Zo'n zondag. Knars
Een dag als geen ander zou je zeggen, waarom nou de zondag onder de aandacht brengen. En zelfs een topic erover maken? Als meneer pastoor gaan klagen over de burgerij? En wat de burgerij wel en niet moet doen? Dat is old-school!
Deze zondag is voor mij geknipt om te gaan klagen over de nieuwe tijd, als old scholar.
Nou, gaan we dan:
-Is de generatiekloof van alle tijden? Of is het nu zo, dat zowel oud en jong nu met dezelfde problemen te maken hebben?
-Waarom nu een nieuwe ijstijd en niet in het verleden, waar die tenslotte thuishoort?
-Waarom nu zoveel vijanden terwijl die er al altijd zijn geweest; als je van ons goede westerse denken uitgaat is het gevaar nog nooit zo groot geweest als nu..en hoe komt dat?
-Waarom zoveel soaps op televisie? Is er een behoefte om nog minder met elkaar in overeenstemming te zijn?
-Waarom hebben we vijanden nodig in ons denken?
-Waarom hebben we collectief een minderwaardigheidscomplex?
-Waarom werken we zo hard voor de baas? Zijn we bang dat we er anders niet meer bij horen?
-Waarom wordt onze toekomst steeds minder rooskleurig?
-Waarom is geldverdienen en de economie zo belangrijk geworden, terwijl de rest van de wereld en een deel van onze maatschappij aan dit gedachtengoed kapot gaat?
-Waarom wordt het milieu en de toekomst van onze kinderen, opgeofferd aan dit denken?
-Waarom moet de welvaart alleen maar toenemen, terwijl al het andere eraan kapot gaat?
-Waarom is het ego, het willen vergaren, ten koste van alles, als overlevingsstrategie een eigenbelang geworden en wordt daarbij dus het algemeen belang vergeten?
-Waarom zijn politici helemaal de weg kwijtgeraakt?
-Waarom zijn we zo bang? Heeft dat met de moslim te maken?
-Zijn we bang van onze eigen mogelijkheden om de situatie te verbeteren?
-Willen we eigenlijk wel nadenken over onze eigen situatie, of kiezen we liever voor een gezamelijke vijand, zodat we ons eigen geweten met rust kunnen laten?
Dit is voorlopig wel genoeg materiaal voor mijn multi-topic. Ik pretendeer niet, dat ik op al de vragen een antwoord weet. Maar de eenvoudige, ondoordachte replies komen me nu eenmaal de strot uit! Wil ik hier aanwezig kunnen blijven, dan moet ik eenvoudigweg deze vragen stellen. Wie helpt mij om tot meervoudig inzicht te komen?