FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Transrapid gecrasht: 1 dode geborgen, nog 10 vermist
MaximusF1vrijdag 22 september 2006 @ 15:15
Deze ochtend is omstreeks 10u een magneettrein op de Transrapid testbaan op een onderhoudskarretje ingereden, dat onopgemerkt op de baan stond.

De voorste wagon is door de enorme klap als het ware geëxplodeerd en naar alle kanten zijn tot 300m ver brokstukken en passagiers weggeslingerd.
Momenteel is al 1 dode geborgen, nog 10 passagiers zijn vermist.

Er reden een dertigtal passagiers mee.



Meer info:
- http://www.n24.de/news_stories/article.php?articleId=70582
- http://www.n-tv.de/713166.html
- http://www1.ndr.de/ndr_pages_std/0,2570,OID3129340,00.html

[ Bericht 12% gewijzigd door MaximusF1 op 22-09-2006 15:36:34 ]
Napalmvrijdag 22 september 2006 @ 15:29
Bizar.

Wie zaten erin, monteurs ofzo?
Bartvrijdag 22 september 2006 @ 15:34
bezoekers dacht ik... ach ja ongelukjes gebeuren
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 16:17
geëxplodeerd? 300 meter?

Nou dan ben ik benieuwd naar de resultaten van grondig onderzoek, want zoiets moet niet kunnen.
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 16:20
Beter plaatje

Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 16:22
Dit is in ieder geval een zeer leerzaam ongeluk. Je gaat nooit "voor de test"kijken wat er gebeurt als je zo'n ding met 200+ km/h ergens tegenaan rost, maar straks weet je het wel

Plus dat nu duidelijk is dat reddingsoperaties op ook maar een paar meter hoogte best lastig zijn. Gaat nog leuk worden ivm HSL etc...
Bartvrijdag 22 september 2006 @ 16:23
niet kunnen? knal jij maar eens met 200+ km/h tegen een muur, denk dat je dan ook de brokstukjes een kilometer verderop kan oprapen
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 16:39
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:23 schreef Merovingian het volgende:
niet kunnen? knal jij maar eens met 200+ km/h tegen een muur, denk dat je dan ook de brokstukjes een kilometer verderop kan oprapen
Nou dat denk ik niet

Maar laten we eerst eens afwachten hoe groot die kar was waar hij op gebotst is. Was dat een kruiwagen, een lege platte twee-asser of een dikke 6-asser vol met staal? Ik noem maar wat
dubidubvrijdag 22 september 2006 @ 17:40
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Plus dat nu duidelijk is dat reddingsoperaties op ook maar een paar meter hoogte best lastig zijn. Gaat nog leuk worden ivm HSL etc...
Idd, ze zullen de boeken er nog wel een keer op nakijken, voordat ze hem in gebruik nemen
Sterke_Yerkevrijdag 22 september 2006 @ 17:45
Ik vraag me af of het ook zulke gevolgen had als een gewone trein tegen zo'n karretje botste. Volgens mij veel minder, die magnetische treinen worden volgens mij erg licht gecontrueerd.
LoggedInvrijdag 22 september 2006 @ 17:49
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 17:45 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik vraag me af of het ook zulke gevolgen had als een gewone trein tegen zo'n karretje botste. Volgens mij veel minder, die magnetische treinen worden volgens mij erg licht gecontrueerd.
natuurlijk waren de gevolgen dan anders geweest gewone treinen rijden veel langzamer en hebben veel meer massa
Sterke_Yerkevrijdag 22 september 2006 @ 17:50
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 17:49 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

natuurlijk waren de gevolgen dan anders geweest gewone treinen rijden veel langzamer en hebben veel meer massa
zelfde snelheid natuurlijk
Tismvrijdag 22 september 2006 @ 18:09
21 doden!
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 18:13
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:09 schreef Tism het volgende:
21 doden!
Bron? Nu.nl heeft het over 15 nu...
Tismvrijdag 22 september 2006 @ 18:14
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bron? Nu.nl heeft het over 15 nu...
Ik hoorde 't net op 't 18:00 uur journaal! Zal wel kloppen, toch!?
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 18:30
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:14 schreef Tism het volgende:

[..]

Ik hoorde 't net op 't 18:00 uur journaal! Zal wel kloppen, toch!?
Media

maar goed, wat er nu bekend en feitelijk vastgesteld is is het volgende:

IN de trein zaten 29 mensen
in de aangereden werkwagon 2
er zijn minimaal 9 overlevenden, waaronder beide inzittenden van de werkwagon.

Maximaal 22 doden dus.

Bronnetje linkje urreltje
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 18:32
quote:
***************************************
Zeker 21 doden Duits treinongeluk

***************************************
` Bij het ongeluk met een magneettrein
in Duitsland zijn ten minste 21 doden
gevallen.Tien mensen raakten gewond.De
zweeftrein botste rond 9.30 uur tijdens
een testrit op een onderhoudswagon.Dat
gebeurde bij Lathen,vlak over de grens
bij Ter Apel.

