in dit geval is het .. helaas .. alles behalve vermakelijk, interessant is het zeker, en zoals ik al zei, imho is het de enige werkelijk sluitende verklaring voor veel weerkundige fenomena en andere tegenstrijdigheden die ik tot nu toe heb gezienquote:Op maandag 2 oktober 2006 23:41 schreef Evil_Jur het volgende:
Nope, maar zet hem in mijn bookmarks voor wanneer ik wat tijd over heb. Maar een docu overtuigt me niet hoor, in het beste geval is het een combinatie van vermakelijk en interessant.
Niet helemaal waar, Koyoto mag wel een lachertje zijn, maar de afgeleide technologische ontwikkelingen zijn dat zeer zeker niet.quote:Op maandag 2 oktober 2006 23:44 schreef Fir3fly het volgende:
Het Kyoto-protocol vind ik nou echt een lachertje. Zoveel geld uitgeven aan iets waar je geen idee hebt of het iets helpt tegen een probleem waar je ook niet zeker van bent of het wel bestaat....
Het is alleen maar politiek
ff downloaden die hap.quote:Op zaterdag 30 september 2006 11:30 schreef SpecialK het volgende:
Wordt in die documantaire ueberhaupt aadacht besteed aan het tegeneffect 'global dimming'? Dat gevoel kreeg ik niet van de trailors. Als het niet het geval is dan lijkt het mij het niet waard om er veel aandacht aan te besteden.![]()
Laat ik nou net tot de wel-wetenschappelijk geschoolde massa behoren en er gewoon van overtuigd zijn dat het humaan versterkt broeikaseffect bestaat. Vorige maand op de European Meteorological Society conferentie in Ljubljana was globale opwarming ook geen issue; lokale effecten nog wel, veranderingen in extreme weather patronen zijn ook een belangrijk punt.quote:Op zondag 1 oktober 2006 02:28 schreef StefanP het volgende:
Er IS geen broekaseffect. Massahysterie, in stand gehouden door een stel idioten dat precies weet hoe ze de grote, domme, niet-wetenschappelijk geschoolde massa bang moeten houden.
Dat 11/9 verhaal was zwak inderdaad. Het Sri Lanka argument vond ik veel overtuigender. Bovendien valt het ook gewoon theoretisch te beredeneren; we begrijpen het principe.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:55 schreef Drugshond het volgende:
Toch zie ik het niet gebeuren dat we onze economische motor stil gaan leggen t.b.v. van ons klimaat. Zeker niet als andere nieuwe big-booming landen op industrieel flink op weg zijn zonder handremmen.
Is er eigenlijk wel een point of return of zijn we die allang voorbij ?
Zijn de resultaten van het onderzoek vergeleken met de data toen de aarde nog vulkanisch flink actief was (in zovere dat mogelijk is).
Het time-window van de docu over een bestek van 3 dagen toen de vliegtuigen aan de grond stonden versus de 1+ graden temperatuurstijging zegt mij iets te weinig voor een valide correlatie.
Die is onaangepast zover ik weet. Maar we zitten ff op een zijspoor.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:57 schreef Da_Ripper het volgende:
wat is er gebeurt met de topic titel?
Ik vind het prima om b.v. over te stappen naar kernenergie, ben ik al heel lang voorstander van. Maar hoe je het ook wendt of keert, wat Westerse landen de komende 10 jaar in het best-case scenario kunnen verminderen aan broeikasgasuitstoot wordt maal x extra uitgestoten in China en India omdat deze landen nu ook richting welvaart opstomen.quote:Op maandag 2 oktober 2006 22:15 schreef moussie het volgende:
als we nou tegelijkertijd de uitstoot van broeikasgassen tot het absolute minimum beperken, werken aan oplossingen/alternatieven, misschien dat de planeet zich kan herstellen voor we gekookt worden
Ik behoor tot de wetenschappelijk geschoolde massa die zeker niet is overtuigd van een significante invloed van de mens op het broeikaseffect. Dus voorzover je jouw wetenschappelijke achtergrond hier als argument wil gebruiken faalt het...quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:06 schreef thijsdetweede het volgende:
Laat ik nou net tot de wel-wetenschappelijk geschoolde massa behoren en er gewoon van overtuigd zijn dat het humaan versterkt broeikaseffect bestaat.
Een van mijn grootste bezwaren van menselijk ingrijpen. Zonder dat je weet wat er precies speelt kan een actie juist een reactie oproepen die meer schade brengt dan problemen oplost. Denk aan b.v. het verbod op fosfaten in wasmiddelen omdat dit slecht was voor het leven in het water. Wist je dat in Noorwegen nu al fosfaten in de zee worden gemikt omdat het verminderde fosfaatgehalte daar een probleem aan het vormen is?quote:Overigens is de pest van het global dimming verhaal juist dat als we het koelende effect van aerosolen hebben onderschat, we blijkbaar ook het opwarmende effect van het broeikaseffect onderschatten. Zijn we net lekker met roetfilters bezig om minder troep de lucht in te smijten... warmt de aarde dus nog sneller op. Lachen.
100% mee eens. Paniek is nergens voor nodig. De mens slaagt er al behoorlijk lang in om goed in te spelen over veranderende omstandigheden.quote:maar we redden ons er vast wel weer uit op de een of andere manier.
