Laat de Sahara nou net weer kleiner worden de afgelopen paar jaar... deels omdat er meer vocht die kant op komt, deels door beter beleid. Een van de redenen dat er met name over opwarming gesproken wordt in het klimaatsvariabiliteit verhaal, aangezien we die in ieder geval zeker weten. Regen, extremen en locale patronen zijn nog veel moeilijker.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:36 schreef Drugshond het volgende:
De sahara wordt wel groter.... en wat kunnen we als mens daaraan doen.
Nietus. CO2 zit (veel) meer in de atmosfeer. Je hebt wel gelijk dat als je naar klimaatsverandering kijkt de CO2 variabiliteit in principe veel groter is. Behalve dan als je wolken mee neemt, wat nou net bovenstaand verhaal is.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sterkste omdat er het meest van in de atmosfeer zit, maar zeker in de context van klimaatverandering niet zo belangrijk als koolstofdioxide.
Ik vond het ook een beetje een maf verhaal toen ik de docu zag (experiment in Australie), vandaar mijn twijfel.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:13 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Van de zon? Nee. Het zijn gewoon deeltjes die vanaf de aarde komen (denk aan roet, maar bijvoorbeeld ook zoutkristallen van de zee), en daar ten eerste zichtbaar licht van de zon reflecteren en ten tweede kernen zijn waaraan wolkendruppeltjes zich kunnen vormen. Dat betekent dat er
1) Meer kleinen druppeltjes zijn, met dezelfde hoeveelheid vocht, dus minder regendruppels - die veel groter zijn.
2) Minder waterdamp in de atmosfeer, en waterdamp is het sterkste broeikasgas van allemaal
3) Er meer m2 wolk is op aarde, en er dus meer zonlicht reflecteert.
2) en 3) zorgen voor een afkoeling, 1) weet ik niet wat die op de temperatuur zou doen. Ik denk dat 1) zorgt voor minder regen maar heftiger buien.
Feiten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:01 schreef thijsdetweede het volgende:
Op basis waarvan ben jij dan nog wel te overtuigen?
Moet je maar eens kijken in het Oostblok waar ze vroeger flink hebben zitten stoken met bruinkool.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 12:34 schreef DS4 het volgende:
Let wel, vroegah had je zoiets als "zure regen", ook achteraf onzin gebleken.
Ik kan het stuk prima lezen (zelfs sommige formules) maar ik snap wel de onderzoeksrichting .quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:57 schreef thijsdetweede het volgende:
Klopt. Voor de geinteresseerde heb ik het artikel van Twomey (kwam uit 1977, sorry) online gezet. Het middenstuk is denk ik wel pittig, maar de introductie en conclusie zijn al leuk zat. Geinig om te zien dat het 30 jaar later gewoon allemaal blijkt te kloppen.
Waarom die belachelijke uiteenlopingen in schattingen? Zo wordt het wel heel makkelijk om overal je eigen interpretatie aan te hangen. "Het zit zo als we die niet meetellen, maar zo als we die andere juist wel wat hoger schatten."quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:22 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Nietus. CO2 zit (veel) meer in de atmosfeer. Je hebt wel gelijk dat als je naar klimaatsverandering kijkt de CO2 variabiliteit in principe veel groter is. Behalve dan als je wolken mee neemt, wat nou net bovenstaand verhaal is.
Wikipedia zegt:
The major natural greenhouse gases are water vapor, which causes about 36-70% of the greenhouse effect on Earth (not including clouds); carbon dioxide, which causes 9-26%; methane, which causes 4-9%, and ozone, which causes 3-7%. Note that it is not really possible to assert that a certain gas causes a certain percentage of the greenhouse effect, because the influences of the various gases are not additive. (The higher ends of the ranges quoted are for the gas alone; the lower ends, for the gas counting overlaps.)
Zie voor de hele tekst: http://environment.guardi(...)y/0,,1875762,00.htmlquote:The denial industry
Tuesday September 19, 2006
The Guardian
ExxonMobil is the world's most profitable corporation. Its sales now amount to more than $1bn a day. It makes most of this money from oil, and has more to lose than any other company from efforts to tackle climate change. To safeguard its profits, ExxonMobil needs to sow doubt about whether serious action needs to be taken on climate change. But there are difficulties: it must confront a scientific consensus as strong as that which maintains that smoking causes lung cancer or that HIV causes Aids. So what's its strategy?
