abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 september 2006 @ 17:44:37 #1
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42020552
Wat een prachtige muziek. Ik kon het al een tijdje, maar nu ik me er een beetje in verdiep is het nog mooier.

Het kaarsje is weer een beetje aangestoken door de wonderschone film Schultze gets the blues, geweldige film.

Ik zoek nog wat mooie aparte (snelle, haha) cajun/zydeco muziek. Heeft er iemand tips?

*ik heb zelfs een accordeon geleend, wil het echt graag leren spelen, of in ieder geval proberen.*
quote:
Zydeco is een muziekvorm, die ontstond in het begin van de twintigste eeuw onder de Creoolse bevolking van Zuidwest-Louisiana onder invloed van Franssprekende Cajuns. De muziek is hevig gesyncopeerd, meestal up-tempo, en ze wordt gedomineerd door de accordeon (en/of de melodeon) en een soort wasbord dat rub-board of frottoir genoemd wordt; verder gebruikt men ook drums, gitaar, koperblazers en basgitaar.

Het genre ontstond als een samensmelting van traditionale Cajun-muziek met Afrikaans-Amerikaanse tradities die ook de basis waren voor de R&B en de blues. Amede Ardoin maakte de eerste opnamen van wat later zydeco zou worden genoemd in 1928. De muziek raakte in het midden van de jaren vijftig breder bekend dankzij Clifton Chenier (bijnaam "The King of Zydeco") en Boozoo Chavis. De verrassingshit 'My Toot Toot' van Rockin' Sidney bracht een revival van de zydeco in het midden van de jaren tachtig, gesteund door het internationale succes van Buckwheat Zydeco. Jonge zydecomuzikanten zoals Chubby Carrier, CJ Chenier (zoon van Clifton Chenier, die in 1987 overleed) en Rosie LeDet kwamen op in de jaren negentig.

Men is het erover eens dat het woord 'zydeco' ontstond uit het Franse les haricots in de betekenis van 'de bonen' uit het lied Les Haricots sont pas salés. De titel betekent 'De bonen zijn niet gezouten', een verwijzing naar een zanger die zo arm is dat hij geen gezouten varkensvlees heeft om de bonen die hij eet op smaak te brengen.

Om een beetje een id te krijgen:
http://tim.dienamiek.com/audio/cajun.wma
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
  vrijdag 22 september 2006 @ 13:38:53 #2
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42045957
hmm, blijkbaar niemand die er ooit van heeft gehoord
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
  vrijdag 22 september 2006 @ 14:01:04 #3
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_42046713
Richt je eigen forum op P2F, dan overkomt je dit altijd Dit is uiteraard een "ik leef mee" post
  vrijdag 22 september 2006 @ 14:03:12 #4
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42046770
Ach, ik had dit wel verwacht.

Ik ben soms gewoon te enthousiast
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42053926
tvp
  vrijdag 22 september 2006 @ 19:01:38 #6
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42053937
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 19:01 schreef -Dries- het volgende:
tvp
sukkel

Ooit wordt het hier bomvol met cajun liefhebbers *dream on*
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42054016
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 19:01 schreef Prep2Fight het volgende:

[..]

sukkel

Ooit wordt het hier bomvol met cajun liefhebbers *dream on*
Ik bedoelde eigenlijk te typen

jazeker wel, los lobos hebben ook invloeden van cajun, de gourds ook

  donderdag 28 september 2006 @ 23:39:27 #8
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42219397
Dat klopt, dat klopt

*krik krik*
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42219508
Ga de film "Sothern Comfort" maar eens kijken, kippenvel!!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 28 september 2006 @ 23:46:11 #10
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42219611
Even opgezocht en deze ga ik zeker kijken inderdaad, dank voor deze waardevolle eerste tip in dit stormlooptopic
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42219750
De enige Cajun die ik ken heeft rooie ogen heeft een vriendin die hij niet mag aanraken en gooit met kaarten. Nouwja dat was voor Apocalypse hem veranderde in Death.
Mijn Snape wat doe je !
Niet zo dol op Amerika uit de kluiten gewassen kolonie vol randebielen.
Asperger and proud !
  donderdag 28 september 2006 @ 23:52:23 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_42219811
Ik vond Schultze gets the Blues ook een prachtige film, niet alleen om de muziek maar ook om de film zelf trouwens. Verder ken ik helaas weinig Cajun muziek, behalve een cd 'Cafe Cajun' die ik met plezier luister (en waarvan ik een hoop herken bij kameraad Schulze)

Maar misschien helpt het een beetje als je, aangezien je je een beetje in verdiept zegt te hebben, een soort korte intro schrijft? Ik wil graag wat meer van de muziek horen hoor
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 28 september 2006 @ 23:55:01 #13
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42219884
Ja, zoveel cajun komt er niet in voor. De manier hoe die film is en hoe het is gefilmd is ook prachtig. Daarvoor was ik al geinterreseerd in cajun muziek.

