abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42070481
Ik was van de week op zoek naar een nieuwe tandarts (nadat de vorige naar een andere stad was verhuisd).
Ik kijk op internet en vind er een die ook nog in de buurt is en ik ga naar hun praktijk en zeg dat ik me als nieuwe patient wil aanmelden. Moet ik van de assistente op een memootje mijn naam, adres, woonplaats, geboortedatum en tel.nr invullen. OK, dat deed ik ook. Neemt ze het memootje mee naar binnen en komt ze 20 seconden later terug en zegt ze: 'Nee, we kunnen je niet als patient aannemen, de tandarts zegt dat je te ver woont.'
Ik was verbaasd. Ik zei dat ik helemaal niet ver woonde en dat ik met de fiets in zo'n 8 minuten van mijn huis daar ben en dat ik zelfs in hetzelfde stadsdeel woon als waar de tandarts gevestigd is. Toen zei ze: ' Ja, maar de tandarts wil dat je in DIT gebied woont (toen ze DIT zei maakte ze met haar handen een beweging waarmee ze het blok huizen bedoelde waartussen de tandarts gevestigd was)'

Ik vond het maar raar en ben weggegaan.

Ik begon me meteen af te vragen waarom de tandarts wil dat ik zo dichtbij moet wonen. Ik kon geen goede redenen bedenken. En ik vroeg me af of hij wettelijk gezien mij wel mag weigeren?
Straks gaat de volgende tandarts mij ook zeggen dat ik me niet mag aanmelden 'omdat ik met de fiets ben gekomen'

Als het kan wil ik alsnog naar de tandarts die me weigerde omdat ze nieuwe apparaten hebben die andere (nog) niet hebben (heb ik van hun website). En daarnaast zitten ze in een mooi nieuw gebouw in een mooie buurt.

Ik wilde eigenlijk nog die dag nog teruggaan om te vragen waarom de tandarts vond dat je zo dichtbij moest wonen en waar precies de grens lag waarna je 'te ver' woonde.
Maar ik dacht misschien is ie slecht gehumeurd vandaag en dat ik beter en andere keer kon gaan. En in de tussentijd ook nog even kijken hoe ik er wettelijk voor sta.
pi_42070514
Ik heb het idee dat dat niet mag. Als jij bereid bent te komen (stel je zou écht ver weg wonen), wat maakt het dan uit? Ik woon zelf ook een halfuur fietsen bij mn tandarts vandaan (voor we verhuisden was het nog verder) en zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Ik kan wel begrijpen dat ie bang is dat je niet komt opdagen en dergelijke, maar bij de meeste tandartsen wordt je automatisch weer uitgeschreven als je niet 1x per jaar/anderhalf haar verschijnt voor een afspraak. Maar volgens mij is dit klinkklare onzin.
Whatever I want.
pi_42070543
Ik woon zeker 35 km bij mijn tandarts vandaan. Dus ik denk dat afstand er niet toe doet.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_42070574
Ik woon een uur rijden van mijn tandarts vandaan
pi_42070580
Wat een onzin. Ik heb een tijd ruim 150km van de tandarts gewoond, was geen enkel probleem.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 23 september 2006 @ 10:08:56 #6
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_42070602
Ik woon 16 km van de tandarts ! Mij inziens moet dat geen verschil uit maken.

Hier kun je een tandarts zoeken die nog nieuwe patienten aanneemt.
Wat zijn we aan het doen ???
  Boks-Chick zaterdag 23 september 2006 @ 10:17:44 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_42070730
in principe mogen ze weigeren, als ze van mening zijn dat het ten kostte gaat van de regio waarin ze zitten. Het zelfde geldt bij huisartsen. Je wordt geacht een huisarts te nemen in je directe omgeving.
Zo ook dus je tandarts.
lolwut
pi_42070815
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:17 schreef BrandX het volgende:
in principe mogen ze weigeren, als ze van mening zijn dat het ten kostte gaat van de regio waarin ze zitten. Het zelfde geldt bij huisartsen. Je wordt geacht een huisarts te nemen in je directe omgeving.
Zo ook dus je tandarts.
Je wordt geacht een huisarts in je buurt te nemen zodat die in een spoedgeval binnen een korte tijd bij je kan zijn. Dit zal voor een tandarts niet opgaan omdat die niet aan huisbezoeken doen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_42070958
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:06 schreef marcb1974 het volgende:
Wat een onzin. Ik heb een tijd ruim 150km van de tandarts gewoond, was geen enkel probleem.
dan ben je ms verhuisd en heb je dezelfde tandarts gehouden?

