abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 januari 2002 @ 22:14:36 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_2674153
Ik heb de afgelopen weken mijn eerste voorzichtige schreden gezet op het pad dat Johan Sebastian Bach voor ons heeft uitgestippeld. Grootse muziek, maar daarmee vertel ik niets nieuws.
Ik heb Boek 1 van De Goedgehumeurde Piano in mijn bezit, gespeeld door Edwin Fischer (opnamen uit de jaren '30), en de zes suites voor violoncello, gespeeld door Henk van Twillert op een bariton-saxofoon. Beetje vreemd, geloof ik, maar wel lekker.

Graag zou ik van kenners, liefhebbers en andere nieuwsgierigen willen horen wat de mooiste, interessantste, meest geniale muziek is die de heer Bach heeft gecomponeerd.

Overigens: een voorspoedig nieuw jaar iedereen.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 januari 2002 @ 22:41:06 #2
5673 heijx
Qui que boue
pi_2674402
Twee woorden: Gustav Leonhardt.

Achter deze vrij Duitse naam gaat een Nederlander schuil die zo een beetje alle clavecymbelwerken van Bach heeft uitgevoerd.

Het meest geniaal is toch denk ik wel het "Musikalisches Opfer", waarin Bach de ene zesstemmige ricercar na de andere Fuga uit zijn mouw schudt.

Meest ontroerend (hoewel ik bij een heleboel van zijn composities letterlijk kippevel krijg) vind ik de Hohe Messe, maar als ik het per onderdeel beschouw vind ik tot nu toe de sinfonia uit cantate BWV 12 het allermooist.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 1 januari 2002 @ 22:43:17 #3
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_2674427
Tocata and Fugue. (met die orgel ja).

Zijn broer (Karl Emanuel geloof ik) heeft ook een paar leuke werkjes.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  dinsdag 1 januari 2002 @ 22:46:52 #4
5673 heijx
Qui que boue
pi_2674467
quote:
Op dinsdag 01 januari 2002 22:43 schreef Dagootje het volgende:
Tocata and Fugue. (met die orgel ja).

Zijn broer (Karl Emanuel geloof ik) heeft ook een paar leuke werkjes.


euh... welke van zijn toccata's bedoel je eik?


Carl Philip Emanuel was overigens een van zijn zoons.
Net als Johann Christian Bach.

En PDQ Bach is een Amerikaan die (heel kunstige) parodieën op klassieke muziek maakt.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 1 januari 2002 @ 22:51:38 #5
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_2674519
quote:
Op dinsdag 01 januari 2002 22:46 schreef heijx het volgende:

[..]

euh... welke van zijn toccata's bedoel je eik?


Carl Philip Emanuel was overigens een van zijn zoons.
Net als Johann Christian Bach.

En PDQ Bach is een Amerikaan die (heel kunstige) parodieën op klassieke muziek maakt.


Je hebt gelijk. (!) Zoek op kazaa of napster maar op toccata and fugue en je weet welke ik bedoel. De bekendste dus (wijsneus.).
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_2674563
Johann toch?

Anyway, ik heb de Brandenburg concertos o.l.v. Karl Richter en de 6 cello suites met Pablo Casals.

Ik zoek eigenlijk mooie uitvoeringen van de orchestral suites (ja met o.a. Air )

pi_2674670
Ik vind Concerto voor 2 violen in D mineur en Concerto voor 2 violen in A mineur erg mooi. Deze spelen wij ook met het gitaarensemble (bewerkt voor gitaar )
Verder vind ik ook de Cello prelude in D erg mooi.
pi_2675544
Ik vind de Goldberg variaties ook erg lekker.
Unox, the worst operating system.
pi_2675929
Bach...

Het gelijkzwevendgestemde klavier is natuurlijk geweldig maar ik kan niet alles waarderen. Misschien als je meer van contrapunt hoort en snapt, dat het dan wel lukt. De meeste stukken zijn mooi en er zijn enkele uitschieters maar die zijn bijna altijd persoonlijk heb ik gemerkt. Toch is fuga nr. 7 van tweede boek niet onvermeld te laten.

Het orgelstuk Passacaglia und Fuge in C-mineur, BWV 582. Vandaag leren kennen. Alsof God veertien minuten de hemelpoort open heeft laten staan.

Dubbelconcert BWV 1043, ik weet eventjes de toonsoort niet uit het hoofd, voor twee violen. Het tweede deel is van een ongekende ontroerende schoonheid.

De Mis 'Hohe Messe' in B-mineur, BWV 232, is een kathedraal van een werk, van de oceaan van grote plechtigheid die het eerste Kyrie is, via het etherische Christe, het exuberante Gloria in excelsis deo, het majestueuze Gratias agimus tibi, het contemplatieve Qui tollis peccata mundi en het orgastische Cum sancto spiritu kom je langzamerhand in een domein dat vroeger alleen de goden gekend moeten hebben: het Crucifixus laat je diep wegzakken in de diepste ontroering die je ooit gevoeld hebt, om in de seconde stilte die dan volgt het wonder van de wederopstandig te ervaren, en daarna in jubel uit te barsten in 'Et resurrexit', daarna volgt na twee bezonnener gedeelten en het uitgelaten 'Et expecto resurrectionem' de absolute climax van het werk: 'Sanctus', bestaande uit twee delen: een op muziek gezet orgasme dat drie minuten duurt en een fuga (ahw een vrije vorm van de canon) op de tekst (houd die erbij!) 'pleni sunt coeli et terra gloria eius', waarbij onder het gloria de muziek steeds schijnt weg te lopen, als het ware drie stapjes vooruit naar de heerlijkheid. Als je denkt dat Bach nu wel genoeg koorgeweld heeft laten horen, heb je buiten zijn briljante 'Osanna in excelsis' gerekend dat na het ingetogen en prachtige 'Benedictus' nog maar eens in zijn geheel wordt herhaald. Waarna je duizelig van zoveel schoonheid en ontroering reeds diep in jezelf bent weggezonken. Dan volgt het diep treurige 'Agnus dei', waarna het werk afsluit met een bijna volledige reproductie van het majestueuze Gratias agimus tibi, op de alleszeggende tekst 'Dona nobis pacem' (Geef ons vrede). Deze ervaring kent zijn gelijke niet.

De cantates zijn alhoewel kleinschaliger vaak ook geweldig. Lees de tekst erbij! Ik kan je nog niet veel aanraden want ik ken nog maar enkele tientallen van deze gemiddeld 20 minuten durende juwelen, maar deze moet ik vermelden: BWV 5 (de eerste aria kiest het luchtruim), BWV 6 (het openingskoor raakt je op een ongewone manier, na een fugaal gedeelte keert het terug), BWV 51 (het bekende 'Jauchzet Gott in allen Landen', eentje waarin sopraan en de trompet de hoofdrollen voor zich nemen en die je voor de rest van de dag goed stemt), BWV 80 (glorieus, briljant, zet zich vast in je geheugen), BWV 147 (het openingskoor is glorieus, de laatste aria ook en de beide koralen lijken zich in de eeuwigheid uit te strekken en duren desondanks slechts enkele minuten), BWV 201 (bij het openingskoor kun je wel springen van vreugde, de aria's zijn enorm diep gevoeld en het hele werk is gewoon enorm pakkend). In dezelfde stijl zijn ook het Kerstmisoratorium, zeker de gedeelten 1 en 2 en het slot van nr. 6, en het Paasoratorium (BWV 248 en 249 resp.).

Verder kan ik je aanraden om de zes cellosuites nog eens goed te beluisteren, want er zit goud in. De laatste is echt te goed voor woorden. Hetzelfde geldt voor de uit dezelfde tijd stammende zes sonata's en partita's voor onbegeleide viool (dus niet die voor viool en clavecimbel, die ook wel aardig zijn trouwens), ook wonderen.

De Goldbergvariaties had je al aangeraden gekregen zag ik. De beide authentieke passies moet je ook eens beleefd hebben, wel met de tekst erbij dan. De zes Brandenburger concerten zijn ook niet te versmaden, maar naar mijn smaak zijn ze toch een rang minder dan al het voorgaande. De vier orkestsuites zijn dan weer beter.

