abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:32:28 #1
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_41822291
Was net blokjes kip aan het bakken, maar ze werden niet bruin?

Ik had gisteren vast een paar kipfilets in blokjes gesneden en in een bakje in de koelkast gezet voor vandaag. Wok (nou ja, gewoon een hoge koekenpan eigenlijk, met een steel en anti-aanbaklaag) op het vuur, wachten tot ie heet is, kip erin... amper gesis, kwam een hoop vocht vrij zodat de kip meer gestoomd/gekookt dan gebakken werd... en ik vind die korstjes zo lekker...

Waar ligt dit aan? Dat het in blokjes in de koelkast heeft gelegen? Wordt de pan niet heet genoeg? Ik heb hem net nieuw maar ik kan me niet herinneren dat ik de vorige keer ergens last van had...

Ik vind het maar een raar verhaal... Iemand een idee?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_41822334
Je kip is van slechte kwaliteit, er zit te veel water in. Water afgieten en verder bakken. Eventueel het vocht daarna weer langzaam teruggieten.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_41822400
gebruik boter ipv olie.
pi_41822455
als je korstjes wilt moet je het frituren
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:40:01 #5
71919 wonderer
pi_41822503
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:33 schreef Lucille het volgende:
Je kip is van slechte kwaliteit, er zit te veel water in. Water afgieten en verder bakken. Eventueel het vocht daarna weer langzaam teruggieten.
Het is dezelfde kip als ik altijd heb en als ik die in de koekenpan bak wordt het wel bruin... Misschien slechte leg

Maar het heeft dus niks te maken met het feit dat ik het van te voren in stukjes heb gesneden?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_41822523
Teveel water ingespoten in die kip-filetjes die je gekocht hebt.
Daarbij te weinig olie (wordt heter) gebruikt, denk ik.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Donald Duck held vrijdag 15 september 2006 @ 00:40:46 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_41822526
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:37 schreef Repeat het volgende:

als je korstjes wilt moet je het frituren
hmmm, gefrituurde kip
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:43:04 #8
71919 wonderer
pi_41822574
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:40 schreef golfer het volgende:
Teveel water ingespoten in die kip-filetjes die je gekocht hebt.
Daarbij te weinig olie (wordt heter) gebruikt, denk ik.
Ik heb uberhaupt geen olie gebruikt, anti-aanbaklaag... volgende keer toch maardoen dan?
pi_41822604
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:43 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb uberhaupt geen olie gebruikt, anti-aanbaklaag... volgende keer toch maardoen dan?
wie bakt er nou weer zonder olie
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:44:31 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_41822607
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:43 schreef wonderer het volgende:

Ja, het proberen waard, even een paar drupjes olijf-olie gebruiken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:45:40 #11
71919 wonderer
pi_41822647
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:44 schreef Repeat het volgende:

[..]

wie bakt er nou weer zonder olie
Ik. En so far bevalt het me prima. Gisteren gemarineerde kip gebakken zonder olie, in de koekenpan en dat ging prima.

Volgende keer toch maar olie in de wok proberen dan.
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:46:31 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41822665
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:45 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik. En so far bevalt het me prima. Gisteren gemarineerde kip gebakken zonder olie, in de koekenpan en dat ging prima.

Volgende keer toch maar olie in de wok proberen dan.
Ja, in een marinade zit meestal al olie. Dan hoef je ook geen olie meer in de pan te doen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:48:08 #13
71919 wonderer
pi_41822702
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, in een marinade zit meestal al olie. Dan hoef je ook geen olie meer in de pan te doen.
Teriyakisaus... hm, zou best kunnen eigenlijk, ik heb al een tijdje geen kip zonder ofwel ketjap ofwel teriyaki gebakken...
pi_41824038
Er van te voren peper en zout opdoen.
Helpt waar hij kan!
pi_41824232
Paprikapoeder erop en de kip wordt bruin.
pi_41830234
In alles wat je bakt zit water, van vlees tot groenten. Als je producten warm maakt gaan de moleculen als een stel gabbers met ADHD heen en weer springen. Dat vocht wil er uit ! ALs je vuur net even iets te laag staat verdampt het niet snel genoeg, en kookt de kip.
Dit kan aan de kip liggen ( waterkip krijg je gewoon net iets moeilijker krokant dan normale kip )
Gewone filets moeten prima gaan, als het vuur goed hoog is. Veel thuiskoks schrikken echter af van een hete pan.
Zet 10 man op een rij en vraag ze allemaal hun pan bloedheet te maken. Ik weet zeker dat er mensen tussen zitten waar ik gewoon mijn hand in de pan kan leggen voor enkele seconden. In restaurants zijn hete pannen vaak zo heet dat je de warmte al op je voorhoofd voelt op een meter. Tsja thuis is dat niet zo prettig, en ook de spetters die er vanaf komen heb je vaak geen zin in.
Dus wat je thuis eigenlijk moet doen is een te grote pan nemen, of kleine beetjes in 1x bakken. Maar alles wat je snijd loop vocht uit, dus neem lekker grove stukken of hele filets. Dat kan niet mis gaan
  vrijdag 15 september 2006 @ 14:43:29 #17
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_41834744
Heb je de kip direct vanuit de koelkast in de pan gegooid of heb je het eerst op kamertemperatuur laten komen?.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  vrijdag 15 september 2006 @ 15:53:11 #18
71919 wonderer
pi_41836395
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:43 schreef Curiosity het volgende:
Heb je de kip direct vanuit de koelkast in de pan gegooid of heb je het eerst op kamertemperatuur laten komen?.
Meteen uit de koelkast. Nou ja, tien minuten of zo.

