abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 september 2006 @ 12:52:18 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41980222
Ik heb twee ontzettend lieve katten, maar de laatste tijd heb ik steeds vaker het idee dat ik ze te weinig aandacht kan geven omdat ik ontzettend druk ben of vaak van huis ben. Daarnaast kom ik steeds meer tot de conclusie dat katten niet altijd even goed samen gaan met de onregelmatigheid van het studentenleven.

Af en toe denk ik dat het eigenlijk misschien wel veel beter voor ze is om een ander huis voor ze te zoeken, waar ze wel de tijd en aandacht kunnen krijgen die ze eigenlijk verdienen. Ongeveer twee maanden geleden heb ik een oproepje geplaatst op het intranet van mijn werk. Die heeft er ongeveer vijf minuten gestaan. Ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om ze "weg te doen".

En nu weer. Ik heb met mijn ouders overlegd, en zij willen voor mij wel een advertentie ophangen bij hun in de kerk. Op die manier komen de katten waarschijnlijk terecht bij iemand die mijn ouders kennen, en waar ik nog eens kan informeren hoe het gaat. Maar net was ik dat postertje aan het maken en ik voelde me zó'n verrader!

De katten hebben het goed hier, het is niet zo dat ze ongelukkig zijn of echt bitter weinig aandacht krijgen. Ik denk alleen dat ze het ergens anders wellicht beter kunnen hebben. En soms, dat moet ik eerlijk toegeven, wil ik ook gewoon eventjes van "die verantwoordelijkheid" af. Ik wil gewoon zomaar een week langer weg kunnen blijven dan de bedoeling was. Of ineens op de trein springen en iets geks gaan doen, zonder na te hoeven denken dat er ook iemand voor de katten moet zorgen.

En ja, ik ben wel die verantwoordelijkheid aan gegaan om voor mijn katten te zorgen, op het moment dat ik ze in huis nam. Daar ben ik me ook van bewust.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen hiermee zijn. Heb je ooit een dier "weg moeten doen" en hoe was dat? En hoe doe je zoiets, afscheid nemen van je dierbare vriendje(s)? En hoe maak je een goede afweging, wat het beste is... de katten "houden" of toch een ander huis voor ze zoeken. Help me nadenken hierover!

Ik heb trouwens toen ik op kamers ging mijn konijn "weggedaan", via de dierenambulance heeft hij een nieuw huisje gekregen. Ook heb ik ooit mijn wandelende takken weg gedaan (terug naar de biologieleraar), maar dat is allemaal een ander verhaal .
pi_41980393
Nope, zou ik nooit doen.
ik zou het ook niet kunnen!
"St-Patrick's Day"
pi_41980405
Persoonlijk vind ik dat je niet zo makkelijk moet denken over het wegdoen van dieren - neem je verantwoordelijkheid maar. Daarnaast denk ik ook dat je niet moet onderschatten hoezeer dieren gewend zijn aan hun leefomgeving.

Tegelijkertijd moet ik aan het eind van dit jaar ook mijn konijnen wegdoen, omdat ik naar de VS ga verhuizen
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 20 september 2006 @ 12:59:29 #4
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_41980430
Ik zou zeggen, denk extra goed na voordat je kinderen neemt, daar kun je geen postertje bij ophangen
  woensdag 20 september 2006 @ 13:00:09 #5
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_41980448
Wat een uitloktopic
  woensdag 20 september 2006 @ 13:01:12 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41980482
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:59 schreef EdPowers het volgende:
Ik zou zeggen, denk extra goed na voordat je kinderen neemt, daar kun je geen postertje bij ophangen
Da's toch compleet iets anders!
Kinderen mogen mee naar Center Parks, katten niet.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:02:21 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41980513
huisdieren zijn welkom bij de meeste centerparcs

en mijn verdere mening over mensen die hun dieren om dit soort redenen weg doen hou ik maar voor me.....
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_41980623
Ja hoor, daar heb je er weer 1 die totaal niet nadenkt voor ze aan dieren begint... En wat EdPowers ook zegt, begin niet aan kinderen.
pi_41980663
ik kan mn dieren gewoon niet wegdoen.
hou teveel van ze.
op vakantie mis ik ze al,laat staan dat ik ze wegdoe.
en ik heb gekozen om er voor te zorgen dus doe ik dat tot hun dood
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
  woensdag 20 september 2006 @ 13:09:17 #10
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41980727
Reltopic?

