abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 1 november 2006 @ 20:37:56 #201
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43150463
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 22:46 schreef thaleia het volgende:
Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.
Precies, en ik kan er dan soms ook vrij slecht tegen als ik mensen hoor klagen dat ze "die brugklas havo zo lastig vinden". Dan denk ik: zou ik je es voor mijn 3 kader bouw zetten? Kijk, het is niet zo dat ik er problemen mee heb, of dat er een puinhoop is. Helemaal niet, maar het vergt gewoon zoveel van je.
quote:
maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....
Ja, dat begrijp ik.
quote:
Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter. Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker.
Ook veel gemakkelijker dan VMBO-docenten, en dat is waar ik een beetje mee zit te stoeien. En dat is waar ik een eerder op doelde. Je hebt altijd wel sectiegenoten die de "makkelijkste" cq. "leukste" klassen er uit pikken. Je hebt er zelfs die op doktersadvies geen les mogen geven aan VMBO. Dan valt me gewoon niks meer in, maar goed. Nogmaals, ik vind bovenbouw VMBO hartstikke leuk, maar het begint zoveel van me te vergen. En dan kom ik op de andere locatie (havo/atheneum/gym), en dan denk ik: "ah, maar zo kan het dus ook".
quote:
De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen
Zwaarder op 2 havo/atheneum/gym? Laat me niet lachen? Dat vind ik echt twee vingers in de neus...
quote:
(En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt.
Ja inderdaad.
.
  woensdag 1 november 2006 @ 21:51:01 #202
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43153683
Ik ben mentor van een 4e jaars basis/kaderklas, waarvan er 19 van de 21 leerlingen een LWOO-beschikking hebben. Dit is ook nog eens in Utrecht, en in 'de grote stad' zijn de leerlingen toch weer een stuk anders is mijn ervaring. Zo komt het regelmatig voor dat één van mijn leerlingen voor de rechter moet verschijnen o.i.d.

Ik kan je vertellen dat de begeleiding van zo'n groep verdomd zwaar is...
  donderdag 2 november 2006 @ 18:34:49 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43178943
Kan me er inderdaad wat bij voorstellen ja...
.
pi_43179012
Dat geloof ik ook wel TSE..
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?

Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43179155
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
Dat is leuk teigan Ik kan me voorstellen dat je je nu wel goed voelde

Wel leuk dat ze ook maar 10 minuten komen, bij ons was dat altijd minstens een volledige les.

Is jouw coach iemand van de school waar je opleiding volgt of iemand van de school waar je nu les geeft? (je zit toch nog in opleiding he?)
  donderdag 2 november 2006 @ 19:20:54 #206
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43180607
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
pi_43180697
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
Hey dat zal voor mij ook zo zijn dus
+ een nieuwe beheerder voor Smartschool
pi_43199707
Hun probleem TSE. Begin je na kerst in je nieuwe baan?

Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.

Op de ene vrijdag dat ik NIET voor een cursus of studiedag hoef op te komen draven is er een superleuke personeelsactiviteit waar ik echt veel zin in zou hebben, maar die ga ik toch maar skippen. Normaliter kom ik graag op m'n vrije dag naar m'n werk als daar iets leuks te doen is, maar niet als al je andere vrije dagen al zijn opgeslokt door niet-leuke verplichtingen.

Volgende maand is het beter hoor, dan hoef ik geloof ik maar 1x op vrijdag te komen. Maar ik hoop momenteel toch wel erg hard dat een van m'n sollicitaties naar niet-onderwijsbanen op korte termijn iets oplevert. En dan ga ik graag later weer een keer met kinders lol maken in een klaslokaal, als er iets is veranderd aan de vanzelfsprekendheid waarop men meent gratis je avonden, weekends en vrije dagen op te kunnen eisen.
pi_43199760
Op zich is een fulltime baan nemen ook een oplossing, want dan zijn het alleen nog avonden en af en toe een weekend die ze van je kunnen opeisen, geen doordeweekse vrije dag want die is er niet
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:26:51 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43212891
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.
Kunnen ze dat zomaar eisen? Volgens mij toch niet.
.
pi_43223308
Nou, sinds er op m'n vorige school een paar mensen probeerden via de bond gedaan te krijgen dat ze niet verplicht hoefden komen opdagen op rapportvergaderingen die op hun vrije dag gehouden werden, en dat niet lukte, nam ik aan dat een school dat blijkbaar wel mag eisen. Heb me er nooit verder in verdiept.

