abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41733905
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 12:46 schreef chacama het volgende:

[..]

Ik vind het een toffe reactie van je zoon....dat duidt toch aan dat ie goed begrijpt wat goed en fout is.

Geheel offtopic: Wel een vraagje....hoe gaan jullie dan om met het nieuws. Want dat wordt bij ons wel gekeken en ik kan moeilijk zeggen dat het NEP is. En mijn dochter van 3 vangt daar ook dingen van op.
Mijn vraag is dus hoe gaan jullie ermee om dat je kind het nieuws ziet?

aanleiding voor dit topic staat in kinderpraatjes
Like any other bitch
I do NOT shit where I eat
pi_41733921
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 12:50 schreef Dibbl het volgende:

[..]

ik heb jarenlang met yordi alleen jeugdjournaal gekeken toen hij begreep dat dat wel echt was er gewoon over zitten praten met hem en proberen zoveel mogelijk uit te leggen. Nu kijkt ie mee naar het nieuws voor atwt en hij heeft een zeer uitgesproken mening over een hoop dingen en dan praten we daar weer over mijn ervaring is dat vooral praten met kinderen heel goed is en dan niet op een al te kinderlijke manier
Like any other bitch
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 september 2006 @ 13:11:42 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41734283
Mijn zoontje van bijna 6 kijkt al een jaar of twee naar het Jeugdjournaal. Ik kijk dan wel mee. Als hij vragen stelt probeer ik die zo goed mogelijk in begrijpelijke taal te beantwoorden. Op sommige onderwerpen gaat hij nog een tijdje door of hij komt er later op terug. Ik vind het belangrijk om mee te kijken. Ook al vertoont het Jeugdjournaal geen schokkende beelden, er komen soms ernstige dingen in voor en dat weet ik graag wat hij gezien heeft.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41734414
Bij ons staat het nieuws van half 8 op. Ik probeer dan wel met Fleur (3) al boven te zijn, maar vaak heeft ze d'r drinken of koekje nog niet op en pakt ze toch nog iets er van mee. Ze vraagt dan gericht naar wat ze ziet. Ook ik probeer daar zo eerlijk mogelijk antwoord op te geven, maar wel in simpele antwoorden. Bij beschietingen enz, zeg ik dat de mensen hele erge ruzie hebben en elkaar pijn willen doen. Als ze dan iemand gewond ziet liggen, weet ze een beetje waarom en zegt meestal zelf al dat die persoon naar het ziekenhuis moet. Over het algemeen ziet ze nog niet de details, maar weet wel haarfijn te vertellen dat er een helicopter was of een trein of een een ander interesant voertuig. Ik ben wel benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen en ben blij dat ik hier een beetje kan lezen hoe er bij oudere kinderen mee omgegaan is/wordt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 september 2006 @ 13:20:25 #5
13151 crew  Rewimo
pi_41734519
Het nieuws van half 8 maakt Christan niet meer mee
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41734584
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:20 schreef Rewimo het volgende:
Het nieuws van half 8 maakt Christan niet meer mee
Die fase hoop ik ook te bereiken als ze van d'r middagslaap af is....maar die is nu nog te hard nodig om het gezellig te houden...

hoelaat is eigenlijk het jeugdjournaal... ben het met de nieuwe programering helemaal kwijt... (en te lui om op te zoeken )
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 september 2006 @ 13:24:21 #7
13151 crew  Rewimo
pi_41734610
Rond kwart voor 7, na het Klokhuis (kijken we ook altijd naar) op Nederland 3
pi_41741019
Ik zou idd ook zoals Rewimo, mee kijken naar het Jeugdjournaal en in begrijpelijke taal uit te leggen. Ik weet van mezelf nog dat bepaalde beelden/verhalen ontzettende indruk hebben gemaakt. Toen ik een jaar of 6 was liep ik savonds even naar beneden en was er een documentaire op over kinderen in ghetto's. Daar kwamen beelden in voorbij van een jongentje van ongeveer mijn leeftijd met bloed bij zijn hoofd, doodgeschoten omdat hij zwart was. Ik ben er echt een tijd overstuur door geweest (nachtmerries, bang in het donker etc.) en zie die beelden nu nog precies voor me.

