FOK!forum / Politiek / Schiphol-overleg Amsterdam en Zalm muurvast
Aoristusdinsdag 5 september 2006 @ 15:12
quote:
Schiphol-overleg Amsterdam en Zalm muurvast

ANP

AMSTERDAM - Amsterdam zal de privatisering van Schiphol met een veto blokkeren als minister Gerrit Zalm van Financiën niet verder wil onderhandelen. Dat zei de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (Luchthaven) dinsdag. De wethouder is bang dat ‘gezien de opstelling van Zalm’ er geen andere mogelijkheid is dan een veto uit te spreken.

Asscher zegt graag verder te willen overleggen met Zalm, maar ziet zich daarin weerhouden na een recente brief van de minister. Daarin schrijft Zalm dat het standpunt van de hoofdstad strijdig is ‘met het algemeen belang’. Het is in strijd ‘met het recht en uw rechtsplichten dat de gemeente Amsterdam een statutenwijziging blokkeert die noodzakelijk is om de verkoop van aandelen van de Staat aan anderen dan overheden mogelijk te maken’, aldus de minister.

Amsterdam had Zalm voorgesteld om 29 procent van de aandelen over te nemen. De hoofdstad heeft al 21,8 procent van de aandelen in handen, en zou daarmee een meerderheidsbelang krijgen. Zalm voelt hier niets voor. ‘Ik bied u hierbij nogmaals nadrukkelijk gelegenheid tot overleg over mijn verzoek aan de gemeente Amsterdam om zich niet te verzetten tegen het mogelijk maken van vervreemding van aandelen aan anderen dan overheden’, schrijft hij.

Na de Amsterdamse gemeenteraadsvergadering op 27 september wil Zalm de aandeelhouders bijeen roepen. Het linkse stadsbestuur van de hoofdstad (PvdA en GroenLinks) is tegen privatisering van de luchthaven en dreigde al langer de noodzakelijke statutenwijziging tijdens die aandeelhoudersvergadering te blokkeren. Tijdens een extra ingelaste commissievergadering dinsdagmiddag doen leden van de Amsterdamse gemeenteraad alvast hun zegje over de kwestie Schiphol.
Kijk, en daar hoor je dan weer weinig over he. Als de PvdA aan het woord állochtoon wil komen dan is het huis te klein, want zeg zelf, wat is er nou heerlijker dan allochtoon tegen iemand te zeggen?

Gelukkig doet de PvdA ook nog wel eens iets anders. Namelijk de Amsterdammer beschermen tegen nog meer geluidsoverlast, zorgen dat er niet nog minder werkgelegenheid ontstaat en dus een netto verlies verlies voorkomt die er nog even gauw door Zalm doorgejast moet worden.

Prima werk!
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 15:19
Ook niet netjes van Zalm om dit er nog door te willen jassen . Lijkt me aan een nieuw kabinet om daar een beslissing over te nemen..
Napalmdinsdag 5 september 2006 @ 15:21
Sinds wanneer is amsterdam=pvda? Voor de rest om Amsterdams deelbelang boven het landsbelang te stellen is gewoon trietst en daarover zou ik niet durven juichen.,.

Amsterdam had Zalm voorgesteld om 29 procent van de aandelen over te nemen
Was natuurlijk ook grappig want Amsterdam wilde veelminder dan de marktwaarde betalen. Voor dat geld had ik ze nog wel opgekocht..
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 15:19 schreef du_ke het volgende:
Ook niet netjes van Zalm om dit er nog door te willen jassen .
Doorjassen? Dit speelt al jaren..
Aoristusdinsdag 5 september 2006 @ 19:57
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 15:21 schreef Napalm het volgende:
Sinds wanneer is amsterdam=pvda? Voor de rest om Amsterdams deelbelang boven het landsbelang te stellen is gewoon trietst en daarover zou ik niet durven juichen.,.

Amsterdam had Zalm voorgesteld om 29 procent van de aandelen over te nemen
Was natuurlijk ook grappig want Amsterdam wilde veelminder dan de marktwaarde betalen. Voor dat geld had ik ze nog wel opgekocht..
[..]

Doorjassen? Dit speelt al jaren..
da's waar, het speelt al een tijdje, maar dit is niet meer kabinet Balkenende 2 he .. prudent is het machtswoord

Ik vind het prima dat er niet nog meer vluchten over de stad worden uitgevoerd, dat leidt alleen maar tot meer ongelukken en meer ontevredenheid
Martijn_77dinsdag 5 september 2006 @ 20:10
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 15:21 schreef Napalm het volgende:
Doorjassen? Dit speelt al jaren..
Idd en dat moet eindelijk een keer opgelost worden
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 20:29
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:10 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd en dat moet eindelijk een keer opgelost worden
Denk dat zo'n fundamentele beslissing over de mainport Schiphol niet door een kabinet met een zeer beperkt mandaat genomen zou moeten worden
Tikorevdinsdag 5 september 2006 @ 21:22
Belachelijk dat onze economische motor is overgeleverd aan de grillen van zo'n links stadsbestuurtje waar allerlei ex-communisten de dienst uitmaken....

