De muggenlamp had zijn werk gedaan en we hadden allemaal uitstekend geslapen in dit traditionele Poolse huisje, dat wel van alle gemakken was voorzien, lekker douchen en op naar het ontbijt, uitgebreid zoals altijd. Rob B was vandaag jarig en hij kreeg van Billy een mooie verjaardagskaart met daarop een stukje conference van Tommy Cooper, die lach blijft aanstekelijk en dus was het gieren aan tafel, nog een keer, nog een keer, nog een keer, Jarek en Rafael begrepen er geen bal van maar het was gezellig. We gaan wandelen in een gebied waar we de waterrietzanger kunnen zien, een zeldzaam vogeltje. Het pad was rechttoe rechtaan en wat flora betreft ook erg rijk, veel soorten gezien, alleen stond er nog niet veel in bloei. Na honderd meter zagen we door de bomen een grote beverburcht, helaas zonder bevers. Het pad ging het bos uit en we kwamen op een grote vlakte, hier stond ook een grote uitkijktoren, we zagen in de verte Elanden grazen. Verder de oneindige vlaktes op en ja hoor, Rafael en Vincent hoorden de waterrietzanger, de rest hoorde hem ook maar konden hem door de andere vogelgeluiden niet plaatsen, het had iedere vogel kunnen zijn. Gelukkig kregen we hem ook nog goed te zien en toen hij er ook bij ging fluiten wisten we dat dit het geluid was dat bij hem hoorde. Ik ben het helaas alweer vergeten, die geluiden zijn een serieuze studie en ik moet daarop dus serieus gaan studeren om de vogelwaarnemingen nog meer cachet te geven. Grutto?s in de lucht en er word pas eind Augustus gemaaid dus wat doen die beestjes eigenlijk nog in ons kikkerlandje. Terug in de bus naar nog een mooie stek, hier weer veel sterns en een grote groep Wilde zwanen en wederom een prachtig landschap, ook de Roodmus liet zich weer mooi zien plus vogels die vroeger in ons land algemeen waren, zoals Gele Kwikstaart, Geelgors en Veldleeuwerik, wat een armoe, Nederland. Nog een keer eruit voor een wandeling met als start een parkeerstrook langs een rijksweg, waar ook een buslading kinderen was uitgestapt, er was ook een uitkijktoren, we zagen een groep Everzwijnen door de bush rennen en een paar Kraanvogels. Een toeristisch punt want we hadden deze week nog niet zoveel volk bij elkaar gezien. We gingen naar de laatste overnachtingsplek in een dorpje in een soort Limburgs landschap, onderweg nog een Zubrstop, want gisteren wilden we niet nog eens meemaken, de groep werd gesplitst in tweeën, de ene helft stapte uit bij een boerderij waar zij de komende 2 nachten zouden doorbrengen in de woning van de boer, die met zijn gezin voor die 2 dagen was verhuisd naar de schuur, de anderen kwamen in een soort pension met ruime kamers en mijn broer en ik hadden zelfs een mooi balkon met uitzicht op het boerenerf. Na de maaltijd maakten we een wandeling in de omgeving, want er waren hier Ortolanen te zien en te horen. We zaten op een heuvel achter het dorp en hoorden maar liefs 3 Ortolanen zingen en kregen er een goed in de kijker, niet in de telescoop want die had ik weer eens niet meegenomen. De Hop werd ook gezien, terug naar de boerderij voor een kampvuur met Zubr en oeverloos gewauwel over het ja dan nee inloten van bands voor Westerpop en aanverwante discussies. Lekker slapen en slaapwandelen deze nacht, ik heb het hele huis gezien voordat ik er achterkwam dat dit niet Delft was maar een appartement in Polen.
Koop een muggenlamp