Wittgenstein
pi_2676037
O ja Ringo, mocht je iets in .MP3-formaat willen hebben, mail me dan. Uiteraard in een freeware-opname van het plaatselijke kerkkoor - *kuch*.
Wittgenstein
pi_2676045
quote:
Op dinsdag 01 januari 2002 22:43 schreef Dagootje het volgende:
Tocata and Fugue. (met die orgel ja).
Zet dan even het BWV-nummer erbij, want bedoel je nu BWV 565 of misschien BWV 555?
pi_2676058
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 01:18 schreef Seborik het volgende:

[..]

Zet dan even het BWV-nummer erbij, want bedoel je nu BWV 565 of misschien BWV 555?


De beroemde is dacht ik BWV 565, de authenticiteit ervan wordt trouwens betwijfeld.
Wittgenstein
pi_2676060
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 01:20 schreef Koekepan het volgende:

[..]

De beroemde is dacht ik BWV 565, de authenticiteit ervan wordt trouwens betwijfeld.


Inderdaad, die in D-mineur, maar die andere vind ik beter, tenminste een andere toccata en fuga, weet het bwv nummer niet uit m'n hoofd. 555 was slechts een voorbeeld.
pi_2676070
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 01:21 schreef Seborik het volgende:
Inderdaad, die in D-mineur, maar die andere vind ik beter.
Ze schijnen allemaal beter te zijn. Wat ik begreep is dat de authenticiteit ervan voornamelijk wordt betwijfeld omdat-ie niet goed genoeg is. .
Wittgenstein
pi_2676082
Eén van m'n favoriete stukken is de Fantasie & Fuga in G-mineur BWV 542.

Heb al Bach's orgel- en clavecimbelmuziek op cd. Verder ook nog veel van zijn orkestsuites e.d. en ook veel koorwerken.

pi_2706632
Als je een beetje een zacht ei bent zoals ik, dan val je vast wel voor de dramatiek en de symboliek van de evangeliën, die als basis dienen voor het grootste deel van Bachs oeuvre: de geestelijke werken. Bachs muziek krioelt van de verwijzingen naar Jezus' leven en de leer van de (Lutherse) kerk. Neem in de Mattheuspassie (BWV 244) de semidemiquavers die de bassen spelen als na het overlijden van Jezus de voorhang van de tempel scheurt: eerst 18, dan 68 en tot slot 104 van die korte, lage, onheilspellend klinkende noten. Het is een prachtig effect, maar de precieze getallen blijken ook nog eens te verwijzen naar psalmen 18, 68 en 104, waarin aardbevingen beschreven worden. Geloof je zoiets? En dit is dus één voorbeeld van de talloze, die nog steeds ontdekt schijnen te worden. Het opvallendst zijn de verwijzingen naar de heilige drieëenheid. Er is weinig dat bij Bach niet in drievouden komt, en dat geldt niet alleen voor de groepering van zijn werken, maar ook voor de structuur van de muziek zelf.

Van een iets andere aard en wat ik eigenlijk gisteren pas ontdekte was het volgende: in het kerstmisoratorium (BWV 248) hoor je vlak na de opening (vijfde beweging van het eerste deel) en helemaal aan het eind (laatste beweging zesde deel, in een schitterende setting overigens) het zgn. 'passiekoraal', het koraal gecomponeerd door Hassler dat in Bachs muziek in totaal meer dan tien keer opduikt (welgeteld vijf keer in de Mattheuspassie en nog een aantal keer in de cantates) en elders altijd verwijst naar Jezus' kruisiging. Het is waarschijnlijk dat dit bedoeld is als een voorbode van Jezus' lijdensweg en uiteindelijke kruisiging. Als je je dit soort dingen realiseert werkt die muziek nog eens dubbel zo sterk (althans als je een zacht ei bent).

Wittgenstein
  zaterdag 5 januari 2002 @ 01:08:48 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_2711373
Stand van zaken: ik ben nog niet verder gekomen dan mijn eigen cd's: Boek I van Das Wohltemperierte Klavier en de Cello Suites op bariton-sax. Dat is niet veel, maar voorlopig genoeg, ik heb geen haast.
Wel heb ik mij als raswetenschapper ( ) alvast verdiept in de betere uitvoeringen van Bach (althans, beoordeeld door anderen) om een beetje beslagen ten ijs te komen. Ik weet eigenlijk niet of-tie al genoemd is, maar The J.S. Bach Home Page is érg goed voor dat soort navors-zaken (en andere).
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_2717344
hoi ringo.... STARR!
hahaha
  maandag 7 januari 2002 @ 11:44:06 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_2731737
quote:
Op zaterdag 05 januari 2002 20:05 schreef googoodoll het volgende:
hoi ringo.... STARR!
hahaha
Jij hebt de humor uitgevonden, dat zien we meteen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_2734739
quote:
Op zaterdag 05 januari 2002 01:08 schreef Ringo het volgende:
de Cello Suites op bariton-sax.
gut volgens mij heb je dan toch echt 2 of soms wel 3 saxen nodig om ook twee- of drieklanken te kunnen spelen.
Ben trouwens wel benieuwd hoe het klinkt.
Gewoon op cello is de uitvoering van Anner Bijlsma de mooiste die ik ken (zijn 2e opname, hoewel de 1e ook erg mooi is), maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat ik geen mooiere kan vinden, ben nog op zoek naar de versies van Julias Berger, Jaap ter Linde en Peter Wispelwij.

ik ben trouwens ook nog op zoek naar een goede uitvoering op basgitaar

zijn luitsuites vind ik trouwens ook erg mooi.

Verder zijn de Swingle Singers nog niet genoemd, hoewel ik ze zelf niet zo goed vind hebben ze toch leuke bewerkingen van Bach's muziek gemaakt.

pi_2739002
sebastian bach is dat niet de zanger van skid row?
pi_2739899
Nee.
Wittgenstein
pi_2740269
Ik kan het niet zo fraai verwoorden als Koekepan, maar ik ben echt helemaal stuk van:
Weihnachts-Oratorium BWV 248; Philippe Herreweghe
Mass in B minor BWV 232; Orkest van de 18e eeuw, F Brüggen
Matthäus Passion BWV 244; Nikolaus Harnoncourt
The Partitas door Glenn Gould,
De Vioolsonates BWV 1014,1015,1016
en ach, de cantates, het zijn er zoveel... BWV 106...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_3395549
Twee woorden: cantate 50.
Wittgenstein
  dinsdag 5 maart 2002 @ 20:08:56 #25
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3396493
Ik waan me altijd op een begravenis als ik Bach op zet. Misschien ben ik nog iets te jong om het te waarderen, misschien is het gewoon niet 'mijn' muziek. Momenteel vind ik Mozart (over het algemeen) leuker.
pi_3396593
Ultieme Leek als ik ben heb ik toch nog geen mooier muziekstuk via KaZaA kunnen ontdekken dan Air (alles is gewoon perfekt).
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_3406663
Air, Mass in B Minor en Toccata and Fugue (de bekendste versie) zijn echt een waar genot om naar te luisteren. Alhoewel ik nog niet zo lang naar zijn muziek luister (verdiep me pas sinds een paar maanden in klassieke muziek) vind ik de Matthaeus Passion toch wel zijn mooiste werk. Met name "Erbarme dich" (alto aria) en het fabuleuze "Wir Setzen"; prachtig! Dit jaar ben ik van plan om naar een uitvoering van de Matthaeus Passion te gaan. Heeft iemand een idee waar hij deze keer uitgevoerd wordt?
Is it washable?
pi_3406939
Voor de goede uitvoeringen ben je vrees ik al te laat. Probeer het bijvoorbeeld eens bij het concertgebouw Amsterdam, daar passeren heel wat uitvoeringen de revue - wellicht dat er nog eentje niet uitverkocht is. Anders ga je naar zo'n lokale... kan ook. Moet zelf ook nog ontmaagd worden qua Bach live aanschouwen. 27 Maart gaat het gebeuren (of heel misschien de 21e in Naarden... da's ook een goeie).
Wittgenstein
  zaterdag 9 maart 2002 @ 13:38:19 #29
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_3436491
Om even terug te komen om het treurige van Bach wat me niet aanstaat: Ik denk wel dat ik een verkeerd beeld heb. Ik had tot nu toe vooral cantates en de passions gehoord. Maar ik vind de branderburger concerten (en dan vooral nummer 4) wel erg goed. Ik stel me er echt grote kerken uit de Barok bij voor. Echt klassieke muziek in optima forma.

