abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41980237
Ik ben bezig met het lakken van mijn binnenwerk. Best grote kozijnen, oude klassieke, die een hoop werk vragen.

Ik heb een bepaalde kleur gekozen en die heeft men steeds gemendgt met sigma S2U gloss als basis.

In eerste instantie kocht ik literblikken, 2 keer. Ben daarna over gestapt op een 2,5 literblik. Alles gekocht bij dezelfde verfvakhandel.

Nu zit ik echter met verbazing naar 2 kozijnen te kijken.Ze zijn identiek, zitten pal naast elkaar. 1 is af en heeft 3 laklagen. Het kozijn ernaast heeft er nu 2 opzitten en de 3e moet nog. Echter, de kleur is veel lichter dan die die al gedaan zijn en dus 3 lagen hebben.

Vandaag even gebeld met die zaak en die stelt dat het eigelijk onmogelijk is en dat het natuurlijk nog moet bijtrekken. Nu wil ik daar best een stukje in mee gaan maar toch...

Heeft iemand hier ervaring mee ? Kan het zijn dat die 3 laag zoveel verschil gaat maken ??????

Persoonlijk ben ik bang dat ze in het 2,5 blik de mengverhouding van het 1 liter blik hebben genomen. Foutje van hun denk ik. Het zou verklaren waarom de kozijnen uit de 1 literblikken donkerder zijn, toch ?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_41980352
jah, dat kan...
daarom wordt vaak ook de grondverf gemengd met wat verf van de laklaag, vooral wanneer de gronverf wit is en de laklaag wordt donker groen oid.
pi_41981594
kan makkelijk een verkeere menining zijn. Maar als het donkere kleuren zijn kan het makkelijk het lichtval zijn. vooral kleuren als zwart, grijs, bruin ed lijken bij bepaalde invalshoeken van het licht zeer heftig te verkleuren.

Valt het savonds (bij kunst licht) minder op als overdag? zo ja dan denk ik dat het de kleur is, zo niet zou ik sigma eens bellen.
Gezocht: KAMER in UTRECHT
pi_41982163
Wat is de kleur Gompy. Met name wittinten worden door invloed van licht langzaam witter. Ze kunnen ook in de winkel een testje doen op een glasplaatje, en dan beide even drogen met een verfföhn.

Dan moet je wel wat van de oude verf hebben staan.

Ook kan het te maken hebben met slecht roeren voordat je zelf bent gaan schilderen.
pi_41982258
Het is een wit nuance.

overdag , zonder kunstlicht viel het me al wat op. Toen weet ik het nog aan het feit dat er bij die ene pas 1 laag op zat. Dat er tussen 1 en 3 lagen een verschil zit lijkt me ok.

Toen ik echter naar een droge 2 laag en een al wat langer droge 3 laag zat te kijken, pal naast elkaar begon ik te twijfelen. Heb er gisteravond ook nog eens een bouwlamp opgezet en dan zie je het helemaal.
Het kortst geleden geschilderde kozijn is gewoon bleker, meer wit. De andere kozijnen, allen uit liter blikken gedaan zijn allemaal gelijk in kleur. Zowel bij dag als bij kunst licht.

Heb ze overigens na eerdere problemen nu steeds allemaal op de zelfde manier geschild. Blik goed schudden en roeren voor gebruik. steeds nieuw, schoon verfbakje. Heel klein beetje terpentine erbij zodat het iets beter vloeit en kwasten die steeds uit het zilverfolie komen. Dat gaat allemaal erg goed nu. Lak zit gewoon strak op het kozijn zonder druipers of zakkers.

Zal vanavond die ene z'n 3e laag geven en dan donderdag nog eens kijken. Blijkt dta geen resultaat te geven dan mogen ze echt een oplossing gaan verzinnen. Die Sigma verf is nu niet de goedkoopste. Daarbij, je kiest een kleur en verwacht bij een vakhandel dat het goed is. Het is geen gamma tenslotte.. Foutjes kunnen gemaakt worden hoor, ok.

wat het rottige is, welke is nu de goede kleur..... Zijn die vorige verkeerd gegaan... en deze juist goed ??

Ff voor de duidelijkheid, alsik nu een nieuw blik zou krijgen, goed gemengd, dan hoef ik toch niet opnieuw te beginnen he met een kozijn ??? Dan is 1 laag met de juiste wit kleur toch voldoende ???

[ Bericht 46% gewijzigd door Gompy58 op 20-09-2006 14:13:21 ]
pi_41983454
Als je zegt dat het nieuwste kozijn beter is. Wacht dan nog eens een weekje of 2 ws trekt het helemaal bij. Is het ene kozijn wat op een ietwat donkere plaats staat het meest 'geel' van verf?
pi_41985019
quote:
Op woensdag 20 september 2006 14:46 schreef Marsepein het volgende:
Als je zegt dat het nieuwste kozijn beter is. Wacht dan nog eens een weekje of 2 ws trekt het helemaal bij. Is het ene kozijn wat op een ietwat donkere plaats staat het meest 'geel' van verf?
Is lastig te zeggen of je over donkere plaats kunt spreken. Heb er gisteravond recht voorgestaan met een bouwlamp van 500W en dan zie je het duidelijk. Het kozijn dat het langst in de verf staat met 3 lagen is idd wat geliger.

