abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41508576
In onze cultuur is doodgaan nog steeds een soort van taboe. Je moet rouwen, je kleding moet somber zijn, doden aanraken is iets dat heel eng is en zelfs je meest dierbaren stop je in een kist en worden eigenlijk redelijk klinisch uit het zicht gehaald voor verdere verwerking.

In andere culturen is de dood iets wat veel expressiever is, er wordt vrolijke muziek gemaakt, men gaat in paradetocht naar de laatste rustplaats toe. In India scheert de oudste zoon zich kaal bij het overlijden van de ouder en de familie is zeer betrokken bij de laatste voorbereidingen van het afscheidsritueel.

Dit topic is bedoeld voor het plaatsen van zowel verhalen als foto's van hoe andere culturen het ritueel van de dood uit voeren. Dus geen plek voor smerige plaatjes, maar wel respectvol.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_41509043
Hier een voorbeeld van een begrafenis stoet op Bali.

dinsdag 5 september 2006 @ 10:42:18 #3
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_41509138
Ik ben een Bosnische moslim, en toen mijn oma doodging, werd ze ingewikkeld in een soort doek, en in haar slaapkamer geplaatst op de grond, zodat de hele familie erom heen kon rouwen, vervolgens werd ze naar de begraafplaats gebracht waar ze in een kist werd gelegd, en begraven, terwijl imams zaten te bidden.
In de volgende maand mocht je geen muziek luisteren, of leuke dingen doen, maar dat verschilt blijkbaar, want m'n tante zei dat sommige imams dat wel zeggen, en andere niet, of het geldt alleen voor directe familie van de overledene.

Ik zelf ging gewoon door met muziek luisteren

Dat was zo'n 2 jaar terug, en aantal weken terug toen ik in Bosnië was werden haar kleren weggegeven aan de familie.

zo
When all else fails, you always have delusion.
pi_41509494
Een vriend van me is marokkaan en ook een moslim en z`n zusje is eergisteren nacht overleden
(heel tragisch allemaal R.I.P)

Maar zij werd inderdaad in een wit doek gewikkeld en in een kist gelegd.
Gisteren werd ze naar de moskee in veenendaal (woonplaats) gebracht zodat iedereen haar de laatste eer kon bewijzen en kon bidden.
Ze wordt morgen naar Marokko gevlogen om begraven te worden
Daarna wordt er volgens mij een rouwperiode ingesteld van 1 maand waarin de familie inderdaad niet naar feesten mag gaan en geen muziek gedraaid mag worden. Alles moet thuis heel erg ingetogen blijven. Weet dus niet of ze een maand in Marokko blijven of dat ze terug komen om hier gaan rouwen?
Ik ving ook op dat de moeder een maand lang in witte kleren moet lopen. Natuurlijk niet dezelfde kleren maar het moet wit zijn, toch een verschil met de zwarte kledij wat in Nederland gebruikelijk is.
pi_41509607
Hoe zit dat eigenlijk met het bezoeken van de moskee als niet-moslim? Mijn ervaring is dat in veel moslim landen het lastig is om moskeen te betreden als niet-moslim (en dus als toerist). Ik heb er maar een paar mogen betreden, maar bij de meerderheid kwam ik niet binnen.
Juist voor het bewijzen van de laatste eer zou je graag aanwezig willen, worden voor dit soort situaties uitzonderingen gemaakt?
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:02:10 #6
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_41509657
"culture, which we put on like an overcoat, is the collectivized consensus about what sort of neurotic behaviors are acceptable"

zo
That is Sin, to hold thine holy spirit in!
Go on, go on in thy might; and let no man make thee afraid.
pi_41509710
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:02 schreef NeoTribalist het volgende:
"culture, which we put on like an overcoat, is the collectivized consensus about what sort of neurotic behaviors are acceptable"

zo
en nu?
pi_41509758
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:00 schreef Lucille het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met het bezoeken van de moskee als niet-moslim? Mijn ervaring is dat in veel moslim landen het lastig is om moskeen te betreden als niet-moslim (en dus als toerist). Ik heb er maar een paar mogen betreden, maar bij de meerderheid kwam ik niet binnen.
Juist voor het bewijzen van de laatste eer zou je graag aanwezig willen, worden voor dit soort situaties uitzonderingen gemaakt?
Ligt eraan in welk land je bent, maar in Nederland en landen zoals Turkije zal dat geen probleem zijn, wel moet men gepast gekleed zijn...
pi_41509778
http://www.in-de-wolken.nl/culturen-info.html
Dit is best interessant om te lezen.
Ik zou persoonlijk niet echt kunnen feesten wanneer mijn kind zou sterven..maar ik zou anderen ook geen grafstemming op willen leggen.
Zwarte kleding bij een begrafenis vind ik persoonlijk onzin.
Maar dit is persoonlijk.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:08:10 #10
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_41509783
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:04 schreef Lucille het volgende:

[..]

