abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:21:30 #1
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_41629514
In de KLB-categorie 'mensen die', dit maal aandacht voor mensen die geen fatsoenlijke R uit hun mond krijgen.

Let wel, het gaat hier niet om de zogenaamde Gooise 'R', bekend van 'Kinderen van Kinderen'. Deze manifesteren zich alleen aan het eind van lettergrepen: 'Daarrr loopt een lief paarrrd'. Nee, het fenomeen heeft een nieuwe tak, voornamelijk aan het begin van lettergrepen: 'Grote Grutten' wordt iets als 'Gzwote Gzwutten'. Zie deze 'zw' niet als een tweeklank als in 'zwaar' maar als een klank die het midden houdt tussen de Z en de W. Werkelijk niet om aan te horen.

Om het topic te verluchtigen zal ik hier een top-3 van Bekende Nederlanders toevoegen die het bovenstaande spraakgebrek uitdragen in hun televisie-optredens.

Beginnen wij met nr 3. Ron Brandsteder.

Hier in vroeger tijden. Gelukkig kan van deze moppentopper niet worden gezegd dat hij hoogstaande programma's presenteert. Een greep uit het oeuvre van Brandsteder: Moppen laten tappen bij Moppentoppers, bulderen om afgekeurde tv-fragmenten bij Laat Ze Maar Lachen, grappen maken met André van Duin in Wie Ben Ik. Voorwaar geen hoogstaande tv-carrière, en daarom slechts op nr 3 in mijn lijst. Wegzappen is zo gedaan, is het niet?

Nr. 2. Jeroen Kijk in de Vegte

Toeval, die naam? Het doet mij denken dat zijn verre voorouders in de Napoleontische tijd ook de R niet konden uitspreken. 'Kijk in de Verte' had het mijns inziens moeten zijn, maar helaas, het spraakgebrek van de bet-bet-bet-betovergrootvader van Jeroen heeft de juiste notatie van de familienaam onmogelijk gemaakt. Op 2, omdat zijn programma's toch net een hoger niveau bereiken dan Brandsteder. Redelijke programma's (RTL Boulevard, zijn radiowerk) met een gruw'lijk irritante stem.

Nr 1. Roelof Hemmen

De immer glimlachende, en heus vast wel sympathieke journalist, in vaste dienst bij RTL nieuws. Toch een programma dat enig niveau kan worden toegedicht; helaas gaat de gehele inhoud mij verloren als ik het gewauwel van dit heerschap moet aanhoren. Werkelijk geen enkele R verlaat op een normale manier zijn strot. Nummer één, vanwege het feit dat een presentator van het nieuws toch echt geen spraakgebrek mag hebben; maar vooral vanwege het onaanhoorbare karakter van zijn gebrek.

Kunt u mij nog meer van deze spzwaakverkzwachters noemen? Eventueel zelfs een zin bedenken met zoveel mogelijk vernachelde R'en, dit om een komisch effect te bereiken? U zou mijn topic er zeer mee verrijken.

Met vriendelijke groet,

Rasing
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:32:09 #2
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_41629878
bij de knieën afschieten zeg ik, allemaal.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_41630538
Vooral lastig bij piratengrapjes
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:53:58 #4
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_41630587
Durf jezelf buiten je eigen stadsgrens te wagen en dan merk dat deze rollende r heel normaal is voor mensen uit het westen vooral uit rrrroterrrdam. kneus.
pi_41630600
ik kan het ook niet
wat een kutuser ben ik toch eigenlijk
pi_41632214
De R kunnen zoveel mensen niet uitspreken.

Het word pas irritant als je mensen hebt die ook geen H's kennen, zoals volendammers.

"Oi! Enk Oe gaat et ermee vandaag? Goed arry, lekker weertje e"
pi_41632310
Toen me neefje nog heel jong was noemde hij me ollie

Maarja; als je pas net kan praten is het logisch dat je de R en de G niet uit kan spreken
Als je iets ontwikkeld bent moet dat toch wel lukken?
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:20:27 #8
139773 roedeledokie
Die opm. was niet grappig!
pi_41633443
zachte gggggg's worden ook niet op prijs gesteld, daarom discuscieer ik niet met jullie
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
pi_41633605
HOAX
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:28:02 #10
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_41633721
Chinezen.

Ik stond een keer in de plaatselijke Snackbar, stonden Chinezen achter de frituur.
Ik bestelde 1 broodje frikandel met curry. Dat ging rond richting de frituur leiding.
1 bloodje Flikandel met Cully Alleblieft.

Ook een oud collega.

Dirk heette hij, hij reed mest en grind.

