abonnement Unibet Coolblue
pi_42160309
Hallo,

Ik ben bezig met de verkoop van mijn huis. Omdat ik het huis nog niet zo lang heb, maak ik niet zoveel winst. Naar verwachting houd ik er 15.000 tot 20.000 euro aan over. Is het ook toegestaan om dit geld niet in je nieuwe huis te steken en zo ja, wat zijn dan de gevolgen daarvan qua belasting enzo? Ik zou dat geld namelijk graag willen gebruiken voor de inrichting e.d. van mijn nieuwe huis, in plaats van het in een nieuwe hypotheek te steken. Van sommige mensen hoor ik dat je 'verplicht' bent om het in een nieuw huis te steken, van anderen hoor ik dat je het best ergens anders voor mag gebruiken, maar dat er dan gevolgen zijn voor de belastingaftrek bij je nieuwe hypotheek (?).

Alvast bedankt voor de info.
  woensdag 27 september 2006 @ 06:57:48 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_42160436
Belastingdienst

Het staat onder het kopje 'begrippen'.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_42160463
Ben je dat bedrag niet al ongeveer kwijt aan boete wegens het te vroeg aflossen van je hypotheek? Het staat me bij dat hypotheekverstrekkers nooit zo gelukkig zijn met vroegtijdige aflossers.
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
pi_42161547
quote:
Op woensdag 27 september 2006 07:12 schreef Blind_Guardian het volgende:
Ben je dat bedrag niet al ongeveer kwijt aan boete wegens het te vroeg aflossen van je hypotheek? Het staat me bij dat hypotheekverstrekkers nooit zo gelukkig zijn met vroegtijdige aflossers.
De hypotheek mag je in nagenoeg alle gevallen volledig aflossen (zonder boete) als je je huis verkoopt, tenzij je je hypotheek echt bij een rampverstrekker hebt lopen

Topicstarter, zoek op internet even op "bijleenregeling" en dan wordt het je vast een stuk duidelijker.
pi_42161830
Ja, het is toegestaan. Je overwaarde is dan in je nieuwe hypotheek niet meer aftrekbaar.

In jouw geval: 20.000,-- overwaarde.

Nieuw huis, hypotheek = 150.000,--

Aftrekbaar, 130.000,--
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_42162521
Is het niet zo dat als je het gebruikt voor verbetering van je huis het ook nog aftrekbaar is. (Meestal bedoeld voor verbouwingen).
Inrichting valt daar dan wellicht ook onder.
  woensdag 27 september 2006 @ 10:03:09 #7
153230 mars7427
Live Life to the Max
pi_42162612
quote:
Op woensdag 27 september 2006 09:59 schreef dik_voormekaar het volgende:
Is het niet zo dat als je het gebruikt voor verbetering van je huis het ook nog aftrekbaar is. (Meestal bedoeld voor verbouwingen).
Inrichting valt daar dan wellicht ook onder.
Volgens mij niet als het gaat om gordijnen, meubels, tv, etc.... maar ik heb wel mijn nieuwe keuken uit een verbouwingshypotheek betaald. En dat jaar controle gehad van de blauwe enveloppen brigade en e.e.a. werd goed gevonden.

Verder kan TS stellen dat de betaalde rente van de bovenste 15-20kEUR (of hoe groot/klein zijn winst ook wordt) van een evt. nieuwe hypotheek de komende vijf jaar niet aftrekbaar zijn bij de belasting. Dat is de enige "boete" die erop staat als je die winst niet in nieuwe huis steekt.
pi_42162710
quote:
Op woensdag 27 september 2006 09:59 schreef dik_voormekaar het volgende:
Is het niet zo dat als je het gebruikt voor verbetering van je huis het ook nog aftrekbaar is. (Meestal bedoeld voor verbouwingen).
Inrichting valt daar dan wellicht ook onder.
Inrichting is een vrij ruim begrip
Spullen zoals meubels, gordijnen, tv's etc. zijn nooit aftrekbaar.
Maar als je het bijv. over een nieuwe keuken, badkamer etc. hebt, dan wordt het een ander verhaal.
Wel vantevoren even goed uitzoeken wat er wel en niet onder valt.
Zo is er bijv. soms verwarring over vloeren. Kliklaminaat mag niet (is verwijderbaar en kan evt. meegenomen worden naar een andere woning), verlijmd laminaat mag wel
pi_42163062
De officiele term hiervoor is alles wat "Nagelvast" zit, is toegestaan. Al het andere niet.
pi_42172480
Het gaat niet om 'nagelvaste' zaken, tenzij ik besluit om een houten vloer te laten leggen, maar dat weet ik nog niet. Ik meende gelezen te hebben dat een (niet-zwevende?) houten vloer als aftrekbaar gold.
pi_42172699
quote:
Op woensdag 27 september 2006 07:12 schreef Blind_Guardian het volgende:
Ben je dat bedrag niet al ongeveer kwijt aan boete wegens het te vroeg aflossen van je hypotheek? Het staat me bij dat hypotheekverstrekkers nooit zo gelukkig zijn met vroegtijdige aflossers.
15.000 tot 20.000 euro aan boete? Ik heb vorig jaar een hypotheek van vier jaar oud overgesloten en toen was de boete nog geen 1000 euro. Magoed, ik heb dan ook een appartement van minder dan een ton. En idd, als je verkoopt is er geen sprake van boeterente.
pi_42178841
Nog een vraagje. Stel dat ik een deel van dat geld opzij zet als appeltje voor de dorst, moet ik er dan ook belasting over betalen? Wat is de grens boven welke je belasting moet betalen over een bedrag op je spaarrekening?
pi_42179253
Box 3 (vermogensbelasting) is vrijgesteld tot +/- 20.000,- voor alleenstaanden en +/- 40.000,- voor samenwonenden.

Er zijn wel wat handige dingen mogelijk.

De kosten die samenhangen met de verkoop van je woning (b.v. makelaar) mogen af van de overwaarde alvorens je het mee moet rekenen met de bijleenregeling.
pi_42179556
quote:
Op woensdag 27 september 2006 20:35 schreef niederer28 het volgende:
Box 3 (vermogensbelasting) is vrijgesteld tot +/- 20.000,- voor alleenstaanden en +/- 40.000,- voor samenwonenden.
Ik blijf zeker onder dat bedrag, dus dat komt mooi uit.
quote:
De kosten die samenhangen met de verkoop van je woning (b.v. makelaar) mogen af van de overwaarde alvorens je het mee moet rekenen met de bijleenregeling.
De makelaar betaal ik al van de overwaarde, dus dat gaat er sowieso al af.

Zijn er behalve de makelaar eigenlijk nog andere kosten bij het verkopen van een huis? Ja sorry, ik weet hier echt niks van. Mijn makelaar regelt alles en daar moet ik 1500 euro voor betalen. Zijn dat dan mijn enige kosten voor de verkoop?
pi_42180449
quote:
Op woensdag 27 september 2006 09:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, het is toegestaan. Je overwaarde is dan in je nieuwe hypotheek niet meer aftrekbaar.

In jouw geval: 20.000,-- overwaarde.

Nieuw huis, hypotheek = 150.000,--

Aftrekbaar, 130.000,--
De rente die TS betaald dan he.
pi_42180494
quote:
Op woensdag 27 september 2006 09:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, het is toegestaan. Je overwaarde is dan in je nieuwe hypotheek niet meer aftrekbaar.

In jouw geval: 20.000,-- overwaarde.

Nieuw huis, hypotheek = 150.000,--

Aftrekbaar, 130.000,--
De rente die TS betaalt dan he.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')