Ik heb twee ontzettend lieve katten, maar de laatste tijd heb ik steeds vaker het idee dat ik ze te weinig aandacht kan geven omdat ik ontzettend druk ben of vaak van huis ben. Daarnaast kom ik steeds meer tot de conclusie dat katten niet altijd even goed samen gaan met de onregelmatigheid van het studentenleven.
Af en toe denk ik dat het eigenlijk misschien wel veel beter voor ze is om een ander huis voor ze te zoeken, waar ze wel de tijd en aandacht kunnen krijgen die ze eigenlijk verdienen. Ongeveer twee maanden geleden heb ik een oproepje geplaatst op het intranet van mijn werk. Die heeft er ongeveer vijf minuten gestaan. Ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om ze "weg te doen".
En nu weer. Ik heb met mijn ouders overlegd, en zij willen voor mij wel een advertentie ophangen bij hun in de kerk. Op die manier komen de katten waarschijnlijk terecht bij iemand die mijn ouders kennen, en waar ik nog eens kan informeren hoe het gaat. Maar net was ik dat postertje aan het maken en ik voelde me zó'n verrader!
De katten hebben het goed hier, het is niet zo dat ze ongelukkig zijn of echt bitter weinig aandacht krijgen. Ik denk alleen dat ze het ergens anders wellicht beter kunnen hebben. En soms, dat moet ik eerlijk toegeven, wil ik ook gewoon eventjes van "die verantwoordelijkheid" af. Ik wil gewoon zomaar een week langer weg kunnen blijven dan de bedoeling was. Of ineens op de trein springen en iets geks gaan doen, zonder na te hoeven denken dat er ook iemand voor de katten moet zorgen.
En ja, ik ben wel die verantwoordelijkheid aan gegaan om voor mijn katten te zorgen, op het moment dat ik ze in huis nam. Daar ben ik me ook van bewust.
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen hiermee zijn. Heb je ooit een dier "weg moeten doen" en hoe was dat? En hoe doe je zoiets, afscheid nemen van je dierbare vriendje(s)? En hoe maak je een goede afweging, wat het beste is... de katten "houden" of toch een ander huis voor ze zoeken. Help me nadenken hierover!
Ik heb trouwens toen ik op kamers ging mijn konijn "weggedaan", via de dierenambulance heeft hij een nieuw huisje gekregen. Ook heb ik ooit mijn wandelende takken weg gedaan (terug naar de biologieleraar), maar dat is allemaal een ander verhaal
![]()
.