zo niet, ga je snel schamen dan
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_41980732
ik heb ook een kat, en ik vind het toch best wel meevallen. een kat heeft gelukkig niet zoveel aandacht nodig. Ik woon in een buurt waar hij gemakkelijk naar buiten kan (flats, dus geen mensen met tuinen en zo). De buren vinden het niet erg om onze kat binnen en buiten te laten en eten te geven. dat gaat zonder problemen, tot 10 dagen of zo. wordt het langer dan gaat ie logeren of naar een dierenpension. af en toe vind ik het ook lastig, maar ik hou wel van het beest. ik heb er niet eens voor gekozen, is met een vriendin meegekomen en achtergebleven toen het uitging. maar ondanks dat zou ik hem nooit weg willen doen. Ik wil ook nog een jaartje in amerika werken, dan gaat ie gewoon mee hoor.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:09:48 #12
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_41980739
Je hebt 2 katten, die vermaken elkaar wel hoor... voor te weinig aandacht hoef je ze niet weg te doen, het zijn geen papagaaien ofzom die kunnen er niet tegen, kat red zich wel.

Ik heb 3 poemels rondlopen.. nou ja lopen.. slapen doen ze. Ze mogen niet verder dan de tuin, en zijn dus eigenlijk binnenkatten. Dagelijks een aai, hun voer bijvullen en kattebak verschonen zijn de enige eisen die ze hebben, erg makkelijke beesten om te houden dus!
  woensdag 20 september 2006 @ 13:11:11 #13
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41980776
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:06 schreef mirannie het volgende:
Ja hoor, daar heb je er weer 1 die totaal niet nadenkt voor ze aan dieren begint... En wat EdPowers ook zegt, begin niet aan kinderen.
Mijn katten heb ik al zes jaar en ik had destijds niet kunnen voorzien dat ik anno 2006 een drukke studie zou gaan oppakken. Trouwens, ook niet dat ik voor mijn studie zou gaan verhuizen en dat ik ooit nog eens op een klein studentenkamertje terecht zou komen (ik woon nu nog even anti-kraak, maar hierna vrees ik dat ik naar een kamer moet verkassen en dan kán ik ze niet eens meenemen).
  woensdag 20 september 2006 @ 13:13:05 #14
152502 Atuniel
Papa de familias
pi_41980819
Je zoekt dus eigenlijk een topic waarbij je je geweten kan sussen ala, "ah doe ze maar weg johhh"
  woensdag 20 september 2006 @ 13:14:01 #15
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41980839
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:13 schreef Atuniel het volgende:
Je zoekt dus eigenlijk een topic waarbij je je geweten kan sussen ala, "ah doe ze maar weg johhh"
Nee, ik vraag naar ervaringen van mensen die hun dieren hebben moeten "weg doen" wegens omstandigheden.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:15:14 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41980872
omstandigheden
  woensdag 20 september 2006 @ 13:16:05 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_41980896
Met name de wat oudere katten kunnen goed tegen het alleen zijn. Als je maar zorgt dat ze op tijd hun natje en hun droogje krijgen en dergelijke. Ik zie geen reden om je katten op grond van wat je post weg te doen TS. Een voordeel van katten is juist dat ze voor een langere tijd alleen kunnen zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:17:25 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_41980934
Ik heb een paar jaar geleden 2 Burmees-broertjes overgenomen van een gezin waar ze zowel te weinig als teveel aandacht kregen (te weinig rustige aandacht, teveel opdringerige kleine kinderen). Ze waren toen 9.5, nu zijn ze 14+ jaar oud, maar het ging veel beter dan ik verwacht had van katten die ik uit een gezin weghaalde waar ze al hun hele leven in hadden verkeerd. Binnen een paar weken was duidelijk dat de heren zich bij mij veel lekkerder voelden, en de aanvankelijk wat timidere van de 2 is steeds assertiever geworden (arme buurkatten ...). Ze hebben door de week voldoende rust (als ik werk zitten ze binnen in een redelijke eengezins-woning), 's avonds en in het weekeinde mogen ze naar hartelust buiten klooien (kattenluiken voor en achter) en heb ik ook voldoende aandacht voor ze.

Een collega van mij had ook 2 Burmees-broertjes, maar met alle al dan niet werk-gerelateerde activiteiten 's avnods kregen deze 4/5-jaar oude heren niet voldoende aandacht (ze konden ook niet naar buiten), gingen 's nachts het huis afbreken, waardoor mijn collega er onderdoor dreigde te gaan. Hij heeft ze nu ook afgestaan, en ook die jongens zijn nu beter op hun plaats.
quote:
en mijn verdere mening over mensen die hun dieren om dit soort redenen weg doen hou ik maar voor me.....
Het kan nou eenmaak voorkomen dat je de situatie verkeerd inschatte toen je de beesten nam, of dat de situatie zo veranderd is dat het niet langer gaat. Dan is het afstaan van je dieren een deel van de verantwoordelijkheid die je ervoor hebt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:19:43 #19
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41980996
katten wegdoen omdat ' ze het ergens anders beter hebben'

Wat je zelf al zegt in je ot, je wilt volgens mij vooral van de verantwoordelijkheid af zodat je lekker nergens rekening mee hoeft te houden.

En je kon niet voorzien dat je ging studeren...kind, er kunnen zich nog veel meer onverwachte situaties aandoen in je verdere leven, wat heeft dat te maken met je katten?

Sorry hoor, maar ik word echt een beetje triest van mensen die hun huisdieren maar weg doen als het allemaal een beetje te lastig wordt.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:20:42 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41981026
deels mee eens, maar uit het verhaal van TS zie ik geen enkele goeie reden om je katten weg te doen....
  woensdag 20 september 2006 @ 13:21:20 #21
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41981044
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:14 schreef Christine het volgende:

[..]

Nee, ik vraag naar ervaringen van mensen die hun dieren hebben moeten willen "weg doen" wegens omstandigheden.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:22:34 #22
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41981086
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het kan nou eenmaak voorkomen dat je de situatie verkeerd inschatte toen je de beesten nam, of dat de situatie zo veranderd is dat het niet langer gaat. Dan is het afstaan van je dieren een deel van de verantwoordelijkheid die je ervoor hebt.
en dat is nou precies de reden waarom de asiels voller dan ooit tevoren zitten.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:25:42 #23
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41981177
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:19 schreef Marietje_34 het volgende:
katten wegdoen omdat ' ze het ergens anders beter hebben'

Wat je zelf al zegt in je ot, je wilt volgens mij vooral van de verantwoordelijkheid af zodat je lekker nergens rekening mee hoeft te houden.

En je kon niet voorzien dat je ging studeren...kind, er kunnen zich nog veel meer onverwachte situaties aandoen in je verdere leven, wat heeft dat te maken met je katten?

Sorry hoor, maar ik word echt een beetje triest van mensen die hun huisdieren maar weg doen als het allemaal een beetje te lastig wordt.
Ho ho, soms wil ik van de verantwoordelijkheid af. Maar ik heb die beestjes heel bewust in huis genomen en ben me terdege bewust van het feit dat ik verantwoordelijk voor ze ben. En ik hou enorm veel van ze en wil ze eigenlijk niet weg doen, maar ik heb ook weinig tijd voor ze en dat vind ik jammer.
De omstandigheden zijn gewoon veranderd, ik heb de afgelopen jaren redelijk stabiel geleefd, eigen huisje, woonde samen, etc. en nu heb ik gekozen om te gaan studeren en te verhuizen, nou nog anti-kraak, dadelijk ws naar een kamer. En als ik dadelijk echt op een kamer zou moeten, dan moeten ze wel echt weg.
En o.a. daarom vraag ik dit topic ervaringen.

Zo, alle "goeddoeners" en moralisten mogen verder weg blijven., tenzij ze ervaring hebben hiermee.
  woensdag 20 september 2006 @ 13:27:44 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41981247
ah, je zoekt mensen die in je straatje praten en vooral geen mensen die er anders over denken
  woensdag 20 september 2006 @ 13:28:45 #25
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41981274
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:27 schreef Klonk het volgende:
ah, je zoekt mensen die in je straatje praten en vooral geen mensen die er anders over denken
Nee, ik zoek ervaringen van mensen.
Jeetje, wat een gezever om niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')