Silmarwen, ik zou wel gewoon rustig aan doen als ik jou was... Mijn moeder heeft ook een hernia gehad, dusdanig ernstig dat ze de dag na het bezoek aan de neurochirurg met spoed opgenomen is, in het weekend. Ze liep er ook al veel te lang mee, mede dankzij onze geweldige huisarts die haar een recept voor 180 paracetamol meegaf en zei dat het een ischias was en ze veel moest lopen (terwijl ze dus juist rust had moeten houden). Rust houden, absoluut niet gaan forceren. Als je geen tien minuten kunt strijken, houdt het gewoon voor gezien en ga even liggen. Die was ligt er tien minuten later nog steeds wel hoor! Mijn moeder was dwars en ging alles op haar armen doen ipv haar rug, en vervolgens had ze ook twee zenuwbeknellingen in haar ellebogen. Dus hou het gewoon lekker rustig tot je van een arts te horen hebt gekregen wat je precies wel en niet moet doen.
Versterken van je buikspieren zal waarschijnlijk wel helpen en misschien dat je nog een pijnbestrijdingskastje kunt krijgen in de tussentijd? Voor een MRI staan altijd lange wachttijden, maar dat betekent natuurlijk niet dat je in de tussentijd maar moet afwachten met veel pijn. De pijnen bij een hernia zijn idd heel hevig. Mijn moeder kreeg op een gegeven moment tramagetic, dat is wel zwaar spul. Op gewone paracetamolletjes en ibuprofennetjes red je het idd niet. Misschien kun je daar de huisarts gewoon nog even over bellen en zeggen dat je het echt niet trekt zo. Als je niet slaapt van de pijn is dat natuurlijk ook niet bevorderlijk voor je gezondheid. (Je hoeft niet per se zware med. te gebruiken, ook pijnbestrijding dmv stroomkastje is een optie).
Er zijn heel veel verschillende soorten ingrepen (zenuwblokkade, chemonucleolyse, laseren, traditionele herniaoperatie, of die nieuwe waarbij je nagenoeg gelijk weer lopend weg kan), mocht je niet genoeg hebben aan rust en fysiotherapie (voor 70% van de mensen met een hernia is dit voldoende).
Je kans dat een operatie nodig is hangt af van de duur van de klachten en het soort klachten. Operaties bij klachten van minder dan 6 tot 8 weken doen ze alleen wanneer er echt hele erge klachten zijn, zoals uitvalsklachten (been wat het niet meer doet, urineverlies, doof gevoel in schaamstreek) en zulke erge pijnen dat iemand niet meer functioneert.
En voorzichtig lopen he, niet meer vallen
![]()
Ik neem het mezelf ook iedere keer voor, maar liep vorige maand ook nog mooi (nou ja, niet zo mooi) bij de fysio (tussenwervelschijfmateriaal was naar één kant gedrukt of zo... ) omdat ik van de trap gestuiterd was...
Als ik me niet vergis is zitten niet erg aan te raden. Sowieso moet je bij alles wat je doet goed je buikspieren aanspannen, maar zeker bij zitten, omdat je anders nog meer druk op de hele boel zet, en probeer niet te lang te zitten. En ga zeker niet in de bank 'hangen' of iets dergelijks. En niet tillen natuurlijk. (Ik heb ondertussen een abonnement op de fysio hoor, ivm bekkeninstabiliteit, instabiel SI gewrichtje en dat ene tussenwervelschijfje pest me ook wel vaker trouwens... iedere keer als ik kom is er weer iets wat ik niet meer mag doen of iets verkeerd aan m'n houding
![]()
)
[ Bericht 11% gewijzigd door Maeghan op 29-09-2006 09:44:15 ]