en nu?
Nu gaan we mediteren en bomen omhelsen
pi_41509790
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:00 schreef Lucille het volgende:
Als je de rituelen aanhoudt mag je gewoon naar binnen bv. schoenen uit trekken als je binnen komt.
Nee die mensen waren heel erg aardig en vertelde me in alle stilte wat te doen en wat er gaat gebeuren. Alles gebeurdt natuurlijk wel in marokkaanse taal en is wat lastig voor nederlanders.
Maar respect heb ik toch wel gekregen voor marokkanen. Die staan (ondanks dat het geen familie is) echt klaar voor de betrokkenen. Met alles, vliegticket wordt betaald door de mensen en alles wordt geregeld zolang ze weg zijn.
Heel erg goed om het een keer mee te maken.
Was er echt even helemaal van slag van gisteren

PS: er waren meerdere niet-moslims aanwezig en werden ook gewoon heel goed opgevangen.
pi_41509793
quote:

zo
Wat bedoel je daarmee?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_41509866
In mijn (Indische) familie is het zo, dat wij de overledene thuis opbaren en een wake aan zijn/haar geopende kist houden. Dit duurt ongeveer 3 dagen tot de begrafenis zelf. In die 3 dagen komen alle familieleden over de vloer, we halen herinneringen op aan de overledene en eten en drinken met elkaar. Op de een of andere manier maakt dat het afscheid minder zwaar.
pi_41509949
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:11 schreef pussydeluxe het volgende:
In mijn (Indische) familie is het zo, dat wij de overledene thuis opbaren en een wake aan zijn/haar geopende kist houden. Dit duurt ongeveer 3 dagen tot de begrafenis zelf. In die 3 dagen komen alle familieleden over de vloer, we halen herinneringen op aan de overledene en eten en drinken met elkaar. Op de een of andere manier maakt dat het afscheid minder zwaar.
Mijn vriendin komt van Java en haar familie rouwde een aantal weken geloof ik. Ook hoefde in die tijd de familie niet zelf te koken.
pi_41509971
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:11 schreef pussydeluxe het volgende:
Wordt het opbaren door de familie zelf gedaan of zijn daar mensen bij betrokken die dit als beroep hebben? Zijn er bepaalde regels voor die in acht worden genomen bij het opbaren? Bijvoorbeeld wie het werk mogen doen of wie er bepaalde rituelen (als die er zijn) mogen uitvoeren.
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:19:16 #16
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_41510036
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:08 schreef paddy het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee?
Dat cultuur niet je vriend is, omdat het vernieuwing tegengaat. Je moet gewoon je eigen shit bedenken.
pi_41510091
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:16 schreef Lucille het volgende:

[..]

Wordt het opbaren door de familie zelf gedaan of zijn daar mensen bij betrokken die dit als beroep hebben? Zijn er bepaalde regels voor die in acht worden genomen bij het opbaren? Bijvoorbeeld wie het werk mogen doen of wie er bepaalde rituelen (als die er zijn) mogen uitvoeren.
Het opbaren zelf wordt wel door proffesionele mensen gedaan. De kist moet namelijk koel gehouden worden. Rituelen hebben we niet echt. Ik weet zelf niet beter, dan dat het overlijden van een dierbare of familielid, op deze manier wordt "verwerkt".

Wat we ook altijd doen, maar dat doen meer mensen denk ik, is op de dag van de begrafenis allemaal een briefje schrijven met een laatste boodschap, die aan een witte ballon bevestigen en allemaal tegelijkertijd loslaten in de lucht.
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:43:55 #18
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_41523122
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 10:55 schreef Waaromnie het volgende:
Een vriend van me is marokkaan en ook een moslim en z`n zusje is eergisteren nacht overleden
(heel tragisch allemaal R.I.P)

Maar zij werd inderdaad in een wit doek gewikkeld en in een kist gelegd.
Gisteren werd ze naar de moskee in veenendaal (woonplaats) gebracht zodat iedereen haar de laatste eer kon bewijzen en kon bidden.
Ze wordt morgen naar Marokko gevlogen om begraven te worden
Daarna wordt er volgens mij een rouwperiode ingesteld van 1 maand waarin de familie inderdaad niet naar feesten mag gaan en geen muziek gedraaid mag worden. Alles moet thuis heel erg ingetogen blijven. Weet dus niet of ze een maand in Marokko blijven of dat ze terug komen om hier gaan rouwen?
Ik ving ook op dat de moeder een maand lang in witte kleren moet lopen. Natuurlijk niet dezelfde kleren maar het moet wit zijn, toch een verschil met de zwarte kledij wat in Nederland gebruikelijk is.
Hé, ik woon in Rhenen en zat in Veenendaal op school, misschien ken ik die vriend van je, vast niet, maar misschien.
quote:

zo
Mja, kan het wel een beetje gelijk geven.
When all else fails, you always have delusion.
pi_41523904
Ik heb het deze zomer dit meegemaakt.

We gingen naar het dorpje waar onze roots liggen:

In dat Turkse dorpje waar mijn opa dus vandaan komt, wordt er eerst via de minaret aangekondingd dat er iemand is overleden. Vervolgens wordt hij dezelfde dag nog (in ieder geval zo snel mogelijk)begraven. (gewikkeld in een wit doek) Daarna is het een paar dagen taboe om feestjes te houden en hard muziek te luisteren in dat dorpje.

Maar dat is maar een klein dorpje met 100 inwoners ofzoiets. In een grote Turkse stad sterven dagelijks veel mensen en de manier van omgang is ongeveer hetzelfde als hier. Vooral veel rouwen en stil zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')