FOK!forum / Digital Corner / Nieuwe FAQ. Help mee!
Fredzondag 17 september 2006 @ 15:23
Momenteel ben ik bezig met een nieuwe FAQ: Bits en Bytes
Het doel van de FAQ is eenerzijds inzicht te geven in het verschil tussen bps en Bps en anderszijds om uit te leggen waarom schijven kleiner lijken dan op de verpakking staat.

Spui in dit topic je commentaar, kritiek en/of aanvullingen.
Misanzondag 17 september 2006 @ 16:11
ik denk dat je sowieso de terabyte er ook wel bij mag gaan vermelden, aangezien we daar toch relatief snel aan toe komen en misschien dat het marketingtechnisch gezien verstandiger is voor fabrikanten om de schijf groter te laten lijken op papier voor leken.

200GB verkoopt immers beter dan 186GB voor dezelfde prijs
ikke_ookzondag 17 september 2006 @ 16:48
Je legt het bits/bytes verschil aardig uit in Jip en Janneke taal, alleen de laatste zin :
quote:
Maar door zaken zoals overhead zit de daadwerkelijke snelheid 10-20% onder.
Degene die zich afvraagt wat het verschil tussen bits en bytes is heeft natuurlijk geen idee wat overhead betekent.
Die zin kun je dus net zo goed weglaten, of even uitleggen wat je met overhead bedoelt.

enne,
quote:
Één byte bestaat uit 8 bits en wordt afgekort met een "b", de hoofletter b.
Gebruik dan ook gewoon de hoofdletter B
En als je toch hoofdletters aan het veranderen bent:
quote:
Ook hier staat vaak een "k" en soms een "m" voor.
Doe de m maar met hoofdletter.

enne, klein typefoutje, maar toch wel lastig in deze uitleg
quote:
1 Gbps = 1024 Mbps = 1024 x 1024 kmbps = 1024 x 1024 x 1024 bps
devzerozondag 17 september 2006 @ 17:01
Waarom eigenlijk een nieuwe faq en niet gewoon een pagina op de Fok! wiki?
Fredzondag 17 september 2006 @ 17:29
thnx voor de tips

@devzero: Daar moet-ie uiteindelijk ook heen, maar m.i. zijn er te weinig fokkers die daadwerkelijk op de wiki kijken. Dus voorlopig nog even hier.
Christiaanzondag 17 september 2006 @ 17:45
Ik doe even de spellcheck

De FAQ bestaat uit twee delen. Het eerste deel behandelt de bits en bytes mbt het data verkeer (zoals internet). Het tweede deel gaat over de bytes op harde schijven.

Één bit kan de waarde 0 of 1 hebben » Eén bit. (Op meerdere plekken)

De sneldheid van een internet abbonnement wordt doorgaans aangegeven in een x-aantal bps » De sneldheid van een internet abbonnement wordt doorgaans aangegeven in een x-aantal bps.

vaak staat hier nog een "m" of een "k" voor. Maar daar straks meer over. » Vaak staat hier nog een "m" of een "k" voor, maar daar straks meer over.

Het wordt "kilo" betekend duizend » Het wordt woord "kilo" betekendt duizend

maar omdat computers niet een tientallig stelsel » maar omdat computers niet met een tientallig stelsel

stelsel werken is het niet mogelijk om zomaar het getal 1000 tegebruiken. » stelsel werken is het niet mogelijk om zomaar het getal 1000 te gebruiken.

Om het toch te kunnen benaderen gebruikt met 210, oftewel 1024. Zo kijgt met het volgende overzicht: » Om het toch te kunnen benaderen gebruikt metn 210, oftewel 1024. Zo krijgt metn het volgende
overzicht:

h 250kBps halen, maar door zaken zoals overhead zit de daadwerkelijke snelheid er 10-20%
onder.

Harde Bytjes
"Mijn nieuwe schijf van 200GB is maar 186GB groot.Hoe kan dat? » Harde Bytjes
"Mijn nieuwe schijf van 200GB is maar 186GB groot. Hoe kan dat?
SpeedyRichzondag 17 september 2006 @ 18:27
Je zou ook het werkgeheugen kunnen uitleggen
rekenwonderzondag 17 september 2006 @ 21:50
Om het nog verwarrender te maken kun je het verschil tussen k en Ki uitleggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Saekerhettzondag 17 september 2006 @ 22:43
quote:
Op zondag 17 september 2006 17:45 schreef --Christiaan-- het volgende:
De sneldheid van een internet abbonnement wordt doorgaans aangegeven in een x-aantal bps » De sneldheid van een internet abbonnement wordt doorgaans aangegeven in een x-aantal bps.
Internetabonnement moet aan elkaar, het is één woord.