The website Exxonsecrets.org, using data found in the company's official documents, lists 124 organisations that have taken money from the company or work closely with those that have. These organisations take a consistent line on climate change: that the science is contradictory, the scientists are split, environmentalists are charlatans, liars or lunatics, and if governments took action to prevent global warming, they would be endangering the global economy for no good reason. The findings these organisations dislike are labelled "junk science". The findings they welcome are labelled "sound science".
…
This is not to claim that all the science these groups champion is bogus. On the whole, they use selection, not invention. They will find one contradictory study - such as the discovery of tropospheric cooling, which, in a garbled form, has been used by Peter Hitchens in the Mail on Sunday - and promote it relentlessly. They will continue to do so long after it has been disproved by further work. So, for example, John Christy, the author of the troposphere paper, admitted in August 2005 that his figures were incorrect, yet his initial findings are still being circulated and championed by many of these groups, as a quick internet search will show you.
…
While they have been most effective in the United States, the impacts of the climate-change deniers sponsored by Exxon and Philip Morris have been felt all over the world. I have seen their arguments endlessly repeated in Australia, Canada, India, Russia and the UK. By dominating the media debate on climate change during seven or eight critical years in which urgent international talks should have been taking place, by constantly seeding doubt about the science just as it should have been most persuasive, they have justified the money their sponsors have spent on them many times over. It is fair to say that the professional denial industry has delayed effective global action on climate change by years, just as it helped to delay action against the tobacco companies.
Neen Er zijn (vrijwel) geen climatologen die het bestaan van het humaan versterkt broeikaseffect ontkennen. Er zijn wel mensen die zeggen dat het op een geologische tijdschaal allemaal niet zo boeit. Ja, lekker is dat. Zitten we straks met amersfoort aan zee, maar wel met de geruststelling dat het na de volgende ijstijd wel allemaal weer goed zal komen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Feiten.
En het is een feit dat er een groep wetenschappers is die overtuigd is van de menselijke invloed op de klimaatsverandering en er is een groep wetenschappers die overtuigd is dat de mens geen invloed heeft op klimaatsverandering.
Vroegah is dus ook het een en ander aan de uitstoot van wat zooi gedaan (filtertjes bij fabrieken enzo), en toen was het probleem opgelost. Van fijnstof weten we min of meer wat de medische gevolgen zijn, maar de verspreiding door de atmosfeer is nog slecht te voorspellen. Net zo slecht als de straling toen bij Tsjernobyl was. Actief onderzoeksgebied.quote:Let wel, vroegah had je zoiets als "zure regen", ook achteraf onzin gebleken. Fijnstof? Hoop blabla, maar niemand die kan aantonen dat er een gezondheidsrisico is.
Staat erbij. Interacties tussen verschillende processen en stoffen. Zoals je ook niet kan zeggen dat het nederlands elftal een wedstrijd wint voor 20% door vd Sar, voor 15% door v Nistelrooy en voor 65% door van Bronckhorst.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:21 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Waarom die belachelijke uiteenlopingen in schattingen? Zo wordt het wel heel makkelijk om overal je eigen interpretatie aan te hangen. "Het zit zo als we die niet meetellen, maar zo als we die andere juist wel wat hoger schatten."
Natte vinger werk dus, nauwelijks wetenschap te noemen.
Heb jij gecontroleerd waar die bomen aan zijn gestorven? Ik hoef jou toch hopelijk niet te vertellen dat in het Oostblok vanalles in de bossen werd gedumpt. En dan nog, niet ver van mijn huis ligt een stuk grond waar illegaal chemisch afval is gedumpt. Er groeit een mooi bos op, wil je niet weten... maar officieel is er geen leven meer mogelijk op die grond, dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 12:51 schreef Drugshond het volgende:
Moet je maar eens kijken in het Oostblok waar ze vroeger flink hebben zitten stoken met bruinkool.
Daar staan nog zat bomen die daaraan dood zijn gegaan.
Echt onzin kan ik dit niet noemen hoor.
