abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 25 september 2006 @ 10:53:46 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42108114
Het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam, oftewel de IDFA, staat weer voor de deur. Althans, het begint donderdag 23 november en loopt tot en met 3 december. Uiteraard verdient de IDFA een topic op FOK!, zoals vorig jaar ook het geval was. Zie ook IDFA 2005

Wat kunnen we dit jaar verwachten?
quote:
Ieder jaar presenteert IDFA een omvangrijk programma van internationale premières, retrospectieven, thema-programma's en debatten. Op dit moment wordt er druk gewerkt aan het programma van 2006. Op deze pagina vindt u alvast enkele filmtips en programma's die bekend zijn.

Programma thuis ontvangen?
Eind oktober maken staat het definitieve filmprogramma online. Als u wilt kunt u het programma-magazine ook thuisgestuurd krijgen. U kunt zich daarvoor hier aanmelden.

Themaprogramma China Transit
In China Transit staat de rol die de razendsnelle veranderingen hebben in de levens van de Chinezen centraal. Tijdens IDFA 2006 worden daarom vijftien documentaires uit het huidige China vertoond.
China heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld vanuit een gesloten communistische staat tot een van de belangrijkste spelers in de huidige wereldeconomie. Moderniteit, industrie en de grote stad nemen in deze eeuwenoude samenleving een steeds belangrijkere plek in.
In China Transit staat de rol die de razendsnelle veranderingen hebben in de levens van de Chinezen centraal. Op de achtergrond speelt steeds de vraag hoe deze transformatie begeleid kan worden zonder dat het enorme land ineenstort. Alle films uit China Transit zijn Chinese producties.

China Transit filmtip:
Dragon Inn, the Hideout in Temple Street
Winson Kwan & Chung-ki Chan, China, 2006

Alan Berliner centrale gast IDFA 2006
Berliner geldt als een van de meest toonaangevende vernieuwende, onafhankelijke filmmakers. Met zijn zeer persoonlijke en eigenzinnige stijl slaagt Berliner er telkens in een groot publiek te bereiken. Hij werd bekend met films als The Family Album (1986), Intimate Stranger (1991), Nobody's Business(1996) en The Sweetest Sound (2001) die wereldwijd werden vertoond, onder meer tijdens IDFA. Naast documentaires maakt Berliner ook installaties en korte, experimentele films. Humor, zelfspot en een geraffineerde montage maken zijn nieuwste film Wide Awake (2006) tot een publiekslieveling. De film, over de slaapproblemen van Berliner, is tijdens het aankomende festival te zien.
Naast zijn Top 10 is Alan Berliner ook één van de Masters of Documentary. Tijdens een publieke sessie gaat hij uitgebreid in op zijn werk.
Ook de Russische filmmaker Victor Kossakovsky licht in een publieke sessie zijn werk, methodes en visie toe. Bijna alle films van Kossakovsky (1961, St. Petersburg), waaronder Belovy (1993), Tishe! (2002) en Svyato (2005) gingens tijdens IDFA in première.

IDFAcademy Film Programme
In 2006 introduceert IDFA een nieuw programma-onderdeel: de IDFAcademy Film Programme. Hierin zijn voortaan de beste internationale studentenfilms van het afgelopen jaar te zien.
Bron: http://www.idfa.nl

Wie is er van plan heen te gaan? Wie gaat een Doccer kaart aanschaffen? Vind je het centrale thema een interessant thema?

Dit jaar werk ik weer mee als vrijwilliger. Wil je ook vrijwilligerswerk doen op de IDFA, dan kun je je hier aanmelden. In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van alles dat daarbij komt kijken. Zijn er overigens meer FOK!kers die meewerken als vrijwilliger, of die dat in het verleden gedaan hebben? Speciaal voor gr8w8: voor de vrijwilligers zijn er borrels. En feestavonden.

Tijdens de IDFA zal ik hier ook weer mijn favoriete films bespreken.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_42117592
hmm vind dat thema niet zo
maar als er iets leuks draait dan ga ik wel
  Moderator maandag 9 oktober 2006 @ 10:27:57 #3
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42504289
Inmiddels is de openingsfilm bekend:
quote:
Openingsfilm: 4 Elements
De negentiende editie van IDFA opent 23 november met de wereldpremière van de Nederlandse film 4 Elements, de eerste lange documentaire van Jiska Rickels. 4 Elements is een poëtisch vierluik over de strijd van de mens met de vier oerelementen. De film ontvouwt zich als een gedicht van donker naar licht, opgenomen op vier plaatsen op aarde waar kameraadschap en wederzijds vertrouwen van levensbelang zijn. 4 Elements is één van de kanshebbers voor de VPRO Joris Ivens Award, de prijs voor de beste lange documentaire.
Poëtische vierluiken zijn nou niet bepaald mijn ding. Maar misschien valt het mee.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 9 oktober 2006 @ 10:31:54 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42504353
Volgens mij was er vorig jaar nog een Fok!ker vrijwilliger op de IDFA, maar ik weet niet meer wie dat is. Ze zat bij de kassa's, dat weet ik dan nog wel.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:32:09 #5
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42508951
Wilde het topic net zelf openen. Ik hoop stiekem op een perskaart, anders zal mijn bezoek erg beperkt blijven. Zitten wel weer zeer interessante films tussen.

Films die ik in ieder geval wil zien:

- Dragon Inn, the Hideout in Temple Street
- His Big White Self
- In the Pit
- Jesus Camp
- TV Junkie

( he dat zijn precies de tips uit de folder, wat een toeval)

4 elements is trouwens een productie van FU Works. San Fu Malta kiest altijd één project van de filmacademie uit, opvallend dat hij voor deze koos.
pi_42510115
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:32 schreef JelleS het volgende:

- Jesus Camp
Heb je die trailer daar van gezien
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  Moderator maandag 9 oktober 2006 @ 14:13:25 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42510189
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:10 schreef Doff het volgende:
Heb je die trailer daar van gezien
Plaats eens een link daarnaar. Ben wel benieuwd nu.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:14:11 #8
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42510207
Ik kende die kampen al, dus zo schokkend was het niet meer voor me. Maar het lijkt me een film die voor velen een eye-opener zal zijn.
pi_42510366
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:13 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Plaats eens een link daarnaar. Ben wel benieuwd nu.
Klik
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  Moderator maandag 30 oktober 2006 @ 15:21:15 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43067838
De lijst met films die draaien staat nu op de site van de IDFA. Opvallend was dat een aantal films herhaald wordt zoals 51 Birch Street en Before Flying Back To The Earth.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_43069819
oh vet, wist niet dat die jesus camp ook gedraaid wordt wil ik zeker zien
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:36:28 #12
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_43076981
Vandaag uit de IDFA delicatessen War Photgrapher gehaald. Begin er al helemaal zin in te krijgen.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:50:54 #13
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43106345
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:36 schreef JelleS het volgende:
Vandaag uit de IDFA delicatessen War Photgrapher gehaald. Begin er al helemaal zin in te krijgen.
Doe je goed.

Ik zag op de filmlijst ook Pretpark Nederland staan. Heb jij die laatst niet gereviewed?

edit
Dat kon ik dus in je sig zien.
Ja dus: Film: Pretpark Nederland

edit2
En Film: Forever ook. Die speelt straks ook op de IDFA.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:00:38 #14
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_43106725

Wat is wat jouw betreft de absolute must-see op het IDFA dit jaar? Ik heb namelijk helaas weinig tijd, dus dat wordt veel strepen.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:43:15 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43108290
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 17:00 schreef JelleS het volgende:

Wat is wat jouw betreft de absolute must-see op het IDFA dit jaar? Ik heb namelijk helaas weinig tijd, dus dat wordt veel strepen.
Naast de 2 films die jij gereviewed hebt, weet ik het nog niet. Ik heb nog niet de hele lijst doorgenomen, maar afgaande op de titel lijkt me 37 uses for a dead sheep wel wat.

Verder heb ik vorig jaar 51 Birch Street gemist en die wil ik wel nog zien.

Daarnaast wil ik zeker Con Man Confidential en Cuba, the value of Utopia zien. Die laatste eigenlijk alleen omdat die docu gemaakt is door een familielid van mijn favoriete Ecuadoriaanse kunstenaar Guayasamin.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:27:05 #16
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43109658
Verder kijkend op de site wil ik ook wel zien: Dragon Inn, The Hideout In Temple Street, de film Every Marriage Begins With Tears, de docu over het Palestijnse voetbalelftal Goal Dreams, de film His Big White Self, Kabul Transit lijkt me wel wat, Life as a corporate holiday klinkt grappig en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_43109687
weet iemand of die documentaire over een omstreden thaise monnik ook op het IDFA draait toevallig?
  Moderator dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:30:43 #18
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43109787
Ik zag volgens mij wel iets over Thailand toen ik net bezig was met het doornemen van de films. Moment.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:49:16 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43110452
Hmm, het enige dat in de buurt kwam was een film over een Maleisische communist die nu in ballingschap in Thailand woont.

