abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41828457
quote:
In de islamitische wereld groeit de woede over een toespraak van paus Benedictus XVI. De paus citeerde donderdag tijdens een toespraak in Duitsland een 14e eeuwse christelijke keizer die kritiek heeft geuit op de profeet Mohammed. Het hoofd van het zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte zei dat de woorden van de paus "kwaad bloed hebben gezet in de hele islamitische wereld".

En een religieuze leider in Turkije meent dat de paus zijn gepland bezoek aan dat land maar moet heroverwegen.

Woordvoerder Federico Lombardi van het Vaticaan zei dat de paus de moslims niet wilde kwetsen en dat hij juist het belang van de dialoog tussen de godsdiensten wilde onderstrepen. Volgens hem wilde de paus vooral duidelijk maken dat hij "religieuze motieven voor geweld resoluut verwerpt". De kerkvorst keerde donderdag na een zesdaags bezoek aan zijn geboortestreek Beieren terug naar Rome.

De leider van de Rooms Katholieke Kerk maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een rede op de universiteit van Regensburg. In zijn toespraak ging hij in op de historische en filosofische verschillen tussen de islam en het christendom en de relatie tussen geweld en het geloof.

Zwaard

Benedictus XVI citeerde daarbij de 14e-eeuwse byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos. De keizer heeft volgens de overlevering gezegd: "Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en jij zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven het geloof dat hij predikte, met het zwaard te verspreiden."

De kerkvorst citeerde meermaals het argument van Manuel II dat het verspreiden van het geloof door geweld niet goed is. Benedictus benadrukte daarbij dat het niet zijn eigen woorden waren en voegde eraan toe dat geweld "onverenigbaar is met de natuur van God en de natuur van de ziel".

Verbaasd

Volgens de leider Mohammed Mahdi Akef van het Moslim Broederschap worden door de boodschap van de paus "de argumenten versterkt van diegenen die zeggen dat het Westen vijandelijk staat tegenover alles wat islamitisch is". Hij zegt "verbaasd" te zijn over de woorden van de paus.

In het seculiere Turkije omschreef Ali Bardakoglu, het hoofd van het departement voor Religieuze Zaken, de woorden als "zeer betreurenswaardig". De paus brengt in november een bezoek aan Turkije, maar Bardakoglu zei niets in het bezoek te zien. "Hij (de paus) moet eerst zijn gevoelens van haat kwijtraken", zei hij volgens de zender NTV.

Qatar

Ook in het Golfstaatje Qatar liet een prominente geestelijke zich negatief uit over de woorden van Benedictus. Sjeik Youssef al-Qaradawi zei dat de islam een religie van vrede en reden is. "Moslims hebben het recht boos en gekwetst te zijn door het commentaar van de hoogste geestelijke in het christendom. Hij vindt dat de paus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan de moslimnatie "voor het beledigen van haar religie".

Kritiek op de profeet Mohammed vanuit het Westen ligt altijd zeer gevoelig in islamitische landen. De publicatie van cartoons van de profeet Mohammed in een Deense krant leidde eerder dit jaar nog tot geweldsuitbarstingen en protesten in veel islamitische landen.
http://www.nieuwnieuws.nl(...)iek_op_mohammed.html

Iemand die in zo´n functie zit moet daarover niks zeggen
maar meneer Paus doet dat niet die beledigt moslims over het gehele wereld

Paus
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_41828524
Ach gut, gaan ze nu weer huilie doen en protesteren, vlaggen verbranden en amabasades vernielen?

Moslims ook met hun lange tenen.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_41828541
Egypte

Het hoofd van het zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte zei dat de woorden van de paus „kwaad bloed hebben gezet in de hele islamitische wereld”. En een religieuze leider in Turkije meent dat de paus zijn gepland bezoek aan dat land maar moet heroverwegen.
pi_41828556
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Ach gut, gaan ze nu weer huilie doen en protesteren, vlaggen verbranden en amabasades vernielen?

Moslims ook met hun lange tenen.
Paus heeft zonder enige aanleiding zomaar Moslims beledigt
pi_41828577
Ik zou de paus vermoorden als ik jou was, dan zal die zich zeker niet meer over moslims uitlaten.
pi_41828611
Erg triest om een keizer! uit de 14 eeuw te citeren! in deze tijd
pi_41828619
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:48 schreef Meki het volgende:

[..]

De gemiddelde moslim is ook snel op zijn teentjes getrapt.
Vrienden van mij zijn ook moslim en die snappen dat hele vrij extremistische gedoe allemaal niet.

Met het "nieuws" dat jij altijd brengt creer je alleen een kloof tussen moslims en de rest van de grote boze wereld. Want je geeft altijd aan det het heel zwart-wit is.
pi_41828630
Die kan waarschijnlijk ook zijn beveiliging gaan aangscherpen
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:50:18 #9
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_41828632
quote:

[..]

Zonder aanleiding? Alleen jij bent al aanleiding genoeg.
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
pi_41828635
quote:

[..]

Want ?
Omdat de paus iemand quote die leefde in de 14e eeuw en die gast ooit iets over de Islam gezegt heeft ?
En volgens mij quote hij helemaal dat stuk niet maar iets anders van die dude.
Dit is zo overdreven oude koeien uit de sloot halen ....

edit:
quote:
meermaals het argument van Manuel II dat het verspreiden van het geloof door geweld niet goed is
dat zeg ik dus.
Dus jullie zijn beledigt omdat je het geloof niet met geweld mag verspreiden ?
Soccer , spice and everything nice
stop overpopulation!
pi_41828651
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:49 schreef T1andonly het volgende:

[..]

De gemiddelde moslim is ook snel op zijn teentjes getrapt.
Vrienden van mij zijn ook moslim en die snappen dat hele vrij extremistische gedoe allemaal niet.

Met het "nieuws" dat jij altijd brengt creer je alleen een kloof tussen moslims en de rest van de grote boze wereld. Want je geeft altijd aan det het heel zwart-wit is.
ik breng alleen nieuws ik doe niks hoor ik maak het niet groter maar breng alleen nieuws
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:51:31 #12
70256 Baklap
pi_41828671
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:50 schreef Meki het volgende:

[..]

ik breng alleen nieuws ik doe niks hoor ik maak het niet groter maar breng alleen nieuws
Breng je 2x het nieuws?
pi_41828674
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:49 schreef Meki het volgende:
Erg triest om een keizer! uit de 14 eeuw te citeren! in deze tijd
Nee, dan een profeet uit de 6e eeuw! In deze tijd...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41828689
Het altijd in de media brengen van de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen zorgt ervoor dat mensen in een probleem gaan geloven.
Het is een soort van propaganda die vaak onbewust de hoofden van de mensen binnendringt
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:52:28 #15
70256 Baklap
pi_41828690
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:51 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nee, dan een profeet uit de 6e eeuw! In deze tijd...
Die hakt er-i-hin
pi_41828713
Parlement Pakistan vraagt paus uitlatingen in te trekken

ISLAMABAD - Het parlement van Pakistan heeft paus Benedictus XVI vrijdag gevraagd uitlatingen over de islam in te trekken. Tijdens zijn bezoek aan Duitsland citeerde de kerkleider dinsdag de veertiende-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos, die zei dat de islam alleen slechte en inhumane dingen heeft gebracht.

Het parlement stelde zich op voorstel van een parlementariër uit een alliantie van radicale islamitische partijen unaniem achter de oproep. De volksvertegenwoordiging in het land met een grote islamitische meerderheid constateert dat de „minachtende opmerkingen van de paus over de filosofie van de jihad en de profeet Mohammed gevoelens in de gehele moslimwereld hebben gekwetst en het gevaar inhouden dat haat tussen de godsdiensten wordt verspreid”.
pi_41828716
quote:

[..]

Zonder aanleiding is misschien een beetje overdreven.

Maar goed, het blijft eigenaardig dat de paus een veertiende eeuwse tekst gaat aanhalen die slecht spreekt over de Islam. Ik bedoel, de kruistochten waren destijds nog maar net afgelopen. Ook tegenwoordig veroorzaakt het Gristendom nog meer dan genoeg ellende over de hele wereld. Typisch gevalletje van de pot en de ketel wellicht.

Echter, ik denk dat de Paus het niet zo heeft bedoeld. Hij had vast een achterliggende boodschap die hij op een zeer ongelukkige wijze heeft verkondigd. Aan de andere kant, het blijft een seniele ouwe man die vroeger bij de nazi's heeft gezeten.
pi_41828754
Paus respecteert islam

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI respecteert wel degelijk de islam maar verwerpt de religieuze motivaties voor het gebruik van geweld. Dat heeft Federico Lombardi, woordvoerder van het Vaticaan, donderdagavond verklaard na kritiek van moslims over uitlatingen van de paus over de islam tijdens zijn reis naar Beieren.

