abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:51:33 #126
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42746082
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:52 schreef teigan het volgende:
Zo, de laatste lessen voor de vakantie..
Vandaag gemerkt dat proefwerk geven ook een vak apart is.. Er gebeurd toch nog te veel waar ik geen zicht op heb, en dat is best vervelend.
Ach, dat kan gebeuren. Maar je hebt er een hoop truukjes voor om het wat te verminderen. Ik ga bijvoorbeeld vaak achter in de klas staan tijdens proefwerk. Dan zien de leerlingen niet waar ik ergens ben, met als gevolg dat ze ook niet durven te riskeren om links en rechts te gluren. Aan de andere kant heeft een opmerking als "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, XX, dat doe ik straks zelf wel" ook al effect.
quote:
Een jongen waar ik me al wat zorgen om maakte, daar had ik vandaag een afspraak mee gemaakt mbt. het proefwerk. En prompt komt hij bij mijn les weer niet opdagen... Later eens nagevraagd bij de regelkamer, en hij was een beetje spoorloos... Toen ik naar huis zou gaan zag ik hem ineens zitten op het plein, en hij kwam zo alleen over...Toch maar even op afgestapt dus, maar ik kreeg er niet veel uit..... Dat blijft toch wel weer even rondspoken in mijn hoofd dan..
Ja, ik ben ook zo iemand bij wie dit soort dingen rond blijft spoken.Mja, ik heb vaak het tegenovergestelde: ze droppen het vaak opeens uit het niets op mijn bord, zoals die leerling waar ik laatst over schreef, die ook niet verscheen bij het proefwerk. Met hem heb ik ondertussen al vaak gesproken en dat deed hem wel goed, zei hij.

Maar los daarvan, het kan soms aan je knagen ja..

[ Bericht 6% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-10-2006 18:42:23 ]
.
pi_42755086
Nou, net klaar met mijn eerste 2 brugklas proefwerken nakijken. Het stemt me niet bijster gelukkig.

Morgen maar eens even stevig met de klas in gesprek waar het nu aan ligt. Ik heb het idee dat ze, ondanks regelmatig overhoren, veel teveel met de praktische weektaken bezig zijn en daardoor het leerwerk van een heel hoofdstuk op de week voor de repetitie aan laten komen.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:07:49 #128
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42756534
Ik zeg wel es: "Schrijf nu gewoon eens onder het werk hoe lang je geleerd hebt. Gewoon eerlijk op schrijven, het heeft geen gevolgen voor je punt". En er zijn er genoeg die opschrijven: "Niet geleerd!", of "Net in de pauze even 10 minuutjes". Dan valt echt mijn gebit uit...
.
pi_42756687
Dat is wel een goeie, die onthoud ik.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:14:13 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42756761
Dat doe ik altijd als ik nieuwe klassen heb. Wanneer er lage punten zouden vallen, wil ik altijd even weten hoe dat kan. Als ze het nu echt niet begrepen hebben, of ze zijn zwak in het vak, dan kan ik daar inkomen en dan ga ik er ook alles aan doen om ze te helpen. Maar wanneer dan blijkt dat ze even tussen de soep en de gehaktballen effe hebben zitten leren, dan is voor mij ook meteen de zaak een stuk duidelijker. Laat ze ook maar eens hun punt inschatten. Levert ook vaak interessante dingen op.
.
pi_42756848
Tsja. Ik geef Engels. Als ze bijv. grammaticale onderdelen niet snappen zou het kunnen zijn omdat ik het misschien niet duidelijk of uitgebreid genoeg heb behandeld, maar als de helft van de klas al richting 6 of lager zakt op vocabulaire oefeningen... daar zakt mijn spreekwoordelijke broek van af.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:40:47 #132
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42757733
Dat probleem heb ik dus ook. Ik merk dat vaak de eerste SO'tjes (met woordjes) soms bagger zijn. Meestal schatten ze het woordjes leren toch wat te licht in. Maar dan staan er lage punten en opeens merk je dat ze toch beginnen te leren. Maar ja, zoals een leerling (4e jaars) laatst tegen me zei: "Ik wil nooit leren, echt, ik háát het! ". Die zul je toch steeds blijven houden - en dan maar zien te motiveren om toch es in het boek te kijken...

Welke methode gebruik je?
.
pi_42757798
New Interface.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 13:18:38 #134
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42768708
Ah okee. Ik heb Stepping Stones. Wat een ellende...
.
pi_42812954
Die hebben ze bij ons ook geloof ik.

