abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41513610
Vrij regelmatig overlijden er mensen die geen familie of bekenden hebben, of waarvan de erfgenamen afstand doen (zeg ik dat zo wel goed), als ze overlijden. Vaak is de identiteit wel bekend, maar is er niemand om de overledene te begraven. Ook worden af en toe niet-identificeerbare lijken gevonden. Je zou kunnen denken aan iemand die opgedregd wordt, maar te ver vergaan is om nog te identificeren, illegalen, of vondelingen die te laat gevonden worden.

Al deze mensen worden begraven tijdens een eenzame uitvaart. (1 per uitvaart hoor, tis niet dat ze ze opsparen of zo). Bij een eenzame uitvaart wordt je uitvaart door een gemeenteambtenaar geregeld. De begrafenis is kort en zonder tierelantijntjes. De uitvaartleider houdt soms een korte toespraak en vraagt om een moment stilte. Als je stad een stadsdichter heeft, draagt hij een gedicht voor dat 'ie voor je geschreven heeft. De gemeente probeert de onkosten uit de erfenis te verhalen. Als dat niet lukt, hebben ze een begrafenispotje. Vaak zijn er wel bekenden of soms zelf familie bij. Ook wordt geprobeerd om een dienst te houden naar het geloof van de overledene. Verder zoekt de uitvaartleider of de dichter muziek uit voor de dienst. Deze wordt ook gedraaid. Na afloop van de uitvaart drinken de uitvaartleider, de meneer van de gemeente de dichter en eventuele andere aanwezigen een kop koffie

Op de site van F Starik staan verhalen over eenzame uitvaarten. Hij is eenzame uitvaartendichter en beschrijft alle eenzame uitvaarten die hij meemaakt.
http://www.starik.nl/stariks/index.html
Omdat ik niet weet of F Starik het wel leuk vindt, als ik een heel verhaal kopieer, doe ik dat maar niet.

Wie is er ook wel eens op een eenzame uitvaart geweest. En wat vond je ervan?
En wat vinden jullie uberhaupt van de manier waarop het in Nederland is geregeld?
pi_41513896
Oh ja, ik ben dus blij dat het op deze manier wordt geregeld. Vooral omdat het toch nog zo persoonlijk mogelijk wordt gemaakt. Voor de overledene zelf zal het naar mijn smaak niet veel uithalen, maar voor eventuele nabestaanden, die aanwezig zijn wel.
Bovendien is het ook nog mogelijk dat familie later wordt opgespoord. Ook dan lijkt het mij voor hen een fijn idee dat hun familielid niet maarzo in een kuil is gegooid.

Ik ben nog nooit op een eenzame uitvaart geweest. De verhalen van F Starik en anderen vind ik interessant om te lezen.
pi_41514176
vorig jaar stond er een mooi lang artikel over in t volkskrantmagazine
pi_41514207
Wie werden er geinterviewd? Was dat niet met Tsead Bruinja?
pi_41520367
Ooit eens een programma over gezien op tv. Was eigenlijk best wel mooi geregeld allemaal. Korte plechtigheid maar erg respectvol. Wel jammer dat mensen zo eenzaam kunnen sterven.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:40:24 #6
28033 Pek
je moet wat
pi_41521247
De zus van m'n vriendin overleed op 26-jarige leeftijd aan een overdosis en er waren welgeteld 6 mensen op de begrafenis. De moeder, stiefvader, broertje, mijn vriendin en ik en één vriendin.

Dan zit je dus in een verder lege zaal en zie je die kist in de grond zakken met op de achtergrond "Wish you were here" van Pink Floyd...veel treuriger kan je het niet krijgen
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_41523520
Brr. Lijkt me bizar om mee te maken. Maar was dit een "echte" eenzame begrafenis of had de familie dit geregeld?
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:32:06 #8
28033 Pek
je moet wat
pi_41526430
Nee hoor, advertentie in de krant, alle namen uit haar adresboekje een kaart gestuurd etc. en er kwam dus maar één vriendin opdagen.

Zo gaat dat hè, in dat junkenwereldje...je hebt vrienden tot je dope op is en met vroegtijdig overlijden van een "collega" willen ze al helemaal niet geconfronteerd worden
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  dinsdag 5 september 2006 @ 20:37:05 #9
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_41526598
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 20:32 schreef Pek het volgende:
Nee hoor, advertentie in de krant, alle namen uit haar adresboekje een kaart gestuurd etc. en er kwam dus maar één vriendin opdagen.

Zo gaat dat hè, in dat junkenwereldje...je hebt vrienden tot je dope op is en met vroegtijdig overlijden van een "collega" willen ze al helemaal niet geconfronteerd worden
Wat triest...
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_41540240
Erg triest inderdaad. Nou vind ik begrafenissen uberhaupt niet de vrolijkste aangelegenheden, maar dit moet toch wel heel naar zijn geweest.
pi_41550066
Ik ben nooit op een eenzame uitvaart geweest. Ik wist niet eens dat er zoveel werk van werd gemaakt. Leerzaam topic.
pi_41553066
Ja, gelukkig heeft de Nederlandse overheid wat dit betreft wat benul in haar donder. Ik vind het zelf heel mooi dat er een dichter komt, en ook speciaal voor die uitvaart een gedicht schrijft. Ik had dat bij bijvoorbeeld mijn oma mooier gevonden dan die dominee die het geloof er nog eens aan de haren bij moest slepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')