In de KLB-categorie 'mensen die', dit maal aandacht voor mensen die geen fatsoenlijke R uit hun mond krijgen.
Let wel, het gaat hier niet om de zogenaamde Gooise 'R', bekend van 'Kinderen van Kinderen'. Deze manifesteren zich alleen aan het eind van lettergrepen: 'Daarrr loopt een lief paarrrd'. Nee, het fenomeen heeft een nieuwe tak, voornamelijk aan het begin van lettergrepen: 'Grote Grutten' wordt iets als 'Gzwote Gzwutten'. Zie deze 'zw' niet als een tweeklank als in 'zwaar' maar als een klank die het midden houdt tussen de Z en de W. Werkelijk niet om aan te horen.
Om het topic te verluchtigen zal ik hier een top-3 van Bekende Nederlanders toevoegen die het bovenstaande spraakgebrek uitdragen in hun televisie-optredens.
Beginnen wij met nr 3. Ron Brandsteder.
![]()
Hier in vroeger tijden. Gelukkig kan van deze moppentopper niet worden gezegd dat hij hoogstaande programma's presenteert. Een greep uit het oeuvre van Brandsteder: Moppen laten tappen bij Moppentoppers, bulderen om afgekeurde tv-fragmenten bij Laat Ze Maar Lachen, grappen maken met André van Duin in Wie Ben Ik. Voorwaar geen hoogstaande tv-carrière, en daarom slechts op nr 3 in mijn lijst. Wegzappen is zo gedaan, is het niet?
Nr. 2. Jeroen Kijk in de Vegte
![]()
Toeval, die naam? Het doet mij denken dat zijn verre voorouders in de Napoleontische tijd ook de R niet konden uitspreken. 'Kijk in de Verte' had het mijns inziens moeten zijn, maar helaas, het spraakgebrek van de bet-bet-bet-betovergrootvader van Jeroen heeft de juiste notatie van de familienaam onmogelijk gemaakt. Op 2, omdat zijn programma's toch net een hoger niveau bereiken dan Brandsteder. Redelijke programma's (RTL Boulevard, zijn radiowerk) met een gruw'lijk irritante stem.
Nr 1. Roelof Hemmen
![]()
De immer glimlachende, en heus vast wel sympathieke journalist, in vaste dienst bij RTL nieuws. Toch een programma dat enig niveau kan worden toegedicht; helaas gaat de gehele inhoud mij verloren als ik het gewauwel van dit heerschap moet aanhoren. Werkelijk geen enkele R verlaat op een normale manier zijn strot. Nummer één, vanwege het feit dat een presentator van het nieuws toch echt geen spraakgebrek mag hebben; maar vooral vanwege het onaanhoorbare karakter van zijn gebrek.
Kunt u mij nog meer van deze spzwaakverkzwachters noemen? Eventueel zelfs een zin bedenken met zoveel mogelijk vernachelde R'en, dit om een komisch effect te bereiken? U zou mijn topic er zeer mee verrijken.
Met vriendelijke groet,
Rasing