Ik heb nu bijna vakantie en ik ga met gemengde gevoelens de herfstvakantie in. Heb onwijs veel lol gehad met leerlingen en collega's de afgelopen tijd. Heb ook m'n tijd wat beter georganiseerd waardoor ik nu ook niet meer het gevoel heb dat ik verzuip in het werk. Allemaal prachtig dus. Maar er zijn nogal wat vervelende dingen gaande op school, veel conflicten, veel onvrede in de wandelgangen, collega's die er daardoor flink doorheen zitten. Zo'n sfeer vind ik toch echt vervelend. Ik vind het niet genoeg dat ik het zelf lekker voor elkaar heb momenteel, ik werk immers niet met oogkleppen op en ik mag m'n collega's erg graag en vind het echt vervelend als zij zich zo unhappy voelen.

Het zijn over het algemeen collega's die echt super zijn voor de leerlingen maar op andere vlakken tegen vanalles aanlopen. Zou echt zonde zijn als ze daarom afbranden of weggaan.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 19:34:06 #136
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42814025
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:57 schreef thaleia het volgende:Maar er zijn nogal wat vervelende dingen gaande op school, veel conflicten, veel onvrede in de wandelgangen, collega's die er daardoor flink doorheen zitten. Zo'n sfeer vind ik toch echt vervelend.
Ik merk bij ons ook een beetje een broeierige sfeer. Volgens mij is het goed dat we afgelopen week effe herstvakantie hebben gehad. Maar dan nog knalde het de week daarvoor. Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik heb het idee dat onderhuids van alles aan het borrelen is. Merk vooral dat enkele praktijkdocenten steeds zitten te knotteren, dat daardoor hun mentorklassen niet meer marcheren ("meneer, daar worden we toch alleen maar uitgescholden") en allerlei rare straffen gaan bedenken (spullen vergeten, 4 x een uur komen in halen op het moment dat de leerlingen andere lessen hebben. "Wat boeit mij die les?"). Heel vreemd allemaal... Die praktijkdocenten zijn absolute vaklui op hun gebied, maar aan pedagogische kennis ontbreekt het nog al eens, en dat wordt weer pijnlijk duidelijk.. Maar dat is niet het enige, heb ik zo het idee... Enthousiaste collega's hoor ik meer dan eens uit roepen: "Wat is het toch een KUT SCHOOL geworden".. Hoe het kan.. geen idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-10-2006 20:08:15 ]
.
pi_42814225
Bij ons zijn het vooral beslissingen van hogerhand die geen/nauwelijks draagvlak hebben op de werkvloer, en slecht worden gecommuniceerd. Hier broeit het dus ook. Collega zei gisteren nog dat hij verwacht dat de bom binnenkort eens goed barst. Kan wat mij betreft niet vroeg genoeg gebeuren, als dat betekent dat dingen worden opgelost/uitgepraat en we weer prettiger verder kunnen.
pi_42814959
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 19:41 schreef thaleia het volgende:
Bij ons zijn het vooral beslissingen van hogerhand die geen/nauwelijks draagvlak hebben op de werkvloer, en slecht worden gecommuniceerd. Hier broeit het dus ook. Collega zei gisteren nog dat hij verwacht dat de bom binnenkort eens goed barst. Kan wat mij betreft niet vroeg genoeg gebeuren, als dat betekent dat dingen worden opgelost/uitgepraat en we weer prettiger verder kunnen.
En je bent zeker dat je niet op mijn school werkt?

Bij ons exact dezelfde sfeer. Heel vreemd, want zo was het vorig jaar echt niet. Het is voor mij zelfs zo ver gegaan dat ik ergens anders aan het solliciteren ben. De sfeer is er niet meer, ik krijg een hoop gezever op mijn nek geschoven (die ik, ondanks gesprekken met directie waarin ik aangeef dat het zo niet meer kan, niet kwijt raak). De communicatie loopt er ondanks een nieuws systeem helemaal vierkant en collega's zeuren daarom op mij terwijl ik niet diegene ben die de beslissingen neem...
De leerlingen zijn onhoudbaar tegenwoordig. Ik mag nog niet klagen tijdens mijn lessen omdat ik nu wel een goeie band heb met mijn leerlingen, maar tijdens vervangingen of op de speelplaats of in andere lessen loopt het echt uit de hand op bepaalde ogenblikken.

Een collega zei het vandaag nog: "ik heb in dit anderhalf maand al alles meegemaakt wat ik normaalgezien op een volledig schooljaar meemaak." En dat gevoel zit er bij veel leerkrachten in.