En ik moet zeggen, vandaag was superleuk Heb enorm gelachen.
Voor zo'n suffe studiedag echter kom ik minder graag opdraven.

Maar vandaag....prima
  zaterdag 4 november 2006 @ 09:01:53 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43226602
Ze mogen wel van jou verlangen dat je op je vrije tijd komt, maar ze moeten je dan wel compenseren d.m.v. salaris of een andere vrije dag. Alle kosten die je maakt (vervoer e.d.) kan je declareren.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:35:16 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43232487
Als de studiedag of vergadering echt saai is, moet je gewoon bingo gaan spelen. Bingo kaarten maken, maar op de plaatsen van de cijfers moet je woorden zetten die vaak gebruikt worden. Bijvoorbeeld: "motivatie", "basisvorming", "lessentabel", "SE-lijst", etc. Uitdelen aan een paar collega's die er met de zelfde instelling zitten en dan moet je es kijken hoe actief je dan gaat luisteren
.
pi_43295131
Nu ben ik echt slechtgezind
Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden, titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, smartschool, leerlingenraad, organisatie projectweek, organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren), ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...) en wat krijg ik vandaag in mijn mailbox?
quote:
Beste collega's,

Er wordt een vaste groep gevormd voor de standen die tijdens het schooljaar plaatsvinden. ( Wemmel, Meise, jaarmarkt Jette )

Jullie maken deel uit van deze groep.

Voor de verdere afspraken en de bespreking van de taakverdeling, worden jullie verwacht op 16 november voor een vergadering om 12.10u bij de directie.

Met vriendelijke groeten,
Anneleen Swenne
Hoi hoplahoi
Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen

Kun je je voorstellen dat ik echt elke dag aan de brievenbus sta te wachten tot ik officieel bericht krijg van mijn sollicitatie?
pi_43297480
Alleen de manier al, het is niet eens een verzoek, maar gewoon een mededeling....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43298000
Je weet dat je in het onderwijs net zolang extra taken op je bordje geschreven krijgt totdat je nee zegt he?

Niet dat het altijd zo simpel is, dat snap ik ook.....en vooral als leerlingen ervan de dupe dreigen te worden besluit je om toch nog maar even iets erbij te doen.....maar toch: degenen die vaak nee zeggen hebben het stukken minder druk, en wat ook goed werkt: voortdurend lopen te rennen en vliegen en vooral heel vaak zeggen dat je het oh zo druk hebt. Ook al valt dat eigenlijk best mee.
pi_43298716
Ik heb ook geleerd om overal heel hard NEE op te zeggen. En elk extra uurtje op te schrijven, om vervolgens te kunnen verklaren waarom ik andere dingen weiger te doen. Vind ik eigenlijk geen leuke manier van werken, maar anders werk je jezelf over de kop, en dat is het me ook niet waard.

Ik bekeek net m'n werk-mail en zag een mailtje van een leerling die mij in MSN-taal gebood haar nog iets uit te leggen voor morgen. Mooi niet dat ik daarop reageer dus, morgen maar eens een gesprekje over hoe je volwassenen aanspreekt en om hulp kunt vrágen op een nette panier. Dus niet met "Hej [Achternaam], jij moet me ff helpen met me huiswerk anders haal ik morgu cker weten een 1!". Pfoe
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_43298997
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:28 schreef thaleia het volgende:
Je weet dat je in het onderwijs net zolang extra taken op je bordje geschreven krijgt totdat je nee zegt he?

Niet dat het altijd zo simpel is, dat snap ik ook.....en vooral als leerlingen ervan de dupe dreigen te worden besluit je om toch nog maar even iets erbij te doen.....maar toch: degenen die vaak nee zeggen hebben het stukken minder druk, en wat ook goed werkt: voortdurend lopen te rennen en vliegen en vooral heel vaak zeggen dat je het oh zo druk hebt. Ook al valt dat eigenlijk best mee.
Laat ons eerlijk zijn, als je dit bericht leest, kun je moeilijk spreken van weigeren
De directie heeft nog nooit gesproken over die nieuwe werkgroep Standen hoor

Ik heb de directie ooit eens gezegd dat het geen zin heeft om altijd dezelfde mensen op nieuwe zaken te zetten omdat die op den duur ook iets krijgen van: als ik het slecht doe, ben ik er van af.
Echt snappen deed ze volgens mij niet
pi_43303035
Zo! Leuk topic