OK. We gaan even het rijtje af dat volgens mij bewezen feiten zijn. Roept u maar als het niet meer klopt.quote:Vooralsnog is er gewoon niets duidelijk en zijn er een hoop meningen. Ik ben gewend feiten te zoeken en daar iets mee te doen. Ik mis in deze hele discussie feiten. En dat is een feit.![]()
Die zijn er weldegelijk, ze krijgen alleen veel minder aandacht. En de onderzoeken die mij moeten overtuigen (ik heb meerdere gelezen) zijn gewoon niet overtuigend.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:17 schreef thijsdetweede het volgende:
Er zijn (vrijwel) geen climatologen die het bestaan van het humaan versterkt broeikaseffect ontkennen.
Je krijgt van mij de gelegenheid om dit te onderbouwen.quote:Vroegah is dus ook het een en ander aan de uitstoot van wat zooi gedaan (filtertjes bij fabrieken enzo), en toen was het probleem opgelost.
O ja? Waarom lukt het dan niemand om aan te tonen dat fijnstof schadelijk is? Maar ook hier: onderbouw het even.quote:Van fijnstof weten we min of meer wat de medische gevolgen zijn
Exact. Waarbij je vervuiling in de meest ruime zin des woords moet nemen: Gewoon deeltjes van een micrometer grootte in de atmosfeer. Gebeurt ook zonder de gedachte aan stinkende auto's en fabrieken. Zonder die aerosolen zouden er ueberhaupt (vrijwel) geen wolken zijn.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:11 schreef Drugshond het volgende:
Ik kan het stuk prima lezen (zelfs sommige formules) maar ik snap wel de onderzoeksrichting .
Proberen een causaal verband leggen tussen vervuiling en reflecterend vermogen 'optical thickness'.
Hier spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant zeg je dat die oostblok bossen door chemisch afval zijn gestorven, aan de andere kant beweer je dat datzelfde chemisch afval niet de oorzaak kan zijn van die sterfte.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb jij gecontroleerd waar die bomen aan zijn gestorven? Ik hoef jou toch hopelijk niet te vertellen dat in het Oostblok vanalles in de bossen werd gedumpt. En dan nog, niet ver van mijn huis ligt een stuk grond waar illegaal chemisch afval is gedumpt. Er groeit een mooi bos op, wil je niet weten... maar officieel is er geen leven meer mogelijk op die grond, dat dan weer wel.
Dit is toch nattevingerwerk van heb ik me jou daar... Je kent vast wel het onderzoek naar hoeveel uitstoot er is van CO2 van alle mogelijke bronnen en hoeveel de mens dara aan bijdraagt. Conclusie: de mens KAN niet significant bijdragen aan het broeikaseffect.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:38 schreef thijsdetweede het volgende:
7) Gelijktijdig is ook de menselijke uitstoot van broeikasgassen sterk gestegen. Dit suggereert een mogelijk causaal verband, maar toont dat niet perse aan.
8) Om de vraag te beantwoorden of de mens effect heeft op het klimaat hoeven we niet eens te voorspellen. Het is voldoende om de afgelopen 150 jaar (waarvan we veel wereldwijde meetgegevens hebben) simpelweg na te doen, en dan te kijken wat de gevoeligheid is voor menseleijke activiteit (als CO2 uitstoot). Daaruit valt al een simpele conclusie te trekken.
Nee, goed lezen is en blijft een kunst zo blijkt maar weer eens. Ik zeg alleen dat er meerdere mogelijkheden zijn waardoor die bossen zijn komen af te sterven. Ik weet dat niet, maar het zou zomaar chemisch afval kunnen zijn. Ik voeg daar alleen aan toe dat chemisch afval bomen niet per definitie hoeft te bedreigen, daar ik weet heb van een stukje ernstig vervuilde grond waar een prachtig bos op staat en waar ook vele dieren leven (misschien ook wel omdat ze daar ongestoord leven, want geen mens die er durft te komen, want officieel ben je dan binnen een paar jaar dood, net als dat prachtige bos en die dieren die niet weten dat ze dood moesten gaan en dat dus niet doen (ze kunnen waarschijnlijk niet lezen))...quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:47 schreef thijsdetweede het volgende:
Hier spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant zeg je dat die oostblok bossen door chemisch afval zijn gestorven, aan de andere kant beweer je dat datzelfde chemisch afval niet de oorzaak kan zijn van die sterfte.