"X-aantal" is gewoon "x aantal" dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.

Christiaanzondag 17 september 2006 @ 23:01
quote:
Op zondag 17 september 2006 22:43 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Internetabonnement moet aan elkaar, het is één woord.

"X-aantal" is gewoon "x aantal" dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.

Oja, uiteraard moet dan aan elkaar, sorry . Dat tweede weet ik niet zo zeker.
cyberstalkermaandag 18 september 2006 @ 00:07
En als je dan toch aan het spellingzeiken bent, wat is sneldheid?
cyberstalkermaandag 18 september 2006 @ 00:08
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:50 schreef rekenwonder het volgende:
Om het nog verwarrender te maken kun je het verschil tussen k en Ki uitleggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Haha, ik heb een schijf van 73 gibibyte .
Schorpioenmaandag 18 september 2006 @ 01:28
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:48 schreef ikke_ook het volgende:
Je legt het bits/bytes verschil aardig uit in Jip en Janneke taal, alleen de laatste zin :
[..]

Degene die zich afvraagt wat het verschil tussen bits en bytes is heeft natuurlijk geen idee wat overhead betekent.
Die zin kun je dus net zo goed weglaten, of even uitleggen wat je met overhead bedoelt.
Ik weet niet hoe diep je wil gaan. Maar je zou iets kunnen vertellen over waar de overhead precies vandaan komt: doordat internetverkeer op het grote boze internet over het ATM protocol gaat en dat altijd een overhead heeft van ongeveer 10% door controle-bits (een ATM cel bestaat uit 5 control bits en 48 bits payload / data).
ralfiemaandag 18 september 2006 @ 21:54
Persoonlijk vind ik die faq niet al te helder geschreven. Nogal rommelig.
Ik heb ff een eigen versie geschreven, kijk maar of je ( delen van) deze versie beter vindt
quote:
Dit komt doordat bits en bytes vaak door elkaar worden gehaald. Dit is op zicht niet zo verwonderlijk; Beide worden door dezelfde letter aangegeven, namelijk de 'b'. Het enige verschil is dat bits met een kleine letter 'b' worden aangegeven, en bytes met een hoofdletter 'B'. Veel mensen nemen (of weten) het niet zo nauw met hoofdletters en kleine letters, en daar komen problemen van.

Computers rekenen met een zogenaamd binair getallenstelsel. Dat wil zeggen dat alle getallen die een computer gebruikt zijn opgebouwd uit eenen en nullen. Dit, in tegenstelling tot het decimale getallenstelsel wat we gebruiken in het dagelijks leven, wat tien cijfers kan gebruiken (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9).

Een bit is een stukje geheugen dat 1 of 0 kan zijn. Omdat er meer als 2 symbolen bestaan in ons alphabet hebben we meerdere bits nodig om een bepaalde letter van het alphabet aan te geven. De code 01100001 kan dan bijvoorbeeld de 'a' aangeven, terwijl 01100010 de 'b' aangeeft. Zo is er voor elk symbool (alle tekens, letters en cijfers) een code die dat symbool aangeeft. Jaren terug is bepaald dat als al deze codes 8 bits lang zijn, we genoeg verschillende codes kunnen maken om alle symbolen aan te geven. Voor elk symbool dat de computer moet gebruiken heeft hij dus elke keer 8 bits nodig. Deze 8 bits samen worden een byte genoemd. Een byte is dus de hoeveelheid geheugen die nodig is om één symbool te gebruiken.

Om aan te geven hoe snel een internet-abonnement is worden door de aanbieder bijna altijd bits gebruikt, simpelweg omdat dat veel meer lijkt, en door de computer wordt bijna altijd bytes gebruikt, omdat dat veel interessanter is, en beter te vergelijken met bijvoorbeeld de grootte van een bestand (dat altijd in bytes wordt weergegeven). Dit is natuurlijk best misleidend.

Een internet-abonnement van 200.000 bits per seconde (bps ) is dus 25.000 bytes per seconde (Bps). Als het abonnement in bits is uitgedrukt (bijvoorbeeld 1 metabit) moet je deze waarde dus delen door acht om je snelheid in bytes te krijgen.

Let op dat je nooit deze precieze snelheid zult halen. Er zijn altijd wel factoren die de snelheid wat omlaag brengen, zoals slechte kabels, drukte bij de site waar je vandaan download, ander netwerkverkeer. Met name als de verbinding met het internet wat slechter is zullen er veel fouten zitten in de gegevens die gedownload worden. Jouw computer ziet dat en moet dan dezelfde data opniew aanvragen. Omdat de computer download met kleine beetjes (enkele bytes) merk je hier niks van, behalve dat de snelheid niet optimaal is. Ook als je een goede verbinding hebt zullen er fouten zitten in de data die verstuurd word. Je hebt al snel een snelheidsverlies van een paar procent door deze foutjes. Daar is helaas niks aan te doen.

