abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 september 2006 @ 18:56:39 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41682811
Ja dus.
We hebben een heel leuk nieuw bankje gekocht alleen ik vond hem iets te hoog en wilde dus iets van de poten af hebben. Alleen het blad van de zaagtafel die we hier hebben staan is niet groot genoeg en dus moesten we zeg maar rondom zagen. En dat is helaas niet zo mooi geworden.

Bijvijlen word een ramp omdat het dan ook heel lastig is om het gelijkmatig te krijgen.

Beste optie is dus om er nog een cm'tje van af te halen maar dan met een lintzaag zodat het in een keer door kan.
Maar... waar vind ik een lintzaag die ik even kan gebruiken?

Iemand ideeen over wat voor bedrijven ik zou kunnen vragen? Of denken jullie dat de zaag bij een bouwmarkt wel groot genoeg zal zijn? Het zijn best dikke balkjes, 8 cm ongeveer. En eiken dus...

Tips?
pi_41682908
ik denk dat ze je bij elke willekeurige gamma, praxis of plaatselijke doehetzelf zaak wel kunnen helpen.
pi_41682939
En mocht dat niet lukken dan kun je eens bij een houthandel proberen.
  zondag 10 september 2006 @ 19:03:04 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41682994
Zijn die zagen groot genoeg dan voor zo'n dik balkje?
pi_41683061
Ze hebben wel dikkere stukken hout liggen bij een beetje gamma hoor.
Dus ik denk dat het geen probleem moet zijn, al zul je wel een paar euro moeten betalen voor de moeite. Maar dat is niet meer dan redelijk lijkt me.
  zondag 10 september 2006 @ 19:08:40 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41683172
Mooi, ga ik dat morgen eens proberen!
pi_41683281
Laat maar even weten of het ging want ik ben eerlijk gezegd zomaar wat uit mijn nek aan het kletsen.
pi_41687653
Dus de poten kunnen los van de bank en je wilde een plakje van de onderkant afzagen en nu is de onderkant scheef?

Als de poten zelf een rechte kant hebben, dan zou ik met een winkelhaak op twee kanten een lijn trekken, zodat je, als je beide lijnen volgt, de onderkant recht afzaagt. Met een handzaag, want langzaam zagen betekent in dit geval dat je de tijd hebt om goed te mikken.

Een beetje scheef is trouwens ook te verhelpen door er een viltje onder te plakken.

Als het splintert, dan duw je te hard op de zaag, of de zaag is bot. Of beide :-)

Als de bouwmarkt meer dan een platenzaag heeft, dan kunnen ze je vast helpen.

Succes!
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  zondag 10 september 2006 @ 21:15:51 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41687711
zo heb ik het ook gedaan, de lokale formido wou een paar cent hebben voor de zaagsnede, maar die was dan ook wel perfect recht
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 10 september 2006 @ 21:34:17 #10
142658 2cats
Mijn popje is de liefste!!!!!
pi_41688460
Bijvijlen?? Jij moet goud geld verdienen, AFvijlen ken ik wel ......... sic......
Ober!! 2 bier graag!!! En doe mijn broertje er ook twee..nee, doe hem er maar 3..... zuiplap!
Enne..... BOCHTJES ZIJN VOOR MIETJES!!!!!
pi_41689122
Heb je er al eens aan gedacht om het gewoon met de handzaag te doen?
Even je spierballen gebruiken en klaar is kees.
Eerst wel even netjes aftekenen natuurlijk, dwz afmeten vanaf de onderkant van de bank.
Wil je de gezaagde vlakken netjes afwerken dan plaats je een roterende schijf in de boormachine met een schuurpapierschijfje P 60 er op.
Daarna kan er een stukje vilt onder de poten geplakt worden.
Zie ook JurriaanK
  zondag 10 september 2006 @ 22:00:58 #12
215 misterDre
Paint it black!
pi_41689518
Als je in de buurt van Zoetermeer woont dan kan de Bouwhof je helpen! De bouwmarkt heeft een zeer uitgebreide zagerij!
  zondag 10 september 2006 @ 22:19:10 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41690247
Wrsch is de zaag die wij hier hebben ook wel een beetje bot, maar ook gewoon niet sterk genoeg voor zo'n dik stuk eiken. Hij hapte erin, en omdat we dat aan alle kanten moesten doen hebben we raar soort hapjes. (Even geen zin om het fototoestel erbij te pakken. )

Zoetermeer is wel te doen vanaf hier! Ga ik zeker onthouden als ze ons bij de gamma niet kunnen helpen.
  zondag 10 september 2006 @ 22:36:00 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41690909
Ik zou voor je een rit naar Zoetermeer gaat maken eens gaan informeren bij de lokale kozijnenboer.