Het treinstel is niet van de rail
geschoten,maar bleef enkele meters
boven de grond staan.Dat bemoeilijkt
het bergingswerk.

Op het traject wordt vaak getest met de
trein zonder machinist.De trein kan 450
km per uur halen,maar het is nog niet
bekend of hij vanmorgen zo hard reed

Bron: NOS Teletekst pagina 127
10 gewonden, dan kunnen we naar max 21 doden...
out_of_rangevrijdag 22 september 2006 @ 20:02
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat denk ik niet

Maar laten we eerst eens afwachten hoe groot die kar was waar hij op gebotst is. Was dat een kruiwagen, een lege platte twee-asser of een dikke 6-asser vol met staal? Ik noem maar wat


De wagon die in de kranen hangt, boven wat over is van het eerste gedeelte van de Transrapid, is die onderhoudswagen. Je kunt ook wel nagaan dat een 'onderhoudskarretje' niet zo'n ravage kan aanrichten...
jorienvdherikvrijdag 22 september 2006 @ 20:13
erg zeg
Scheepschroefvrijdag 22 september 2006 @ 20:15
Ai ai ai, wat een drama. En de transrapid kan slechte reclame ook niet gebruiken In een keer 10 jaar terug in de tijd!
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 21:24
23 doden inmiddels? Knap
Maar goed, het zal zo zijn
Dr_Flashvrijdag 22 september 2006 @ 22:14
en 25 al
Scheepschroefvrijdag 22 september 2006 @ 23:16
Trains, when it goes wrong, it goes horribly wrong
GSivrijdag 22 september 2006 @ 23:38
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 23:16 schreef Scheepschroef het volgende:
Trains, when it goes wrong, it goes horribly wrong
Wonen we in Engeland??
Scheepschroefvrijdag 22 september 2006 @ 23:57
Ej, niet zo bijdehand, dat bekt gewoon lekker!

...Sorry ik flame niet zo snel maar op dit soort basale mod-wannabe reacties knap ik toch echt af.
GSizaterdag 23 september 2006 @ 01:22
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 23:57 schreef Scheepschroef het volgende:
Ej, niet zo bijdehand, dat bekt gewoon lekker!

...Sorry ik flame niet zo snel maar op dit soort basale mod-wannabe reacties knap ik toch echt af.
Tis gewoon vette onzin om jezelf in het Engels uit te drukken. Kan je je niet verwoorden in het Nederlands ofzo?
Youpzaterdag 23 september 2006 @ 10:00
hoezo nalatigheid...
The_Matrixzaterdag 23 september 2006 @ 10:18
Treinen, als het fout gaat, gaat het goed fout
Dr_Flashzaterdag 23 september 2006 @ 10:25
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:00 schreef Youp het volgende:
hoezo nalatigheid...


Ik ben blij dat jij het onderzoeksrapport al gezien hebt
Dr_Flashzaterdag 23 september 2006 @ 10:26
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:18 schreef The_Matrix het volgende:
Treinen, als het fout gaat, gaat het goed fout
onzin natuurlijk, dat weet iedereen.
Dr_Frickin_Evilzaterdag 23 september 2006 @ 13:34
Ik begrijp niet hoe dit kan gebeuren. Ik heb zelf een keer met die transrapid meegereden, je kan hier gewoon een kaartje voor kopen (ik heb dit vanuit de TU/e gedaan), de techniek is er al, en het is naast een testbaan vooral ook een etalage voor de techniek.

Ik heb destijds ook een rondleiding gekregen door het controlecentrum, en de baan word in principe over de hele lengte met camera's in de gaten gehouden, en daarnaast zitten er volgens mij ook sensoren in de baan om te kijken of deze vrij is. Dit moet echt een opstapeling van fouten zijn geweest.
Sterke_Yerkezaterdag 23 september 2006 @ 14:40
Er zat zeker iemand van de NS achter de knoppen
Dr_Flashzaterdag 23 september 2006 @ 14:43
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 14:40 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Er zat zeker iemand van de NS achter de knoppen
Achter die knoppen zitten al jaaaaaaaaaren poppetjes van ProRail
bosnerdzaterdag 23 september 2006 @ 17:19
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 20:02 schreef out_of_range het volgende:

[..]

[afbeelding]

De wagon die in de kranen hangt, boven wat over is van het eerste gedeelte van de Transrapid, is die onderhoudswagen. Je kunt ook wel nagaan dat een 'onderhoudskarretje' niet zo'n ravage kan aanrichten...
ging de trein nu van links naar rechts? of andersom, want dan moet de onderhoudswagen over de transrapid gevlogen zijn...

en dat ding wat erboven hangt is de onderhoudswagen he, is dat ook maglev? ziet er wel gaar oud uit.
Dr_Flashzaterdag 23 september 2006 @ 18:56
Ik heb wel gehoord dat de overlevenden uit de onderhoudswagon uit dat ding naar beneden gesprongen zijn toen ze die trein aan zagen komen
__Saviour__zaterdag 23 september 2006 @ 18:59
zo, die trein is aardig opengereten.