Kun je wat meer over die documentaire die jij bedoelt vertellen?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_43110514
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 18:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Hmm, het enige dat in de buurt kwam was een film over een Maleisische communist die nu in ballingschap in Thailand woont.

Kun je wat meer over die documentaire die jij bedoelt vertellen?
het gaat over een thaise monnik die weeskinderen onder zijn hoede neemt en dat op een nogal rare manier deed (hoe weet ik niet meer ). hij draaide een tijdje terug in kriterion dacht ik.
  Moderator dinsdag 7 november 2006 @ 11:14:50 #21
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43319259
Vanavond is de eerste vrijwilligersbijeenkomst, een soort (hernieuwende) kennismaking. Met borrel natuurlijk.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 7 november 2006 @ 11:15:42 #22
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43319278
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 18:51 schreef jimjim1983 het volgende:
het gaat over een thaise monnik die weeskinderen onder zijn hoede neemt en dat op een nogal rare manier deed (hoe weet ik niet meer ). hij draaide een tijdje terug in kriterion dacht ik.
Er gaan helaas nog steeds geen belletjes bij me rinkelen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 7 november 2006 @ 11:20:31 #23
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43319401
O ja:

Als voorproefje van IDFA brengen IDFA en Cinema Delicatessen vanaf 2 november His Big White Self van Nick Broomfield in de bioscoop.

His Big White Self
Nick Broomfield, Engeland, 2006
Hij had nooit gedacht dat hij Eugene Terreblanche ooit nog eens zou opzoeken, maar vijftien jaar na zijn succesvolle documentaire The Leader, The Driver and the Driver's Wife keert Nick Broomfield terug naar Zuid-Afrika om uit te vinden hoe het de voormalige leider van de extreem-rechtse Afrikaner Weerstandsbeweging vergaan is. Met zijn gebruikelijke overvaltactiek haalt Broomfield de onwetende Terreblanche, die net is vrijgelaten uit de gevangenis, opnieuw voor zijn camera. De filmcrew, die zich voor de zekerheid vermomd heeft, rekent op de haat en agressie van vijftien jaar eerder, maar krijgt te maken met een poëzie reciterende man - geen schim meer van de machtige racist uit het verleden.
Ook Terreblanches voormalige chauffeur JP en diens (ex-)vrouw Anita krijgen bezoek van Broomfield. Het resultaat is een ontluisterend portret van bekrompen blanken die zich gepasseerd voelen door de geschiedenis. Alleen Anita is milder geworden: zij noemt rassengelijkheid 'de weg vooruit'.

Met Cinema Delicatessen presenteert IDFA His Big White Self vanaf 2 november als festivalpreview in de volgende theaters:

Alkmaar - Provadja
Alphen a/d Rijn - Parkfilmhuis
Amsterdam - Kriterion, Ketelhuis
Apeldoorn - Gigant
Arnhem - Focus Filmtheater
Breda - Chassé Cinema
Den Bosch - Verkadefabriek
Den Haag - Filmhuis Den Haag
Deventer - Filmhuis De Keizer
Eindhoven - Plaza Futura
Groningen - Images
Hilversum - Filmtheater Hilversum
Leeuwarden - Filmhuis Leeuwarden
Maastricht - Lumière
Middelburg - 't Schuttershof
Nijmegen - Lux
Rotterdam - Cinerama
Tilburg - Filmfoyer
Utrecht - 't Hoogt
Wageningen - Heerenstraattheater
Zwolle - Fraterhuis
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 8 november 2006 @ 15:49:41 #24
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43361162
Het was gezellig gisteravond. Veel nieuwe gezichten en een aantal die ik van vorig jaar nog ken.

Na de verplichte presentatie begon de borrel in De Balie. Net op het moment dat ik wilde vertrekken kwam iemand binnen stormen met de vraag of we alsjeblieft in de zaal wilden gaan zitten omdat er een documentairevertoning was waar bijna niemand een kaartje voor had gekocht. En de regisseur was aanwezig. Ik heb als zaalvulling gefunctioneerd. Samen met een groot aantal andere IDFA-vrijwilligers. Dat was natuurlijk ook meteen het juiste publiek. Werden er tenminste nog vragen gesteld aan de regisseur. Exiles in Jerusalem was de vertoning trouwens. Daarna kwam nog de docu Online.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 8 november 2006 @ 15:53:38 #25
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_43361328
Net We Feed The World gezien, die vorig jaar op IDFA draaide. Wordt nu weer in de bioscoop gebracht. Filmisch geen hoogtepunt, maar wel een sterk betoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')