ik denk dat ze elkaar zo willen beschermen tegen dat een popi dentist klanten van her en der krijgt en die om de hoek zo het brood uit de mond steelt.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_42071192
de tandarts heeft toch gewoon zijn/haar zorgplicht?
pi_42071247
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:17 schreef BrandX het volgende:
Zo ook dus je tandarts.
Bij de huisarts speelt iets anders mee. Als jij zo ziek bent dat de arts op huisbezoek moet komen, moet je in de buurt wonen. Want als de arts dan door moet naar een andere patiënt en door het tijdsverlies te laat aankomt, is dat op z'n zachtst gezegd vervelend.

Bij een tandarts speelt zoiets niet. Maar ook bij mij in de buurt moet je per se in een bepaald postcodegebied wonen wil je bij een tandarts terecht kunnen.
  Boks-Chick zaterdag 23 september 2006 @ 11:04:56 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_42071473
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:50 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Bij de huisarts speelt iets anders mee. Als jij zo ziek bent dat de arts op huisbezoek moet komen, moet je in de buurt wonen. Want als de arts dan door moet naar een andere patiënt en door het tijdsverlies te laat aankomt, is dat op z'n zachtst gezegd vervelend.

Bij een tandarts speelt zoiets niet. Maar ook bij mij in de buurt moet je per se in een bepaald postcodegebied wonen wil je bij een tandarts terecht kunnen.
Ik was blijkbaar niet duidelijk in mijn post
Bij de tandartts geldt de regionale dekking net zoals bij de huisarts zodat mensen in hun eigen buurt naar een tandarts kunnen. Als jij van ver een tandarts hebt, dan neem je de patientenplek in van iemand die bij die tandarts in de buurt woont. En dus is een ander genoodzaakt meer reiskosten te maken dan anders nodig zou zijn. En dat wil men voorkomen. (overigens kunnen sommige tandproblemen minstens zo nood zijn als sommige huisartsbezoeken )
Het is zelfs zo dat in veel gemeenten tandartsen zich niet zomaar ergens mogen vestigen, maar alleen op die plekken waar tandartsen mbt regionale (buurt) dekking nodig zijn. Het werkt twee kanten op dus.

(n.b.: ik zeg niet dat ik het er mee eens ben he, ik leg alleen maar uit hoe het werkt/geregeld is)
lolwut
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:08:18 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_42071542
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:47 schreef pleeborstel het volgende:
de tandarts heeft toch gewoon zijn/haar zorgplicht?
TS is momenteel geen patiënt van deze tandarts, de tandarts heeft dus geen zorgplicht voor TS.
Alleen voor de patiënten die ingeschreven staan bij zijn praktijk is hij/zij verantwoordelijk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_42071547
vaag mijn tandarts zit in A'dam terwijl ik zelf in almere woon
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:09:33 #15
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_42071562
Als jouw tandarts het al druk heeft is het alleen maar verstandig van hem dat hij enkel klanten binnen zijn postcodegebied neemt. Ik ben dit ook wel eens tegengekomen. Ergerlijk, maar aan de andere kant, zou hij je wel als klant aannemen en moet je een maand wachten op je behandeling zou je ook niet tevreden zijn.
power to the people
pi_42071827
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:08 schreef DAMH het volgende:
vaag mijn tandarts zit in A'dam terwijl ik zelf in almere woon
Dan heb je hem al heel lang?

Ken ook iemand die na zijn verhuizing zijn oude huisarts heeft aangehouden, maar ik meen dat de huisarts nadrukkelijk heeft gezegd niet op huisbezoek te kunnen komen. Dus dat het risico voor hemzelf is.
pi_42072345
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:24 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dan heb je hem al heel lang?
ja klopt alleen hijs zelf toen weggegaan uit almere terug naar a'dam,,
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_42072886
Volgens mij mag hij je wel weigeren ja, en wellicht heeft hij al zo veel patienten dat hij alleen nog mensen aanneemt van heel dicht in de buurt (dat huizenblok dus).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_42074373
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:57 schreef Sphinxx het volgende:

Als het kan wil ik alsnog naar de tandarts die me weigerde omdat ze nieuwe apparaten hebben die andere (nog) niet hebben (heb ik van hun website). En daarnaast zitten ze in een mooi nieuw gebouw in een mooie buurt.
Mooi pand, nieuwere apparatuur, mooie buurt? Het zal toch niet zo zijn dat deze tandarts op een bepaalde (meer welgestelde?) doelgroep mikt?
Zolang er was is, is er leven.
pi_42075168
M'n tandarts zit iets van 70km verderop hehe.