En mijn pan laat ik wel heet worden, ik voel altijd met mijn hand erboven of het al heet is.

Misschien is de nieuwe pan gewoon iets dikker dan degene die ik eerst gebruikte, en wordt ie niet zo warm
pi_41842402
Een dikkere pan geleidt de hitte beter verspreid door de pan. Je moet dan wel wat langer wachten voor hij heet is.

Ik denk dat er te veel kip in te weinig pan lag. Als het dan zo waterkip is, lig de kip onderwater en kkokt 'ie. Verder zou ik in olie bakken en het vuur op z'n allerhoogst zetten. Olie ongeveer laten walmen, dan de kip erin. als je als een idioot blijft roeren en schudden wordt de kip ook niet bruin. Het moet wel heet worden. Als je geen midum (olie) gebruikt, moet je idd blijven roeren om de kip niet aan te laten bakken. Daarom: olie en een superhete, grote pan.

Denk ik dan...
  vrijdag 15 september 2006 @ 19:19:27 #20
71919 wonderer
pi_41842525
Ik ga het de volgende keer proberen. Dank jullie wel voor de tips enzo. Ik kook pas sinds een paar maanden zelf
pi_41842577
Het komt vast goed. Leuk dat je zulke dingen hier komt vragen trouwens.

[edit] Als je heel makkelijk wilt doen: volgens mij wordt alles kei-bruin als je in Croma braadt.
  vrijdag 15 september 2006 @ 19:37:47 #22
71919 wonderer
pi_41843224
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 19:21 schreef piepster het volgende:
Het komt vast goed. Leuk dat je zulke dingen hier komt vragen trouwens.

[edit] Als je heel makkelijk wilt doen: volgens mij wordt alles kei-bruin als je in Croma braadt.
Mja, dat verkopen ze hier niet. Ik gebruik olijfolie, maar liever dus helemaal niks, eigenlijk, beetje besparen op vet eten
pi_41843308
In dat geval: bakken in olijfolie, en even op keukenpapier in een vergiet laten uitlekken. Maar je hebt wel gewoon vet nodig hoor, anders ga je dood (na een tijd dan). Kleinere porties en meer bewegen zijn nuttiger dan "droog" bakken.
pi_41843359
Suiker
  vrijdag 15 september 2006 @ 19:50:25 #25
71919 wonderer
pi_41843608
Vet krijgen we echt wel op andere manieren binnen Maar inderdaad, een scheutje olijfolie kan niet zoveel kwaad.
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:54:31 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41850712
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 19:50 schreef wonderer het volgende:
Vet krijgen we echt wel op andere manieren binnen Maar inderdaad, een scheutje olijfolie kan niet zoveel kwaad.
Maar helpt wel met het bruin worden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:59:45 #27
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_41850879
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 23:54 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar helpt wel met het bruin worden
Alleen jammer dat de zomer al bijna voorbij is...
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  zaterdag 16 september 2006 @ 01:49:53 #28
71919 wonderer
pi_41853477
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 23:59 schreef ArtyShock het volgende:

[..]

Alleen jammer dat de zomer al bijna voorbij is...
Op wintersport kun je ook bruin worden.
  † In Memoriam † zondag 17 september 2006 @ 12:10:29 #29
91830 MaximusTG
pi_41883704
Ook nog een manier om kip bruin te maken: Scheutje balsamico azijn in de pan dr bij, gegarandeerd dat het dan bruin wordt !
pi_41912883
Doe wat olie en doe daar ook wat boter bij. Helpt ook wel voor het kleurtje
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')