Je krijgt er wel een heel ander probleem voor terug, door de opwarming worden grote gebieden die langs de evenaar liggen onbewoonbaar. Het wordt daar straks simpelweg te warm en gort-droog om daar als mens nog een bestaan op te bouwen. Naast een stukje damage-control krijg je ook te maken met gigantisch leed en migratiestromen van mensen die meer naar het zuiden of naar het noorden willen trekken.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het prima om b.v. over te stappen naar kernenergie, ben ik al heel lang voorstander van. Maar hoe je het ook wendt of keert, wat Westerse landen de komende 10 jaar in het best-case scenario kunnen verminderen aan broeikasgasuitstoot wordt maal x extra uitgestoten in China en India omdat deze landen nu ook richting welvaart opstomen.
Is het dan zinloos om iets te doen? Nee. Alleen moeten we niet meer ons bezig houden met beperken van de uitstoot, maar constateren dat er kennelijk een klimaatverandering aan het optreden is, dit bepaalde gevolgen heeft (denk aan een stijgende waterspiegel) en deze gevolgen niet te voorkomen zijn en dus dat we voorzorgsmaatregelen moeten nemen voor het geval dat (want 100% zekerheid bestaat niet in deze materie) inderdaad de negatieve gevolgen optreden.
Met andere woorden, we moeten geen energie steken in het proberen te voorkomen van wat vroeg of laat kan gaan gebeuren, we moeten energie steken in eventuele damage-control.
Overigens denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen. De aarde heeft meer klimaatsveranderingen meegemaakt en er is nog steeds een bloeiend leven. Het zal misschien wat anders worden indien het klimaat extreem verandert. Maar anders is niet per definitie slechter.
De mens is creatief (zonder meer waar)... maar is de natuur dat ook (en dan in zo'n kort tijdsbestek) ?.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:18 schreef DS4 het volgende:
100% mee eens. Paniek is nergens voor nodig. De mens slaagt er al behoorlijk lang in om goed in te spelen over veranderende omstandigheden.
Ik pik even dit deel van jouw post eruit...quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:30 schreef Drugshond het volgende:
Je krijgt er wel een heel ander probleem voor terug, door de opwarming worden grote gebieden die langs de evenaar liggen onbewoonbaar.
Ook een gok dat er minder vegitatie gaat ontstaan. Plaatselijk zal dat vast zo zijn, maar wereldwijd?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:36 schreef Drugshond het volgende:
Door de verminderde vegitatie kan er ook steeds minder CO2 opgenomen worden door de natuur.
De verdamping van het water wordt zeer sterk beinvloed door de particals die van de zon afkomen en tegen watermoleculen botsen. Een hogere temperatuur is eigenlijk van secondair belang. Als ik de docu goed heb gekeken is ontstaat er door het global dimming effect juist minder verdamping van het water (ondanks de hogere temperaturen).quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:02 schreef DS4 het volgende:
Om nu eens een voorbeeld te noemen: als het opwarmt dan zal de sahara groter worden. Klinkt logisch. Maar, overal warmer = ook boven zee warmer. Dat houdt in dat er meer water verdampt en dus meer wolkenvorming en dus meer neerslag.
Ja, maar dat is nu de kern van mijn betoog: hebben de wetenschappers wel gelijk? Het is zo makkelijk om vanalles te voorspellen (ken jij het milleniumprobleem nog), maar of het ook uitkomt?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:18 schreef Drugshond het volgende:
Of de wetenschappers hier gelijk hebben laat ik even in het midden.
Dat is nou niet echt de wetenschappelijke aanpak, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:21 schreef moussie het volgende:
[..]
in dit geval is het .. helaas .. alles behalve vermakelijk, interessant is het zeker, en zoals ik al zei, imho is het de enige werkelijk sluitende verklaring voor veel weerkundige fenomena en andere tegenstrijdigheden die ik tot nu toe heb gezien
Kijk, als we zo gaan redeneren schiet het niet op natuurlijk. Aan de ene kant is het humaan versterkt broeikas effect iets van 'idioten om niet-wetenschappers bang te maken', aan de andere kant zijn wetenschappers die het er mee eens zijn ook geen argument. Op basis waarvan ben jij dan nog wel te overtuigen? En ik wou mijn 'argument' van kijk-mij-eens-meteoroloog-zijn niet gebruiken om te suggereren dat ik er wel een goed overzicht over kan hebben, daarvoor lees ik Journal of Climate te weinig, maar wel als inleiding tot de climatologen die ik onlangs nog gesproken heb en die wel een goed beeld kunnen geven van de resultaten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is nu de kern van mijn betoog: hebben de wetenschappers wel gelijk? Het is zo makkelijk om vanalles te voorspellen (ken jij het milleniumprobleem nog), maar of het ook uitkomt?
Gore was degene die het milieubeleid verzon dat Clinton voor het grootste gedeelte vervolgens weer afschoot.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:48 schreef Kadesh het volgende:
Zou Gore de zelfde bagger uitkramen als ie de verkiezingen had gewonnen? Denk ut nie.
Van de zon? Nee. Het zijn gewoon deeltjes die vanaf de aarde komen (denk aan roet, maar bijvoorbeeld ook zoutkristallen van de zee), en daar ten eerste zichtbaar licht van de zon reflecteren en ten tweede kernen zijn waaraan wolkendruppeltjes zich kunnen vormen. Dat betekent dat erquote:De verdamping van het water wordt zeer sterk beinvloed door de particals die van de zon afkomen en tegen watermoleculen botsen.
Sterkste omdat er het meest van in de atmosfeer zit, maar zeker in de context van klimaatverandering niet zo belangrijk als koolstofdioxide.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 11:13 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
2) Minder waterdamp in de atmosfeer, en waterdamp is het sterkste broeikasgas van allemaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |