http://www.nieuwnieuws.nl(...)iek_op_mohammed.htmlquote:In de islamitische wereld groeit de woede over een toespraak van paus Benedictus XVI. De paus citeerde donderdag tijdens een toespraak in Duitsland een 14e eeuwse christelijke keizer die kritiek heeft geuit op de profeet Mohammed. Het hoofd van het zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte zei dat de woorden van de paus "kwaad bloed hebben gezet in de hele islamitische wereld".
En een religieuze leider in Turkije meent dat de paus zijn gepland bezoek aan dat land maar moet heroverwegen.
Woordvoerder Federico Lombardi van het Vaticaan zei dat de paus de moslims niet wilde kwetsen en dat hij juist het belang van de dialoog tussen de godsdiensten wilde onderstrepen. Volgens hem wilde de paus vooral duidelijk maken dat hij "religieuze motieven voor geweld resoluut verwerpt". De kerkvorst keerde donderdag na een zesdaags bezoek aan zijn geboortestreek Beieren terug naar Rome.
De leider van de Rooms Katholieke Kerk maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een rede op de universiteit van Regensburg. In zijn toespraak ging hij in op de historische en filosofische verschillen tussen de islam en het christendom en de relatie tussen geweld en het geloof.
Zwaard
Benedictus XVI citeerde daarbij de 14e-eeuwse byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos. De keizer heeft volgens de overlevering gezegd: "Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en jij zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven het geloof dat hij predikte, met het zwaard te verspreiden."
De kerkvorst citeerde meermaals het argument van Manuel II dat het verspreiden van het geloof door geweld niet goed is. Benedictus benadrukte daarbij dat het niet zijn eigen woorden waren en voegde eraan toe dat geweld "onverenigbaar is met de natuur van God en de natuur van de ziel".
Verbaasd
Volgens de leider Mohammed Mahdi Akef van het Moslim Broederschap worden door de boodschap van de paus "de argumenten versterkt van diegenen die zeggen dat het Westen vijandelijk staat tegenover alles wat islamitisch is". Hij zegt "verbaasd" te zijn over de woorden van de paus.
In het seculiere Turkije omschreef Ali Bardakoglu, het hoofd van het departement voor Religieuze Zaken, de woorden als "zeer betreurenswaardig". De paus brengt in november een bezoek aan Turkije, maar Bardakoglu zei niets in het bezoek te zien. "Hij (de paus) moet eerst zijn gevoelens van haat kwijtraken", zei hij volgens de zender NTV.
Qatar
Ook in het Golfstaatje Qatar liet een prominente geestelijke zich negatief uit over de woorden van Benedictus. Sjeik Youssef al-Qaradawi zei dat de islam een religie van vrede en reden is. "Moslims hebben het recht boos en gekwetst te zijn door het commentaar van de hoogste geestelijke in het christendom. Hij vindt dat de paus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan de moslimnatie "voor het beledigen van haar religie".
Kritiek op de profeet Mohammed vanuit het Westen ligt altijd zeer gevoelig in islamitische landen. De publicatie van cartoons van de profeet Mohammed in een Deense krant leidde eerder dit jaar nog tot geweldsuitbarstingen en protesten in veel islamitische landen.
Paus heeft zonder enige aanleiding zomaar Moslims beledigtquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Ach gut, gaan ze nu weer huilie doen en protesteren, vlaggen verbranden en amabasades vernielen?
Moslims ook met hun lange tenen.
De gemiddelde moslim is ook snel op zijn teentjes getrapt.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:48 schreef Meki het volgende:
[..]
Paus heeft zonder enige aanleiding zomaar Moslims beledigt
Zonder aanleiding? Alleen jij bent al aanleiding genoeg.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:48 schreef Meki het volgende:
[..]
Want ?quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:48 schreef Meki het volgende:
[..]
dat zeg ik dus.quote:meermaals het argument van Manuel II dat het verspreiden van het geloof door geweld niet goed is
ik breng alleen nieuws ik doe niks hoor ik maak het niet groter maar breng alleen nieuwsquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:49 schreef T1andonly het volgende:
[..]
De gemiddelde moslim is ook snel op zijn teentjes getrapt.
Vrienden van mij zijn ook moslim en die snappen dat hele vrij extremistische gedoe allemaal niet.
Met het "nieuws" dat jij altijd brengt creer je alleen een kloof tussen moslims en de rest van de grote boze wereld. Want je geeft altijd aan det het heel zwart-wit is.
Breng je 2x het nieuws?quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:50 schreef Meki het volgende:
[..]
ik breng alleen nieuws ik doe niks hoor ik maak het niet groter maar breng alleen nieuws
Nee, dan een profeet uit de 6e eeuw! In deze tijd...quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:49 schreef Meki het volgende:
Erg triest om een keizer! uit de 14 eeuw te citeren! in deze tijd
Die hakt er-i-hinquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:51 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Nee, dan een profeet uit de 6e eeuw! In deze tijd...![]()
Zonder aanleiding is misschien een beetje overdreven.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:48 schreef Meki het volgende:
[..]
3x het nieuws.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:53 schreef Meki het volgende:
Parlement Pakistan vraagt paus uitlatingen in te trekken
ISLAMABAD - Het parlement van Pakistan heeft paus Benedictus XVI vrijdag gevraagd uitlatingen over de islam in te trekken. Tijdens zijn bezoek aan Duitsland citeerde de kerkleider dinsdag de veertiende-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos, die zei dat de islam alleen slechte en inhumane dingen heeft gebracht.
Het parlement stelde zich op voorstel van een parlementariër uit een alliantie van radicale islamitische partijen unaniem achter de oproep. De volksvertegenwoordiging in het land met een grote islamitische meerderheid constateert dat de „minachtende opmerkingen van de paus over de filosofie van de jihad en de profeet Mohammed gevoelens in de gehele moslimwereld hebben gekwetst en het gevaar inhouden dat haat tussen de godsdiensten wordt verspreid”.
je hebt gelijk, maar ik geloof niet dat Meki snapt wat je bedoelt, helaas.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:52 schreef T1andonly het volgende:
Het altijd in de media brengen van de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen zorgt ervoor dat mensen in een probleem gaan geloven.
Het is een soort van propaganda die vaak onbewust de hoofden van de mensen binnendringt
Ach, het zijn allemaal geloofsfanaten. Die reageren altijd heftig op elkaar. De reactie van het Vaticaan op een bijna 50 jarige zangeres die live niet kan zingen en amper aan zelfreflectie doet wat ook een stuk heftiger dan in de niet-gelovige wereld. Het komt dus van beide kanten, laat ze lekker klooien.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:56 schreef Megumi het volgende:
Het verbaast mij altijd weer dat mensen zich druk maken om uitspraken van een 80 jaar oude bijna dode man. Die aan het hoofd staat van een vastgeroeste organisatie die niet aan zelfreflectie doet. De reactie vanuite de islam wereld zegt met het bovenstaande in gedachte meer over de islam dan over de kerk en de paus.
Volgens de BBC zag Jezus er dus zo uit. Dus als we het over ongeschoren tuig gaan hebben.quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:57 schreef type_29 het volgende:
De Paus is liever dan de Imans, dat is pas ongeschoren tuig zeg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |