Allereerst, ik heb de studie vastgoed & makelaardij gedaan, dus dit is in zekere zin ook een aanklacht tegen mezelf.
Waar ik mij zojuist aan heb gestoord is de nieuwe, beter gezegd aangepaste, commercial van de NVM. In de oude spot zagen we een vrolijke makelaar met een flinke Ford Transit door enkele VINEX-wijken rijden, waaronder het in Helmond gelegen Brandevoort. Terwijl de beelden van de VINEX-wijken richting de kijker flitsen, wordt de kijker getracteerd op de fantastische eigenschappen van de NVM-makerlaar. Eigenschappen, die naar eigen zeggen, de VBO-makerlaar en de jongens van Makelaarsland niet zouden hebben.
En hiermee werd mijn klacht geboren. Waar in de oude commercial nog werd gesproken van: toegang tot Funda, marktkennis, gaan nét een stapje verder en het hebben
bouwkundig inzicht, is bij de nieuwe commercial de laatste eigenschap verwijdert. Waarom? Toch maar even jezelf aan zelfreflectie onderworpen. Goede zaak, want een makelaar weet jack squad van bouwkunde. NVM, het blijven laaienlichters en ze blijven teren op hun oude monopoliepositie
![]()
.
Gelukkig ga ik van mijn leven niet in de makelaardij werken, want wat is het toch een bekrompen wereldje
![]()
.