De paus wil respect en dialoog cultiveren naar andere godsdiensten en culturen en natuurlijk ook tegenover de islam, zo zei Lombardi. De paus aanvaardt evenwel geen religieuze motieven om geweld te gebruiken, zo voegde hij er aan toe.

Lombardi stelt verder dat het zeker niet de bedoeling van de paus was om de moslims te kwetsen. De uitspraken van de paus over de jihad werden ten onrechte geinterpreteerd als een negatief oordeel van de katholieke Kerk tegenover de islam, aldus de woordvoerder. (tb)
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:54:56 #19
70256 Baklap
pi_41828758
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef Meki het volgende:
Parlement Pakistan vraagt paus uitlatingen in te trekken

ISLAMABAD - Het parlement van Pakistan heeft paus Benedictus XVI vrijdag gevraagd uitlatingen over de islam in te trekken. Tijdens zijn bezoek aan Duitsland citeerde de kerkleider dinsdag de veertiende-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos, die zei dat de islam alleen slechte en inhumane dingen heeft gebracht.

Het parlement stelde zich op voorstel van een parlementariër uit een alliantie van radicale islamitische partijen unaniem achter de oproep. De volksvertegenwoordiging in het land met een grote islamitische meerderheid constateert dat de „minachtende opmerkingen van de paus over de filosofie van de jihad en de profeet Mohammed gevoelens in de gehele moslimwereld hebben gekwetst en het gevaar inhouden dat haat tussen de godsdiensten wordt verspreid”.
3x het nieuws.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:56:35 #20
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41828802
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:52 schreef T1andonly het volgende:
Het altijd in de media brengen van de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen zorgt ervoor dat mensen in een probleem gaan geloven.
Het is een soort van propaganda die vaak onbewust de hoofden van de mensen binnendringt
je hebt gelijk, maar ik geloof niet dat Meki snapt wat je bedoelt, helaas.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:56:51 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_41828807
Het verbaast mij altijd weer dat mensen zich druk maken om uitspraken van een 80 jaar oude bijna dode man. Die aan het hoofd staat van een vastgeroeste organisatie die niet aan zelfreflectie doet. De reactie vanuit de islam wereld zegt met het bovenstaande in gedachte meer over de islam dan over de kerk en de paus.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_41828828
Ik voel me eigenlijk beslist niet geroepen om die geschifte paus te gaan verdedigen, maar als ik de nieuwsberichten zo lees, zijn de gewraakte passages behoorlijk uit hun verband getrokken.

Het is verder ook weer erg typisch hoe de hele moslimwereld weer op de achterste benen staat na het eerste de beste kritiekpuntje. Het zal mij benieuwen of uit naam van deze 'vredige' godsdienst weer tig geweldsuitbarstingen gaan plaatsvinden naar aanleiding van dit incident.
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:57:58 #23
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_41828838
De Paus is liever dan de Imans, dat is pas ongeschoren tuig zeg!
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
pi_41828875
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:56 schreef Megumi het volgende:
Het verbaast mij altijd weer dat mensen zich druk maken om uitspraken van een 80 jaar oude bijna dode man. Die aan het hoofd staat van een vastgeroeste organisatie die niet aan zelfreflectie doet. De reactie vanuite de islam wereld zegt met het bovenstaande in gedachte meer over de islam dan over de kerk en de paus.
Ach, het zijn allemaal geloofsfanaten. Die reageren altijd heftig op elkaar. De reactie van het Vaticaan op een bijna 50 jarige zangeres die live niet kan zingen en amper aan zelfreflectie doet wat ook een stuk heftiger dan in de niet-gelovige wereld. Het komt dus van beide kanten, laat ze lekker klooien.

Maar goed, de Paus verwijt de Moslims dus dat ze hun geloof met geweld willen uitdragen. Kan iemand mij vertellen of er ooit een Paus is geweest die zijn excuses heeft aangeboden voor de Kruistochten?
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:00:39 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_41828902
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:57 schreef type_29 het volgende:
De Paus is liever dan de Imans, dat is pas ongeschoren tuig zeg!
Volgens de BBC zag Jezus er dus zo uit. Dus als we het over ongeschoren tuig gaan hebben.

Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')