Ik hou nu eens op met die cantates en ga me nu wat meer richten op de andere (vrolijkere) werken.

  zaterdag 9 maart 2002 @ 16:41:46 #30
20551 zodiaque
Epibreëer.
pi_3437786
Tja er zitten een paar mooie cantates bij. Maar soms vind het zulke 'geconstrueerde' droevigheid. Er lijkt dan geen emotie in te zitten, alleen enkel pingelend klavecimbeltje. Tja en dan kunnen de tonen geniaal zijn, maar het klinkt toch heel kaal. Bij andere stukken krijg je echt zo'n soort vroom gevoel, alsof je met schoonheidsmoedervlek en pruik naar een uitvoering zit te luisteren. Ik voel soms hier niet de oprechtheid, maar alleen een brute tentoonstelling van genialiteit, alsof het stuk bedoelt om geniaal te zijn, alsof Bach het nodig had voor het strelen en voeden van zijn ego.

Voor de rest kan ik er alleen naar luisteren als ik in een specifieke gemoedstoestand ben en is het geen muziek voor op de achtergrond, je moet je aandacht erbij houden, dit vind ik ook niet echt prettig, het schept geen sfeer in je huis/kamer. Sommige muziek zorgt ervoor dat er een warme deken over de kamer heenkomt waar jij dan lekker onderligt, bij Bach heb ik dat totaal niet. Het is meer dat ik die kamer niet wil ingaan omdat de muziek gewoonweg een onprettige sfeer schept.

Nee, Bach is nog niet helemaal aan mij besteedt (ook al zitten er toch hele mooie stukken tussen), maar dat boeit me totaal niet, ik heb gewoonweg een andere muziekinstelling op het moment en ik zie het dus nu ook als lariekoek van 'je bent nog te jong om het te waarderen'. Ik bedoel dat heeft deels met muzikale groei te maken, maar meer met een zekere verabsolutering van in het algemeen klassieke muziek en in het bijzonder Bach als zijnde 'het beste'.

I wasn't supposed to BE here today!
pi_3438188
Waarom 'geconstrueerd' en 'brute tentoonstelling van genialiteit'? Waarom niet gewoon concluderen, bijv., dat zijn emotionele spectrum niet het jouwe is? Ik vind hem nergens steriel, nergens onoprecht.
Wittgenstein
  zaterdag 9 maart 2002 @ 18:34:09 #32
20551 zodiaque
Epibreëer.
pi_3438678
quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 17:44 schreef Koekepan het volgende:
Waarom 'geconstrueerd' en 'brute tentoonstelling van genialiteit'? Waarom niet gewoon concluderen, bijv., dat zijn emotionele spectrum niet het jouwe is? Ik vind hem nergens steriel, nergens onoprecht.
Zo komt Bach soms op mij over, ik zeg verder niet dat hij werkelijk onoprecht was danwel als persoon, danwel in zijn muziek, maar zeg dat het zo op mij over komt. Ik verbind er geen absoluut oordeel aan.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiaque op 09-03-2002 18:51]

I wasn't supposed to BE here today!
pi_3438962
Goldberg Variationen,
Keizersgrachtkerk door Stefano(van gtst)Greco.
20.00 15 maart a.s.
pi_3438964
Ben ik trouwens de enige die zo gewetensvol is om alleen op de daartoe bestemde momenten naar bepaalde stukken van Bach te luisteren? Ik luister iedere dag wel naar de Brandenburgse Concerten of de Suites, maar naar de Matthauspassion alleen rond Goede Vrijdag, omdat Bach het zo het liefst zou hebben gezien. Hetzelfde geldt voor de cantates en het Orgelbuchlein.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_3439223
Ik ben in elk geval niet zo streng daarin... Zeker de cantates, ik weet van de meeste wel voor wanneer ze zijn geschreven, maar ik kies ze meestal uit op basis van mijn stemming. Ik ben ook niet gelovig.

Misschien moet ik het voor mezelf maar zo verantwoorden: als we meer van Bach hadden overgeleverd gekregen, hadden we van de voor een bepaalde datum bestemde cantate ook wel een wereldlijke of altijd-toepasselijke versie gehad - aangezien hij zoveel van zichzelf parodieerde. .

Wittgenstein
  zaterdag 9 maart 2002 @ 20:05:09 #36
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3439410
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 18:00 schreef Uncle_Sam het volgende:
Toccata and Fugue (de bekendste versie)
BWV565. Heb je niet het gevoel dat hij niet helemaal compleet is ofzo?
pi_3440247
Precies. Er moet nog iets achter in de sfeer van "nee hoor jongens, ik maakte maar een grapje, hier komt het echte stuk".
Wittgenstein
  zondag 10 maart 2002 @ 00:14:50 #38
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3442284
quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 16:41 schreef zodiaque het volgende:
Tja er zitten een paar mooie cantates bij. Maar soms vind het zulke 'geconstrueerde' droevigheid. Er lijkt dan geen emotie in te zitten, alleen enkel pingelend klavecimbeltje. Tja en dan kunnen de tonen geniaal zijn, maar het klinkt toch heel kaal.
Dat zou ook aan degene kunnen liggen die het uitvoert.
quote:
Bij andere stukken krijg je echt zo'n soort vroom gevoel, alsof je met schoonheidsmoedervlek en pruik naar een uitvoering zit te luisteren.
Bach kreeg veel opdrachten voor dat soort muziek, voor koningen, kerken en andere lui. Als hij gevraagd wordt om een stuk te schrijven voor tijdens, ik noem maar wat, een communie, dan zal dat geen uitbundig, kom laten we nu eens lekker door kerk gaan de polonaise gaan lopen.
quote:
Ik voel soms hier niet de oprechtheid, maar alleen een brute tentoonstelling van genialiteit, alsof het stuk bedoelt om geniaal te zijn, alsof Bach het nodig had voor het strelen en voeden van zijn ego.
Misschien voor een ander niet, maar componisten zijn vaak heel erg kritisch ten opzichte van hun eigen werk. Als het niet precies goed is in hun gedachtengang verscheuren en verbranden ze de zooi. Het kan een streling van z'n ego zijn, ook al heeft hij dat voor een ander niet nodig, maar voor zichzelf misschien wel. De manier van muziekmaken was toen ook heel anders, met veel regeltjes enzo, hij moest volgens bepaalde manieren werken, misschien dat daar dat gevoel van onoprechtheid vandaan komt.
  zaterdag 16 maart 2002 @ 17:22:17 #39
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_3508833
Extra! Extra! Bach gearresteerd wegens kroeggevecht! Read all about it!

http://www.mtv.com/news/articles/1452918/20020315/bach_sebastian.jhtml?headlines=true

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_3509200
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 17:22 schreef Kwark het volgende:
Extra! Extra! Bach gearresteerd wegens kroeggevecht! Read all about it!

http://www.mtv.com/news/articles/1452918/20020315/bach_sebastian.jhtml?headlines=true


Ik rol op de vloer van het harde lachen dat mijn achterwerk er af heeft doen vallen!
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 maart 2002 @ 18:51:40 #41
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_3509333
Leefde om Hans nog maar, die zou hier een heel topic vol kunnen schrijven.
Hans Brandts Buys (eigenlijk Johan Sebastiaan, en dat is toeval) heeft als ik het goed heb, 4 boeken geschreven over J.S. Bach. En stond bekend als een Bach-kenner
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_3509356
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:51 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Leefde om Hans nog maar, die zou hier een heel topic vol kunnen schrijven.
Hans Brandts Buys (eigenlijk Johan Sebastiaan, en dat is toeval) heeft als ik het goed heb, 4 boeken geschreven over J.S. Bach. En stond bekend als een Bach-kenner
Heb je misschien ook titels?

Ik heb nog nooit van de man gehoord eigenlijk.

pi_3509358
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:51 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Leefde om Hans nog maar, die zou hier een heel topic vol kunnen schrijven.
Hans Brandts Buys (eigenlijk Johan Sebastiaan, en dat is toeval) heeft als ik het goed heb, 4 boeken geschreven over J.S. Bach. En stond bekend als een Bach-kenner
Hij heeft ook veel werk van hem uitgevoerd, met name geestelijke werken.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_3509366
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:56 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Hij heeft ook veel werk van hem uitgevoerd, met name geestelijke werken.


Hmm, laat ik nou net een voorkeur hebben voor de lichamelijke werken. .

Ik heb hem weleens genoemd zien worden in een opstel van Vestdijk. Helaas ben ik nooit iets van hem tegen het lijf gelopen.

Wittgenstein
pi_3509488
Hans Brandt Buys, Johann Sebastian Bach: 48 praeludia

Ik heb het op een boekenmarkt gekocht. Het is dan ook vrij zeldzaam, maar een betere inleiding op Bach kun je je nauwelijks wensen. Al denk ik dat Buys af en toe te rechtlijnig-Christelijk is voor de meeste Nederlandse liefhebbers van Bach (zij het niet voor mij ). Maar de muzikale cultuur van de Barok was in veel opzichten volkomen tegengesteld aan de moderniteit, en het is zeer de moeite waard om je daar, met behulp van dit boek, wat in te verdiepen.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 maart 2002 @ 21:15:20 #46
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_3510216
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:56 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Hij heeft ook veel werk van hem uitgevoerd, met name geestelijke werken.


dat klopt ja
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 19:16 schreef SportsIllustrated het volgende:
Hans Brandts Buys, Johann Sebastian Bach: 48 praeludia

Ik heb het op een boekenmarkt gekocht. Het is dan ook vrij zeldzaam, maar een betere inleiding op Bach kun je je nauwelijks wensen. Al denk ik dat Brandts Buys af en toe te rechtlijnig-Christelijk is voor de meeste Nederlandse liefhebbers van Bach (zij het niet voor mij ). Maar de muzikale cultuur van de Barok was in veel opzichten volkomen tegengesteld aan de moderniteit, en het is zeer de moeite waard om je daar, met behulp van dit boek, wat in te verdiepen.


Wel mijn achternaam goed schrijven ja

Wij hebben hier een originele eerste druk van 48 praeludia
Verder weet ik zeker dat hij 'het Wohltemperierte Clavier' heeft geschreven.

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 22 mei 2002 @ 19:32:59 #47
17578 Harry-Mulisch
genie, filosoof, schrijver
pi_4283296
* schop
In der Beschränkung zeigt... enfin, u kent het reeds.
pi_4284105
Ik kan op gitaar de 2e stem van bnach's kleine prelude in e (miuneur) spelen, met de eerste stem en een "solo"-partij erbij klinkt adt best wel enorm mooi. Verder vint ik dat liedje dat ook n die reclame met die hand met de munt zit erg mooi.
pi_4286888
quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 16:41 schreef zodiaque het volgende:
Tja er zitten een paar mooie cantates bij. Maar soms vind het zulke 'geconstrueerde' droevigheid. Er lijkt dan geen emotie in te zitten, alleen enkel pingelend klavecimbeltje. Tja en dan kunnen de tonen geniaal zijn, maar het klinkt toch heel kaal. Bij andere stukken krijg je echt zo'n soort vroom gevoel, alsof je met schoonheidsmoedervlek en pruik naar een uitvoering zit te luisteren. Ik voel soms hier niet de oprechtheid, maar alleen een brute tentoonstelling van genialiteit, alsof het stuk bedoelt om geniaal te zijn, alsof Bach het nodig had voor het strelen en voeden van zijn ego.
Misschien ligt dat dan meer aan de uitvoering/uitvoerenden? Veel mensen zullen stukken van Bach met uiterste precisie spelen en dan krijg je misschien een wat steriel geheel.
pi_4696356
Ik heb ongeveer 40% van het totale cantatebestand achter de kiezen (of trommelvliezen) en ik wilde er wat hoogtepunten uit lichten en die bespreken. Voor onbekenden met het vocale oeuvre van Bach, als bescheiden wegwijzer; voor mede-bewonderaars, wellicht een aanleiding tot verdere discussie.
Bachs cantates dragen de codes BWVxxx, met xxx tussen de 1 en 215 (de geestelijke cantates t/m 200, de wereldlijke t/m 215). De tekst van een cantate vormt in bijna alle gevallen een hecht geheel, maar de kwaliteit van de muziek is dat af en toe niet. Vandaar dat ik de ene keer gehele cantate recenseer, en dan weer slechts een of meerdere gedeelten.

