abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42485917
oke, dat is een goede tip!
pi_42507169
Ik heb een klein vraagje, met de volgende query haal ik een 1 blogje op uit mijn mysql database:

1
2
3
<?php
$voorselectiequery
= "SELECT id FROM blog where id = '" . $_SESSION['blogselecteren'] . "'";
?>

Nu wil ik voortaan met deze query niet 1, maar 5 blogjes uit de database trekken. Ik kan dit oplossen door via PHP de volgende (of vorige) 5 ID's te berekenen.

Ik vraag me nu af, kan ik dit ook doen door de query te wijzigen, zoja, wat moet ik aanpassen in mijn query?
Ja lekker!
pi_42509853
Vrij simpel. Je kunt in SQL ook bereiken aangeven door je WHERE-clausule zo te schrijven:

1WHERE id >= ondergrens AND id <= bovengrens

Dat lukt vast?
pi_42510921
ik probeer php een gifje te laten animeren, ik weet dat het niet zomaar gaat, echter lees ik als enige oplossing het patchen/recompilen van php met de juiste gd libary of externe proggies die van x losse frames een plaatje inelkaar zetten...
iemand een idee of ik het anders kan doen (met een script ofzo?)zoals jullie zien heb ik nu een kleine hack:
als een get string is neergezet doe ik een header("Location: ") en dat lijkt te werken

[ Bericht 22% gewijzigd door mschol op 09-10-2006 14:43:03 ]
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:57:32 #205
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_42511574
Zo erg is het toch niet om een extern programma te gebruiken? Je kunt het met Exec() bv ImageMagick aan roepen. Bijvoorbeeld zo:
1convert frame*.gif animatie.gif

Dan worden alle plaatjes waarvan de filename begint met frame en eindigt op .gif gebruikt om animatie.gif te maken.
pi_42521615
Ik gebruik de mod_rewrite-dinges voor mijn pagina's, maar nu had ik een probleem met bijvoorbeeld de link:
http://www.huisdierportal(...)20een%20weblog?.html

Dit komt door het ? in de url. Deze moet omgezet worden naar de waarde %iets. In PHP is daar de functie urlencode() voor, maar nu moet ik dus al mijn links (dus templates + code) aanpassen om alles goed te krijgen

Nu vroeg ik me af of dit niet met 1 instelling ofzo kan?
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:47:25 #207
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_42523461
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:02 schreef Piles het volgende:
Ik gebruik de mod_rewrite-dinges voor mijn pagina's, maar nu had ik een probleem met bijvoorbeeld de link:

Dit komt door het ? in de url. Deze moet omgezet worden naar de waarde %iets. In PHP is daar de functie urlencode() voor, maar nu moet ik dus al mijn links (dus templates + code) aanpassen om alles goed te krijgen

De quick & dirty oplossing is javascript gebruiken om onload alle links naar je eigen pagina's te encoden.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 oktober 2006 @ 21:30:14 #208
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42525398
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:02 schreef Piles het volgende:

multiviews gebruiken ipv een modrewrite
pi_42534125
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:01 schreef JeRa het volgende:
Vrij simpel. Je kunt in SQL ook bereiken aangeven door je WHERE-clausule zo te schrijven:
[ code verwijderd ]

Dat lukt vast?
Ik heb maar 1 variabele tot mijn beschikking in die query, dus op jou manier moet ik de onder- of bovengrens berekenen met PHP. Dat is wat ik al heb gemaakt.

Nu wil ik het nu dus proberen zonder (extra) tussenkomst van PHP, iemand een idee?
Ja lekker!
pi_42535226
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:23 schreef Pronk het volgende:
Ik heb een klein vraagje, met de volgende query haal ik een 1 blogje op uit mijn mysql database:
[ code verwijderd ]

Nu wil ik voortaan met deze query niet 1, maar 5 blogjes uit de database trekken. Ik kan dit oplossen door via PHP de volgende (of vorige) 5 ID's te berekenen.

Ik vraag me nu af, kan ik dit ook doen door de query te wijzigen, zoja, wat moet ik aanpassen in mijn query?
Hoe wordt die Session variabel precies gevuld?

Anders kun je de variabel vullen als volgt _SESSION['lala'] = '1,2,3,4,5';

en dan als volgt de query gebruiken SELECT * FROM tabel WHERE BlogID IN _SESSION['lala']
pi_42541155
is er een manier dat je de key van een array kan achterhalen bij een bepaalde value?

dus zoiets
if (in_array("dit",$dat)){
// get key
}
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_42541858
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 13:55 schreef Desdinova het volgende:
is er een manier dat je de key van een array kan achterhalen bij een bepaalde value?
http://nl3.php.net/manual/en/function.array-search.php
pi_42542006
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 10:32 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Hoe wordt die Session variabel precies gevuld?

Anders kun je de variabel vullen als volgt _SESSION['lala'] = '1,2,3,4,5';

en dan als volgt de query gebruiken SELECT * FROM tabel WHERE BlogID IN _SESSION['lala']
Dit zou ik inderdaad kunnen doen, maar dit heeft niet mijn voorkeur, eigenlijk wil ik ook niks aan die variabele veranderen. Maar ik vrees dat er niets anders op zit.
Ja lekker!
pi_42542544
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:21 schreef Pronk het volgende:

[..]

