abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 20 september 2006 @ 12:46:24 #51
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41980068
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:25 schreef Cyberdogg het volgende:
Wat is er trouwens met die 325 van je gebeurt? Plat?
Niet plat, maar wel wat korter dan voorheen
Fuseekogel brak door waardoor de auto onbestuurbaar werd, wat een kleine aanvaring met een vangrail tot gevolg had.... zie ook BMW e36 325i-Nür project
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41983549
Dit ga ik weer volgen, de blauwe e36 op de foto lijkt sprekend op de mijne
pi_42088931
Ik blijf deze ook ff volgen Tom

Ziet er nu al goed uit
pi_42089202
tvp
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_42101591
Ff een offtopic vraagje, maar ik denk dat het hier wel past.

Wat is het verschil tussen een 323i en een 325i evenal 328i en 330i. Ze hebben allebei dezelfde motor? ik snap het niet...
  zondag 24 september 2006 @ 23:49:27 #56
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42101868
Volgens mij zijn het allen 3 serie's met een andere motor (en van andere bouwjaren)
E?? 323i met 2.3 liter
E30 / E36 325i met 2.5 liter (soms 2.7, ja BMW he )
E36 328i met 2.8 liter
E46 330i met 3 liter.
E46 335i met 3.5 liter etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_42107702
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)

Een 323i is een doorontwikkelde en geknepen 325i, met minder PK (170 om 192) en hetzelfde koppel. Alleen dan wel altijd met Vanos, dat heeft een vroege 325i dan weer niet.

De E36 328i heeft altijd een einzel-Vanos 2,8L M52, bij een E46 328i is dat een doppel-Vanos 2,8L M52TU. Deze motor ligt ook in de latere E39 528i.
TU staat dus voor doppel-Vanos. De M54TUB30 (E46 330i, Z3 3L, 630i, 530i) is een doorontwikkeling van de M52(TU).

2.7 is nooit officieel/origineel geleverd in een E30 325i, maar is gewoon een opgeboorde M20 (bijvoorbeeld) of een ETA met een andere kop. Maar zo heb je ook 2.8L en 2.9L conversies

Een 2.7 is wel officieel/origineel geleverd in de 325e, welke dus bekend is als de ETA.
Meer displacement om een zuinige motor te krijgen, ten tijde van de jaren 80. Nu gewild om de onderblokken van de 147PK uitvoering, geleverd tussen (ik meen) 09-88 en 11-88), waarmee je met wat werk en een 325i kop 200PK kan krijgen.

De E30 en E36 hebben op de M40 1.6/1.8 en M42 1.8 4-cil. na geen motoren gemeen met elkaar.

Dit kan overigens prima in [Centraal] BMW fantopic [deel 12] Op naar het Oktoberfest!

Nu heb ik hoofdpijn
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_42108626
Bij welke motor was het dan ookalweer dat je het spruitstuk van een andere motor erop kon zetten voor een bulk meer vermogen?
pi_42109137
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar



Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).

[ Bericht 66% gewijzigd door vwk op 25-09-2006 12:10:04 ]
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 25 september 2006 @ 17:45:24 #60
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42117291
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:27 schreef vwk het volgende:
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)
Dat bedoel ik dus... BMW
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 9 november 2006 @ 19:05:46 #61
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43404514
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

- Race-uitlaatsysteem van Superspint bestaande uit
X-pipe, deze vervangt de katalysator:

Einddemper:

(uiteraard alles van RVS)

Het spruitstuk laat ik origineel, aangezien er op de M3 standaard een spaghetti-spruitstuk zit en hier weinig meer mee te winnen is. Ik weet niet wat precies de vermogenswinst met deze setup is, maar met het straatsysteem van Supersprint (met middendemper, excl. spruitstuk) is dit ca. 9 pk, dus ik denk dat hiermee 10-15 pk te halen is. De grootste winst ligt echter in het feit dat de motor mooier oppakt/doorloopt, dit is niet echt in pk's uit te drukken. Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )

- Hamann Carbon Airbox:




Bij de installatie van deze carbon airbox komt de luchtmassameter te vervallen. Dit wordt normaal gesproken opgevanen door het gebruik van een Alpha-N chip. Deze emuleert de meetwaarde van de lmm aan de hand van het toerental. Ik ga echter waarschijnlijk gebruik maken van het geavanceerdere DTA motormanagement systeem, welke deze functie ook kan vervullen, en daarnaast een volledig programmeerbare vervanging is voor het bestaande motormanagementsysteem. Vermogenswinst bij carbon airbox met Alpha-N is ergens tussen de 15 en 25 pk. Ook de Carbon Airbox geeft de auto een lekkere sound. (Een soortgelijke carbon airbox zit standaard op de e46 m3 CSL)

Verder ben ik van plan binnenkort Schrick nokkenassen te bestellen.


Om al deze wijzigingen optimaal te kunnen benutten zal ik zoals gezegd waarschijnlijk gebruik gaan maken van het DTA systeem, maar daarover later meer.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43405274
Prachtige wagen en de modificaties zijn yummie !

Ga je het net zo rigoreus aanpakken als de 325i ? ( edit: na het topic gelezen te hebben...ja dus )

( zelf bezig met M5 Ringmobiel...vooralsnog dood en geen serieuze modificaties gepland )

[ Bericht 21% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 09-11-2006 20:04:41 ]
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_43407770
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43407895
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
pi_43409626
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43410042
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
pi_43410810
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:13 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
pi_43410996
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:39 schreef Repeat het volgende:

[..]

het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
Ow oke, niks gezegd. Hehe . Ik heb verder ook geen verstand van 4takt, dacht dat het net zoiets was als een powerfilter op een 2-takt oid, vandaar mijn post.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43411145
dit is dus het verschil:





Het lijkt dus logisch dat het behoorlijk scheelt, maar waarom ze dan niet gewoon zo'n "ruimere" airbox vanuit de fabriek aanleggen is mij nog onduidelijk
  vrijdag 10 november 2006 @ 01:43:59 #70
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43417870
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:29 schreef vlad het volgende:
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Nope, daar is de nordschleife niet glad genoeg voor (je zou de hele bende kapottrillen, en dat heb ik al 1x meegemaakt met de 325i, dat was genoeg) . M3 rubbers zijn al massief, dus vrij hard van zichzelf. Komt wel een uitgebreide kooi in wat de stijfheid al aardig omhoog brengt
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Carbon airbox levert alleen iets op als je de lmm weghaalt en vervangt door Alpha N of iets dergelijks (lmm is "veiliger" want dan wordt het real-time afgeregeld in plaats van dat er van bepaalde waardes uit wordt gegaan). Bovendien is zo'n ding natuurlijk wat duurder om te maken, en vraag je meer van je motor, je perst er immers meer pk's uit (wat opzich niet zo erg is, mits je hem altijd goed warm rijdt). Het maakt natuurlijk ook wat meer herrie, wat ook een afweging voor BMW is.
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:24 schreef Sloper het volgende:
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.

Even de link van Repeat z'n plaatje gejat (thanks! goede link!): meer info over de werking van de carbon airbox: http://e46m3performance.com/tech/airbox/

[ Bericht 4% gewijzigd door Don_Tom op 10-11-2006 01:50:03 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43418193
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:

-knip-
Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:25:59 #72
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43437206
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 08:28 schreef vlad het volgende:

[..]

Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Voor zover ik weet niet, hoezo?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43438416
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:25 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Voor zover ik weet niet, hoezo?
gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43439693
Doe mij maar een RS4
pi_43440050
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')