abonnement Unibet Coolblue
pi_41623984
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:23 schreef thaleia het volgende:
Mooi bloempjuh! En waar je nu zit is het veel beter dus
Oh ja, veel rustiger (qua gevoel), wel heel druk. Leuk team, dus geen onderlinge strijd. Die mensen zien me nu al als collega, terwijl ik op mijn vorige stage 'de stagiaire' was.
Mon 'en!
  zaterdag 9 september 2006 @ 00:06:37 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41635138
Ik kreeg net een mail met de mededeling dat er nog wat leerlingen van richting zijn veranderd. 'Mijn' vakgroep (Handel en verkoop) was al de grootste, en vanaf komende maandag zijn we weer een aantal leerlingen rijker. En dat zooitje mag ik leiden.
pi_41641150
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:22 schreef thaleia het volgende:
Iemand de Marktplaats-actie al meegekregen?
Docenten bieden hun lesbevoegdheid te koop aan omdat ze er toch niks meer aan hebben.
Ik zag het ja, kwam daardoor op de website van BON. Ik kan me voor een heel groot deel wel vinden in hun standpunten, zelfs al snijd ik mezelf daarmee eigenlijk in de vingers. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er bevoegde docenten zijn die geen les kunnen geven en onbevoegden die het wel kunnen, maar vind wel dat die onbevoegden hun bevoegdheid moeten gaan halen.

Voorbeeld op mijn school: collega werkt al een tijd onbevoegd bij ons, met slechte resultaten. Gaat het ICLON doen, met slechte resultaten. Hij haalt het niet, en stopt met het ICLON. Maar hij kan bij ons gewoon blijven lesgeven hoor!

Overigens weet ik nog niet wat ik moet vinden over de salariëring van eerste- en tweedegraads docenten. De universitaire opleiding van eerstegraders mag beloond worden, maar die tweedegraders die een moeilijke VMBO-groep in toom kunnen houden verdienen ook veel meer.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41641603
Allemaal in elk geval 10% erbij, zoals D'66 wil
pi_41641642
In hun standpunten kan ik me trouwens ook wel vinden, maar ik vind ze wel wat negatief. Momenteel staat er meteen als je op hun site komt een groot stuk over 'intimidatie door het bestuur' en waar je dat kunt melden enzo, met voorbeelden van intimidatie erbij, en persoonlijk heb ik echt nog nooit zoiets meegemaakt op alle scholen waar ik gewerkt heb, en ook niet van anderen gehoord dat ze zoiets hebben meegemaakt.

Managers op scholen zijn echt managers, dus zakelijk en daardoor soms ook kil, kijken alleen maar naar het financiele plaatje enz, okee, dat klopt vaak wel.....maar lompe boemannen zijn het imo niet.
  zaterdag 9 september 2006 @ 10:15:39 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41642067
Mijn klasgenoot geeft betaald les en ze is nu net derde jaars tweede graads, maar ze doet ook eindexamen havo. Dat vind ik niet kunnen. Misschien mag je nog een tweede graads voor eindexamen havo/vwo (maatschappijleer dus ook) maar dan wel iemand met al geruime ervaring.
  zaterdag 9 september 2006 @ 10:31:03 #32
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41642282
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 10:15 schreef Silmarwen het volgende:
Mijn klasgenoot geeft betaald les en ze is nu net derde jaars tweede graads, maar ze doet ook eindexamen havo. Dat vind ik niet kunnen. Misschien mag je nog een tweede graads voor eindexamen havo/vwo (maatschappijleer dus ook) maar dan wel iemand met al geruime ervaring.
Doet ze zelf eindexamen HAVO of geeft ze er les aan?
  zaterdag 9 september 2006 @ 10:38:34 #33
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41642420
Nee, ze is derde jaars student maatschappijleer en geeft les aan havo eindexamen.

Alhoewel ik op mijn eerste stage iemand tegenkwam die toen hij endexamen deed al duits gaf aan de brugklas Was overigens een super goede docent en heeft zijn eerste graads ook cum laude gehaald, maar toch ik vond dat echt een bizar verhaal.
pi_41645735
Een collega van me gaf in het tweede jaar dat ze onbevoegd lesgaf al les aan een eindexamenklas... En ik heb nu een vijfde, die zijn ook al bezig met dossiertoetsen, en als ik hier blijf werken heb ik ze volgend jaar weer. Ben nu vier en een half jaar onbevoegd bezig, en hoewel ik blij ben met m'n baan, weet ik wel dat het eigenlijk niet ikán.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 11 september 2006 @ 17:28:50 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41711813
Die stille ringtone, die zogenaamd niet door leraren en ouders te horen is.... IK HOOR HEM. Vanmiddag probeerde een leerling die ringtone uit terwijl ze wat voor zichzelf aan het werken waren, maar wat is dát een ellendig gevoel aan je oren. Zo van: je hoort het wel, maar ook weer niet. Weten we dat ook weer. Die leerlingen: "Maar meneer, u zou die toch eigenlijk niet moeten horen?"... Dús wel..
.
pi_41712241
Hahaha
WEL een geniaal idee trouwens, die stille ringtone. Die gaat het nog goed doen denk ik!
pi_41712300
Ik heb 'm op eigen verzoek te horen gekregen. Ik hoor 'm ook.