Ik voorspel dat Schiphol de moordende concurrentieslag met de Europese concurrenten de komende jaren snel zal gaan verliezen.
Aoristusdinsdag 5 september 2006 @ 21:22
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Denk dat zo'n fundamentele beslissing over de mainport Schiphol niet door een kabinet met een zeer beperkt mandaat genomen zou moeten worden
niet zolang deze charismatische GroenLinks leider er iets over te zeggen inderdaad

du_kedinsdag 5 september 2006 @ 21:50
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:22 schreef Tikorev het volgende:
Belachelijk dat onze economische motor is overgeleverd aan de grillen van zo'n links stadsbestuurtje waar allerlei ex-communisten de dienst uitmaken....

Ik voorspel dat Schiphol de moordende concurrentieslag met de Europese concurrenten de komende jaren snel zal gaan verliezen.
Ze gaan de slag verliezen als ze niet geprivatiseerd worden?

Het lijkt me logischer dat er een en ander fout gaat wanneer je de boel gaat privatiseren om het privatiseren zonder goed achterliggend plan.
Napalmdinsdag 5 september 2006 @ 22:07
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Denk dat zo'n fundamentele beslissing over de mainport Schiphol niet door een kabinet met een zeer beperkt mandaat genomen zou moeten worden
De kamer stemt toch? Onafhankelijk van welk kabinet dan ook zal er een kamermeerderheid voor moeten stemmen lijkt me...
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 22:14
Dat wel maar ik ben van mening dat het kabinet dergelijke zaken niet in stemming moet brengen in de aanloop naar de verkiezingen. Nu lijkt het er erg op dat Zalm het er nog even door wil drukken.
Napalmdinsdag 5 september 2006 @ 22:35
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:14 schreef du_ke het volgende:
Dat wel maar ik ben van mening dat het kabinet dergelijke zaken niet in stemming moet brengen in de aanloop naar de verkiezingen. Nu lijkt het er erg op dat Zalm het er nog even door wil drukken.
Waarom?

heeft een tweede kamer minder legitimatie na 3½ jaar dan na 3 weken? Als het nu nog een belangrijk punt was in de verkiezingen maar dat is het ook niet.. Een referendum dan maar?
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 22:46
Het gaat mij niet om de kamer maar om het kabinet dat bepaalde ingrijpende maatregelen wil nemen. Dat past naar mijn idee niet bij de status van het huidige kabinet.
Aoristusdinsdag 5 september 2006 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:35 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waarom?

heeft een tweede kamer minder legitimatie na 3½ jaar dan na 3 weken? Als het nu nog een belangrijk punt was in de verkiezingen maar dat is het ook niet.. Een referendum dan maar?


Het is kabinet Balkenende 3 prudent

Dat betekent, op de winkel passen en verder overal vanaf blijven
Napalmdinsdag 5 september 2006 @ 23:32
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:15 schreef Aoristus het volgende:
Dat betekent, op de winkel passen en verder overal vanaf blijven
Want? Ze zijn toch missionair?
ExtraWaskrachtdinsdag 5 september 2006 @ 23:33
Laat de Amsterdamse gemeenteraad gemeentedingen doen en geen landelijke. Daarvoor hebben we de Tweede en Eerste Kamer.
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 23:39
Amsterdam en Schiphol hebben veel gezamenlijke belangen. Amsterdam heeft het meeste baat bij Schiphol en de meeste lasten inzake Schiphol en het vliegverkeer.
Niet zo vreemd dat Amsterdam een vinger in de pap wil houden ook als je het in historisch perspectief ziet.
Aoristusdinsdag 5 september 2006 @ 23:40
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Laat de Amsterdamse gemeenteraad gemeentedingen doen en geen landelijke. Daarvoor hebben we de Tweede en Eerste Kamer.
lastig..
quote:
Besluitvorming op landelijk niveau

Organen:
-Kroon (staatsrechtelijk: koning en regering)
-regering; koning, minister-president en ministers
-kabinet; raad met minister-president en ministers
-tweede kamer; rechtstreeks gekozen volkskvertegenwoordiging
-eerste kamer; getrapt gekozen door Provinciale staten

Beslissingsgebied
-besluiten met nationale en internationale invloed
-het gaat om wettelijke kaders, niet om details.

Beslissingsonderwerpen
-landelijk bestuur
-regeerakkoord (basis waarop de zittende regering bij aanvang afspraken heeft gemaakt)
-besluiten over de verdeling van financiele middelen (o.a. rijksbegroting)
-wetgeving
-controle (regering door tweede kamer en tweede kamer door eerste kamer)

Besluitvorming op Provinciaal niveau

Beslissingsorganen
-kroon (benoemt door de commissaris der Koningin)
-Provinciale Staten; bestuur van de provincie olv de commissaris der Koningin
-Gedeputeerde Staten; dagelijks bestuur van de provincie olv de commissaris der Koningin en gekozen leden vanuit de Provinciale Staten.