BWV 1. Het openingskoor is magnifiek: weids, gelukzalig, sprankelend. De instrumentale interludes met hoorns en violen nemen je mee naar steeds weer nieuwe koorepisodes. (Beide arias zijn prachtig, maar net niet van het hoogste niveau.)
BWV 3. Het duet in deze cantate is één van de gelukkigste stukken muziek die ik ken. Alt en sopraan dansen om elkaar heen met hun steeds extrovertere gezang. Dit stuk laat je na deze stortvloed van hemelse emoties ademloos achter.
BWV 4. Het openingskoor is duister, jachtig, bijkans grimmig. Inleving wordt beloond met een glorieuze verkenning van de donkere kanten van ons bestaan. Het koor eindigt met een werkelijk spectaculaire fuga op het woord halleluja. De cantate is veel meer een organisch geheel dan het overgrote merendeel van de overige, en de kwaliteit van de verschillende gedeelten is dus vrij constant, maar toch is het peil van dit koor nog net eventjes wat hoger dan dat van de rest.
BWV 5. De eerste aria blijft me verbazen. Het is gebouwd op één van de mooiste melodieën die Bach ons heeft nagelaten, een ongehinderd vloeiende stroom noten die eerst klinkt in de altviool en vervolgens wordt overgenomen door de tenor - ook de uitwerking ervan is subliem.
BWV 12. Wie kan om deze cantate heen? De sinfonia is een wonderlijk amalgaam van verdriet en ontluikende hoop en het koor dat erop volgt een machtig uitgieten van rouw. Na het horen van deze twee gedeelten alleen al ben je als luisteraar verzonken in diepe weemoed. De aria voor tenor, tenslotte, vraagt de lijdende christen om toch vooral zijn pijn geduldig te verdragen: na de regen bloeit de zegen. Wat een bovenmenselijke troost schenkt ons hier de trompet!
BWV 21. Een dijk van een cantate en als geheel beschouwd één van de overtuigendste. De sinfonia introduceert de staat van bedroefdheid waarin de gelovige ziel zich bevindt. Het koor dat erop volgt verklankt de grieven (en de sprank hoop die volgt!) op indrukwekkende wijze. De twee arias die dan volgen zijn briljant. De eerste is een diep mysterieuze aangelegenheid, waarin je als ongelovige misschien een glimp krijgt van hoe het is om gelovig te zijn. De tweede is absoluut desperaat. De tenor weet niet waar hij met zijn verdriet heen moet. Het koor en duet die volgen introduceren nieuwe noten van hoop. Wat daarop volgt is misschien wel het indrukwekkendste van wat ik in de cantates ben tegengekomen (op het koor in BWV 29 na). Een waanzinnig koor dat ons eigenlijk niets meer zegt dan zijn beginwoorden Sei nun wieder zufrieden. Maar hóe! Drie koorstemmen die de samen de meest troostrijke klanken voortbrengen die ik ooit gehoord heb, en een vierde stem die van tijd tot tijd op magische wijze het koraal Wer nur den lieben Gott lässt walten introduceert. De rillingen lopen over mijn rug. Een spaarzaam begeleide, maar exuberante tenor-aria past precies in het drama: voor het eerst en laatst horen we de stem van de lichtzinnigheid, zij het teder verklankt. Het slotkoor, weer een meesterwerk, staat tenslotte voor de totale overwinning op de desolatie: eerst een homofone samenzang over hoe het geslachte lam onze loftuitingen waard is, en vervolgens een jubelende (maar serieuze) polyfone fuga, met vier solostemmen die tegelijkertijd uit hun dak gaan (anders kan ik het niet beschrijven). Wat een a-dem-be-ne-mend einde van de helletocht die deze cantate is!
BWV 29. Zet een liefhebber die toevalligerwijs nog niet met deze cantate bekend is in een stoel en laat hem luisteren naar de openende sinfonia. Hij zal stellig zeggen dat het meteen de climax van het werk moet zijn: het orgel vertelt een verhaal van hemelse vreugde, waar het orkest van tijd tot tijd een ondersteuning levert waar geen orgelconcert tegen op zou kunnen. Dan volgt een koor. Vier koorstemmen plus halverwege een instrumentale stem die voor de rekening komt van de trompet. Een strikte fuga. Misschien de drie mooiste minuten in de gehele muziek. De ene koorstem buitelt over de ander om opperste dank te betuigen aan God, en om het wonder dat Hij is te verkondigen. Gelovig of niet, de toehoorder zal even het gevoel hebben dat hij zich wel midden in de hemel moet bevinden. Het koor werd opnieuw gebruikt in de Hohe Messe, en zelfs twee keer (voor de gedeelten Gratias agimus tibi en Dona nobis pacem). Wat nu nog volgt, kán gewoonweg dit koor niet overtreffen. En dat doet het dan ook niet. Maar in elke andere context hadden deze drie arias subliem geklonken.
BWV 34. Het openingskoor is een geniaal stuk van opperste vrolijkheid en barst bovendien van de energie, met de diverse stemmen die elkaar afwisselend opjagen en versterken.
BWV 42. Een waanzinnige sinfonia opent het werk! Dit is weer één van die spectaculaire demonstraties van het melodische genie van Bach. Hoeveel voorbeelden moeten er niet van zijn verloren gegaan. Een eeuwige zonde. Vervolgens heb ik een zwak voor de eerste aria. Wo zwei und drei versammlet sind in Jesu teuren Namen, zingt de alt in verstilde gelukzaligheid. Heel bijzonder.
BWV 49. De laatste aria (een aria cum chorale, waarin één stem (hier de bas) een vrije melodie zingt, terwijl de andere (de sopraan) een kerkhymne zingt, in lange noten) is een meesterwerk. De bas zingt onverstoorbaar zijn atletische lijn, de sopraan haar etherische koraalmelodie (t.w. de melodie Wie schön leuchtet der Morgenstern, die ook in het koor van BWV 1 terugkomt) en het orgel danst zijn hemelse dans.
BWV 50. Dit martiale werk, waarvan alleen het openingskoor bewaard is gebleven, heeft nog het meest weg van het eveneens besproken slotkoor van BWV 21. Het is van een apocalyptische kracht (Nun ist das Heil und die Kraft und das Reich), maar dat het Goede uiteindelijk zegeviert is evident. Een tumultueus gevecht, dat de luisteraar weer eens ademloos achterlaat. Eén van de meest verslavende werken (misschien met name vanwege de beperkte lengte?).
BWV 51. Een fonkelend juweel. De sopraan en de trompet doen hier een wedstrijdje om het hardst, maar anders dan veel van zijn tijdgenoten vervalt Bach nooit in virtuoos geneuzel, maar lopen bij zijn luisteraars de rillingen over de rug. De eerste en laatste aria zijn dergelijke intens prikkelende stukken, waar de middelste aria-koraal-sectie een eiland van serene rust vormt.
BWV 58. Van dit werk wil ik met name de slotaria (weer een aria cum chorale voor bas en sopraan, zie daarvoor ook BWV 49) aanprijzen. Het stuk is behoorlijk kort (mijn uitvoering duurt 2:25 en is geen seconde te snel), maar is van een in de cantates voor zover ik weetongekende energie. De sopraan zingt in lange notenwaarden een koraal op de melodie Ach Gott, wie manches Herzeleid en de bas bespeelt de ruggengraat zoals alleen een bas dat kan, met een partij die hemel en aarde beweegt, als een kracht die het wolkendek doorbreekt en de aarde verzengt met zonlicht.
BWV 61. Ik ben er steeds meer van gaan houden, wellicht ook omdat het een van de twee cantates is die ik op DVD heb en dus gezien heb. Ik heb er drie uitvoeringen van gehoord, en mijn ervaring leert me dat dit een breekbaar werk is, en een goede uitvoering is noodzakelijk om de kwaliteiten ervan aan het volle licht te brengen. Het openingskoor is, zoals eigenlijk de hele cantate, erg origineel. Het begint met een majestueuze ouverture-sectie, waarin de verschillende secties van het koor op hun best klinken als ze worden neergezet als verre, omvangrijke scharen. Dan volgt een prachtig fugaal gedeelte, waarna de ouverture-vorm weer hersteld wordt om het stuk uit te luiden. Dan volgt een heerlijke aria voor tenor, één van die zeldzame arias waarin je als het ware je tanden kunt zetten. Erg warme muziek. De sopraanaria is iets minder gedistingeerd naar mijn smaak, maar de begeleiding bekoort door een typisch Bachiaanse melodie. Het slotkoor is een tumult van jewelste, dat wordt bekroond door de standvastige koraalmelodie in de sopranen.
BWV 66. Het openingskoor presenteert één van die tunes die Bach haast niet zelf verzonnen kan hebben, maar die altijd al ergens in ons heeft moeten sluimeren, en die hij als eerste uit haar sluimer heeft weten te ontwaken. Het klinkt erg bekend, maar van waar? Onsterfelijke muziek. De aria voor bas die volgt heeft wat mij betreft precies hetzelfde, alhoewel in mindere mate. Vervolgens biedt het duet een welhaast hypnotische melodie, die bovendien ook perfect wordt uitgewerkt. Eén van de beste cantates.
BWV 67. De basaria goes without comment. Als deze je niet tot in het diepst van je ziel beroert, weet ik niet wat dat wel zou kunnen.
BWV 78. Het openingskoor is verbluffend, het laat je met open mond en in verbazing achter. Het duet dat volgt doet precies hetzelfde. De rest van de cantate staat op een iets lager peil, maar nog meer dan genoeg om je bijzonder te imponeren.
BWV 80. Een kathedraal van een cantate: alles klopt eraan. Een magnifiek openingskoor dat op springen staat van de energie laat je alle hoeken van de kamer zien. De aria cum chorale die volgt wordt gelijkmatig voortgestuwd door een heerlijke begeleiding, terwijl de vocalisten eromheen zwieren. De sopraanaria die volgt is delicaat en warm, terwijl de koraalzetting die daarna komt alle exuberantie van het openingskoor in ere herstelt. Het duet dat dan volgt is zeldzaam teder. Het afsluitende koraal brengt ons nog één keer die geweldige melodie die we in de twee eerdere koorgedeelten ook al hoorden.
BWV 82. Dit werk is een hechte eenheid en bestaat uit drie arias, verbonden door twee recitatieven. De openingsaria is zeldzaam ontroerend en drukt de in het evangelie opgetekende stervenswens van Simeon uit, nadat hij het kind Jezus heeft gezien: Ich habe genug. Magistraal. De aria die nu volgt is zo mogelijk nog mooier. Schlummert ein, ihr matten Augen, fallet sanft und selig zu. In de dood vindt men uiteindelijk de zielenrust. Dit is muziek die zich zo ver, ver verheft boven jezelf, dat het bijna een mystieke ervaring wordt. De laatste aria vertolkt de (ingetogen) vreugde die de gelovige kan vinden in de dood. Ook erg mooi.
BWV 146. Het openingskoor is een prachtige klaagzang over de vele ontberingen die de gelovige moet doorstaan voor hij in het hiernamaals verenigd wordt met God. Gebouwd op het adagio van zijn eerste klavecimbelconcert, is dit een stuk van duizelingwekkende plechtigheid. Ook het duet, voor tenor en bas, dat barst van de energie en levensvreugde (als één van de meeste), is een werk van de allerhoogste rang. Het koraal dat hier direct op volgt maakt, vooral door het contrast, altijd een heel bijzondere indruk op me.
BWV 147. Het openingskoor is absoluut een zalig werk, een vreugdevolle viering van het gelovige bestaan. De arias die dan volgen zijn niet van de allerhoogste orde, maar erg genietbaar. De herhaalde koraalzetting echter is verbluffend (als één van de bekendere stukken van Bach). Bezwerend.
BWV 180. Hij lapt het hem weer met dit magnifieke openingskoor! Het is een heel elegant muziekstuk, hetgeen ietwat ongewoon is, maar het ademt toch heel erg de sfeer van Bach. De tweede aria, voor sopraan, is vederlicht, maar vol van levensvreugde.
BWV 198. Een groot werk, geschreven voor de begrafenis van koningin Christiane Eberhardine. Het openingskoor is heel droevig en elegant tegelijk. Ik stel me een begrafenis voor in april, waar de droefenis een donker eiland vormt in een zonovergoten kerkhof. De drie arias zijn stuk voor stuk heel diepgevoeld, op het mysterieuze af. Het werk eindigt niet met een eenvoudige koraalzetting, maar met een koor dat een vergelijking met het openingskoor zeker aan kan. Al dit vormt een heel bevredigend geheel.
BWV 199. De eerste aria van dit werk verdient een speciale vermelding. Het is betoverende, maar verdrietige muziek.
De wereldlijke cantates.
BWV 201. Eén van de eerste cantates die ik hoorde en zeker de eerste wereldlijke. Het verhaal gaat over de strijd tussen Apollo en Pan, die beiden vinden dat hún instrument, respectievelijk de lier en de panfluit, het beste is; de twee instrumenten worden gesymboliseerd door twee componeerstijlen, de eerste polyfoon en ernstig, de tweede transparant van structuur en luchtig. Bachs muziekopvatting was duidelijk de eerste, en het werk kan gezien worden als een sneer naar collegas die hem daarin niet steunden.
Bachs vermogen tot het componeren van een betoverend en origineel openingskoor lijkt onuitputtelijk. Deze cantate voorziet weer in een verbazingwekkend voorbeeld. Het werk kent maar liefst zés arias, en ze zijn allemaal goed. De eerste is erg catchy, maar de tweede, die gezongen wordt door Apollo en dus in de polyfone stijl is, is diep. Met de bijna tien minuten die hij aan het zingen is verveelt de bas geen ogenblik. De derde (door de Pan-figuur) is zo exuberant als een aria maar kan zijn. De vierde lijkt op de tweede (hetgeen gegeven het verhaal van de cantate logisch is: deze aria heeft als onderwerp het oordeel over de aria van Apollo), maar haalt net niet dat hoge niveau; en de vijfde op de derde, en ook hier geldt dat de aria tekort schiet bij zijn voorganger. De zesde aria presenteert de moraal van het verhaal (Apollos muziek is superieur, en Pans bewonderaar moet maar eens leren luisteren), en doet dat met een prachtige melodie). Een slotkoor dat in briljantie niet onderdoet voor het openingskoor, zij het wel in lengte, rondt het werk af.
BWV 204. Hiervan wil ik met name de laatste aria roemen, die de luisteraar dan ook tot grote hoogten voert. Met de titel Himmlische Vergnügsamkeit belooft zij geen letter te veel!
BWV 213-214. Deze twee cantates vormden het model voor een groot deel van het Weihnachtsoratorium (BWV 248). Ze zijn minder bekend dan dit populaire werk, maar vele schatten eruit zijn hier in ongewijzigde vorm terug te vinden. Het betreft een verjaardagscantate en een cantate ter ere van een geboorte, beide geschreven voor leden van koninklijke families. Er zit geen middelmatig deel bij, maar ik ken ze niet zo goed als het Weihnachtsoratorium zelf. Wel zullen thematische overeenkomsten tussen verschillende delen van het W.O. op hun plaats vallen door ze in verband te zien met de cantate waar ze uit stammen.
BWV 215. Het koor waarmee dit werk opent werd als model gebruikt voor het Osanna van de Hohe Messe. Hier is het veel uitgebreider (inclusief instrumentale inleiding, herhalingen en uitwerkingen) dan in dat werk, en misschien wel des te genietbaarder. De eerste aria lijkt gebouwd op een ietwat triviale melodie, maar kan me toch erg bekoren.

Tot zover voor nu; wellicht later aanvullingen.

Wittgenstein
  zaterdag 22 juni 2002 @ 00:16:33 #51
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_4696622
Waar staat BWV voor?

Ik ben helemaal niet bekend met klassieke muziek (ik heb alleen Ave Maria op mijn mp3 lijstje staan) dus vergeef mijn onweten

Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  zaterdag 22 juni 2002 @ 00:17:39 #52
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4696635
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 00:16 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Waar staat BWV voor?
Bach Werke Verzeichnis.
  zaterdag 22 juni 2002 @ 00:24:30 #53
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_4696701
aha, weer iets geleerd

Heb nu net Air on a G string gedownload van Bach (dubbelzinnige titel hoor ) en ik moet zeggen het is wel erg rustgevende muziek (een intelligente kijk ga ik er niet op geven, sorry )

Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
pi_4701277
Vraag voor de echte Bachofielen:

De tweede fuga uit Das Wohltemperierte Klavier I komt me zo bekend voor...heeft Bach dezelfde melodie ook in een cantate of iets dergelijks geplaatst?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4702266
Oh ja , Koekepan: geweldig stuk!
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4707409
Oh ja Bach die het universale een intellectio maakt door
objectief en subjectief zodanig te laten samenvallen
dat het fictum bewerkstelligd alszijnde het fictum
een objectieve gedachte-inhoud (gedachte die gedacht wordt
door het denken)ofwel mentaal plaatje te laten ontstaan alszijnde een gedachteprodukt dat objectief bestaat
en is te onderscheiden van het subjectieve zijn in de geest.
Yo man,Bach rules...
pi_4707508
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 23:12 schreef fatima het volgende:
Oh ja Bach die het universale een intellectio maakt door
objectief en subjectief zodanig te laten samenvallen
dat het fictum bewerkstelligd alszijnde het fictum
een objectieve gedachte-inhoud (gedachte die gedacht wordt
door het denken)ofwel mentaal plaatje te laten ontstaan alszijnde een gedachteprodukt dat objectief bestaat
en is te onderscheiden van het subjectieve zijn in de geest.
Yo man,Bach rules...
Heidense heiligschennis!
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4707571
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 23:20 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Heidense heiligschennis!


Wablief?
pi_4708617
bach is tof, hij deelt zijn naam ook met mij, mijn naam is geen Sebastiaan maar Sebastian, dat vind ik ook nog eens tof
  zondag 23 juni 2002 @ 11:11:03 #60
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4711832
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 23:24 schreef fatima het volgende:

[..]

Wablief?


Ik dacht dat je de beste man belachelijk wilde maken
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 23 juni 2002 @ 19:23:42 #61
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4716985
Mocht een van de leken het orgelwerk van de meester willen ontdekken, dan moet hij de 12 CD-set van Lionel Rogg voor Harmonia Mundi kopen, want dat is een voortreffelijke uitvoering.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4717202
quote:
Op zondag 23 juni 2002 19:23 schreef SportsIllustrated het volgende:
Mocht een van de leken het orgelwerk van de meester willen ontdekken, dan moet hij de 12 CD-set van Lionel Rogg voor Harmonia Mundi kopen, want dat is een voortreffelijke uitvoering.
Wat is de prijs van die verzameling?
Wittgenstein
pi_4717852
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 13:30 schreef SportsIllustrated het volgende:
Vraag voor de echte Bachofielen:

De tweede fuga uit Das Wohltemperierte Klavier I komt me zo bekend voor...heeft Bach dezelfde melodie ook in een cantate of iets dergelijks geplaatst?


Bach bouwde veel van de thema's in het WTK I op een eenvoudige toonladder. Door dat skelet vervolgens zo aan te kleden dat het idee van een dalende of stijgende lijn versterkt wordt of juist contrasteert met een andere ontwikkeling, maakte hij melodieën die zowel een glashelder idee hebben als een heel eigen uitwerking daarvan. Misschien dat de glorieuze eenvoud van dat idee je het gevoel geeft dat je het ergens eerder gehoord moet hebben? (Zelf ben ik er ook niet helemaal uit hoe dat gevoel kan ontstaan als het evident onwaar is.) Meer over de specifieke melodie op deze pagina: http://jan.ucc.nau.edu/~tas3/wtci21.html.
Wittgenstein
  zondag 23 juni 2002 @ 20:29:51 #64
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4717957
quote:
Op zondag 23 juni 2002 19:41 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Wat is de prijs van die verzameling?