vanmiddag ga ik nog eens iemand van de straat plukken. Mag deze persoon zelf oordelen zonder dat ik wat zeg.
pi_41986130
Je kan toch zo kijken of het verkeerd is gemengd? de Sigma mengmachines geven een stickertje waarop staat in welke verf de kleur is gemengd, welke kleur, waar, door wie, wanneer en in welke hoeveelheid. als daar staat dat er 1liter is gemengd en het is een 2,5L blik weet je genoeg...
Bram! Boterham!
pi_41994830
Als ik me goed herinner hebben de verfmengers van Brighteyes ook een foutje gemaakt. Ik meen zelfs dat ze de verkeerde mengkleur gebruikt hadden. Uiteindelijk was de nieuwe kleur zelfs mooier dan de oorspronkelijk gewenste kleur, geloof ik.

Maar gelukkig hadden ze die fout op álle verf gedaan en niet bij de helft, zoals bij jou waarschijnlijk het geval is.

Ik zou inderdaad de derde laag ook op het laatste kozijn smeren, zodat de omstandigheden precies hetzelfde zijn en je het écht goed kunt vergelijken. En mocht er inderdaad een verschil zijn, dan mag de verfhandel wel een met een geschikte oplossing over de brug komen

Succes ermee!
Eeuwig vijfentwintig
pi_41998201
Mij is dat deze zomer ook gebeurd en dan wel bij een pot Sikkens Rubol, voorgemengd in de fabriek!

Ze keken wel vreemd op bij de verfspeciaalzaak en geloofden het niet totdat ze een pot uit de voorraad openden en naast die van mij zette. De ene was wit met een groene ondertoon en de andere met een roze. Anyway, nieuwe verf gekregen en gelukkig was ik er snel achtergekomen.
pi_42002939
Vanavond even de stikkers bekeken. Die kloppen echter. Er staat idd 2,5 liter Monaco wit eigen fabrikaat. Volgens de winkel zit er op de een of andere manier wel eens kleur verschil tussen de flexa monaco wit mengsels.

Vanmiddag nog een collega over de vloer gehad, die constateerde direct dat er idd een kleur verschil is tussen de kozijen uit d eliterpotten en het kozin uit de 2,5 pot.

Winkel gebeld en die hebben gevraagd of ik met de 2,5 pot wil langskomen. De 1 lietr potten heb ik al weggegooid.. Ja sorry die waren leeg dus....
Maar goed, ze gaven aan dat we er wel uit zouden komen. Das dus positief.

De andere kozijen nog een lik geven uit de 2,5 pot is geen optie. Dan heb ik een kleur waar van ik geen idee heb welke het is. Als ik dan later een keer iets moet bijwerken en die pot is leeg heb ik een probleem...
pi_42006440
quote:
Op woensdag 20 september 2006 23:59 schreef Gompy58 het volgende:
Vanavond even de stikkers bekeken. Die kloppen echter. Er staat idd 2,5 liter Monaco wit eigen fabrikaat. Volgens de winkel zit er op de een of andere manier wel eens kleur verschil tussen de flexa monaco wit mengsels.

Vanmiddag nog een collega over de vloer gehad, die constateerde direct dat er idd een kleur verschil is tussen de kozijen uit d eliterpotten en het kozin uit de 2,5 pot.

Winkel gebeld en die hebben gevraagd of ik met de 2,5 pot wil langskomen. De 1 lietr potten heb ik al weggegooid.. Ja sorry die waren leeg dus....
Maar goed, ze gaven aan dat we er wel uit zouden komen. Das dus positief.

De andere kozijen nog een lik geven uit de 2,5 pot is geen optie. Dan heb ik een kleur waar van ik geen idee heb welke het is. Als ik dan later een keer iets moet bijwerken en die pot is leeg heb ik een probleem...
Wat ze waarschijnlijk in die winkel gaan doen (ik doe dit ook erg vaak voor mijn werkgever ) is de pot opschudden, opzetten op een staal, en vergelijken met de Flexa Colour locale kleuren staal. wijkt ie teveel af dan maken ze een aplicator(zwart wit staal) en die sturen ze op naar Sigma, daar gaan ze hem onderzoeken en kijken ze of de formule waarmee de pot is gemengd onjuist is... Als ze dit gaan doen kan dit echter wel even duren...zo snel zijn de ook weer niet daar bij Sigma...

[edit] Nu bedenk ik me in eens...waarom heb je een flexa (Akzo nobel) kleur op een Sigma (de concurrent) laten mengen? dan heb je bijna altijd kans op een beetje kleur verschil? (echter kleurverschil met de staal en niet onderling) Omdat sigma de formule maakt bij benadering.
Bram! Boterham!
pi_42007231
@lj_lighting.
Ik heb gewoon een kleur uitgekozen en aangegeven dat ik wel een kwaliteitslak wilde hebben. In eerste instantie noemde ik Sikkens, maar ze hebben Sigma gebruikt. maakt me op zich niet uit, ze zijn beidden goed. de latex heb ik ook allemaal van sigma en dat is me goed bevallen.

De kleur kan idd van de staal afwijken, maar de menging moet daarna wel constant zijn. Vermoedelijk krijg ik gewoon een nieuw 2,5 blik. Komt wel goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')