Persoonlijk vind ik tv een erg agressief en indringend medium, die beelden en geluiden zitten hop op je netvlies en je doet het er maar mee (bijv. met zappen). Als kind zijn die dingen volgens mij best intens om te verwerken. Niet dat je je kind wereldvreemd wil houden, maar het mag best gedoseerd. Het normale nieuws vind ik meer iets voor kinderen in de brugklas.

edit: Zie nu idd dat het jeugdjournaal zelf kinderen van 9-12 jaar als doelgroep aanmerkt.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_41741178
Tja, dan zou ik dus moeten voorkomen dat ze tot die leeftijd nieuws ziet. Ik denk dat dit geen optie is. En ik vind het ook enorm moeilijk om te zeggen dat datgene wat op de tv is, niet echt is. Hoe leg ik haar uit dat Kabouter Plop niet echt is, terwijl die wel op het zomerfestival was enz.... enz.... om over Sinterklaas straks nog maar te zwijgen. Want die komt en in het nieuws en is niet echt....

Nou, ja ik doe mijn best en probeer d'r maar zoveel mogelijk te beschermen voor boze dromen en enge dingen. Voorlopig zijn de 'spinnen' op d'r kamer nog voldoende om d'r fantasie levendig te houden.....
pi_41741740
chacama ik bedoelde het ook niet als aanval naar jou hoor. Idd terloops kom je er toch wel mee in aanraking, het begon mij vooral erg te raken toen ik er meer van begreep, pijn, verdriet en angst van andere wezens. Ik denk dat het gewoon wel teveel impact kan hebben.

Mijn ouders hebben daarna er vaak met mij over gepraat over begrijpelijke manier voor mij, zodat ik mijn gevoel daarover goed kwijt kon. Stukje erkenning van die angst en verdriet daarover. Maarja, ik was denk ik ook wel een vrij emotioneel kind, leefde me er erg in in. Ligt dus ook maar net aan de aard van je kind
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:44:57 #11
81237 releaze
best of both worlds
pi_41742005
Ik heb zelf geen kinderen maar ik denk dat ik hen in de eerste paar jaar alleen naar het jeugdjournaal laat kijken en wanneer ze er zelf behoefte aan hebben ook naar het gewone journaal. Ik heb vroeger altijd naar het jeugdjournaal gekeken, was 11 of 12 toen ik pas aan het grote mensen journaal begon en vond dat altijd heel erg leuk. Wat ik mooi vind aan het jeugdjournaal is dat het ook positief nieuws brengt, en het nieuws niet op zon deprimerende manier brengt, het geeft ook de mening van de leefwereld van kinderen in bv oorlogssituaties weer wat veel meer bij de kids aanspreekt dan Ali al Mohammed wiens zoon om het leven is gekomen bij een raketinslag.
pi_41744064
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:17 schreef chacama het volgende:
Tja, dan zou ik dus moeten voorkomen dat ze tot die leeftijd nieuws ziet. Ik denk dat dit geen optie is. En ik vind het ook enorm moeilijk om te zeggen dat datgene wat op de tv is, niet echt is. Hoe leg ik haar uit dat Kabouter Plop niet echt is, terwijl die wel op het zomerfestival was enz.... enz.... om over Sinterklaas straks nog maar te zwijgen. Want die komt en in het nieuws en is niet echt....

Nou, ja ik doe mijn best en probeer d'r maar zoveel mogelijk te beschermen voor boze dromen en enge dingen. Voorlopig zijn de 'spinnen' op d'r kamer nog voldoende om d'r fantasie levendig te houden.....
nee uitleggen dat iets niet echt is doe ik niet bij kinderprogramma's

Mijn zoon vind dino's heel erg leuk toen hij 4 was zag hij in de winkel de film jurassic park liggen en die wou hij natuurlijk hebben
na lang overwegen heb ik de film gekocht en samen met mijn zoon gekeken hierbij wel uitgelegd dat dino's wel bestaan hebben maar nu niet meer leven (iets wat mijn zoon mij beter kon uitleggen als ik hem ) HIj heeft ook nooit nachtmerries hierover gehad. Dit onderwerp boeit hem gewoon zoveel dat hij het ook niet als eng ervaart.

ik denk dat je als ouder zijnde toch wel verschil moet maken tussen waar ga ik dieper op in en waar niet. Om nou te gaan uitleggen dat sinterklaas nep is is ook weer zowat maar je kan wel zeggen dat een heleboel op de tv nep is en dit kan je bijvoorbeeld laten zien door een making of van een film ofsow te bekijken met het kind en dan in simpele taal uitleggen wat alles is. En pas als het kind zelf met vragen komt als "en kabouter plop dan?" oid kan je daar weer verder op in gaan

en vergis je niet elk kind is anders mijn kind is nou eenmaal niet bang aangelegd en eigenlijk te volwassen voor zijn leeftijd
Like any other bitch
pi_41744403
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:51 schreef Dibbl het volgende:
en vergis je niet elk kind is anders mijn kind is nou eenmaal niet bang aangelegd en eigenlijk te volwassen voor zijn leeftijd
Juist daar moet je heel erg mee oppassen, met kinderen die te volwassen lijken te zijn. Het emotionele deel van hun brein is nog lang niet uitontwikkeld, ze kunnen nog niet rationaliseren want ook die delen in de hersenen zijn nog niet ontwikkeld (onlangs is er hier op FOK! een heel onderzoek gepost dat dit bewees). Dat gebeurd allemaal pas in en na de puberteit. Ze kunnen het wel zo over doen komen, maar vaak kunnen ze er niks mee.