Zo'n 74 euro. Maar dan heb je ook wat.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 23 juni 2002 @ 20:31:00 #65
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4717974
quote:
Op zondag 23 juni 2002 20:23 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Bach bouwde veel van de thema's in het WTK I op een eenvoudige toonladder. Door dat skelet vervolgens zo aan te kleden dat het idee van een dalende of stijgende lijn versterkt wordt of juist contrasteert met een andere ontwikkeling, maakte hij melodieën die zowel een glashelder idee hebben als een heel eigen uitwerking daarvan. Misschien dat de glorieuze eenvoud van dat idee je het gevoel geeft dat je het ergens eerder gehoord moet hebben? (Zelf ben ik er ook niet helemaal uit hoe dat gevoel kan ontstaan als het evident onwaar is.) Meer over de specifieke melodie op deze pagina: http://jan.ucc.nau.edu/~tas3/wtci21.html.


Bedankt, dat is een schitterende pagina.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4717981
quote:
Op zondag 23 juni 2002 20:29 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Zo'n 74 euro. Maar dan heb je ook wat.


En ook wat minder. Maar ik zal d'r nog even over denken (ik moet nog wel het één en ander).
Wittgenstein
  zondag 23 juni 2002 @ 20:36:34 #67
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4718066
quote:
Op zondag 23 juni 2002 20:31 schreef Koekepan het volgende:

[..]

En ook wat minder. Maar ik zal d'r nog even over denken (ik moet nog wel het één en ander).


Volgens de achterflap bevat het nagenoeg alle orgelwerken, afgezien van de 'concerto transcriptions' en en de koraalvoorspelen die in 1984 ergens in een stoffig kamertje in Yale zijn teruggevonden.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 23 juni 2002 @ 20:38:01 #68
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4718094
Het is trouwens leuk om ze te vergelijken met het orgelwerk van zijn grote voorganger en voorbeeld Buxtehude. Met name in de uitvoering van Olivier Vernet voor Ligia Digital.
Al is dit vrij moeilijk te verkrijgen.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 23 juni 2002 @ 22:28:20 #69
30259 MarcellicA
Master of Muppets
pi_4720232
Bach is gewoon da man.

24 Kids (of 21?) en doodgaan aan syfilus, die man heeft me toch een leven gehad

Life is what happens, while you're busy making other plans |||| Trumpet players don't die, they just fade away
  zondag 23 juni 2002 @ 22:35:25 #70
17228 DaafAzuil
Let's paint....
pi_4720362
Mijn persoonlijke favoriet is de Mattheüs Passion.
Mede dankzij 't feit dat ik 6 of 7 jaar lang elk jaar de Mattheüs Passion gezongen heb (jongenskoor), maar dat was 10 jaar geleden ofzo.

D'r is mij veel bijgebleven van dat stuk, als ik wat hoor ervan, krijg ik nog steeds de kriebels, 't verhaal is ook heel mooi. Hoogtepunt was, dat we 'm hebben opgevoerd in het Concertgebouw in Amsterdam, terwijl de acoustiek in Musis Sacrum in Arnhem stukken beter was (in m'n herinneringen).

...some more happy little trees!!
DaafAzuil=Bob.Ross maar die nick is stuk :{
  zondag 23 juni 2002 @ 22:40:40 #71
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4720454
Bach is niet aan syfilis overleden.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4720553
Aan een beroerte. En veel te jong. .
Wittgenstein
pi_4784781
Iedere werkdag, 0.50, BBC 2.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4793368
Ik wil Koekepan even complimenteren met de voortreffelijke post op de vorige pagina, .
Is it washable?
pi_4795025
Ik wil me ook gaan verdiepen in de cantates, zeker na dat mooie stuk van Koekepan!
Ik heb zelf een paar van die kruidvat cd's maar daar ben ik niet kapot van, sommigen zijn zelfs niet aan te horen vind ik. Niks erger dan een stuk van Bach dat slecht uitgevoerd is. Kan iemand me goede uitvoeringen aanraden?
Unox, the worst operating system.
  vrijdag 28 juni 2002 @ 19:52:45 #76
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4800530
Alles van Ton Koopman.
Vooral alles op Harmonia Mundi.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4807386
De Teldec-verzameling, gedirigeerd door Harnoncourt en Leonhardt, is ook helemaal niet slecht en zeker goedkoper dan de meeste andere uitvoeringen (EUR11,32/f24,95 per CD). Harmonia Mundi is boven de EUR20 per CD en Koopman op Erato f149,50 voor een 3CD-box. Beide zijn overigens gemiddeld genomen inderdaad beter dan de Teldec-opnames. Naxos heeft ook een paar CD's met cantates. Die met BWV 80 en BWV 147 (prijs f15) zie je overal liggen en zou ik onmiddellijk meenemen.

Als iemand nog aanvullingen of -merkingen heeft op mijn lijstje, hoor ik het graag! Zeker aangezien ik nog niet eens de helft heb gehoord. Van de week heb ik BWV 112 mogen horen, en wanneer mijn bestelling van nieuwe superlatieven is gearriveerd zal ik hem toevoegen aan de lijst.

Wittgenstein
pi_4807549
Hahaha.....is BWV 112 trouwens een cantate, of een orgelwerk?

Je hebt trouwens gelijk, Teldec is goedkoper, maar nooit beter.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 29 juni 2002 @ 13:05:39 #79
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4807564
Altijd even checken of het een uitvoering is met jongenssopranen en als dat zo is in de winkel even luisteren.

Jongenssopranen kunnen het soms zo verpesten.

pi_4807858
BWV 112 is een cantate ('Der Herr ist mein getreuer Hirt').

En de Teldecserie gebruikt altijd jongenssopranen. Zelf kan ik daar wel aan wennen (als het in het begin al storend is), maar dat verschilt van persoon tot persoon.

Wittgenstein
  zaterdag 29 juni 2002 @ 15:57:35 #81
17228 DaafAzuil
Let's paint....
pi_4809610
quote:
Op zaterdag 29 juni 2002 13:05 schreef Seborik het volgende:
Altijd even checken of het een uitvoering is met jongenssopranen en als dat zo is in de winkel even luisteren.

Jongenssopranen kunnen het soms zo verpesten.


waarom?
...some more happy little trees!!
DaafAzuil=Bob.Ross maar die nick is stuk :{
  zaterdag 29 juni 2002 @ 17:16:52 #82
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4810356
quote:
Op zaterdag 29 juni 2002 15:57 schreef DaafAzuil het volgende:

[..]

waarom?


Ik vind ze soms ontzettend breekbaar en voorzichtig zingen, dat gaat me op een gegeven moment ontzettend storen. Ook zingen ze soms 'valsig' om het maar even zo te noemen.

Soms is het beter om die originele praktijken maar te laten schieten en gewoon goedgetrainde vrouwen te nemen.

pi_4812104
quote:
Op zaterdag 29 juni 2002 17:16 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ik vind ze soms ontzettend breekbaar en voorzichtig zingen, dat gaat me op een gegeven moment ontzettend storen. Ook zingen ze soms 'valsig' om het maar even zo te noemen.

Soms is het beter om die originele praktijken maar te laten schieten en gewoon goedgetrainde vrouwen te nemen.


Dat zo'n satanisch man van Bach kan houden .
Of draai je de cantates achterstevoren?
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 29 juni 2002 @ 20:16:39 #84
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4812442
quote:
Op zaterdag 29 juni 2002 19:50 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Dat zo'n satanisch man van Bach kan houden .
Of draai je de cantates achterstevoren?


Haha, je bent zo grappig, ik zou er haast van gaan glimlachen.
pi_4812472
Laten we niet rancuneus doen in dit topic. Dat is iets voor zielige mensen, vind ik. Zoals Aneurism.
Wittgenstein
  zondag 30 juni 2002 @ 11:20:10 #86
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4817601
Tijdens concerten vallen die jongenssopranen trouwens nog best mee, vind ik. Op CDs zijn ze alleen inderdaad onuitstaanbaar.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_4839590
Ik ben aan Buxtehudes orgelwerken begonnen. (Een CD met enkele preludes, koraalpreludes en fuga's.) Ik vind ze erg mooi, maar in de vergelijking met Bachs orgelmuziek steekt het toch wat tam af. Maar misschien moet ik eraan wennen.
Wittgenstein
  dinsdag 2 juli 2002 @ 19:56:31 #88
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_4854025
De leerling heeft de meester inderdaad overtroffen. Maar Buxtehude's beste werken misstaat toch niet naast, of vlak onder Bach. Dit is althans mijn mening.