Kan je een ritje besparen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41692741
Hand- of lintzaag is the way to go here. Een afkortzaag of paneelzaag met een fijn blad man evt ook maar is iets minder mmoi. De lintzaagtafeltjes die ze verkopen bij de gamma hoeft het niet te proberen, te dik en te hard materiaal. De zaag loopt zo uit de wieltjes en heb je een helemooie kromme golvende zaagsnede.

Bij willekeurige timmerbedrijf of houthandel willen ze de ppotjes er wel even voor wienig door de zaag halen.
  maandag 11 september 2006 @ 23:19:42 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41723859
Thanks tnimble. Ik zal van de week eens even gaan bellen.

Hier iig alvast het bankje ter illustratie:

Het bankje was dus eerst bijna net zo hoog als het bovenste randje van de verwarming en dat was dus net niet mooi. Het viel een soort van weg.
pi_41725950
Mooi doch eenvoudig bankje, past goed bij de vloer!
pi_41727282
een grote cirkelschuurmachine is voor zulke dingen ook wel handig. Wel zien dat uw steunvlak loodrecht op uw ronddraaiend vlak staat, anders eindig je nog steeds scheef.
pi_41728980
quote:
Op zondag 10 september 2006 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ja dus.
We hebben een heel leuk nieuw bankje gekocht alleen ik vond hem iets te hoog en wilde dus iets van de poten af hebben. Alleen het blad van de zaagtafel die we hier hebben staan is niet groot genoeg en dus moesten we zeg maar rondom zagen. En dat is helaas niet zo mooi geworden.

Bijvijlen word een ramp omdat het dan ook heel lastig is om het gelijkmatig te krijgen.

Beste optie is dus om er nog een cm'tje van af te halen maar dan met een lintzaag zodat het in een keer door kan.
Maar... waar vind ik een lintzaag die ik even kan gebruiken?

Iemand ideeen over wat voor bedrijven ik zou kunnen vragen? Of denken jullie dat de zaag bij een bouwmarkt wel groot genoeg zal zijn? Het zijn best dikke balkjes, 8 cm ongeveer. En eiken dus...

Tips?
Bij de Praxis in Woerden kunnen ze tot 9 cm dikte zagen, dat is redelijk in de buurt van Gouda.
Dit kost 50 eurocent per zaagsnede.
Mochten ze het niet willen doen voor je, moet je maar zeggen dat Gerben je heeft verteld dat het geen probleem zou zijn (dan zal 8 vd 10 werknemers wel alsnog voor je zagen, ben daar 3,5 jaar zagerij-opperhoofd geweest )
  dinsdag 12 september 2006 @ 09:24:52 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41729246

Thanks Gurb!
pi_41742507
zo iets doe ik altijd met een vlijmscherpe handzaag en het ziet er perfect uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 13 september 2006 @ 08:35:53 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41760706
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:59 schreef densmee het volgende:
zo iets doe ik altijd met een vlijmscherpe handzaag en het ziet er perfect uit
Dat had idd een goed idee geweest als we daarmee begonnen waren. Maar nu er nog maar een half cm'tje af moet is dat ook bijna niet te doen.
Sowieso is eiken natuurlijk best pittig zagen.
pi_41764454
hou er wel rekening bij dat je met een lintzaag ook niet altijd een gladde zaagsnede krijgt hé. Je gaat vermoedelijk toch nog een beetje moeten schaven of schuren of vijlen om dat helemaal glad te krijgen
  woensdag 13 september 2006 @ 11:19:36 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_41764617
Hmmm, heb je tips hoe ik dat dan wel voor elkaar zou kunnen krijgen?
pi_41783578
quote:
Op woensdag 13 september 2006 08:35 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat had idd een goed idee geweest als we daarmee begonnen waren. Maar nu er nog maar een half cm'tje af moet is dat ook bijna niet te doen.
Sowieso is eiken natuurlijk best pittig zagen.
Met een scherpe handzaag (dus een kapzaagje, bijvoorbeeld, of een Japanse trekzaag) is een halve cm prima te doen, ook in eiken. Pittig zagen betekent toch dat de zaag niet scherp is. Met een scherp, dun trekzaagje, zo'n Japans model, zaag je 8x8 eiken in minder dan een minuut door.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')