Nog één week en dan hebben we een week herfstvakantie (waarop ik weer op een hoop gezeur en telefoons en mails kan rekenen van collega's).
  donderdag 19 oktober 2006 @ 20:07:51 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42815004
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:06 schreef leonieke het volgende:
[..]
En je bent zeker dat je niet op mijn school werkt?
Ik wilde nét hetzelfde zeggen.. Ik merk dat de communicatie op school ook gewoon NUL is.
.
pi_42816025
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:06 schreef leonieke het volgende:
Nog één week en dan hebben we een week herfstvakantie (waarop ik weer op een hoop gezeur en telefoons en mails kan rekenen van collega's).
Ik besta in de herfstvakantie niet voor collega's, ouders of leerlingen, of beter gezegd: niet voor diegenen die met gezeik komen. Een aardige collega of een welwillende leerling die in de vakantie wat wil bijwerken, die mogen bellen/mailen. Voor de rest neem ik niet op en blijft de mail onbeantwoord
pi_42816297
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:38 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ik besta in de herfstvakantie niet voor collega's, ouders of leerlingen, of beter gezegd: niet voor diegenen die met gezeik komen. Een aardige collega of een welwillende leerling die in de vakantie wat wil bijwerken, die mogen bellen/mailen. Voor de rest neem ik niet op en blijft de mail onbeantwoord
Het probleem is dat ik het nieuwe communicatiesysteem moet beheren en dat alle leerkrachten hun jaarplannen via dat systeem (online dus) moeten indienen tegen de maandag na de herfstvakantie en dat het de eerste keer is dat ze dat moeten doen. En de directie wil niet ingaan op mijn vraag om dat een paar dagen uit te stellen zodat ik ook een aangenamere herfstvakantie zou hebben
pi_42816376
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik wilde nét hetzelfde zeggen.. Ik merk dat de communicatie op school ook gewoon NUL is.
Het probleem zit hem bij ons voor een groot deel bij de directie die niet openstaat voor een gesprek. De leerlingenbegeleider heeft zelfs al stappen ondernomen om eens een gesprek met haar te voeren, maar zij vindt dat wij (het personeel dus) overdrijven en onze privé maar moeten thuis laten en niet moeten zeuren.
pi_42816386
Bij ons heeft de roostermaker in de loop van het schooljaar altijd wat extra vakantie, omdat hij in de zomer zo hard aan het werk is. Is er geen manier om die dagen later een keer op te nemen misschien?
pi_42816441
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:50 schreef thaleia het volgende:
Bij ons heeft de roostermaker in de loop van het schooljaar altijd wat extra vakantie, omdat hij in de zomer zo hard aan het werk is. Is er geen manier om die dagen later een keer op te nemen misschien?
Nee, want zij vindt dat het 'gewoon' bij mijn job hoort. Het feit dat ik dit vorig schooljaar van eind april tot eind juni allemaal heb opgestart zonder dat ik er voor betaald werd of zonder dat ik er uren voor kreeg, is ze blijkbaar vergeten.
pi_42816514
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:47 schreef leonieke het volgende:
En de directie wil niet ingaan op mijn vraag om dat een paar dagen uit te stellen zodat ik ook een aangenamere herfstvakantie zou hebben
Vakantie is vakantie hoor, als je je probleem specifiek bij de directie hebt aangekaart en ze doen er niks mee, dan konden ze er van mij in stikken, dan ging die PC in de vakantie niet aan

Bij ons stond het vorig jaar op springen, en hoewel de schoolleiding het toen ein-de-lijk een beetje leek door te krijgen, zijn de effecten nog steeds merkbaar. Zo'n beetje alle jonge leraren waarop ze de komende jaren willen verderbouwen zijn op zoek naar een andere baan. En de collega's die net begonnen zijn en in hun naïviteit nog weinig merken van de conflicten, zullen het snel genoeg gaan zien en ook hun conclusies trekken.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_42816709
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:54 schreef imago het volgende:

[..]

