abonnement Unibet Coolblue
pi_49350324
Elke on-line handleiding, en on-line gebruikerservaringen hebben het iig over dertig minuten, zoals hier:

The Silvia temperature ready light shows that the boiler is up to temperature in around 3 minutes. At this point the boiler is hot but the rest of the brewing components are not. The quality of your espresso can be affected by many factors and one of them is temperature. To get the best results from your Silvia it is important to make sure that your brewing components are properly heated. You can put the portafilter into the machine, turn the machine on and wait for about 30 minutes as the heat naturally migrates from the boiler to the brewing components. If you don’t want to wait 30 minutes you can speed up the process by doing a few “blank shots”. You do this by running hot water through the brew group and portafilter. THIS IS THE QUICK HEAT UP METHOD: 1.Prime the machine, wait until the indicator light to the right of the main power switch goes out, indicating that the boiler is up to brew temperature. 2. Place the portafilter into the machine with a cup under it. 3. Turn on the brew switch and let water run into your cup until the indicator light illuminates which means that the boiler’s heating element has been activated. 4. When the indicator light goes off repeat the process one or two more times. The hotter the brewing components are the better. Use caution as some hot water or even some steam may exit the spouts on the portafilter. For information on heat up times and all other performance and technical sepcification check out the Compare-O-Matic.


en hier

http://www.coffeekid.com/archived/rancilio/cheatsilvia
pi_49350491
30 minuten? Ik heb er dan wel geen thermometer in gehangen. Maar ik heb wel de opwarm tijd van een silvia geklokt tot het moment dat er een voldoende warme espresso uit kwam. Dat was na ongeveer 10 minuutjes, met 1 of 2 kopjes water door laten lopen om de kop en piston op te warmen. Maar de silvia kent inderdaad een boel short-cuts ook voor het stomen (ga niet wachten op dat lampje) en terugkoelen na het stomen.

Ik vind het een erg fijn apparaat om mee te werken. Eigenlijk net zo makkelijk als een Jura Z5 en veel lekkerder koffie, zelfs met mijn beperkte ervaring in de bediening van de Rancillio. Ik verkoop ze dan ook graag. (als de actie nog loopt voor 399, maar 'k werk de komende 2 dagen niet dus ben even niet zeker)
  maandag 14 mei 2007 @ 14:34:54 #128
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_49364319
Ik hou deze even in de gaten
  maandag 14 mei 2007 @ 16:15:12 #129
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_49368611
Bij het opwarmen ook de piston erin laten, dan warmt die ook gelijk op.
pi_49385724
Wat voor winkel werk je Fixers?
pi_49407319
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:27 schreef marmhz het volgende:
Wat voor winkel werk je Fixers?
'n Kookwinkel in de Haagsche Passage
pi_49423437
Dan verkopen jullie vast ook nog wel mooiere/betere machines dan de Silvia. Leuke aanbieding is het trouwens wel die 399 voor een Silvia.
pi_49423512
Zijn er hier trouwens meer mensen die actief zelf bonen branden? Ik ben er sinds kort mee begonnen met een I-roast brander. Het leuke is dat je alles zelf in de hand hebt en je dus ook je eigen smaak kan beinvloeden.
pi_49430383
We hebben ook een paar andere modellen staan. Waaronder een Aquaviva met tweevoudige boiler en aantal isomacs, als je wilt zelfs met 3 voudige ketel die ook nog gekookt water uitgeeft. (maar dat kast ook ruim 1200 euro) Maar de rancilio heeft gewoon de meeste stoomdruk als je veel capucino drinkt is dat wel belangrijk. Verder nog een aantal volautomaten van Jura en Nivona, maar die zijn in een barista topic niet interresant.

Zelf branden zou ik niet snel aan beginnen. Het is toch weer een heel andere discipline met een boel factoren waar je rekening mee moet houden. Ik zou me eerder houden bij de koffie van kleine onafhankelijke branders zoals de Golden Coffee Box.
pi_49456673
De huidige stand van zaken:



Gaat steeds beter, toch?
De crema-laag is echter nog niet geweldig dik.

Hoe zit het trouwens met de warmhoudfunctie van jullie apparaten?
Bij mij worden de kopjes op z'n best lauw.
Hoe warm moeten ze zijn? Nu spoel ik ze voor het zetten om met heet water.
Verder heb ik sachets gehaald om m'n espresso-apparaat te reinigen, misschien dat dit nog wat verbetering geeft.

Ben ook al even wezen kijken voor een maler, daar waar ik geweest ben hadden ze het ook over de Gaggia MDF en de Solis Scala 167?
  woensdag 16 mei 2007 @ 23:03:30 #136
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_49463130
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 23:07 schreef marmhz het volgende:
Zijn er hier trouwens meer mensen die actief zelf bonen branden? Ik ben er sinds kort mee begonnen met een I-roast brander. Het leuke is dat je alles zelf in de hand hebt en je dus ook je eigen smaak kan beinvloeden.
Ik wil binnenkort ook een I-roast kopen (als ik geld heb).

Wel deze zomer denk ik.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_49491204
Ze zijn ongeveer een 180 Euro. Het roept trouwens wel weer een hoop nieuwe uitdagingen op. Hoe lang brand je de bonen, welke soorten gooi je bij elkaar tot een goede blend? Tevens ook iedere keer je molen afstellen op een andere boon. Leuk is het echter wel.
pi_49491348
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 20:26 schreef R34L-SIcK het volgende:
De huidige stand van zaken:

[afbeelding]

Gaat steeds beter, toch?
De crema-laag is echter nog niet geweldig dik.

Hoe zit het trouwens met de warmhoudfunctie van jullie apparaten?
Bij mij worden de kopjes op z'n best lauw.
Hoe warm moeten ze zijn? Nu spoel ik ze voor het zetten om met heet water.
Verder heb ik sachets gehaald om m'n espresso-apparaat te reinigen, misschien dat dit nog wat verbetering geeft.

Ben ook al even wezen kijken voor een maler, daar waar ik geweest ben hadden ze het ook over de Gaggia MDF en de Solis Scala 167?

Hij is inderdaad nog een beetje licht van kleur. Kijk maar eens op de site van Illy hoe hij er echt uit hoort te zien. Wat betreft je apparaat zou je eens op youtube kunnen kijken voor een filmpje van een espressoshot met jou apparaat, misschien maakt dat meer duidelijk over de techniek. Een goede shot krijg je in ieder gevakl niet met gemalen koffie van een week oud. Een molen en dan een betere dan die je net noemde is echt aan te raden, Kijk een naar een Denoka M203 als je niet heel veel geld wilt uitgeven. Geen top der top molen maar ik heb er goede ervaringen mee.
  donderdag 17 mei 2007 @ 21:29:15 #139
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_49492063
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 21:08 schreef marmhz het volgende:
Ze zijn ongeveer een 180 Euro. Het roept trouwens wel weer een hoop nieuwe uitdagingen op. Hoe lang brand je de bonen, welke soorten gooi je bij elkaar tot een goede blend? Tevens ook iedere keer je molen afstellen op een andere boon. Leuk is het echter wel.
wel duur ja, maar wel kwaliteit, ik denk dat ik de popcorn popper maar oversla.