Uiteraard kan het ook zijn dat je internetprovider de snelheid die hij belooft niet kan leveren.

GETALLENNOTATIE:

Om te voorkomen dat we elke keer zoveel nulletjes moeten schrijven bij grote getallen, worden er letters gebruikt die duizendtallen, miljoentallen, miljardtallen enzovoorts aangeven. Net zoals 1 kilogram = 1000 gram, is 1 kilobyte = 1000 bytes. Andere waarden zijn:

kilo 1.000
mega 1.000 * 1.000
giga 1.000 * 1.000 * 1.000
tera 1.000 * 1.000 * 1.000 * 1.000 * 1.000
peta 1.000 * 1.000 * 1.000 * 1.000 * 1.000 * 1.000

Je kunt dus in plaats van 'duizend-miljard bytes' gewoon 'terabyte' (afgekort TB) zeggen. Of in plaats van 'één miljoen bytes' zeggen '1 megabyte' (MB).

Computers waren vroeger niet zo snel, en werden daarom zo efficient mogelijk ingericht. Dat wil dus ook zeggen dat er geprobeerd werd zoveel mogelijk geheugen optimaal te gebruiken. Omdat de computer intern met binaire getallen werkt, is het het meest efficient als computers in machten van twee hun data aanspraken. Net zoals wij graag werken met getallen als 10, 100, 1.000 of 1.000.000, zo werken computers graag met getallen van 210, 2100 enzovoorts. Dit heeft als gevolg dat een computer niet 1.000 voor een kilo aanziet, maar 1024 (=210)
Een megabyte is dus niet 1.000 * 1.000 bytes, maar 1024*1024 bytes. Een gigabyte is dus niet 1.000 * 1.000 * 1.000 bytes maar 1.024 * 1.024 * 1.024 bytes.

Omdat fabrikanten van harde schijven graag zeggen hoe verschrikkelijk groot hun schijven wel niet zijn berekenen ze de grootte van hun schijven met de normale manier ( vermenigvuldigen maal 1.000 ). Computers gebruiken nog steeds 1024. Het verschil lijkt klein, maar als je gaat rekenen valt dat wel mee

Een harde schijf die volgens de fabrikant 200 gB is, is dus

200 * 1.000 * 1.000 * 1.000= 200.000.000.000 bytes
dezelfde schijf is volgens de computer
200.000.000.000 / 1.024 / 1.024 / 1.024 = 186 gigabyte

Het verschil, 14 gigabyte, is aanzienlijk ( 7% ) en wordt alleen maar meer naarmate de harde schijven groter worden
er valt nogal wat uit te breiden (hoe werkt het binaire getallenstelsel, hoe kom ik erachter of de snelheid die ik krijg overeenkomt met wat de internetprovider belooft) dat valt denk ik buiten dit onderwerp
wimmel_1maandag 18 september 2006 @ 23:09
@Scorpioen: Laten we dan wél ff volledig zijn https verergerd de overhead daarboven nog eens een keer...
devzerodinsdag 19 september 2006 @ 02:30
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:09 schreef wimmel_1 het volgende:
@Scorpioen: Laten we dan wél ff volledig zijn https verergerd de overhead daarboven nog eens een keer...
Idd. Tenslotte is het inherent aan het hele OSI systeem dat ieder protocol een overhead toevoegt aan het protocol wat het transporteerd. Net zoals ip over ethernet een bepaalde overhead geeft en je dus ook niet een snelheid van 100/8 MB/s kunt krijgen over een netwerk met een bandbreedte van 100Mbs (terwijl er (bijna) niemand ATM thuis draait en "men" die ATM overhead dus niet zal begrijpen). Protocol-overhead lijkt me dus voldoende in de faq en als mensen het echt precies willen weten, dan kunnen ze wel zoeken op internet
Schorpioendinsdag 19 september 2006 @ 02:46
Dat niemand ATM thuis draait is niet relevant, wat wel relevant is dat al het verkeer vroeg of laat omgezet gaat worden in ATM en dat je dus onherroepelijk te maken krijgt met die 10% overhead....
devzerodinsdag 19 september 2006 @ 05:07
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 02:46 schreef Schorpioen het volgende:
Dat niemand ATM thuis draait is niet relevant, wat wel relevant is dat al het verkeer vroeg of laat omgezet gaat worden in ATM en dat je dus onherroepelijk te maken krijgt met die 10% overhead....
Dat klopt. Maar er is veel meer wat overhead geeft en dat wil je ook niet allemaal uitleggen omdat het dan te diep gaat. Dus of alles uitleggen, data-transport layer overhead, etc etc of gewoon "overhead". Een gemiddelde gebruiker zal het worst wezen wat cell-relay protocol etc allemaal is (ja, dat zul je dan ook bij atm moeten uitleggen). Als mensen willen weten hoeveel overhead het geeft, dan zoeken ze dat wel op.
StonedKinGdinsdag 19 september 2006 @ 14:16
Opgelicht of niet? staat ook nog wel bruikbaar spul in ... en wat een spelfouten in de TS zeg