Ik vind 'n wel goed.
pi_41740763
Hoe ga je om met VMBO3 klassen?

Ik had ze vandaag(eerste les) en het viel zo tegen..... Sommigen wilden wel, anderen absoluut niet, en het schoot niet op.. Ik heb er eentje uitgestuurt, maar ze zijn me flink aan het uitproberen geweest...

Iemand nog goed tips, want ik zie wel een beejte op tegen morgen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:28:46 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41741526
Tja, de ene 3VMBO is de andere niet he. Je kunt een heel leuke 3basis hebben, maar ook een erg pittige 3KGT-klas. Een grote klas, een kleine klas...

Even vanuit mijn visie:
Belangrijk is dat je structuur aanbiedt - je hoeft echt niet als een strenge meester(es) les te geven en elke keer als een leerling zich beweegt, 40 x strafregels te laten schrijven. Geef je (belangrijkste) regels, zoals jij het graag wil in je lessen, en wees dan consequent. Consequent zijn kan immers ook op een vriendelijke manier.

(ik hoor ook wel eens van nieuwe collega's, die dan te horen krijgen: "Pak ze maar streng aan, hoor". Die doen dat, en jagen meteen de hele klas tegen zich in het harnas. Pas daar voor op!).

Een beetje interesse tonen in de leerlingen kan ook geen kwaad. Ik had een keer een moeilijke klas met metaal-leerlingen. Totdat ik een keer in de metaal-afdeling ging kijken en me liet uitleggen wat ze daar allemaal aan het doen waren. Ze vonden het zó chic dat ze míj konden uitleggen hoe ik bijvoorbeeld moest lassen (en ik heb 2 linker handen, kun je nagaan). Sindsdien ging het een stuk beter. Ik praat vaak met leerlingen over andere zaken dan "de les". De laatste 5 minuten of zo van een les, om te kijken wat ze bezig houdt. Vaak kan er ook al iets gebeurt zijn op het schoolplein, waardoor je je les eigenlijk moet aanpassen, omdat hun hoofd er niet toe staat op dat moment. En wanneer jij een leraar/lerares bent die wat interesse in hen toont, die begrip voor hen heeft, dan kun je al niet meer stuk.

Probeer vooral ook geen 50 minuten stilte te eisen. Dat houden ze gewoon niet vol. (Klinkt misschien vreemd, maar goed. Alhoewel mijn 2VMBO-klassen vandaag 40 minuten rustig gewerkt hebben, zal wel aan het weer liggen). Ik legde wat uit, en liet ze dan zelfstandig aan het werk. Dan was er wat geroezemoes, en al hebben ze het niet altijd over het werk, maar ze zijn dan meestal wel met de stof bezig en ze kunnen toch een beetje van hun energie kwijt.

Hoop dat je er wat aan hebt. Denk ook dat het makkelijker wordt naarmate je langer op school rondloopt, eigenlijk. Een vierdejaars klas breekt momenteel de tent af bij twee (vrij nieuwe) collega's. Bij mij doen ze niks, want mij kennen ze al 4 jaar. Daar zal het ook mee te maken hebben. Uitproberen. Inderdaad - heavy!
.
pi_41741792
Ik dacht al dat het heel rustig bleef in dit topic, was ik ff uit het oog verloren dat er al een nieuw topic is

Teigan, wat baba zegt, is juist hoor, er staan heel wat nuttige tips in (zeker omtrent het consequent zijn en niet constant aan hun hoofd te zeuren, laat ze soms ff uitrazen, ook in het begin van de les. Als je ze 50minuten laat 'werken' met hun hoofd vol andere zaken, krijg je ook niets gezien).

Ik geef praktisch fulltime les aan klassen van dit niveau en soms heb ik het ook nog moeilijk. Vorige week donderdag had ik ook een nieuwe klas (vierdejaars). Viel énorm tegen en dat had ik dus helemaal niet verwacht
Jammergenoeg had ik die klas die dag nog 3 uur, dus ik moest me wel direct herpakken. Kwestie van een nieuwe start proberen te nemen. Ik heb het geluk gehad dat de moeilijkste jongen van de klas na het eerste uur als laatste de klas uitging. Ik heb hem nog ff gesproken en gezegd dat ik hoop dat we volgend uur een nieuwe start kunnen nemen.
Het heeft gelukkig geholpen, want de laatste 3 uur vielen al beter mee (ook al was het nog geen echt succes te noemen hoor). Ik wacht af wat het donderdag zal geven...
pi_41742624
de lessen bij mij op school duren 60 minuten...