Dat van die maler zou ik wel gek van worden, dus als ik eenmaal iets lekkers heb gevonden dan wil ik daar wel 3 weken op teren
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_49494624
Popcorn popper kan wel werken hoor. Je moet er alleen eentje hebben waar de warme lucht uit de zijkanten komt en niet uit de bodem. Op coffeegeek.com staat een zeer uitgebreide handleiding over hoe het moet van een gast die dat al 10 jaar zo doet. Enig nadeeltje is dat de popper's levensduur met de helft verminderd door de veel zwaardere belasting, maar goed ze zijn dan ook maar een 15 ¤ ofzo.
Overigens blijft ik me iedere dag weer verbazen over het feit dat de espresso'tjes uit m'n Cimbali zo kunnen verschillen per dag. Het zijn geen hele grote verschillen maar je proeft het toch wel. Heeft natuurlijk alles met versheid, luchtvochtigheid, maalgraad en aanstampen te maken. Soms ben ik een btje lui en wil ik gewoon snel een espresso'tje en dat wordt dan niet beloond ;-)
  donderdag 17 mei 2007 @ 23:03:00 #141
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_49495545
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 22:37 schreef marmhz het volgende:
Popcorn popper kan wel werken hoor. Je moet er alleen eentje hebben waar de warme lucht uit de zijkanten komt en niet uit de bodem. Op coffeegeek.com staat een zeer uitgebreide handleiding over hoe het moet van een gast die dat al 10 jaar zo doet. Enig nadeeltje is dat de popper's levensduur met de helft verminderd door de veel zwaardere belasting, maar goed ze zijn dan ook maar een 15 ¤ ofzo.
Overigens blijft ik me iedere dag weer verbazen over het feit dat de espresso'tjes uit m'n Cimbali zo kunnen verschillen per dag. Het zijn geen hele grote verschillen maar je proeft het toch wel. Heeft natuurlijk alles met versheid, luchtvochtigheid, maalgraad en aanstampen te maken. Soms ben ik een btje lui en wil ik gewoon snel een espresso'tje en dat wordt dan niet beloond ;-)
Elke keer dezelfde druk uitoefenen met tampen is ook moeilijk (tenzij je je gewicht erop zet natuurlijk, maar als je ouder bent dan 2 jaar is dat niet verstandig).

Als je echt heel precies bent zou je een soort kleine weegschaal moeten ombouwen tot tamp platform.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_49502545
Zelf branden zou ik niet zo snel aan beginnen. Maar goed ik koop bewust geen espressomachine omdat ik 'm toch te weinig gebruik en op mijn werk een hele batterij tot mijn beschikking heb staan. Ik vind het overigens wél leuk om ermee bezig te zijn. Helemaal als mensen complimenten geven over de koffie. Zeker als er iemand een Isomac gaat vergelijken met zijn eigen tweegroeps professionele machine die letterlijk het 10-voudige heeft gekost en de koffie net zo goed vindt.

Maar hoe zit het nu met aanstampen? Ik zie namelijk steeds andere waarden. De ene keer is het 10-15 kilo, dan is het weer 15-20 en soms is het weer 20-25 kilo. De barista waar ik laatst een demo van had gooide zijn gewicht in de strijd, maar had wel een goede doorlooptijd. Of is het uiteindelijk gewoon een kwestie van ervaring met de koffie, maling en machine combinatie?

Om niet te spemmen zal ik niet zeggen waar precies: Maar de actie aanbiedingen zijn bij mij inmiddels afgelopen. De Silvia kost nu weer gewoon 529,- Maar voor Barista's in de dop is er nog wel een Aquaviva Milano met 2 thermoblokken en dubbele pomp (je hoeft niet te wachten op stoom dus) voor 395,- Die stoomt ook erg fijn en een leuke instap omdat ie ook geschikt is voor sachets (kan je die dure maler nog even uitstellen).
pi_49504438
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 23:03 schreef faberic het volgende:

[..]

Elke keer dezelfde druk uitoefenen met tampen is ook moeilijk (tenzij je je gewicht erop zet natuurlijk, maar als je ouder bent dan 2 jaar is dat niet verstandig).

Als je echt heel precies bent zou je een soort kleine weegschaal moeten ombouwen tot tamp platform.
Is dit niet handig dan?
pi_49509569
Dat lijkt me echt echt overdreven. Bovendien lijkt me het aanstampen ook afhankelijk van factoren als hoeveelheid en soort koffie. Iets wat je uiteindelijk alleen kan inschatten door ervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herodus op 18-05-2007 16:19:39 ]
pi_49512730
De grap is dat de hoeveelheid koffie altijd gelijk moet zijn, ongeacht de gebruikte soort
Persoonlijk denk ik wel dat dit een handig hulpmiddel kan zijn, de prijs is ook niet zo extreem dus dat zou nog wel gaan.
Overigens red ik me over het algemeen prima met een mooie RVS tamper, maar ja, ik heb dan ook nog geen maler met een doser dus het is sowieso altijd een kwestie van gevoel/ervaring.
Ik zou het persoonlijk wel prettig vinden om dat zo veel mogelijk te beperken aangezien je dan gewoon een betere espresso krijgt.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
  zaterdag 19 mei 2007 @ 10:43:58 #146
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_49535309
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 09:26 schreef Fixers het volgende:
(...) Die stoomt ook erg fijn en een leuke instap omdat ie ook geschikt is voor sachets (kan je die dure maler nog even uitstellen).
Mijns inziens zou je eerder het espressoapparaat moeten uitstellen dan de molen. Een kwaliteitsmolen i.c.m. french press, vacuum pot, cafetière of gewoon een ouderwets drip drip ding is al een verrijking van je koffie. Het is onzin dat je voor drip drip (ik weet de officiële term niet) geen goede molen nodig hebt en voor espresso wel.