Dat bedoel ik niet als aanval, maar ik vind het altijd een beetje een enge uitspraak. Het is jouw kind en jij kent hem het beste, maar je kunt niet zien wat er in dat koppie om gaat, of wat het met hem doet op de lange termijn.

Ik zou kinderen tot een jaar of tien iig niet echt naar het nieuws laten kijken, alleen jeugdjournaal. En mochten ze een keer opblijven en wel het nieuws meepakken, zou ik zeker meekijken en bij iets wat in mijn ogen te heftig is, even wegzappen. Ze hoeven niet alles te weten. Ze zijn kínd.
pi_41744502
Bij ons staat de tv wel eens aan als het journaal voorbij komt. Mijn kinderen ( 3 en 4 jaar) tonen niet echt intresse. (bv knofje vinden ze geweldig als dat op tv is zitten ze er helemaal in, moet ik ook echt meekijken want bv een bewegende pop word dan als heel eng ervaren) Het journaal lijkt voor mijn kinderen nog te ver van hun bed.
Zelf herinner ik me dat het vroeger ook wel aanstond thuis en dat ik daar nooit moeite mee gehad heb.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 12 september 2006 @ 19:22:28 #15
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41745170
Hier staat het journaal niet aan als de kinderen nog op zijn. Kunnen we om 8 uur ook nog kijken, en anders om 22.00 uur.
Ik wil gewoon niet dat me iets overvalt wat ik moeilijk uit kan leggen aan een jochie van 4, plus dat ik graag nog even in de hand hou wat ze zien, of niet.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41746823
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:02 schreef innovative het volgende:

[..]

Juist daar moet je heel erg mee oppassen, met kinderen die te volwassen lijken te zijn. Het emotionele deel van hun brein is nog lang niet uitontwikkeld, ze kunnen nog niet rationaliseren want ook die delen in de hersenen zijn nog niet ontwikkeld (onlangs is er hier op FOK! een heel onderzoek gepost dat dit bewees). Dat gebeurd allemaal pas in en na de puberteit. Ze kunnen het wel zo over doen komen, maar vaak kunnen ze er niks mee.

Dat bedoel ik niet als aanval, maar ik vind het altijd een beetje een enge uitspraak. Het is jouw kind en jij kent hem het beste, maar je kunt niet zien wat er in dat koppie om gaat, of wat het met hem doet op de lange termijn.

Ik zou kinderen tot een jaar of tien iig niet echt naar het nieuws laten kijken, alleen jeugdjournaal. En mochten ze een keer opblijven en wel het nieuws meepakken, zou ik zeker meekijken en bij iets wat in mijn ogen te heftig is, even wegzappen. Ze hoeven niet alles te weten. Ze zijn kínd.
ik voel mij niet aangevallen hoor

ik praat veel met yordi en dus ook over wat hij op het nieuws en dergelijke ziet en wat zijn mening erover is enz. dit alles om hem te helpen rationaliseren

en tjah ook al is er onderzoek naar gedaan dat bewijst nog niet dat mijn zoon daar later last van zal hebben of iets dergelijks. Als het gaat om onderzoekjes zeg ik altijd maar mijn kind heet Yordi B****** en niet "het gemiddelde kind"
Like any other bitch
pi_41747488
Hier in principe ook niet... maar ja, ze is twee. En wat ze eng vinden is gewoon lastig in te schatten soms (die van ons zat pas te huilen omdat de teletubbies hun toetje hadden geknoeid), ze hebben geheel eigen gedachtenkronkels.
pi_41748476
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:36 schreef Étoile het volgende:
chacama ik bedoelde het ook niet als aanval naar jou hoor. Idd terloops kom je er toch wel mee in aanraking, het begon mij vooral erg te raken toen ik er meer van begreep, pijn, verdriet en angst van andere wezens. Ik denk dat het gewoon wel teveel impact kan hebben.