Ik kreeg overigens de tip om Bach's vroege orgelwerken naast het middelste en latere werk van Buxtehude te leggen, omdat hij hem toen nogal beinvloed heeft. Misschien ben ik niet muzikaal genoeg, maar ik zie die invloed niet zo. Misschien wat betreft het improviseren, maar meer ook niet.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_5098708
Ik heb er wel eea over gelezen, maar zelf hoor ik het ook nog niet zo. Wel een interessant onderwerp overigens!

Verder post ik hier slechts om met de trouwe lezers van dit topic mijn blijdschap te delen over het openingskoor van het hemelvaartsoratorium. Hoe verzin je zo'n melodie?! Over Satisfaction van de Rolling Stones zei iemand een keer 'je zult maar wat met je gitaar aan het experimenteren zijn en opeens zeggen: he jongens, wat dachten jullie hiervan?' Dat gevoel heb ik ook bij dat koor.

Wittgenstein
pi_5144884
Ah, good ol' Bach. Ik laat m'n Bach CD's tegenwoordig enigszins stof garen (ik heb ontdekt dat ik Renaissance polyfonie nog mooier vind. Bach schreef een leuke mis, maar Palestrina nog leukere ), niettemin hemelse muziek. En ik begrijp dat men zich ietwat ongerust afvraagt of er goede cantate-opnames voorhanden zijn? Wel, Masaaki Suzuki en zijn Bach Collegium Japan (hoe vreemd dit ook mag klinken) zijn van het hoogste niveau, ook Herreweghe heeft een aantal uitstekende opnames van cantaten (en een erg goede Mis in B klein opname). Persoonlijke favorieten: BWV 8, 56, 71, 74, 78, 82, 105, 106, 131 en 148. Ach, ik vergeet er allicht nog enkele, maar goed.

Overigens, men waardeert hier de teksten? Ach, ieder zijn pleziertje, maar die affreuse, weeïge, piëtistische, schier ziekelijke intieme en gekunstelde, ja zelfs bijna scabreuze gewrochten (dit geldt natuurlijk niet voor alle cantates: met name niet voor die, die gebaseerd zijn op bijbelse teksten, of op teksten van Erdmann Neumeister) van vooral Christian Friedrich Henrici (alias Picander), nee, die corresponderen vooral niet met mijn schoonheidsideaal.

pi_5144950
Ah! Buxtehude kan de vergelijking met Bach met glans doorstaan. Goed, ik moet eerlijk zijn, vroeger was ik er zelf onderdeel van, maar de mateloze Bachverering, als ware hij het begin en einde van de muziek, is, van buiten af bezien, vrij naar en een flagrante miskenning van de kwaliteiten van even getalenteerde componisten. Buxtehude mag, in ieder geval wat zijn vocale muziek betreft, Bachs gelijke heten.

En Seborik: je moet toch is naar het Westminster Cathedral Choir luisteren. Alles behalve fragiel, kwetsbaar en ijl. Lasersopranen!

  donderdag 25 juli 2002 @ 13:08:35 #92
31885 chown
Nemo me impune lacessit
pi_5145022
Die Kunst der Fuge: TOPPIE! Zeker aan te raden. Liefst gespeeld door Glenn Gould. Dat heerlijke stacato van die man. Ronduit ontzagwekkend
Common sense must be the most universal of all commodities, because every man is convinced that he is possessed with an abundance of it.
pi_5627307
Levensgrote *SCHOP*


Ik heb vandaag geprobeerd om de koraalprelude 'Ein feste Burg' te ontleden - zonder hulp van derden.
Nu heb ik de volgende vraag:

Ik geloof zo langzamerhand dat om en nabij 1:08 (het zal wel per opname verschillen) Fragst du, wer der ist? Er heisst Jesu Christ wordt aangeheven, maar ik weet het niet zeker.
Kan iemand hier uitkomst bieden?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_5916613
Het koraal wordt gezongen door de sopraan, het betreffende vers komt net iets na de helft aan bod... je kunt hem niet missen lijkt me.

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 22-09-2002 16:05]

Wittgenstein
pi_5916697
Ik luister er nu even naar, en de beginnoten van de bas op het woord 'alles' omvatten een hele toonladder, als ik het goed hoor. Het was me nog niet eerder opgevallen, prachtige vondst. .
Wittgenstein
pi_5933902
quote:
Op zondag 22 september 2002 12:59 schreef Koekepan het volgende:
Ik luister er nu even naar, en de beginnoten van de bas op het woord 'alles' omvatten een hele toonladder, als ik het goed hoor. Het was me nog niet eerder opgevallen, prachtige vondst. .
Je bedoelt toch 'alle' he, en niet alles?
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_5934520
Nee, de tekst van de koraalprelude luidt (koraaltekst vetgedrukt) :

Alles, was von Gott geboren,
Ist zum Siegen auserkoren.
Mit unsrer Macht ist nichts getan,
Wir sind gar bald verloren.
Es streit' vor uns der rechte Mann,
Den Gott selbst hat erkoren.

Wer bei Christi Blutpanier
In der Taufe Treu geschworen,
Siegt im Geiste für und für.
Fragst du, wer er ist?
Er heißt Jesus Christ,
Der Herre Zebaoth,
Und ist kein andrer Gott,
Das Feld muß er behalten.

Alles, was von Gott geboren,
Ist zum Siegen auserkoren.

Is dit eigenlijk wel het stuk dat je bedoelt? Strikt gesproken zitten er twee koraalpreludes in 'Ein feste Burg', en volgens de ruimere definitie zou je daar het openingskoor ook nog eens bij kunnen rekenen. Maar de tekst die jij aanhaalde zit toch alleen maar in bovenstaande aria-cum-chorale die het tweede deel vormt.

Wittgenstein
pi_5938791
quote:
Op maandag 23 september 2002 16:00 schreef Koekepan het volgende:
Nee, de tekst van de koraalprelude luidt (koraaltekst vetgedrukt) :

Alles, was von Gott geboren,
Ist zum Siegen auserkoren.
Mit unsrer Macht ist nichts getan,
Wir sind gar bald verloren.
Es streit' vor uns der rechte Mann,
Den Gott selbst hat erkoren.

Wer bei Christi Blutpanier
In der Taufe Treu geschworen,
Siegt im Geiste für und für.
Fragst du, wer er ist?
Er heißt Jesus Christ,
Der Herre Zebaoth,
Und ist kein andrer Gott,
Das Feld muß er behalten.

Alles, was von Gott geboren,
Ist zum Siegen auserkoren.

Is dit eigenlijk wel het stuk dat je bedoelt? Strikt gesproken zitten er twee koraalpreludes in 'Ein feste Burg', en volgens de ruimere definitie zou je daar het openingskoor ook nog eens bij kunnen rekenen. Maar de tekst die jij aanhaalde zit toch alleen maar in bovenstaande aria-cum-chorale die het tweede deel vormt.


Maar die vetgedrukte tekst is inderdaad Luthers koraal.
Die andere strofen ken ik niet, en ik wist dan ook niet dat die er in voorkwamen.
Of bestaat er nog een andere prelude? De 'mijne' staat gerangschikt onder 'Miscellaneous Chorale Preludes'.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_6908146
Omdat ik een dringende vraag heb en het erg triest vind dat Tim deluxe blijkbaar hoger geacht wordt dan de Thomascantor, hierbij de aanzet tot een schop:

Ik heb een redelijk kalme, majestueuze uitvoering van Brandenburg III, 1; en een vrij snelle interpretatie.
In het tweede geval klinkt Bach haast Venetiaans, en dat is geen compliment.
Helaas schijnt dit werkelijk op aanwijzingen in het manuscript gebaseerd te zijn.
Kent iemand dit probleem?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_6910049
Het valt me sowieso op dat alle recente uitvoeringen van Brandenburg III,1 vrij gejaagd zijn.
De majestueuze uitvoering is van von Karajan, en is dus makkelijk dertig jaar oud.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')