* StonedKinG schaamt zich!
devzerodinsdag 19 september 2006 @ 14:34
Tsja, die had beter eerst de faq kunnen doorlezen
rekenwonderdinsdag 19 september 2006 @ 18:38
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 02:46 schreef Schorpioen het volgende:
Dat niemand ATM thuis draait is niet relevant, wat wel relevant is dat al het verkeer vroeg of laat omgezet gaat worden in ATM en dat je dus onherroepelijk te maken krijgt met die 10% overhead....
Maar die overhead zal de thuisgebruiker niet zien. Zowel de bits als de bytes gaan namelijk over de lijn :-)
Schorpioendinsdag 19 september 2006 @ 18:40
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 05:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar er is veel meer wat overhead geeft en dat wil je ook niet allemaal uitleggen omdat het dan te diep gaat. Dus of alles uitleggen, data-transport layer overhead, etc etc of gewoon "overhead". Een gemiddelde gebruiker zal het worst wezen wat cell-relay protocol etc allemaal is (ja, dat zul je dan ook bij atm moeten uitleggen). Als mensen willen weten hoeveel overhead het geeft, dan zoeken ze dat wel op.
Nou ja ik heb lang op een helpdesk gewerkt van een internetprovider en ik kreeg regelmatig de vraag waarom er in het modem een snelheid van bijv 2048Kbits stond vermeld maar ze maar een doorvoersnelheid hadden van 200 of hoogstens 220KB/s. Als een byte uit 8 bits bestaat dan zouden ze toch rond de 256KB/s moeten zitten. Dat je dat niet haalt komt toch echt voor het leeuwendeel door de ATM overhead en veel minder door overhead op andere protocollen op een hoger niveau. Kijk als je samba over een ssh tunnel gebruikt is het wat anders natuurlijk. Dat andere protocollen ook overhead toevoegen is natuurlijk ook niet relevant als je de totale doorvoer meet die er binnenkomt op je netwerkinterface. Dan meet je ook de overhead bits van de tcp en ip protocollen maar de overhead bits van ATM ben je dan al kwijt.

Ik legde het altijd in een paar zinnen uit zonder moeilijk gedoe en men begreep het (vrijwel) altijd. Hoe ATM precies werkt of hoe de cellen gemaakt worden of over de lijn gaan is niet relevant om het te begrijpen. Het gaat puur om de 5 controlebits die er per 48 bits data extra bijkomen of erafgaan, bij omzetting naar of van ATM.

Er zijn trouwens providers die ATM compensatie geven, dus bovenop de snelheid 10% extra bandbreedte geven. Je betaalt voor bijv 2048Kbit/s download en dat krijg je ook effectief want je modem traint dan in op 2250Kbit/s ofzo. Wel zo eerlijk eigenlijk.
devzerodinsdag 19 september 2006 @ 19:18
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:40 schreef Schorpioen het volgende:
Dat je dat niet haalt komt toch echt voor het leeuwendeel door de ATM overhead en veel minder door overhead op andere protocollen op een hoger niveau.
Dat de grootste overhead van je internetverkeer door ATM komt, dat bestrijd ik ook niet. IP en TCP overhead is maar een paar procent. Het ging me erom dat je of alles mee neemt of het gewoon algemeen houdt. En zover ik begreep is de faq niet alleen voor internet bandbreedte bedoelt en is die ATM overhead totaal niet relevant op een thuisnetwerk/lan party/wireless netwerk, waar je dan weer wel bv de ongeveer 6% overhead van ethernet hebt.

edit: als mensen echt willen weten waar de overhead precies vandaan komt, dan kunnen ze dat lezen in bv Protocol Overhead (met daarin oa ethernet en atm).

[ Bericht 4% gewijzigd door devzero op 19-09-2006 19:27:55 ]
Freddinsdag 19 september 2006 @ 23:00
Thnx voor de aanvullingen, ideeën en spellingcheck. Morgen pas ik het zooitje aan en zit ik hem ook op de wiki.