We vroegen, Dirk wat vervoer je nu, Dirk: Stwont (ipv Stront)
Een dag later reed hij weer, Dirk wat vervoer je nu, Dirk: Gwind (ipv Grind)
Diezelfde dag hielden we pauze, we moesten onze naam doorgeven, Dirk stond voor ons.
Wat is de naam vroeg die vrouw achter de balie. Dirk: Diwk.
pi_41633746
Ik was laatst nog in een lestaulant waal ze el ook moeite mee hadden de l uit te spleken.
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:30:23 #12
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_41633818
ik kan sommige woorden (zoals "woorden") gewoon niet met een R uit spreken. kinderen weer wel, echt irritant en ik kom dan nog wel uit brabant
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:34:07 #13
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_41633984
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:30 schreef SamStar het volgende:
ik kan sommige woorden (zoals "woorden") gewoon niet met een R uit spreken. kinderen weer wel, echt irritant en ik kom dan nog wel uit brabant
Woorden spreek je ook niet uit met een R. Aldus ABN sprekende cyberstalker.
Hope for the best, prepare for the worst.
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:41:22 #14
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_41634264
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:34 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

Woorden spreek je ook niet uit met een R. Aldus ABN sprekende cyberstalker.
hoe dan? het zijn toch woorden toch niet woijden (ij = kak r)
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
  zaterdag 9 september 2006 @ 09:59:24 #15
41051 Rasing
pi_41641900
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:53 schreef Bob-B het volgende:
Durf jezelf buiten je eigen stadsgrens te wagen en dan merk dat deze rollende r heel normaal is voor mensen uit het westen vooral uit rrrroterrrdam. kneus.
Ik heb het niet over de Rotterdamse R. Brandsteder en co zouden Rotterdam uitspreken als Zwotterdam. De Dirk uit het verhaaltje van Wolferl is ook zo een R-verneukende schavuit.
  zaterdag 9 september 2006 @ 10:02:49 #16
41051 Rasing
pi_41641940
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:41 schreef SamStar het volgende:
hoe dan? het zijn toch woorden toch niet woijden (ij = kak r)
Als je woorden met een R gaat uitspreken, klinkt het bijna als woogden. Dan klinkt het nogal Limburgs. De standaarduitspraak van die R ligt meer in de richting van de kak-R dan van de echte R.
pi_41641960
Ik vind het wel iets geils hebben. Ik laat mij dan ook altijd afzuigen door Gooische vrouwen.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_41641962
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 22:44 schreef SuperRogier het volgende:
Toen me neefje nog heel jong was noemde hij me ollie

Maarja; als je pas net kan praten is het logisch dat je de R en de G niet uit kan spreken
Als je iets ontwikkeld bent moet dat toch wel lukken?
Jezus hoe heet jij? Grollie?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_41641966
Ik kan dat ook niet, boeiend.
pi_41641987
Bij mij in de klas zit een geval uit Zeeland, die kan ook niet normaal praten.

"Mijn broer heeft een D70" wordt dan:

Mijn buh-roer...
pi_41644792
Bieetje?
All we know is rocks and presidents like Mount Rushmore
  zaterdag 9 september 2006 @ 12:47:05 #22
102800 PallominnoXIII
Ik haat mijn nickname.
pi_41644880
Ik heb zo'n half bescheten R, maar kan ook zo'n neppe uber R uitspreken zoals ze dat in 't westen doen
  zaterdag 9 september 2006 @ 12:51:38 #23
118413 Dickbride
Hilarisch. Nee, echt.
pi_41644978
Durf je wel, mensen met een splaakgeblek belachelijk maken

Ik zeg toch ook niks over jouw te kleine piemel!
Cheeex with deeeex: hoeiboei! -Sandstorm- schreef: Koop je toch een spiraal, kut. Biogarde schreef: Moet het topic weer open? Foto's van je kut en tieten naar -mailadres weg-
pi_41645134
Het lijkt wel of niemand meer de 'r' normaal uit kan spreken tegenwoordig.
De oudste Nederlandse 'r' is de 'tongpunt r'. Die maak je met de punt van je tong voorin de mond, tegen het verhemelte bij de achterkant van je voortanden. Tot in de 20ste eeuw werd deze 'r' als de enige correcte 'r' gezien.

Nu heeft de 'huig r' het overgenomen van de 'tongpunt r' in het grootste gedeelte van Nederland.
Deze bestaat in twee varianten: de getrilde huig-r (klinkt als 'gggggggg') en de uvulaire fricatief (een Fransachtige r). Men vermoedt dat deze r in de loop van de zeventiende eeuw door hooggeplaatste Hagenezen uit het Frans werd ontleend.

Naast de tongpunt-r en de huig-r is er de zogenaamde Gooise r. Deze 'nieuwe' r heeft in de laatste jaren de aandacht van taalkundigen getrokken. Hij komt alleen postvocalisch voor, daardoor ook nooit aan het begin van een woord. Niemand spreekt daarom alleen een Gooise r, hij wordt altijd in combinatie met een ander type r gebruikt, over het algemeen de huig-r. De Gooise r kan dus voorkomen in woorden als maar, bord, morgen of Kerst maar niet in roos, straat of geroepen.

De Gooise r doet in eerste instantie denken aan de 'Amerikaanse r'.

Men neemt aan dat de Gooise r zich vanuit het Gooi heeft verspreid (daarom ook de naam 'Gooise r'), een gebied ten Zuidoosten van Amsterdam waar ook de meeste hoofdkantoren van de Nederlandse radio- en televisiestations gevestigd zijn.

Duidelijk is in ieder geval dat de Gooise r in de randstad het sterkst staat en dat Nederlands gesproken met een Gooise r een hoog prestige heeft.
pi_41645180
Een tongpunt 'r' ?

Sorry, daar ga ik wat hulp bij nodig hebben, nooit van me leven dat ik die zonder hulp of verstuiking mijn bek uit krijg
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')