Vakantie is vakantie hoor, als je je probleem specifiek bij de directie hebt aangekaart en ze doen er niks mee, dan konden ze er van mij in stikken, dan ging die PC in de vakantie niet aan
Probleem is dat ik heel de herfstvakantie dus ga moeten werken aan mijn jaarplannen en het ook niet over mijn hart ga krijgen om mijn collega's niet te helpen
quote:
Bij ons stond het vorig jaar op springen, en hoewel de schoolleiding het toen ein-de-lijk een beetje leek door te krijgen, zijn de effecten nog steeds merkbaar. Zo'n beetje alle jonge leraren waarop ze de komende jaren willen verderbouwen zijn op zoek naar een andere baan. En de collega's die net begonnen zijn en in hun naïviteit nog weinig merken van de conflicten, zullen het snel genoeg gaan zien en ook hun conclusies trekken.
Mij heeft de directie al een job aangeboden als TAC voor binnen een aantal jaar. Heeft ze vorig jaar heel mijn toekomst op de school eens voorgelegd en ik maak deel uit van het GOK-team (eigenlijk voor 3 jaar) maar op deze manier kan ik niet meer werken. Ik ben al twee keer 'ingestort' op het werk, het is genoeg geweest
pi_42817306
Leuk en interessant topic!
Ik doe de Lerarenopleiding Nederlands en zit in mijn derde jaar!
Ik loop stage bij 1, 2 en 3 Tweetalig Havo klassen! Erg leuk!
I ♥ PB
pi_42817965
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 20:54 schreef imago het volgende:
Bij ons stond het vorig jaar op springen, en hoewel de schoolleiding het toen ein-de-lijk een beetje leek door te krijgen, zijn de effecten nog steeds merkbaar. Zo'n beetje alle jonge leraren waarop ze de komende jaren willen verderbouwen zijn op zoek naar een andere baan. En de collega's die net begonnen zijn en in hun naïviteit nog weinig merken van de conflicten, zullen het snel genoeg gaan zien en ook hun conclusies trekken.
Jezus het is toch ongelooflijk dat het OVERAL hetzelfde is Sprak een collega van mijn oude school, daar ook hetzelfde liedje. Zitten er nou overal van die incompetente managers, of KUNNEN ze de boel niet beter besturen omdat er veel te weinig geld is? Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.

Kan hele verhalen gaan ophangen, ga ik niet doen, maar de strekking is dat er m.i. heel veel totaal fout zit in het onderwijs. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door fantastische collega's (in mijn ervaring over het algemeen veel toffere mensen dan in het bedrijfsleven, voor zover ik daar heb kunnen meekijken) en dito leerlingen en daar hou ik het voorlopig nog wel effe op uit, al ben ik ook wel een beetje aan het rondkijken naar iets anders hoor. Een nieuwe baan zou echter inhoudelijk minstens even leuk moeten zijn als dit, en dat soort banen zijn er niet zoveel
pi_42818050
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef thaleia het volgende:

[..]

Jezus het is toch ongelooflijk dat het OVERAL hetzelfde is Sprak een collega van mijn oude school, daar ook hetzelfde liedje. Zitten er nou overal van die incompetente managers, of KUNNEN ze de boel niet beter besturen omdat er veel te weinig geld is? Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.

Kan hele verhalen gaan ophangen, ga ik niet doen, maar de strekking is dat er m.i. heel veel totaal fout zit in het onderwijs. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door fantastische collega's (in mijn ervaring over het algemeen veel toffere mensen dan in het bedrijfsleven, voor zover ik daar heb kunnen meekijken) en dito leerlingen en daar hou ik het voorlopig nog wel effe op uit, al ben ik ook wel een beetje aan het rondkijken naar iets anders hoor. Een nieuwe baan zou echter inhoudelijk minstens even leuk moeten zijn als dit, en dat soort banen zijn er niet zoveel
Echt niet te doen hoe gelijklopend dit is, ook in België dus
Dit jaar zijn er al 6 collega's bij ons vertrokken, allemaal jonge mensen, een deel ervan naar andere scholen, een ander deel naar de privé omdat het onderwijs niet is wat ze verwacht hadden, terwijl ze volgens mij echt goeie leerkrachten zijn. Het management bevalt hen niet.

Hier is het hetzelfde thaleia, ik kijk uit naar iets anders, maar hou het tegenwoordig nog uit voor mijn collega's en mijn leerlingen, niet voor de persoon die helemaal vooraan zit op school.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:51:19 #150
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_42818443
Bij ons is het exact hetzelfde. Ik heb ergens anders gesolliciteerd, ik trek het niet meer op de school waar ik nu lesgeef. Structureel invallessen, ben ook nog eens standaard 2 klokuren teveel ingeroosterd en heb er 2 extra taken bij (gróte taken). En dan heb ik het nog niet eens over mijn mentorgroep. Een grote club LWOO-ers (examenjaar), waar ik geen uren voor krijg. Ik pas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')