Dus: Koop eerst een goede molen en maak daar een tijdje heerlijke koffie mee, en als het geld weer binnen is begin je aan een espressoapparaat. De eerste stap voor lekkere koffie is dus het kopen van een molen, en niet een espressoapparaat (hoewel dit voor de meeste beginners heel moeilijk is om te beseffen).
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_49550759
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 10:43 schreef faberic het volgende:

[..]

Mijns inziens zou je eerder het espressoapparaat moeten uitstellen dan de molen. Een kwaliteitsmolen i.c.m. french press, vacuum pot, cafetière of gewoon een ouderwets drip drip ding is al een verrijking van je koffie. Het is onzin dat je voor drip drip (ik weet de officiële term niet) geen goede molen nodig hebt en voor espresso wel.

Dus: Koop eerst een goede molen en maak daar een tijdje heerlijke koffie mee, en als het geld weer binnen is begin je aan een espressoapparaat. De eerste stap voor lekkere koffie is dus het kopen van een molen, en niet een espressoapparaat (hoewel dit voor de meeste beginners heel moeilijk is om te beseffen).
Dat mag jij bij mij de klanten in de winkel aan hun verstand komen peuteren.... ik geef je weinig kans. Ik ben al druk genoeg met uitleggen waarom een Rancilio Silvia ¤ 499,- kost en een isomac giada ¤299,- Dan willen ze het liefst noig een cuisinart maler van ¤79,- erbij. (die haalt dus geen espresso maling). Daarna moet ik ze nog uitleggen waarom ze zes euro per maand uit moeten geven aan waterfilters...
pi_49551111
Het lijkt me best moeilijk als je die apparaten verkoopt om dan altijd het goede advies te geven. Soms zal je een liefhebber hebben die het geld niet heeft en dus geen goede machine KAN kopen. Je zal dan naar een goed compromis moeten. Daarnaast zal je ook mensen hebben die zo'n Aquaviva van 1200 kopen omdat ie ''zo mooi in de keuken staat''. Lijkt me best heel lastig. Er is inderdaad heel weinig kennis onder de mensen, het kost gewoon tijd om het onderscheid goed duidelijk te krijgen. Ook ik dacht een jaar of drie geleden met een blik Illy en een apparaatje van 60 euro topkoffie te drinken tot je er achter komt dat er toch nog wat meer is dan dat!
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:55:56 #149
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_49554354
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 20:31 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dat mag jij bij mij de klanten in de winkel aan hun verstand komen peuteren....
Precies, dat kan dus niet (jammer genoeg).
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_49571710
Ik heb toch maar het tweedehands apparaat gekocht (zoals hierboven beschreven): een 4/5 jaar oude rancilio nancy met bijbehorende maler samen voor ¤100.

De maler is niet geweldig; bonen worden niet per kopje gemaald.
Verder vroeg ik hoe (vaak) het apparaat ontkalkt moest worden; maar dat had die gozer nog nooit gedaan! Ik heb hier een ontkalkmiddel voor keukenapparaten in de kast staan. Op de verpakking staat dat het niet gebruikt mag worden in apparaten met RVS; zou ik dit middel mogen gebruiken? Of hoe moet ik anders ontkalken?

Ik speel nu wat met goedkope DE bonen om te oefenen. Ik krijg geen geweldige espresso, maar nu heb ik eigenlijk geen idee of dat aan de bonen ligt of aan mij / het apparaat :-P Niet zo handig dus, maar om nou met van die dure bonen gemaakte espresso in de gootsteen te gieten is ook niet mooi
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')