Momenteel studeer ik aan de universiteit, maar ik wil of na dit jaar, of al in februari, beginnen met de PABO. En dat weet ik zeker
Maarrrrr.....ik zit in Groningen en wil dit ook blijven, maar heeft iemand ervaring met PABO op de Hanze Hogeschool?
  maandag 6 november 2006 @ 20:56:09 #220
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43304215
quote:
Op maandag 6 november 2006 16:56 schreef leonieke het volgende:
Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (1vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden,2 titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, 3smartschool,4 leerlingenraad, 5organisatie projectweek, 6organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren),7 ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, 8ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, 9medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...). 10 Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen
Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago het volgende:
Ik heb ook geleerd om overal heel hard NEE op te zeggen. En elk extra uurtje op te schrijven, om vervolgens te kunnen verklaren waarom ik andere dingen weiger te doen. Vind ik eigenlijk geen leuke manier van werken, maar anders werk je jezelf over de kop, en dat is het me ook niet waard.
Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago ook nog:
Ik bekeek net m'n werk-mail en zag een mailtje van een leerling die mij in MSN-taal gebood haar nog iets uit te leggen voor morgen. Mooi niet dat ik daarop reageer dus, morgen maar eens een gesprekje over hoe je volwassenen aanspreekt en om hulp kunt vrágen op een nette panier. Dus niet met "Hej [Achternaam], jij moet me ff helpen met me huiswerk anders haal ik morgu cker weten een 1!". Pfoe
WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.
.
pi_43304634
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.
De collega's hebben er niets mee te maken eigenlijk Het is altijd de directie hoor die die beslissingen neemt bij ons. Hoe er scheelt iets aan de communicatie bij ons?

Ik ga op die vergadering volgende week donderdag doen alsof mijn neus bloedt. Bij de taakverdeling ga ik gewoon een beurs kiezen ergens in februari/maart die ik dan sowieso niet meer moet doen als ik na de kerstvakantie vertrek Ik ga alleszins proberen om niet één in november/december te moeten doen

Maar het is zoals op een personeelsvergadering vorig jaar. Er waren 3 dia's achter elkaar met taken die verdeeld werden, ik stond op alle 3 de slides. Collega's keken erg beschaamd naar mij, maar zij kunnen daar niets aandoen natuurlijk. De directie zet er liever mensen op waarvan ze weet dat het in orde zal zijn.
quote:
[..]

Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.
Ik had voor de herfstvakantie gezegd dat ze mij geen berichten moesten sturen voor 4 november omdat ik ze toch niet ging beantwoorden...
Je mag eens raden hoeveel mensen er mij toch hadden gemaild met vragen over Smartschool Sommige zelfs twee keer omdat ze dachten dat ik het de eerste keer niet ontvangen had

In het weekend niet werken voor school? ik kan het me echt niet voorstellen Eén van de twee dagen ben ik toch zeker bijna volledig voor school bezig.
quote:
[..]

WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.
Mijn leerlingen hebben geen emailadres van mij.. De perfecte oplossing
Maar als ze mij zo aanspreken, weten ze ook wel dat ze beleefd moeten zijn. Mijn geeft les in het hoger onderwijs, je zou de mails die hij krijgt soms eens moeten zien... "Yo" Ik denk dat ze dan sowieso al ff mogen wachten op een antwoord
pi_43309714
PAA-053, ik ken de PABO in Groningen zelf niet, maar ik heb er niet echt positieve verhalen over gehoort moet ik toegeven.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43310293
Onze adresgegevens zijn juist uit de schoolgids gehaald en vervangen door een e-mail-adres. Zodat ze niet voor de deur staan om extra uitleg te vragen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_43310564
Bij ons staan e-mailadressen EN huisadres MET telefoon in de schoolgids en dat vinden velen belachelijk, maar de schoolleiding wil dit niet veranderen. Ik heb tegenwoordig het beleid dat (leve de nummermelder!) bij een kengetal uit de plaats van m'n school standaard het antwoordapparaat erop gaat, en als het iets dringends blijkt te zijn bel ik terug, maar als het geen spoed heeft (zoals in 99% van de gevallen) bel ik de dag erna, vanaf school, onder werktijd.
pi_43311087
Telefoonnummer staat er ook nog in, maar alleen voor echte noodgevallen en dat prent ik er ook meteen op de eerste ouderavond in. Bij een dood kind in de sloot mag je bellen, anders voldoet een mailtje
Iedere droom moet je in een potje vangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')