Ik hoor ook wel van collega's dat zij de eerste lessen VMBO ook moeite hebben, ook al hebben ze zoveel ervaring, maar het viel me even zo vies tegen...
Ik zie het gewoon even echt helemaal niet meer zitten, en ik wilde dit zo graag...

Ik ga iig morgen een planning op het bord zetten denk ik, en misschien wat regels noemen.. Al kan dat laatste er natuurlijk tot leiden dat ze die juist gaan uittesten...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41743284
Altijd je plannen vertellen aan het begin van je les. En dan afvinken wanneer je iets gehad hebt. En leuke dingen tussendoor/naderhand doen.

En een goeie opening. De stagebegeleider van mijn eerstejaars stage begint altijd met 'nieuws van de dag', leuke/gekke nieuwtjes. En dat elke les.

Ik moet voor mijn huidige stage (MBO) ook een nieuwe opening verzinnen, mijn lessen beginnen nogal 'plotseling'.
Mon 'en!
pi_41743577
Ik werk met zelfstandig werken momenten in mijn les. Ik geef ze daarbij aan het begin van het jaar alleen fase zelfstandig-stil werken (bijvoorbeeld 10 minuten achter elkaar). Gaat dit goed krijgen ze er vanaf de herfstvakantie zelfstandig-fluisterend werken bij. De leerlingen weten wat ze moeten doen en wat er van hen verwacht wordt.

Daarnaast altijd voordat de les begint je lesplanning beknopt op een vaste plaats op het bord zetten (bijv. je linkerbord) . Absenten, leerwerk overhoren, oefening 1 t/m 6 nakijken, uitleg oefening 7 t/m 14 en zelfstandig-stil aan het werk voor bijv. 10 minuten.

Je hoeft inderdaad geen boeman te zijn, maar stel een duidelijke lijn, wees helder, duidelijk en consequent over je regels.
  dinsdag 12 september 2006 @ 19:37:46 #44
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41745771
Wat ook erg goed werkt is een cijfer aan een les plakken. Ik werk altijd met een bepaald punten systeem. Stel je voor, ik wil dat ze 4 opdrachten maken in de les. Dan kunnen ze per onderdeel 2 punten verdienen. Ook krijgen ze 2 bonuspunten als ze een goede werkhouding hebben laten zien en hun werkplek netjes hebben achtergelaten.

Als ze dus normaal mee doen en alle opdrachten naar behoren maken, kunnen ze dus een 10 scoren. Zo werk ik alle taken af, en verzamel de cijfers. Het gemiddelde van deze cijfers telt voor 50% mee in de module. Werkt perfect!!
pi_41749200
Wisten jullie dit al?

"Daarnaast ontvangen ze een eenmalige bonus van 200 euro. Dat bedrag wordt uitgekeerd op 5 oktober 2006, de internationale dag van de leraar." bron

Is blijkbaar al een jaar bekend, maar ik volg die dingen allemaal niet zo en hoorde het vandaag pas op het werk
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:20:00 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41752081
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:38 schreef leonieke het volgende:
Ik dacht al dat het heel rustig bleef in dit topic, was ik ff uit het oog verloren dat er al een nieuw topic is
Het gaat snel he
quote:
Teigan, wat baba zegt, is juist hoor, er staan heel wat nuttige tips in (zeker omtrent het consequent zijn en niet constant aan hun hoofd te zeuren, laat ze soms ff uitrazen, ook in het begin van de les. Als je ze 50minuten laat 'werken' met hun hoofd vol andere zaken, krijg je ook niets gezien).
Ja, zeker als ze net pauze gehad hebben. Ik laat ze altijd de eerste 5 minuten effe tot rust komen, effe babbeltje en zo.. wat flauwekul maken, en dan rustig en relaxt met de les beginnen. Tenzij er iets is gebeurd waar ze echt even over *moeten* praten. Anders blijven ze er toch de hele les over bezig. Niet kwaad bedoeld hoor, maar zo is het meestal wel. En als je zegt: NU GA IK GEWOON DOOR MET DE LES, dan wéét je toch gewoon dat het in hun koppies doorgaat en dan kun je lullen als Brugman Keukens, maar ze pikken het dan toch niet op.
quote:
Ik geef praktisch fulltime les aan klassen van dit niveau en soms heb ik het ook nog moeilijk.
Het gros van mijn lessen geef ik ook les aan vmbo. Plus 2 klasjes 2 havo en een 3 gymnasium. Maar ik moet eerlijk zeggen: hoewel het toch iets pittiger is dan een 2 havo (twee vingers in de neus), haal ik toch meer voldoening uit mijn vmbo-klassen. Of het het feit is dat ze jou echt "nodig" hebben, ik weet niet wat het is...
quote:
Ik heb het geluk gehad dat de moeilijkste jongen van de klas na het eerste uur als laatste de klas uitging. Ik heb hem nog ff gesproken en gezegd dat ik hoop dat we volgend uur een nieuwe start kunnen nemen. Het heeft gelukkig geholpen, want de laatste 3 uur vielen al beter mee (ook al was het nog geen echt succes te noemen hoor).
Dat is iets waar ik ook de laatste jaren achter ben gekomen. Toen ik pas begon, 5 jaar geleden, gaf ik veel straf als iets me niet zinde of als iemand vervelend was. Nu ga ik gewoon even met die leerling de gang op en praat effe met hem. Dan vraag ik rustig wat er aan de hand was, waarom hij zo reageerde en of ik misschien iets fout deed. Met straffen haal je de oorzaak van het gedrag namelijk niet weg. En meestal kunnen ze je ook precies uitleggen waarom ze zich zo gedroegen. Tenzij je écht zo'n stijfkoppig figuur er tussen hebt zitten.