Nu nog gekker. Wou je werkelijk beweren dat de hoeveelheid zwaveldioxide in de atmosfeer niet is afgenomen sinds de jaren tachtig? Of dat zwavel geen invloed heeft op al het moois dat zure regen ons had moeten brengen? Verder valt mij altijd op dat ontkenners van dit soort grappen zelf nooit met bronnen komen, de gigantische stapel bewijzen als ongeloofwaardig aan de kant schuiven en vervolgens de bewijslast doodleuk nog steeds bij het andere kamp leggen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die zijn er weldegelijk, ze krijgen alleen veel minder aandacht. En de onderzoeken die mij moeten overtuigen (ik heb meerdere gelezen) zijn gewoon niet overtuigend.
[..]
Je krijgt van mij de gelegenheid om dit te onderbouwen.
[..]
O ja? Waarom lukt het dan niemand om aan te tonen dat fijnstof schadelijk is? Maar ook hier: onderbouw het even.
Yup ken ik. De truc is dat de mens ook niet significant bijdraagt aan het broeikaseffect op de schaal van 50 graden, maar dat het effect op de variatie wel duidelijk voelbaar is. En dat is net het onderwerp van vandaag.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is toch nattevingerwerk van heb ik me jou daar... Je kent vast wel het onderzoek naar hoeveel uitstoot er is van CO2 van alle mogelijke bronnen en hoeveel de mens dara aan bijdraagt. Conclusie: de mens KAN niet significant bijdragen aan het broeikaseffect.
Het is al weer een tijd geleden dat ik dit betreffende stuk heb gelezen, maar het staat mij toch werkelijk bij dat de hoeveelheid CO2 die de mens uitstoot door gebruik van auto's e.d. verwaarloosbaar was en dat dus op iedere schaal. Maar goed: weer de gelegenheid tot onderbouwing...quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 15:02 schreef thijsdetweede het volgende:
De truc is dat de mens ook niet significant bijdraagt aan het broeikaseffect op de schaal van 50 graden, maar dat het effect op de variatie wel duidelijk voelbaar is. En dat is net het onderwerp van vandaag.
Nee, dat staat er niet. Ten eerste is "zure regen" meer dan alleen zwaveldioxide. Ten tweede gaat het om de vraag of de "zure regen"-hype onzin was of niet. Dat de hoeveelheid zwaveldioxide in de atmosfeer lager is geworden laat e.e.a. onverlet.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:58 schreef thijsdetweede het volgende:
Nu nog gekker. Wou je werkelijk beweren dat de hoeveelheid zwaveldioxide in de atmosfeer niet is afgenomen sinds de jaren tachtig? Of dat zwavel geen invloed heeft op al het moois dat zure regen ons had moeten brengen?
Aantonen dat iets niet bestaat is duivels bewijs. Vandaar dat het logisch is dat de rampspoedbrengers de bewijslast krijgen.quote:Verder valt mij altijd op dat ontkenners van dit soort grappen zelf nooit met bronnen komen, de gigantische stapel bewijzen als ongeloofwaardig aan de kant schuiven en vervolgens de bewijslast doodleuk nog steeds bij het andere kamp leggen.
Is die theorie ook geldig voor de bomen die in Praag staan. Praag is uniek in deze setting omdat het in een dal gelegen is (waar ook het water naartoe stroomt). En al het regenwater ook daadwerkelijk naar beneden stroomt. Ik ben daar verschillende keren geweest (favo vakantiebestemming), maar veel groen zul je daar niet tegen komen. Als er groen is, heeft dit meer te maken met een nieuwe aanplant, de oudere bomen zijn veelal ter ziele. En de binnenstad van Praag is nou niet een plek om chemisch afval te dumpenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 14:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb jij gecontroleerd waar die bomen aan zijn gestorven? Ik hoef jou toch hopelijk niet te vertellen dat in het Oostblok vanalles in de bossen werd gedumpt. En dan nog, niet ver van mijn huis ligt een stuk grond waar illegaal chemisch afval is gedumpt. Er groeit een mooi bos op, wil je niet weten... maar officieel is er geen leven meer mogelijk op die grond, dat dan weer wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |