abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juli 2007 @ 17:09:17 #51
16715 Mylene
*schatje*
pi_51099272
Een fles Coca-Cola is opnieuw duurder geworden.
quote:
Supermarkten buik vol van Coca-Cola

03-07-2007 12:48

DOETINCHEM – Prijsverhogingen en leveringsproblemen zetten de verhoudingen tussen de supermarkten en Coca-Cola op scherp. In een nieuwe ronde drukt de frisdrankgigant eenzijdig prijsverhogingen van 3 procent tot 8 procent door.

Dat blijkt uit een brief van Coca-Cola aan zijn afnemers, die in handen is van Distrifood.nl. De nieuwe prijsronde komt bovenop de eerdere prijsverhoging die Coca-Cola vorig jaar doorvoerde. De prijsverhoging van rond de 40 procent die Coca-Cola in 2006 oplegde, was terug te voeren op de introductie van de nieuwe éénmalige fles. Supermarkten berekenden die prijsverhoging grotendeels door naar de consumenten. De hogere supermarktprijzen resulteerden in veel negatieve berichten in de media.

Verbolgen
Gerard van Dulmen, algemeen directeur van inkoopverbond Maxxam (onder meer Metro), is zeer verbolgen over de prijsverhogingen. ‘Ik zie het als oneigenlijke nivellering van de prijs. Omdat de grondstoffen namelijk niet duurder zijn geworden.’

Extreme verhoging
De voorgestelde prijsverhogingen zijn in de ogen van Van Dulmen extreem. ‘Met uitzondering van direct grondstof gerelateerde prijsverhogingen, begeven de prijsverhogingen van A-merken zich meestal maximaal op inflatie-niveau, ofwel zo’n 1 procent tot 3 procent. In goed één jaar tijd gaat de prijs van Coca Cola 1,5 liter van circa ¤ 0,96 naar zo’n ¤ 1,39, dat is 44 procent. Ter vergelijking: in Duitsland gebeurt er helemaal niks met de prijs van Coca-Cola.’

Nieuwe tarieven
In de nieuwe tarieven worden de blikjes en kleine petflesjes van de Coca-Cola-merken (onder meer Fanta en Sprite) 3 procent duurder. De een-liter PET-flessen stijgen 4 procent in prijs, de 1,5 liter PET-fles 8 procent. De glazen een-literflessen Chaudfontaine krijgen zelfs een prijsverhoging van 50 procent voor de kiezen.

Voorkomen

Opmerkelijk is wel dat de prijsverhogingen nu pas voor commotie zorgen. De prijsverhogingen werden aangekondigd in een brief die Coca-Cola Nederland op 30 maart al naar de retailers stuurde. De aangekondigde verhogingen gingen afgelopen maandag in.
bron
pi_51099313
lol drink pepsi ofzo
Ik doe niet aan googlen!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 17:26:13 #53
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_51099795
Ach ja hier kost 2 liter frisdrank 10 cent ofzo begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Die fles is volgens mij al duurder.
pi_53318745
Coca cola van 92 cent (2005) naar 1.22 en als het aan Coca Cola ligt naar 1.35 per 1.5l?
Waar ligt de grens? Mwahh, net als benzine: je klaagt wel als het duurder wordt maar je koopt het toch. Maar het blijft flink balen en komende maand probeer ik eens wat andere merken.
pi_53318885
Mwaoh de AH heeft coca cola al uit t assortiment gemieterd. Net goed
pi_53319797
quote:
Op donderdag 20 september 2007 07:26 schreef SmeerCaas het volgende:
Coca cola van 92 cent (2005) naar 1.22 en als het aan Coca Cola ligt naar 1.35 per 1.5l?
Waar ligt de grens? Mwahh, net als benzine: je klaagt wel als het duurder wordt maar je koopt het toch. Maar het blijft flink balen en komende maand probeer ik eens wat andere merken.
Die andere merken zijn ook duurder geworden, maar omdat de focus met name op Coca Cola ligt, wordt dat niet zo opgemerkt
pi_53319823
precies, pepsi(niet max maar normale) smaakt ook lekker, ze hebben de receptuur verandert en t smaakt nu bijna als coca cola!
pi_53319856
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:18 schreef mic_forever het volgende:
precies, pepsi(niet max maar normale) smaakt ook lekker, ze hebben de receptuur verandert en t smaakt nu bijna als coca cola!
Dat is jouw smaak.... ik vind het nog steeds aanzienlijk inferieur aan Coca Cola!
pi_53319916
quote:
Op donderdag 20 september 2007 07:54 schreef Talleke het volgende:
Onzin!
pi_53319967
Die freeway cola is echt wel goed te zuipen hoor...

Mensen die bij voorbaat alle cola muv CC vies vinden zijn zielig
Maar zo is het wel, toch?
pi_53319977
quote:
Op donderdag 20 september 2007 07:54 schreef Talleke het volgende:
Artikel:
quote:
AH boycot anderhalve literfles Coca-Cola

ZAANDAM – Albert Heijn staakt de verkoop van anderhalve literflessen Coca-Cola en Fanta Orange. De marktleider en Coca-Cola hebben een conflict over de prijs.

