Mijn vraag is dus hoe gaan jullie ermee om dat je kind het nieuws ziet?quote:Op dinsdag 12 september 2006 12:46 schreef chacama het volgende:
[..]
Ik vind het een toffe reactie van je zoon....dat duidt toch aan dat ie goed begrijpt wat goed en fout is.
Geheel offtopic: Wel een vraagje....hoe gaan jullie dan om met het nieuws. Want dat wordt bij ons wel gekeken en ik kan moeilijk zeggen dat het NEP is. En mijn dochter van 3 vangt daar ook dingen van op.
quote:Op dinsdag 12 september 2006 12:50 schreef Dibbl het volgende:
[..]
ik heb jarenlang met yordi alleen jeugdjournaal gekeken toen hij begreep dat dat wel echt was er gewoon over zitten praten met hem en proberen zoveel mogelijk uit te leggen. Nu kijkt ie mee naar het nieuws voor atwt en hij heeft een zeer uitgesproken mening over een hoop dingen en dan praten we daar weer over mijn ervaring is dat vooral praten met kinderen heel goed is en dan niet op een al te kinderlijke manier
Die fase hoop ik ook te bereiken als ze van d'r middagslaap af is....maar die is nu nog te hard nodig om het gezellig te houden...quote:Op dinsdag 12 september 2006 13:20 schreef Rewimo het volgende:
Het nieuws van half 8 maakt Christan niet meer mee
nee uitleggen dat iets niet echt is doe ik niet bij kinderprogramma'squote:Op dinsdag 12 september 2006 17:17 schreef chacama het volgende:
Tja, dan zou ik dus moeten voorkomen dat ze tot die leeftijd nieuws ziet. Ik denk dat dit geen optie is. En ik vind het ook enorm moeilijk om te zeggen dat datgene wat op de tv is, niet echt is. Hoe leg ik haar uit dat Kabouter Plop niet echt is, terwijl die wel op het zomerfestival was enz.... enz.... om over Sinterklaas straks nog maar te zwijgen. Want die komt en in het nieuws en is niet echt....
Nou, ja ik doe mijn best en probeer d'r maar zoveel mogelijk te beschermen voor boze dromen en enge dingen. Voorlopig zijn de 'spinnen' op d'r kamer nog voldoende om d'r fantasie levendig te houden.....
Juist daar moet je heel erg mee oppassen, met kinderen die te volwassen lijken te zijn. Het emotionele deel van hun brein is nog lang niet uitontwikkeld, ze kunnen nog niet rationaliseren want ook die delen in de hersenen zijn nog niet ontwikkeld (onlangs is er hier op FOK! een heel onderzoek gepost dat dit bewees). Dat gebeurd allemaal pas in en na de puberteit. Ze kunnen het wel zo over doen komen, maar vaak kunnen ze er niks mee.quote:Op dinsdag 12 september 2006 18:51 schreef Dibbl het volgende:
en vergis je niet elk kind is anders mijn kind is nou eenmaal niet bang aangelegd en eigenlijk te volwassen voor zijn leeftijd
ik voel mij niet aangevallen hoorquote:Op dinsdag 12 september 2006 19:02 schreef innovative het volgende:
[..]
Juist daar moet je heel erg mee oppassen, met kinderen die te volwassen lijken te zijn. Het emotionele deel van hun brein is nog lang niet uitontwikkeld, ze kunnen nog niet rationaliseren want ook die delen in de hersenen zijn nog niet ontwikkeld (onlangs is er hier op FOK! een heel onderzoek gepost dat dit bewees). Dat gebeurd allemaal pas in en na de puberteit. Ze kunnen het wel zo over doen komen, maar vaak kunnen ze er niks mee.
Dat bedoel ik niet als aanval, maar ik vind het altijd een beetje een enge uitspraak. Het is jouw kind en jij kent hem het beste, maar je kunt niet zien wat er in dat koppie om gaat, of wat het met hem doet op de lange termijn.
Ik zou kinderen tot een jaar of tien iig niet echt naar het nieuws laten kijken, alleen jeugdjournaal. En mochten ze een keer opblijven en wel het nieuws meepakken, zou ik zeker meekijken en bij iets wat in mijn ogen te heftig is, even wegzappen. Ze hoeven niet alles te weten. Ze zijn kínd.
voelde het ook niet als een aanval. Ik probeer gewoon een weg te vinden in het opvoeden. Heb het hier gewoon heel erg moeilijk mee. Had het vorig jaar al toen Sinterklaas begon te spelen.... Ik heb er moeite mee om tegen d'r te liegen. Gelukkig gaat het lief goed af om de 'droom' levend te houden...quote:Op dinsdag 12 september 2006 17:36 schreef Étoile het volgende:
chacama ik bedoelde het ook niet als aanval naar jou hoor.Idd terloops kom je er toch wel mee in aanraking, het begon mij vooral erg te raken toen ik er meer van begreep, pijn, verdriet en angst van andere wezens. Ik denk dat het gewoon wel teveel impact kan hebben.
Mijn ouders hebben daarna er vaak met mij over gepraat over begrijpelijke manier voor mij, zodat ik mijn gevoel daarover goed kwijt kon. Stukje erkenning van die angst en verdriet daarover. Maarja, ik was denk ik ook wel een vrij emotioneel kind, leefde me er erg in in. Ligt dus ook maar net aan de aard van je kind
Tja, dit soort onderzoekjes zijn niet de onderzoekjes in de trant van "de meeste kinderen worden bang van...", dit zijn objectieve scans van de hersenen waaruit blijkt dat bepaalde hersengedeeltes pas in de puberteit ontwikkeld worden. Ook bij jouw kind.quote:Op dinsdag 12 september 2006 20:05 schreef Dibbl het volgende:
ik voel mij niet aangevallen hoor![]()
ik praat veel met yordi en dus ook over wat hij op het nieuws en dergelijke ziet en wat zijn mening erover is enz. dit alles om hem te helpen rationaliseren
en tjah ook al is er onderzoek naar gedaan dat bewijst nog niet dat mijn zoon daar later last van zal hebben of iets dergelijks. Als het gaat om onderzoekjes zeg ik altijd maar mijn kind heet Yordi B****** en niet "het gemiddelde kind"
ook die scans zijn volgens een gemiddeldequote:Op woensdag 13 september 2006 09:32 schreef innovative het volgende:
[..]
Tja, dit soort onderzoekjes zijn niet de onderzoekjes in de trant van "de meeste kinderen worden bang van...", dit zijn objectieve scans van de hersenen waaruit blijkt dat bepaalde hersengedeeltes pas in de puberteit ontwikkeld worden. Ook bij jouw kind.
En dat zeg ik niet omdat je geen gelijk zou hebben hoor, want misschien kan je kind er wel mee om gaan, alleen houd er gewoon rekening mee dat hij echt nog kinderhersenen heeft... Hoe volwassen hij ook kan praten.
Had je iets anders verwacht dan, bij een subforum dat "ouders" heet?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |