abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41731195
Beste klussers,

Ik ben in mijn keuken de leidingen an het verleggen, hier ligt ook een 3/4 metalen/ijzer/stalen gasbuis in d emuur die ik inmiddels ingekort heb met een slijptol tot zo'n 70 cm boven de vloer. Nu wil ik hier nog een knie opzetten en de leiding dan verder laten lopen tot de nieuwe kraan. Omdat ik de leiding heb doorgeslepen zit er geen schroefdraad meer op.

Kan ik deze leiding nu met een verloopstuk koppelen eventueel knelkoppeling of solderen op een koperen 15 mm buis? Wat zijn hier de mogelijkheden en opties voor?

alvast bedankt,

theo
pi_41731477
Over het verbinden kan ik je niets vertellen. Wel zul je er vor moeten zorgen dat het slijpgruis wat ongerijfeld in de leiding is gevallen er uit komt voordat je het in gebruik gaat nemen. Anders kun je misschien branders e.d. beschadigen door een metaalsplinter?
pi_41731715
Volgens mij is het verstandig om dit te laten doen door een erkende loodgieter, i.v.m. met de verzekering mocht er iets fout gaan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_41731842
Je zal draad moeten tappen op je dikwandige gasbuis.

Daarna een 3/4 90graden - 15 mm koper verder.

Draadsnijder kan je huren bij betere verhuurders.

Ga niet met knelkoppelingen werken ( gas mag nooit knel ! ) en dicht je schroefdraad af met teflon tape.
pi_41733162
"Ga niet met knelkoppelingen werken ( gas mag nooit knel ! )
en dicht je schroefdraad af met teflon tape."

er zijn tegenwoordig wel knelkoppelingen in de handel die je (ook) gewoon voor gas kan gebruiken.. echter is het altijd verstandiger om de leidingen te lassen.
Maak je een koppeling check dit dan altijd achteraf met een beetje zeep op de koppeling >> geen belletjes is een nette koppeling >> daarnaast zijn er ook apparaatjes te koop waarmee je kan checken of je geen drukverlies in je leiding heb (nog beter)
pi_41736334
knelkoppelingen voor 3/4 staal ??

Denk het niet.
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:42:56 #7
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_41736524
Jongens jongens, wat een onkunde toch hier.......Gas mag je zeker knellen en koper doe je solderen en niet lassen!
Een dikwandig stalen buis IN de muur en daar draad op snijden kun je bijna vergeten. Of je moet een heel groot gat in je muur willen maken.

Kijk waar je gasleiding vandaan komt en draai de buis uit de eerst volgende knie/sok/T-stuk. Draai hier een puntstuk in 3/4"-15 VSH en ga verder met koperen buis!
it's nice to be important, but it's more important to be nice
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:07:55 #8
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_41737147
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 11:24 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mij is het verstandig om dit te laten doen door een erkende loodgieter, i.v.m. met de verzekering mocht er iets fout gaan.
Dit wil ik nog even onderschrijven
Volgens mij ben je niet verzekerd als er iets misgaat in de toekomst, waarvan de gasleiding oorzaak is, en je dat niet hebt aan laten leggen door een erkend installateur.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_41738451
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 14:33 schreef TrustNo het volgende:
knelkoppelingen voor 3/4 staal ??

Denk het niet.
zijn er wel, maar deze mag je dan weer niet voor gasgebruiken. Het is dan ook niet echt knel, maar weer meer een klem verbinding.
Signature? daar doe ik niet aan.
  dinsdag 12 september 2006 @ 19:48:42 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41746199
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 15:56 schreef Arti het volgende:

[..]

zijn er wel, maar deze mag je dan weer niet voor gasgebruiken. Het is dan ook niet echt knel, maar weer meer een klem verbinding.
Zo het toch daar een erkende installateur laten doen ivm verzekering en de risico's
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41750337
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Zo het toch daar een erkende installateur laten doen ivm verzekering en de risico's
zeg toch ook dat deze niet voor gas gebruikt mag worden? . Maar helemaal mee eens dat als het op gas aankomt je geen risico's moet nemen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:47:43 #12
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_41753211
Ik snap niet waarom iedereen zo bang is voor een gasleiding.
Ten eerste het is maar 0,3 bar.
Ten tweede als je je werk goed controleerd met zeepsop of gaslekzoeker is er niets aan de hand.
Ten derde je hebt geen speciaal diploma of opleiding nodig om (lagedruk) aardgasleidingen te mogen leggen.
Ten vierde als je een lek hebt ruik je het snel genoeg.

Ik zou voor de oplossing van roykejanssen gaan als je er idd niet met een draadsnijapparaat bij kan.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_41760278
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef boertie het volgende:
Ten eerste het is maar 0,3 bar.
Ten tweede als je je werk goed controleerd met zeepsop of gaslekzoeker is er niets aan de hand.
Ten derde je hebt geen speciaal diploma of opleiding nodig om (lagedruk) aardgasleidingen te mogen leggen.
Ten vierde als je een lek hebt ruik je het snel genoeg.

Ik zou voor de oplossing van roykejanssen gaan als je er idd niet met een draadsnijapparaat bij kan.
lijkt me wel handig als je enig kennis van zaken hebt anders krijg je taferelen waar mensen elektrabuis gaan gebruiken om een gasleiding aan te leggen(ben het tegengekomen).
  zaterdag 16 september 2006 @ 00:21:45 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41851530
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef boertie het volgende:
Misschien omdat het zo'n bende geeft als het fout gaat?

Want als het bij gas fout gaat gaat het meestal goed fout en ik zou niet aansprakelijk willen zijn voor die schade
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41852219
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 11:29 schreef TrustNo het volgende:
Je zal draad moeten tappen op je dikwandige gasbuis.

Daarna een 3/4 90graden - 15 mm koper verder.

Draadsnijder kan je huren bij betere verhuurders.

Ga niet met knelkoppelingen werken ( gas mag nooit knel ! ) en dicht je schroefdraad af met teflon tape.
Foutje gas mag wel met knelfittingen, echter je mag de knelring maar 1x gebruiken.
pi_41852401
Maar even de oplossing voor het gasleiding probleem:
Huur een draadsnijder met een 3/4 snijblok, je kunt gewoon een handsnijder nemen en hoef dus geen elektrische te huren.
Na het draad tappen verpak je de schroefdraad met teflontape en schroef hier een verloop op van 3/4 naar 1/2.
Vervolgens kun je hier een messing puntstuk indraaien van 1/2 naar 15 mm soldeer of knel, wat je voorkeur geniet.
En zo verder gaan.

Om dikwandig te knellen, heb je een anbokoppeling nodig met een speciale kunststof ring voor dikwandig, dit soort koppelingen zijn echter niet goedgekeurd voor gasleidingen.
Je bent dus verplicht om draad te tappen.

Om even terug te komen wat kan er nou gebeuren als je je niet aan de regels houd,
nou als niemand er nooit achter komt in principe niets natuurlijk.
Maar mocht het misgaan door wat voor oorzaak dan ook en de verzekering komt langs, je snapt hem dan ben je dus niet verzekerd.
En het helpt niet om te zeggen dat je het niet wist, omdat je namelijk de verplichting heb om je op de hoogte te stellen van de regelgeving staat trouwens ook in de leveringsovereenkomst.
pi_41852504
Materiaalkeuze
Voor gasleidingen mag alleen roodkoperen buis met een diameter van 15 mm. gebruikt worden.
Bij de verbindingsstukken heeft u de keuze: solderen of knellen. Gebruik alleen verbindingsstukken, die voorzien zijn van het Gastec-keurmerk.

http://www.gamma.com/woon(...)sleidingen_aanleggen

Is iets makkelijker dan mijn leerboek hier over te typen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')