abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41934427
Nou, daar istie dan. Maandje geleden naar Gambia geweest. Was interessante vakantie, maar door omstandigheidjes niet optimaal. Ik heb niet echt de tijd genomen om me met fotografie bezig te houden. Ik ben dan ook niet over alles tevreden, uitzoeken duurde daarom wel even.

Maar bij deze toch een kort verslagje:

1: Vissersplaatsje Bakau.

2: Visser legt even uit hoe bijtgraag zo'n visje is

3: Vroeg in de ochtend (vijf uur) de mangrovecreek op. Deze foto is in een kano genomen

4: Zelfde creek. Rechts ons vervoer, links wensvervoer

5: Dief van mijn ontbijt. ze waren erg rap, dus was lastig scherp stellen

6: vertier op paradise beach. (weinig paradise overigens )

7: Uncle John, vuurwaterbrouwer. Onscherpte in combi van staar en instabiele hand

8: Take picture? ja leuk, Dalassi please!! Fijn, kwam niet meer van dr af...

9: Veel geoefend met heupshots, omdat ze niet graag op de foto gaan. lastig zo'n shot, vanweg het licht..

10: Tot slot: Tipje van de sluier van het avondprogramma

Dat was het dus. kritiek is welkom!

[ Bericht 1% gewijzigd door An24 op 18-09-2006 22:21:53 ]
pi_41934655
Ik vind nr 3 zo mooi..
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_41935064
#1 - Meer ruimte aan de rechterkant was denk ik mooier geweest
#2 - netjes. Iets meer contrast is mooier denk ik
#3 - Zoals ik gister al zei: iets meer PS-en en je hebt echt een hele gave foto
#4 - Jammer van die palen in de reflectie van de boot
#5 - Te onscherp. Had ik persoonlijk geskipped
#6 - Moeilijk om te zien wat de man aan het doen is. Daarom een wat mindere foto
#7 - Heel tof portret. Denk dat die het ook goed doet in zwartwit
#8 - Grappig. Niet echt heel boeiend. Net een tikkie te alledaags
#9 - Ben niet zo'n voorstander van heupshots. Wel een leuke uitsnede gemaakt zo.
#10 - Heel gaaf, maar een tikkie onscherp Had ik ook geskipped persoonlijk.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf dinsdag 19 september 2006 @ 00:55:05 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_41939837
Nette foto's!
Jammer dat er niet echt een serie in te zien is. (wel van een land, maar qua onderwerpen op de foto's).
Toch zitten er welwat mooie bij!

Foto 2 is net wat koeler qua kleur. Dat is jamme... wat flets.. Vind het verder namelijk een erg toffe foto!
Verder kan ik me wel vinden in het commentaar van Pdehoog.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 19 september 2006 @ 01:09:47 #5
118002 PieDobbelJoe
Elk nadeel heeft een voordeel
pi_41940125
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:14 schreef An24 het volgende:

Dat was het dus. kritiek is welkom!
Ann, een leuke en ook een mooie serie. 3 en 4 genieten mijn voorkeur, ofschoon ik 2 en 7 ook gaaf vind. Tja, je heupshotfoto...gewoon goed gelukt. Dit valt niet altijd mee, maar geeft soms best wel een goed en/of leuk resultaat.
  FOK!fotograaf dinsdag 19 september 2006 @ 08:41:06 #6
18921 freud
Who's John Galt?
pi_41942944
1. Leuk sfeerplaatje!
2. Mooie plaat, maar beetje flets, felle zon blijft lastig...
3. Erg prettig plaatje, rust straalt er van af!
4. Stil water met reflectie
5. Leuk, maar inderdaad jammer dat hij nét niet scherp is
6. Is dat een slang? Haden ze geen cornflakes voor deze meneer?
7. Supermooie foto...
8. Lief koppie van die kleine. Misschien een aparte foto ervan met crop? Is scherp genoeg volgens mij.
9. Leuk gelukt! Goed gelukt heupschotje hoor!
10. Mooi plaatje, maar misschien de sluitertijd net iets korter nemen, dan krijg je meer definitie in je stekvlam, ipv de waas nu. Met dit soort pics kan je prima flitsen trouwens, dan heb je de mensen ook scherp, en de flits doet weinig met het vuur.

Mooie serie An! Ik wil ook...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:55:10 #7
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_41948389
Een leuk verslagje. De portretten vind ik niet allemaal even sterk of sprekend. Bv. 6, wat is het vertier precies (waterpijp?) Ook vind ik je achtergrondjes wat te druk bij de portretten, en daardoor oogt het rommelig.
De landschaps/ sfeerfoto's vind ik wel erg goed geslaagd, met name 2 en 3!

Ik vind het wel verwarrend dat je je toelichting onder een foto zet ipv er boven, maar dat kan aan mij liggen.
Life is what you make it.
pi_41950744
Leuke serie, geen idee of het een aardig beeld geeft van hoe Gambia is, maar ziet eruit als een leuke vakantie.

1: Idee is leuk, maar helaas een tikkie rommelig. Ms had je net iets langer rond moeten lopen op zoek naar dat ene camerastandpunt.

2: Hele lekkere foto, hele pakkende compo, en die kruisende blikken doen het goed. Alleen het vele felle wit doet afbreuk aan de foto. Daar kun je in de nabewerking ms nog even aan sleutelen, net als aan het hoedje boven de arm van de voorste meneer.

3: Potentieel reisgidsmateriaal, ms nog even wat sleutelen aan de kleuren, ik vind m nu wat aan de koele kant. En ik twijfel wat aan de horizontaliteit van de horizon.

4: Foto is netjes, maar als ik 10 foto's van een vakantie naar Gambia in een showcase zou zetten, zou ik daar geen foto neerzetten die ik ook in de Biesbosch had kunnen maken.

5: Het is al gezegd he?

6: Mijn eerste impressie: een wisselspeler van een basketbal-team die de inspanningen van zijn ploegmaten volgt. Maw: de essentie van de foto ontgaat me. En ik vind de compo niet zo.

7: Fijne plaat.

8: Is het net niet imho. Te krap voor een plaat met context, te ruim voor een karakter portret. Croppen zou m kunnen redden.

9: Lekker sfeerbeeld. Technisch niet bijzonder, mn door de harde schaduwen, maar het beeld vertelt een verhaal, en de vlakverdeling kijkt lekker weg.

10 Vuur is lastig, vuurspuwen is dubbel lastig. Goede timing hier, maar de onscherpte maakt dat het toch niet meer is dan een vakantiefoto.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_41951037
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:17 schreef Vliegvrager het volgende:
3: Potentieel reisgidsmateriaal, ms nog even wat sleutelen aan de kleuren, ik vind m nu wat aan de koele kant. En ik twijfel wat aan de horizontaliteit van de horizon.
Ik was dus niet de enige

Sorry voor deze volledig offtopic opmerking
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_41951236
Leuke serie hoor

Vooral de portretten zijn erg mooi.

#1 vind ik mooi, maar tegelijkertijd erg druk. Wat meer spelen met scherptediepte of een detailopname van de boten zou het denk ik net iets beter doen; ik blijf nu zoeken waar ik eigenlijk precies moet kijken.
#2 leuk, lekker spontaan en heel typisch Het hoedje even wegwerken wat VV al zegt, en de foto iets minder blauw maken, en hij is goed.
#3 is ook een lekker plaat, wellicht kan ie iets meer rood en/of saturation gebruiken, hij komt nu ook wat blauwtjes op mij over. Ook ik twijfel er aan of de horizon helemaal recht is
#4 op zich wel geinig, maar haalt het niet bij #3. Ik zou 'm hier weglaten, imho voegt deze foto niet echt wat toe.
#5 Al is het wel een vies aapje jammer van de scherpte, maar toch leuk om te hebben.
#6 en #7 gewoon goed, vooral #7 vind ik erg aandoenlijk.. De blik van die man is fantastisch.
#8 ook mooi, fijne kleuren en leuke compositie.
#9 denk ik een heel realistisch beeld van hoe het daar is, en daarom imho ook een sterke foto. Wellicht nog iets meer nabewerking (contrast) maar een goede foto .
#10 spectaculair, niet heel scherp en imho minder interessant dan de andere foto's. Maar toch zeker leuk om te hebben van je vakantie .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_41957667
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Tis in ieder geval duidelijk dat ik me meer moet gaan verdiepen in het photoshoppen, hoewel het geduld me een beetje ontbreekt. Verder kan ik me wel vinden in de opmerkingen.

2 is idd wat te flets
horizon ga ik idd ff rechttrekken
onscherpte van een aantal foto's was mij ook niet ontgaan
Ohw en ik heb nog nooit een wisselspeler met een slang in zijn mond gezien

Ik zal nog eens wat fotoshoppen en dan wat plaatjes opnieuw plaatsen, is leerzaam
pi_41958047
Ik behoud mij even van een lijstje met commentaren aangezien de foto's al diepgaand geanalyseerd zijn

Persoonlijke favoriet is 3, jammer dat deze niet het wateroppervlak heeft van 4.
2 vind ik niet te flets, wel wat té blauw.

Wat mij eerder opvalt:
- Ik neem aan dat in Gambia overwegend een erg hoge felle zon staat. Dat zie je niet terug op de foto's, complimenten hiervoor (ja dat bedoel ik positief).
- Ik krijg totaaal geen vakantie gevoel hierbij. Ik hoop natuurlijk dat je vakantie wel zo aanvoelde zoals dit hoort, maar het lijkt soms wel erg 3e wereld? Ik zou persoonlijk heel andere foto's hebben genomen denk ik, erg leuk om een andere insteek te zien (zou dit komen doordat je anders tegen mensen aankijkt door het reclasseringswerk?).

Overigens hoeft er echt niet te veel bewerkt te worden aan deze foto's hoor, saturatie en contrast zijn overwegend goed, het oogt nog natuurlijk, scherpte krijg je er toch niet meer in bij bijv 10.
pi_41961712
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:37 schreef DinoPK het volgende:
Ik behoud mij even van een lijstje met commentaren aangezien de foto's al diepgaand geanalyseerd zijn

Persoonlijke favoriet is 3, jammer dat deze niet het wateroppervlak heeft van 4.
2 vind ik niet te flets, wel wat té blauw.

Wat mij eerder opvalt:
- Ik neem aan dat in Gambia overwegend een erg hoge felle zon staat. Dat zie je niet terug op de foto's, complimenten hiervoor (ja dat bedoel ik positief).
- Ik krijg totaaal geen vakantie gevoel hierbij. Ik hoop natuurlijk dat je vakantie wel zo aanvoelde zoals dit hoort, maar het lijkt soms wel erg 3e wereld? Ik zou persoonlijk heel andere foto's hebben genomen denk ik, erg leuk om een andere insteek te zien (zou dit komen doordat je anders tegen mensen aankijkt door het reclasseringswerk?).

Overigens hoeft er echt niet te veel bewerkt te worden aan deze foto's hoor, saturatie en contrast zijn overwegend goed, het oogt nog natuurlijk, scherpte krijg je er toch niet meer in bij bijv 10.
Haha, door mijn werk. Nope, dit is toch echt Gambia, what you see is what you get. Acheraf gezien vind ik het ook geen "vakantieland". Wel ben ik in het regenseizoen gegaan. De foto's in bladen geven echt witte stranden en palmbomen weer, in de werkelijkheid valt dit tegen. Misschien is dit in het hoogseizoen anders. De zon was toch erg fel, dat is in foto twee echt te zien. Gambia heeft weinig geschiedenis en cultuur (uitgezonderd de slavernij).

Gambianen doen alles om geld en zijn geboren oplichters. En dit is nog niets. Ik zal later nog wat meer (enigzins mislukte foto's plaatsen, zodat je kan zien da Gambia idd geen "mooi" land is. Eerder leerzaam om te zien dat het leven hier alleen draait rond tourisme, verder kan je idd van "armoede" spreken. Het was verder een goede en interessante vakantie, daar niet van, maar terug ga ik niet zo snel denk ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')