Dit heeft Albert Heijn donderdag bekendgemaakt tegenover Distrifood.nl. Albert Heijn en Coca-Cola Nederland onderhandelen al geruime tijd over de prijs van de anderhalve literflessen Coca-Cola en Fanta, de snellopers van de fabrikant. De levering en verkoop van blikjes, liter- en tweeliterflessen gaat wel gewoon door.

Extreem
Met de boycot voert Albert Heijn de druk op Coca-Cola op. De prijs die Coca-Cola wil hebben voor de cola en limonade zijn volgens Albert Heijn 'extreem'. 'In onze supermarkten kosten de anderhalve literflessen nu ¤ 1,22. Als we de inkoopprijs gaan betalen die Coca-Cola van ons wil hebben, dan moet die prijs naar ¤ 1,35. Dat is de prijs waarvoor Coca-Cola en Fanta bij concurrenten als Jumbo, Dirk van den Broek en C1000 in de supermarkt liggen', aldus woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn. 'Wij zijn dat zeker niet van plan.'

Boycot
Albert Heijn wil het stopzetten van de bestellingen van Coca-Cola niet betitelen als een boycot. ‘We blijven de andere verpakkingen gewoon verkopen’, aldus de zegsman van Albert Heijn. De partijen anderhalve liter flessen die nog in de AH-supermarkten staan, worden daar uitverkocht. Ze zullen echter niet meer worden ingekocht totdat de marktleider er met Coca-Cola uit is. In de supermarkten wordt tekst en uitleg gegeven over het ontbreken van de drank.

Tegenslag
Het is de tweede tegenslag voor Coca-Cola dit jaar in Nederland. Supermarkten aangesloten bij Superunie, besloten in april het ‘mannendrankje’ Coca-Cola Zero niet in het assortiment op te nemen.
bron

Weerwoord Coca Cola:
quote:
Coca-Cola: AH ziet meerwaarde niet

ROTTERDAM – Coca-Cola stelt dat Albert Heijn de enige supermarktketen is die weigert de hogere inkoopprijs voor Coca-Cola, Sprite en Fanta door te voeren. ‘Wij vinden dat deze prijs past bij het A-merk Coca-Cola. Uit het feit dat nagenoeg alle supermarkten akkoord gaan, concluderen we dat zij inzien dat dit de gerechtvaardigde prijs is voor Coca-Cola-producten.’

Dat zegt woordvoerder Guido van Alphen van Coca-Cola Nederland tegenover Distrifood.nl. De zegsman van de frisdrankgigant benadrukt dat Albert Heijn een eenzame positie inneemt in zijn verzet tegen de hogere inkoopprijzen van Coca-Cola-producten. ‘Nagenoeg alle supermarktketens hebben de hogere lijstprijs vertaald in de consumentenprijzen. Het staat de retailers uiteraard vrij om hiervan af te wijken.’

Verzet tegen prijsverhoging
Van Alphen wil niets prijsgeven over de achterliggende redenen van de prijsverhoging van 3 tot 8 procent voor de verschillende frisdrankvarianten, die eind maart door Coca-Cola werd opgelegd. ‘Dat is concurrentiegevoelige informatie.’ Destijds ontstond veel verzet over de eenzijdig opgelegde prijsverhogingen. Maxxam-directeur Gerard van Dulmen (Makro, Lekkerland) beschuldigde de fabrikant onder andere van machtsmisbruik. Hij riep de NMa op de zaak te onderzoeken.

Onderhandelingen met AH
De woordvoerder stelt dat Coca-Cola het betreurt dat anderhalve literflessen Coca-Cola en Fanta niet verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn. ‘Wij vinden dat de consument altijd de keuze moet hebben om Coca-Cola-producten aan te schaffen. Ook bij Albert Heijn. Dat Albert Heijn ervoor kiest onze producten niet te voeren, vinden wij bijzonder spijtig voor de consument’, aldus Van Alphen. Hij benadrukt dat Coca-Cola in gesprek blijft met de marktleider. ‘We voeren continu onderhandelingen, ook met Albert Heijn.’

Zero wel verkrijgbaar
Een ander conflict tussen Coca-Cola en supermarktketens is inmiddels opgelost. Superunie weigerde begin dit jaar Coca-Cola Zero op te nemen in het assortiment. Volgens Superunie-voorman Frans Fredrix was er destijds ‘onvoldoende commercieel draagvlak’ om het product op te nemen. De vijftien aangesloten supermarktbedrijven hebben de ‘mannencola’ inmiddels wel in de schappen liggen. ‘Superunie is overtuigd van de meerwaarde die Coca-Cola Zero biedt voor de frisdrankcategorie. De introductie is een groot succes. De afzet verloopt boven verwachting.’
bron
pi_53320011
Zolang de baas mijn diesel betaalt, doe ik met alle liefde boodschappen over de grens.
scheelt toch behoorlijk
pi_53320069
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:26 schreef DraYtje het volgende:
Die freeway cola is echt wel goed te zuipen hoor...

Mensen die bij voorbaat alle cola muv CC vies vinden zijn zielig
Ik vind alle cola minder lekker dan CC, maar ik heb het wel geprobeerd te drinken
pi_53320516
Lekker zeg.... kut Coca Cola.
JOHNNY HEITINGA
  donderdag 20 september 2007 @ 10:40:34 #65
188728 Lyzio
why do we fall
pi_53321494
Ik vind..Coca Cola veruit de lekkerste cola die d'r is. Als ik een blikje...Coca Cola...gedronken heb voel ik me daarna altijd net even lekkerder. En daar gaat 't toch om. Enjoy..zeg ik altijd.
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
  donderdag 20 september 2007 @ 10:45:15 #66
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_53321618
Antwoord is heel simpel, schaalgrootte.
In Nederland wordt er voor 16 miljoen mensen een Nederlandse fles gemaakt gemaakt.
In Duitsland wordt er voor 82 miljoen mensen een Duitse fles gemaakt.

Komt nog eens bij dat we in Nederland een sterk merkbewuster zijn dan Duitsers. Wij Nederlanders mogen dan wel de naam hebben om gierig te zijn, maar die Duitsers zijn er veel beter in.
Nederlanders klagen, maar blijven ondertussen wel kopen, Duitsers klagen en gaan naar een ander.
So we just called him Fred
  Spellchecker donderdag 20 september 2007 @ 10:48:32 #67
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_53321704
Ik las laatst ergens in een topic, dat de BTW in Duitsland al op 20% of 21% zit (in ieder geval hoger dan bij ons).. Hoe is het dan mogelijk dat het daar toch nog goedkoper is

Kun je nagaan wat de prijsverschillen worden als de BTW hier straks op 20% zit
Tevens -purist.
pi_53323267
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:48 schreef NoBody122 het volgende:
Ik las laatst ergens in een topic, dat de BTW in Duitsland al op 20% of 21% zit (in ieder geval hoger dan bij ons).. Hoe is het dan mogelijk dat het daar toch nog goedkoper is

Kun je nagaan wat de prijsverschillen worden als de BTW hier straks op 20% zit
Lijkt me niet, volgens mij valt Coca Cola gewoon onder het 6% belastingstarief.

Tenzij die ook gaat stijgen natuurlijk.

Correct me if i'm wrong.
Maar zo is het wel, toch?
pi_53323322
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:45 schreef DraYtje het volgende:

[..]

Lijkt me niet, volgens mij valt Coca Cola gewoon onder het 6% belastingstarief.

Tenzij die ook gaat stijgen natuurlijk.

Correct me if i'm wrong.
pi_53323637
Waarom de coca cola ineens zo duur is geworden is mij ook een vraag.. eerst kostte die 95 cent ofzo.. dus incl statiegeld was je 1,20 kwijt... nu betaal je voor een fles alleen al 1,40 ofzo.. 1,65 dus.. en tis ook zo krom, je betaald voor 1 liter 1,29 en voor 1,5 liter 1,39 .. verklaar ik je als gek als je zo'n literfles haalt natuurlijk
Leh-kùr
  Spellchecker donderdag 20 september 2007 @ 11:59:31 #71
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_53323672
Ok
Tevens -purist.
  donderdag 20 september 2007 @ 12:01:45 #72
191980 jurgen.
Sarang Mi lobi
pi_53323729
Je kan ook gewoon water gaan drinken. Maar terugkomend op de Cola. Koop blikjes want dan heb je 6 blikjes voor 2,35= goedkoper dan zo een fles uiteindelijk. wel matigen met drinken he. Ik heb al 2 treetjes laten liggen en die flessen laten staan. Gaat prima!
  donderdag 20 september 2007 @ 12:03:24 #73
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53323768
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_53324325
"Van oudsher is er bij discounters als Aldi en Lidl geen ruimte voor A-merken. Toch zal het niet lang meer duren voordat Lidl het assortiment gaat verbreden met Coca Cola. Zo stelt Phillip den Ouden, voorzitter van de Nederlandse Federatie Levensmiddelenindustrie (FNLI), dat A-merkfabrikanten wel met Aldi en Lidl in zee moèten, als ze willen groeien. Discounters groeien relatief hard in marktaandeel en daar moeten de A-merken in meebuigen."

Maar goed, het blijkt iedere keer maar weer (in tests bij Kassa etc) dat zodra het merk niet te zien is mensen ineens een heel andere cola als lekkerste bestempelen.....Freeway Cola van de Lidl heeft al een aantal keer gewonnen omdat deze gewoon erg lijkt op coca cola. Coca Cola behoudt haar succes alleen door haar reputatie...
pi_53324375
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:01 schreef jurgen. het volgende:
Je kan ook gewoon water gaan drinken. Maar terugkomend op de Cola. Koop blikjes want dan heb je 6 blikjes voor 2,35= goedkoper dan zo een fles uiteindelijk. wel matigen met drinken he. Ik heb al 2 treetjes laten liggen en die flessen laten staan. Gaat prima!
Volgens mij is 1,5 fles relatief goedkoper dan een sixpack hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')