad zo goed weten wat ze doen, waar komt dat talent dan vandaan?‘Ze zijn opgegroeid met deze programma’s. En ze zijn deels ook gecoacht. We hebben tegen hen gezegd: jongens, hou die camera in de gaten en spreek je uit als je iets vindt. Dus als Jaap over het grasveld loopt te banjeren, zegt hij hardop wat hij denkt. Ze beseffen goed dat we bezig zijn met het maken van een televisieprogramma.’
Wie is wat dat betreft de beste Gouden Kooi-bewoner?‘Huub. Hij maakt letterlijk zijn eigen soap. Hij denkt heel goed na en neemt het spel heel serieus. Ik kijk met bewondering naar de manier waarop hij zijn duivelse manipulaties uitvergroot en de kijker meeneemt in zijn complotten; ik vind hem echt een groots acteur.’
Raakt hij niet te zeer verstrikt met het karakter dat hij heeft gecreëerd? Weet hij na al die tijd nog wel wat echt is en wat niet?‘Ik zag laatst zijn intakegesprek weer en dat was een eyeopener. Toen was het nog een onzeker mannetje dat zichzelf met veel bravoure aan het verkopen was. Nu zie je een vent die met een paar aanwijzingen zo het echte leven in kan stappen.’
De bewoners moesten huilen toen ze hoorden dat het programma zou stoppen. Wat denk jij als je dat ziet?‘Ik was daar wel enigszins verbaasd over, maar ik denk dat die emoties oprecht waren. Ineens beseften ze: jezus christus, er is een leven na De Gouden Kooi. Hoe moet dat nou, want we hebben het leven hier naar onze hand kunnen zetten. Hun way of life is ten einde.’
Hoe ver gaan jullie in het aansturen van die bewoners? Is het programma gescript?‘Het is zeker niet zo dat alle gebeurtenissen zijn voorgekookt. We zeggen echt niet: en nu gaan we Pietje richting Truusje sturen. Dan wordt het fictie. Ik vertel niet precies wat we wel doen. Dat is het geheim van de smid. Maar er zijn dingen gezegd als: goh, je bent verliefd op Lieke, zou het niet aardig zijn om dit of dat te doen? Ik heb ook meegemaakt dat mensen naar achteren werden geroepen en dat er werd gezegd: goh, je zit nu al twee dagen op de bank, het wordt tijd dat je actie onderneemt.’
Ze mochten niet te veel lummelen.‘Nee.’
Is het daarmee echt, of is het drama?‘Het is een kruising, maar het zit meer aan de echte kant dan aan de fictiekant. Er zijn wel verhalen geconstrueerd. We konden putten uit heel veel materiaal dat zich niet noodzakelijkerwijs op hetzelfde moment af hoefde te spelen.’
Wat is beter: Big Brother of De Gouden Kooi?‘Inhoudelijk is De Gouden Kooi oneindig veel beter dan Big Brother. Als je Big Brother nu zou zien, zou je in slaap vallen.’
Wat is er veranderd?‘Bij De Gouden Kooi zitten er zes dagen tussen de opnamen en de dag van uitzending. Bij Big Brother was dat maar twaalf uur. Dan heb je totaal geen gelegenheid om verhaaltjes uit te lichten. In eerste instantie maakten we die fout ook bij De Gouden Kooi. Er werkten veel dezelfde mensen en die gingen aan de slag alsof het een soort Big Brother-plus was. Na een tijd hebben we een hoofdredacteur aangesteld die bij Endemol Duitsland alle dramaseries maakte. Zij begon het programma te maken volgens de wetten van de dramaturgie. Toen zagen we het licht.’
Toch is Big Brother wereldwijd een stuk beter verkocht.‘Je moet niet te snel oordelen. De Gouden Kooi gaat mogelijk in Frankrijk en Italië lopen.’
Waarom stoppen jullie nou echt?‘Het programma is voor RTL 5 niet meer te bekostigen. Het was ook goed voor de bewoners om te weten dat er een einde aan zat. Op een gegeven moment zijn die mensen gewoon op. Dan is de rek eruit. Toen ze hoorden dat het stopte, zijn ze er weer tegenaan gegaan.’
Hoe veel kost De Gouden Kooi?‘Het is goedkoper dan een nieuwsprogramma, goedkoper dan Big Brother, en goedkoper dan een soap. Ik denk dat het per dag ongeveer de helft van een aflevering van Onderweg naar Morgen kost. Hoeveel dat is, zeg ik niet.’
Komt er een vervolg?‘Ja, daar zijn we mee bezig.’
Was het nou een treitershow of niet?‘Nee. Er is niemand weggegaan vanwege het treiteren.’
Bewoner Eric verliet de villa na enorme pesterijen. Hij werd na een vooropgezet plan door iedereen valselijk beschuldigd van diefstal, kreeg paardenstront over zich heen en werd uitgescholden voor vuile stinkhomo. Ze lieten hem niet meer met rust.‘Zou kunnen. Hij deed zelf ook aardig mee.’
En Lieke werd vorig jaar min of meer aangerand.
‘Van aanranding was totaal geen sprake.’
O nee? Ze werd door drie mensen half uitgekleed terwijl ze werd vastgehouden.‘Het zag er heel erg naar uit, maar het was niet seksueel gericht. Er werd een zender van haar afgepakt. Ze wilden haar in de vijver gooien.’
Waarom hebben jullie het dan niet uitgezonden?'We hebben een deel wel uitgezonden, maar niet alles. Het was niet erg chic. Het was een uit de hand gelopen stoeipartij. Niet leuk.'
Zijn er bewoners beschadigd?‘Ik denk dat het meevalt, maar dat kun je nooit zeker weten. Als ze eruit komen hebben ze verplichte gesprekken met de psycholoog. We hebben ook Bart, de winnaar van de eerste Big Brother, aangesteld. Hij is nu al bezig ze te coachen.’
Het geweld werd in de loop der tijd wat minder. Hoe komt dat?‘We hebben op een gegeven moment moeten erkennen dat wíj als makers de grenzen moesten stellen. Het was cruciaal dat wij dat inzagen. De bewoners stonden veel minder in de realiteit dan wij. Dat gold ook voor het vloeken. Op een gegeven moment was het kankerhoer dit, kankerhoer dat. Toen hebben we gezegd: jongens, luister eens naar jezelf.’
Is De Gouden Kooi miskend?‘In de grachtengordel heerst een minachting voor dit programma, maar die is totaal misplaatst. Ik denk dat de geschiedenis ons gelijk gaat geven. Het programma is televisietechnisch een bewonderenswaardig project. We zijn zelfs salonfähig aan het worden. Je ziet het ook in de media. Columnist Aaf Brandt Corstius van nrc.next en Hugo Borst hebben ons al opgepikt. Het is toch raar dat we in een land waarin we nog steeds clusterbommen hebben, ons druk maken over De Gouden Kooi.’
[ Bericht 3% gewijzigd door Gert op 21-05-2008 10:59:20 ]
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."