en we hebben weer een nieuwe...
De Wisselbokaal
De laatste dagen heb ik weinig van BB gezien, om eerlijk te zijn. Twee verhuizingen (die van mijzelf en die van een Russische vriend), een golftoernooi en een dagje Zandvoort hebben roet in de dagelijkse realitymaaltijd gegooid, dus ik loop hopeloos achter. Wie is er uit? Marlies? Oh…Nou, mooi. Lange rooie heks. Beetje schelden op Jeroen en Sabrina en/of Monique vanwege dat onderonsje met de Joker, terwijl ze precies hetzelfde van plan was.
Wat ik wel heb meegekregen, is de Willem-actie van Jeroen. Een beetje de beste vriend van iemand anders uithangen, en hem daarna keihard nomineren. Dat kost je stemmen, Jeroen. Ei.
Willem deed het, in het eerste jaar, nog stijllozer. We waren nog met vier man (nou ja, drie en een vrouw), en we wisten allemaal dat Karin voor de kerst thuis wilde zijn. De avond van de nominatie was op 23 december, dus dat kwam allemaal mooi uit.
Ruud stemde netjes op Bart en Karin, en Karin stemde netjes op Bart en Willem, maar Willem himself vond het nodig om juist mij en Ruud te nomineren. Omdat Ruud en Willem dit van te voren nog uitvoerig hadden besproken (Willem: “Wij weten wel op wie we gaan stemmen, he, vriend…”), was Ruud extra over de zeik. ‘Matennaaier’. Ruud werd mateloos populair en kreeg uiteindelijk zelfs een blond wijf met grote tieten.
En Willem? Die kreeg bij de einduitslag nog geen tien procent van de stemmen.
Ik voorspel een zelfde einde voor Jeroen, maar persoonlijk had ik gedacht dat die jongen er al veel eerder uit zou liggen.
Om de proef op de som te nemen, heb ik een dagje vragen gesteld in mijn omgeving. Die is op zich al vrij groot. De naam Jeroen werd niet vaak herkend, behalve dan als zijnde de naam van mijn eigen broer. Mijn broer runt een cafe in Tilburg en hij was vorige week nog over de vloer, dus dat was hem niet.
De mensen die Big Brother wel volgen, en dat zijn er dus niet heel erg veel in mijn omgeving, die toch vrij groot is, vinden Jeroen maar een eikel. Hij heeft zeer weinig tot niets te melden, en als hij al een poging doet verzandt die gelijk in haperingen, versprekingen en ehh, ehh, nou ja, dat dus, zeg maar, tsja, doe je nix aan, zo is het maar net, wat jij zegt. Zijn moeder is tien keer leuker. Of is dat z’n oma?
Om een lang verhaal te houden zoals het is: Jeroen is niet bijzonder populair. Jeroen is niet de langverwachte Messias, de belichaming van Hercules of de reïncarnatie van Nelson Mandela (ja, ik weet het, die is nog niet dood. Maar Botha wel, en Mandela laat vast niet lang meer op zich wachten. Mocht dat je toch te lang duren, vul hier … dan zelf de naam van een andere heldhaftige vredesstichter naar keuze in), eigenlijk is Jeroen helemaal niet zoveel van wat dan ook, behalve dan verstrooid. Ik vraag me af dan ook af of hij heel bewust op Tijn heeft gestemd, of dat het gewoon een tijdelijk aanval van verstrooidheid was. “Ja ehh, ik ehh, ik stem op ehh, ik stem op [mompel] want ehh…, (hoe zou Tijn dit doen? Vast een stuk handiger, die Tijn. Jaa, Tijn wel. Ha! Ons Tijn.)
Nou, ehh, Tijn, dit en dat, en nou ehhh (heb ik nou niet Rik gezegd??? Ik weet het toch niet meer, joh, Jezus. Jezus, ik weet het niet meer. Nou ja, ik kan maar beter een beetje doormompelen tot ik weer weet wat ik nou zei. Het was vast Rik, dat moet wel. Ja, het was Rik. Het was Rik omdat…) omdat hij en ik gewoon niet zo klikken, weet je wel. Ja, dat is het wel zo’n beetje. Nou, doei he.” Staat op en loopt weg uit de dagboekkamer.
Jahaa, dat zou mooi zijn, en het zou zomaar kunnen. Wat wat Jeroen werkelijk dacht is dit: “Hey Tijn, luister. Als jij nou lekker je aandacht verdeelt over Monique en Semih, dan stem ik jou lekker weg en loop ik strax met het geld naar buiten. Met andere woorden: het spel is begonnen, en jij hebt het startsein niet gehoord. Nou, doei he.”
Jeroen doet het sjieker dan Willem, maar daar is ook alles mee gezegd. We gaan een wisselbokaal voor de grootste Rat van Big Brother maken. Dit jaar is Jeroen de hypocriete winnaar. Gefeliciteerd, ook namens Willem.
Bart