Mijn ouders hebben daarna er vaak met mij over gepraat over begrijpelijke manier voor mij, zodat ik mijn gevoel daarover goed kwijt kon. Stukje erkenning van die angst en verdriet daarover. Maarja, ik was denk ik ook wel een vrij emotioneel kind, leefde me er erg in in. Ligt dus ook maar net aan de aard van je kind
voelde het ook niet als een aanval. Ik probeer gewoon een weg te vinden in het opvoeden. Heb het hier gewoon heel erg moeilijk mee. Had het vorig jaar al toen Sinterklaas begon te spelen.... Ik heb er moeite mee om tegen d'r te liegen. Gelukkig gaat het lief goed af om de 'droom' levend te houden...

Maar goed, back on topic. Het heeft me allemaal wel aan het denken gezet. En ik zal toch maar eens wat meer opletten met wat ze wel en niet ziet. En dit geld dan voor het nieuws, maar ook de andere avondprogramma's. Want als we naar series kijken die vroeg op de avond komen, dan stelt ze daar ook vragen over. Dus misschien tussen half 7 en half 8 de tv uit..... of inderdaad klokhuis en jeugdjournaal....maar dan moet ik wel even nog op de hoogte stellen van deze ommezwaai....
  woensdag 13 september 2006 @ 00:21:28 #19
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_41756632
Mijn zoontje van 5 laat ik zo min mogelijk naar het nieuws kijken, omdat die beelden nogal veel indruk op hem maken. Af en toe kijkt hij wel eens naar het jeugdjournaal en dan kijk ik mee. Daarbij stelt hij altijd vragen (vandaar dat we niet zo vaak kijken , grapje).
Het nieuws krijgt hij wel mee, omdat hij 's ochtends de voorpagina van de krant leest. Dat is een stuk minder indringend dan de tv. Als hij daar vragen over heeft, is dat n.a.v. een foto. De beelden maken dus veel meer indruk. Ik weet natuurlijk ook niet wat hij van de krantenberichten begrijpt...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_41761828
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 20:05 schreef Dibbl het volgende:
ik voel mij niet aangevallen hoor

ik praat veel met yordi en dus ook over wat hij op het nieuws en dergelijke ziet en wat zijn mening erover is enz. dit alles om hem te helpen rationaliseren

en tjah ook al is er onderzoek naar gedaan dat bewijst nog niet dat mijn zoon daar later last van zal hebben of iets dergelijks. Als het gaat om onderzoekjes zeg ik altijd maar mijn kind heet Yordi B****** en niet "het gemiddelde kind"
Tja, dit soort onderzoekjes zijn niet de onderzoekjes in de trant van "de meeste kinderen worden bang van...", dit zijn objectieve scans van de hersenen waaruit blijkt dat bepaalde hersengedeeltes pas in de puberteit ontwikkeld worden. Ook bij jouw kind.

En dat zeg ik niet omdat je geen gelijk zou hebben hoor, want misschien kan je kind er wel mee om gaan, alleen houd er gewoon rekening mee dat hij echt nog kinderhersenen heeft... Hoe volwassen hij ook kan praten.
pi_41765948
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:32 schreef innovative het volgende:

[..]

Tja, dit soort onderzoekjes zijn niet de onderzoekjes in de trant van "de meeste kinderen worden bang van...", dit zijn objectieve scans van de hersenen waaruit blijkt dat bepaalde hersengedeeltes pas in de puberteit ontwikkeld worden. Ook bij jouw kind.

En dat zeg ik niet omdat je geen gelijk zou hebben hoor, want misschien kan je kind er wel mee om gaan, alleen houd er gewoon rekening mee dat hij echt nog kinderhersenen heeft... Hoe volwassen hij ook kan praten.
ook die scans zijn volgens een gemiddelde alles wordt gebasseerd op gemiddelden.
Mijn kind heeft op zeker nog kinderhersens dat weet ik maar al te goed het is volgens mij meer hoe je als ouder zijnde dingen benaderd.
Ik kan na het kijken van het nieuws van alles gaan vertellen aan hem maar ik kan ook wachten tot hij er mee komt bijv. hier zit echt wel verschil in
Like any other bitch
  dinsdag 19 september 2006 @ 18:27:08 #22
94120 sjerren
Koetsjie koetsjie koe
pi_41957749
kinderen
(__/)
(='.'=)
(")_(") http://www.whoopsiedaisy.nl
~ My room is not messy; It's an obstacle course designed to keep me fit!
pi_41958429
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:27 schreef sjerren het volgende:
kinderen
Had je iets anders verwacht dan, bij een subforum dat "ouders" heet? Zullen die het niet over hun bloedjes gaan hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')