Dit zou ik inderdaad kunnen doen, maar dit heeft niet mijn voorkeur, eigenlijk wil ik ook niks aan die variabele veranderen. Maar ik vrees dat er niets anders op zit.
SELECT * FROM table WHERE blogID = $blogID OR blogID > $blogID LIMIT 0, 5

en < voor andersom uiteraad
pi_42572758
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:36 schreef Pakspul het volgende:

[..]

SELECT * FROM table WHERE blogID = $blogID OR blogID > $blogID LIMIT 0, 5

en < voor andersom uiteraad
Dit werkt bijna helemaal goed, alleen komt de geselecteerde + 4 nieuwere berichten uit de query, ik wil graag de geselecteerde + 4 oudere berichten uit de query.

Ik dacht dit te veranderen door > te veranderen in < , dit werkt niet, ik krijg dan de eerste 5 blogs in de database als resultaat. Iemand een idee wat er mis gaat?
Ja lekker!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 oktober 2006 @ 19:52:47 #216
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42587051
SELECT * FROM table WHERE blogID = $blogID OR blogID > $blogID ORDER BY blogID DESC LIMIT 0, 5

Weet iemand een functie waarmee ik via php een database kan exporteren naar excel (dus niet naar comma seperated value)?
pi_42587144
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:52 schreef Swetsenegger het volgende:
Weet iemand een functie waarmee ik via php een database kan exporteren naar excel (dus niet naar comma seperated value)?
Ff gegoogled: http://fundisom.com/phpsnippets/snip/databases/mySQL_to_excel/
Is dat wat?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 oktober 2006 @ 20:00:32 #218
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42587300
quote:
Volgens mij is dit meer een txt file dumpen en 'm vervolgens xls noemen, maar als het werkt...
pi_42587331
quote:
PhpMyAdmin heeft standaard dergelijke functionaliteit aan boord, kijk eens in de libraries van dat project zou ik zeggen verder is CSV -> Excel geen optie? (daar kan het programma prima mee overweg namelijk).
pi_42587339
quote:
SELECT * FROM table WHERE blogID = $blogID OR blogID > $blogID ORDER BY blogID DESC LIMIT 0, 5

een hele database of alleen 1 tabel?

wat ik altijd doe is 1 query dumpen in een HTML table, en een PHP header meegeven dat ie hem als Excel moet opslaan (header('Content-Type: application/vnd.ms-excel');) en dat werkt prima. Je kan zelfs eenvoudige opmaak zoals bold enzo meegeven

alleen getallen met voorloopnullen zijn lastig (ook telefoonnummers etc), want die sloopt Excel d'r af
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 oktober 2006 @ 20:34:07 #221
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_42588550
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:01 schreef JeRa het volgende:

[..]

PhpMyAdmin heeft standaard dergelijke functionaliteit aan boord, kijk eens in de libraries van dat project zou ik zeggen verder is CSV -> Excel geen optie? (daar kan het programma prima mee overweg namelijk).
Ik zou inderdaad eens in phpmyadmin kunnen kijken.

Nee het probleem is dat er vervolgens in een andere applicatie weer geimporteert moet worden. En die slikt alleen excel
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:01 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

een hele database of alleen 1 tabel?
1 tabel, en dan niet eens alle velden. WEL moet ik tussen sommige kolommenen vrije kolommen zien in te bakken omdat de andere app die weer nodig heeft.
quote:
wat ik altijd doe is 1 query dumpen in een HTML table, en een PHP header meegeven dat ie hem als Excel moet opslaan (header('Content-Type: application/vnd.ms-excel');) en dat werkt prima. Je kan zelfs eenvoudige opmaak zoals bold enzo meegeven
Ja dat doet die snippet van Piles ook, werkt inderdaad prima, behalve dat ik nu moet uitvinden hoe ik lege kolommen plak.
quote:
alleen getallen met voorloopnullen zijn lastig (ook telefoonnummers etc), want die sloopt Excel d'r af
Ja dat is dus mooi kut, want ook DAT moet ik oplossen
pi_42612802
is er eigenlijk een algemene functie voor imagecreatefromjpeg, imagecreatefromgif, imagecreatefrompng enzo?

dus dat ik niet hoef te switchen op extensie of mimetype
pi_42612917
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 16:03 schreef Desdinova het volgende:
is er eigenlijk een algemene functie voor imagecreatefromjpeg, imagecreatefromgif, imagecreatefrompng enzo?

dus dat ik niet hoef te switchen op extensie of mimetype
imagecreatefromstring, die was zeg maar één click away van de functies die je net noemde in de PHP manual
pi_42613133
hoi, ik probeer een scriptje te maken dat elke 5 uur een bestand download van meerdere servers.
zelf heb ik een html file gemaakt dat om de zoveel tijd een pagina update, maar daarmee wordt 1. het bestand niet automatisch opgeslagen en 2. ik kan geen meerdere sites opgeven waarvan gedownload moet worden.
Ik zou ook willen dat het bestand alleen gedownload wordt als het niet gelijk is aan het bestaande bestand.

waar kan ik zulke php code vinden ? of als iemand al een soortgelijk script heeft, zou dat geshared kunnnen worden ?
pi_42613401
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 16:07 schreef JeRa het volgende:

[..]

imagecreatefromstring, die was zeg maar één click away van de functies die je net noemde in de PHP manual
hehe oh
ik heb gezocht in de manual, maar imagecreate heeft best een hoop vergelijkbare functies..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')