Ik ga nu slapen, maar ik zal morgen wat schrijven over wat ik ervan weet, haha. Ook niet zo heel veel. Meer van dit is erg goed en dat is erg goed.. maar heb dus laatst die Aldus Roger ontdekt, en dat is erg gave cajun muziek. Nog echt de originele.

Overigens vind ik een accordeonist als Flaco Jimenez ook geweldig, wel niet helemaal cajun maar wel erg mooi.

Nu is het bedtijd.

Truste
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42219946
Ik ben 4 jaar terug in New Orleans geweest, speciaal om wat zydeco of cajun op te snuiven.. maar helaas is dat een romantische fantasie van mij als naïve europeaan. Want zelfs in de kleinere plaatsjes in Louisiana had de hiphop of anders de country/western het al overgenomen.. slechts in één roadhouse restaurant de echte zydeco gehoord, maar dat was eigenlijk zo toeristisch als de pest
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 28 september 2006 @ 23:59:32 #15
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42220021
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:57 schreef kamagurka het volgende:
Ik ben 4 jaar terug in New Orleans geweest, speciaal om wat zydeco of cajun op te snuiven.. maar helaas is dat een romantische fantasie van mij als naïve europeaan. Want zelfs in de kleinere plaatsjes in Louisiana had de hiphop of anders de country/western het al overgenomen.. slechts in één roadhouse restaurant de echte zydeco gehoord, maar dat was eigenlijk zo toeristisch als de pest
Hmm.. gek.

Mijn pa was met een vriendengroep 5 jaar terug geweest en die hebben vrij veel cajun avonden meegemaakt, ook wel omdat ze het opzochten. We hebben hier in Hoorn namelijk een groot cajunliefhebber rondlopen die helemaal gek is van die muziek en die was ook mee naar new orleans en louisiana. Ook organiseerde hij vorig jaar een cajun festival hier met 5 cajun bands. Toen heb ik het dus ook ontdekt.
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_42221573
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:59 schreef Prep2Fight het volgende:

[..]

Hmm.. gek.

Mijn pa was met een vriendengroep 5 jaar terug geweest en die hebben vrij veel cajun avonden meegemaakt, ook wel omdat ze het opzochten. We hebben hier in Hoorn namelijk een groot cajunliefhebber rondlopen die helemaal gek is van die muziek en die was ook mee naar new orleans en louisiana. Ook organiseerde hij vorig jaar een cajun festival hier met 5 cajun bands. Toen heb ik het dus ook ontdekt.
Hier zijn we geweest Prep2Fight:

http://www.virtual-showcase.net/bbdemo/mulates/

In Breaux Bridge, leuke tent dat wel.. maar evident voor de tourists.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  maandag 2 oktober 2006 @ 21:20:03 #17
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_42319250
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:55 schreef Prep2Fight het volgende:
Ja, zoveel cajun komt er niet in voor. De manier hoe die film is en hoe het is gefilmd is ook prachtig. Daarvoor was ik al geinterreseerd in cajun muziek.

Ik ga nu slapen, maar ik zal morgen wat schrijven over wat ik ervan weet, haha. Ook niet zo heel veel. Meer van dit is erg goed en dat is erg goed.. maar heb dus laatst die Aldus Roger ontdekt, en dat is erg gave cajun muziek. Nog echt de originele.

Overigens vind ik een accordeonist als Flaco Jimenez ook geweldig, wel niet helemaal cajun maar wel erg mooi.

Nu is het bedtijd.

Truste
Is het al morgen, en ben je al uit bed?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 2 oktober 2006 @ 21:29:26 #18
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_42319655
Beetje vergeten

maar heb er nu ook geen tijd voor.. slechte TSer ben ik
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')