Beslissingsgebied
-besluiten met provinciale invloed; meestal gaat het om nadere invulling van overheidsbesluiten.
-besluiten mogen niet strijdig zijn met overheidsbesluiten en wetgeving.

Beslissingsonderwerpen
-Provinciaal bestuur en ontwikkeling en profilering van de provincie (incl provinciaal zorg- en welzijnsbeleid)
-infrastructuur van de provincie
-besluiting over de verdeling van financiele middelen (o.a. subsidies)
-toepassing en uitvoering van overheidsmaatregelen
-controle van bestuursorganen

Besluitvorming op gemeentelijk niveau

Organen
-Kroon (benoemt de burgemeester)
-college van B&W; college van door de gemeenteraad gekozen wethouders olv de burgemeester
-gemeenteraad; door ingezetenen (ook niet-Nederlanders) van de gemeente rechtstreeks gekozen vertegenwoordiging
-stadsdeelraad; eenheden waarin grote steden bestuurlijk zijn opgedeeld

Beslissingsgebied
-besluiten met gemeentelijke invloed; meestal gaat het om nadere invulling van besluiten van overheid en provincie
-besluiten mogen niet strijdig zijn met wetgeving en richtlijnen of voorschriften van overheid en provincie

beslissingsonderwerpen
-gemeentelijk bestuur en profilering en ontwikkeling van de gemeente
-infrastructuur van de gemeente

-besluiten over de verdeling van financiele middelen
-toepassing en uitvoering van wetten en richtlijnen van overheid en provincie
-controle van bestuursorganen
ExtraWaskrachtdinsdag 5 september 2006 @ 23:41
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:39 schreef du_ke het volgende:
Amsterdam en Schiphol hebben veel gezamenlijke belangen. Amsterdam heeft het meeste baat bij Schiphol en de meeste lasten inzake Schiphol en het vliegverkeer.
Niet zo vreemd dat Amsterdam een vinger in de pap wil houden ook als je het in historisch perspectief ziet.
Die vinger in de pap houden ze. Het gaat namelijk niet om de aandelen die Amsterdam heeft.
SuperWeberdinsdag 5 september 2006 @ 23:47
Tsssssssssssssssk wat een nonsens lees ik hier weer, hoezo zou privatisering van schiphol "nog" minder werkgelegenheid opleveren... Stelletje ontevreden honden, ga maar eens in Duitsland wonen, daar is de werkloosheid nog wat hoger

Daarnaast is schiphol van landsbelang, weten jullie wel hoeveel bedrijven van die luchthaven afhankelijk zijn?? Dan gaan die 3 kippen en een hond, die lopen te mekkeren over wat herrie toch verhuizen... Bovendien gaat de privatisering van schiphol banen opleveren, omdat de omstandigheden voor bedrijven gunstiger gaan worden [14.gif]

Edit, bovendien kan de gemeente amsterdam die centen die ze uit willen geven aan schiphol misschien beter aan andere, lees nuttige dingen uitgeven.
du_kedinsdag 5 september 2006 @ 23:48
De omstandigheden voor bedrijven zouden misschien gunstiger kunnen gaan worden.
Maar dat is natuurlijk lang niet zeker. Een geprivatiseerd Schiphol zal vooral geld willen verdienen voor haar aandeelhouders. Dat hoeft niet het gunstigste scenario te zijn voor Nederland of voor de omliggende bedrijven.
SuperWeberdinsdag 5 september 2006 @ 23:55
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:48 schreef du_ke het volgende:
De omstandigheden voor bedrijven zouden misschien gunstiger kunnen gaan worden.
Maar dat is natuurlijk lang niet zeker. Een geprivatiseerd Schiphol zal vooral geld willen verdienen voor haar aandeelhouders. Dat hoeft niet het gunstigste scenario te zijn voor Nederland of voor de omliggende bedrijven.
Je snapt het bijna. Geld verdienen, echter geld moet rollen en het liefst belastingvrij... Wat krijg je dan?? Precies investeringen!!
du_kewoensdag 6 september 2006 @ 00:52
Dat wil niet zeggen dat een geprivatiseerd Schiphol het beter zou doen dan momenteel het geval is. Zeker niet zelfs, omdat er dan strengere regels zullen gelden omdat de controle en belangen minder rechtstreeks zijn.
sappozondag 19 april 2009 @ 21:46
beslissingsonderwerpen

infrastructuur van de provincie
besluiten over de verdeling van financiele middelen
toepassing en uitvoering van overheidsmaatregelen
controle van bestuursorganen
provinciaal bestuur en ontwikkeling en profilering van de provincie (inclusief provinciaal zorg en welzijnsbeleid