Tandartsen mogen je overigens wel weigeren tho, maar de reden is vaag.
pi_42077272
Da's een handige link Oom Agent. Ik heb twee andere tandartsen gevonden die ook in de buurt zitten en een daarvan heeft ook zo een digitale rontgen (veel minder straling) wat ik wel belangrijk vind. Volgens mij hoef je daarvoor ook minder te betalen dan voor zo'n normale, 'oude' rontgen. Mogen tandartsen alleen de werkelijk gemaakte kosten doorberekenen of mogen ze daarbovenop nog een winstpercentage gooien?
Maar dat is dus een kandidaat.

Ik fiets binnenkort wel naar ze toe, kan ik meteen de tijd meten en de praktijk van binnen en buiten bekijken. En de buurt

Wat Dinus zegt is denk ik wel de reden van weigering geweest. Er is best wel een groot verschil tussen mijn buurt en de buurt waar de tandarts is gevestigd. Maar wat ik dan niet snap is of mijn geld niet goed genoeg zou zijn? Of dat mijn zorgverzekeraar niet goed genoeg zou zijn?
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:20:02 #22
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_42079831
Hmmm... Bij ons is de tandarts ook op regio ingedeeld, wat wel erg frapant is, is dat onze tandarts de tandarts van drie wijken is.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_42080107
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:31 schreef Sphinxx het volgende:
Mogen tandartsen alleen de werkelijk gemaakte kosten doorberekenen of mogen ze daarbovenop nog een winstpercentage gooien?
Naar mijn weten wel, er zullen waarschijnlijk wel standaarden voor zijn maar het kan verschillen. Mijn vader vroeg altijd betrekkelijk weinig voor zijn tandartsenwerk, zijn opvolger was ineens een stuk duurder, dus vandaar dat ik denk dat ze zelf de prijzen bepalen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_42080205
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:31 schreef Sphinxx het volgende:
Da's een handige link Oom Agent. Ik heb twee andere tandartsen gevonden die ook in de buurt zitten en een daarvan heeft ook zo een digitale rontgen (veel minder straling) wat ik wel belangrijk vind. Volgens mij hoef je daarvoor ook minder te betalen dan voor zo'n normale, 'oude' rontgen. Mogen tandartsen alleen de werkelijk gemaakte kosten doorberekenen of mogen ze daarbovenop nog een winstpercentage gooien?

Ik fiets binnenkort wel naar ze toe, kan ik meteen de tijd meten en de praktijk van binnen en buiten bekijken. En de buurt

Wat Dinus zegt is denk ik wel de reden van weigering geweest. Er is best wel een groot verschil tussen mijn buurt en de buurt waar de tandarts is gevestigd. Maar wat ik dan niet snap is of mijn geld niet goed genoeg zou zijn? Of dat mijn zorgverzekeraar niet goed genoeg zou zijn?
Oude of nieuwe apparatuur maakt niets uit voor de kosten die hij mag berekenen aan zijn patient. Dat zijn allemaal vastgelegde tarieven (landelijk afgesproken UPT codes en bedragen). Straling maakt volgens mij ook geen verschil. Het enige verschil in straling zit hem in de plek in de mond waar de foto gemaakt wordt. Voor een voortand is minder straling nodig dan voor een kies.

Wat dat winstpercentage betreft: nee, een tandarts heeft zich te houden aan die tarieven en kan dus niet zelf denken: ik gooi er ff een paar euros extra bij zodat ik mijn nieuwe digitale rontgenapparaat er sneller uit heb.

Wij hebben zelf btw ook een aantal patienten uit amsterdam ( praktijk staat in brabant ) en als hun zelf de moeite nemen om deze kant op te komen, wie zijn wij dan om hen te weigeren ? Zijn bijna allemaal wel patienten die al heel lang bij ons komen en zelf verhuisd zijn. Op het moment nemen we alleen mensen aan die in onze gemeente wonen, maar dat is gewoon omdat de praktijk met bijna 6000 patienten op twee tandartsen groot genoeg is geworden
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:36:08 #25
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_42080304
Ik moet 3 kwartier rijden naar mijn tandarts (met de auto) dus dat is gewoon bullshit Hij moet blij zijn dat je bij hem wil komen, vind het maar een vreemde reden hoor.
To infinity…and beyond!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')