(Maar dat soort figuren fascineren me. Ik heb vier jaar lang een leerling gehad, die voortdurend de kont tegen de krib gooide, echt een eikel eerste klas. Zat meer op het kantoortje bij de afdelingsleider dan wat anders. Maar ik had zoiets van - waarom gedraagt hij zich zo? Wat is daar gaande in zijn hoofd? En opeens, vlak voor het eindexamen, had ik weer eens een gesprek met hem, en kwam opeens alles er uit. Vanaf dat moment ging het tussen ons stukken beter. Hij had iemand gevonden die hem eindelijk begreep, wat vier jaar lang niet gebeurd was. Sindsdien fascineren echte "etters" me. Maar dat effe terzijde).
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:02 schreef teigan het volgende:
Ik hoor ook wel van collega's dat zij de eerste lessen VMBO ook moeite hebben, ook al hebben ze zoveel ervaring, maar het viel me even zo vies tegen...
Kan ik me heel goed voorstellen hoor. Ik zou mijn eerste jaar op het VMBO voor geen goud meer over willen doen.
quote:
Ik zie het gewoon even echt helemaal niet meer zitten, en ik wilde dit zo graag...
Ook die gedachte had ik destijds. Is dít het nou? Maar als je eenmaal door die periode heen bent, zul je merken dat het erg leuk is. Want vergeet niet, de leerlingen moeten jou ook leren kennen he. En als ze je eenmaal geaccepteerd hebben, dat is een wereld van verschil. Ik kan nu flauwekul maken met die leerlingen, maar ze letten ook goed op de les. Als ze problemen met iets hebben, komen ze naar me toe. Af en toe leg ik wel eens een leerling in de houtgreep, wanneer hij wat te druk is,. en dan gaan we weer verder. Gun het wat tijd. Ik weet dat het moeilijk is. Ik had die eerste periode ook zoiets van:
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 21:11 schreef thaleia het volgende:
Wisten jullie dit al?

"Daarnaast ontvangen ze een eenmalige bonus van 200 euro. Dat bedrag wordt uitgekeerd op 5 oktober 2006, de internationale dag van de leraar." bron

Is blijkbaar al een jaar bekend, maar ik volg die dingen allemaal niet zo en hoorde het vandaag pas op het werk
.
pi_41752344
Op mijn stageschool is een vacature voor een docent Zakelijke Communicatie, het vak dat ik nu geef. Heel leuk!
Waarom in ***snaam NU? Kan onmogelijk een baan aannemen, zit in mijn derde jaar van de lerarenopleiding, heb het vreselijk druk en moet nog zoveel leren..
Mon 'en!
pi_41752677
Ik heb ook een baan aangenomen in m'n 3e jaar en daarmee voor lief genomen dat ik een beetje vertraging opliep. Het is een keuze die je maakt.
pi_41760191
Bedankt voor de bemoedigende verhalen.. Ik heb vannacht echt gewoon slecht geslapen, en mijn hartslag is volgens mij twee keer zo hoog als normaal, maar ik probeer mezelf weer bij elkaar te pakken en er weer aan te beginnen..
Ik heb ze vandaag weer na een pauze, en ik zal eens kijken hoe ik het nu aan moet gaan pakken..
In ieder geval meer regels gaan stellen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41760224
Succes Teigan!
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')