Duvel | zondag 3 september 2006 @ 22:46 |
Ik heb een Renault Mégane Classic uit 1997, zeg maar zoiets:![]() Voorzien van een 1.6 8v bezinemotoren handbak. Toen ik vanmorgen wegreed, had de auto vanaf vrijdagavond stilgestaan. Probleem was vanmorgen: als ik wat meer gas gaf, voelde ik iets stoten, het leek alsof de koppelingsplaten slipten terwijl ik de koppeling toch echt op had laten komen. Het vreemde was dat dit probleem zich een minuut of vijf voordeed. Ik reed binnen de bebouwde kom, en zowel in 1e, 2e, 3e als 4e versnelling: bij meer gas geven (ik neem aan dus ook meer kracht) begon de auto te stoten. Als ik vervolgens het gas wat losliet, was het weg. Na die vijf minuten gedoe nog 150km gereden, geen problemen meer. Kan 't zijn dat de koppelingsplaten aan hun einde zijn? De wagen heeft iets van 156000 gelopen, en mag volgend weekend de Alpen over. Maar niet op deze manier Ik ga morgen even de garage bellen, maar hier iemand met tips misschien? Of een idicatie van de financiële schade? Bedankt! | |
SterkStaaltje | zondag 3 september 2006 @ 22:52 |
Probeer eens langzaam te rijden en dan in z'n 5 te zitten en dan plankgas geven. Als ie veel toeren gaat maken is je koppeling versleten. Als ie langzaam op krachten komt en gaat versnellen is ie nog in orde. Globaal dan. | |
the_contract_killer | zondag 3 september 2006 @ 22:53 |
handrem aantrekken,in zn 4 zetten en koppeling op laten komen...slaat hij af dan zal de koppeling nog goed zijn. en wil je hem echt goed testen dan geef je gas bij als je de koppeling op laat komen en kijk je of je hem door de handrem heen kunt trekken....dan weet je echt wel zeker dat hij goed is,maar dit moet je niet elke dag doen natuurlijk... | |
Duvel | zondag 3 september 2006 @ 22:54 |
quote:Gedaan, had ik even moeten vermelden: bij 30 in zijn vijf, langzaam op laten komen en met het nodige gebrom en gemor accellereerde ie erg langzaam. Op dat moment was trouwens het probleem al voorbij, dus ik had het eerder moeten proberen. Overigens: elders las ik dat ie dan moet afslaan... | |
Duvel | zondag 3 september 2006 @ 22:55 |
quote:Als ie het dus met al deze testjes wel doet, wat kan het dan zijn? Ik heb wel eens eerder gemerkt dat ie dit gedrag vertoonde, maar dat was heel kort en ik schonk er verder geen aandacht aan. Nu dus wel overduidelijk en heel vervelend. Ik heb geen zin om straks met een volgeladen auto schuin tegen een Alp te staan en geen meter meer te kunnen rijden... ![]() | |
veldmuis | zondag 3 september 2006 @ 22:56 |
quote:Neuh, 30 in z'n 5 is niet fris, maar afslaan, nee, hij trekt het wel, maar ook maar net. | |
Duvel | zondag 3 september 2006 @ 22:57 |
quote:Klopt, dat deed ie ook. En het toerental liep gelijkmatig op met de snelheid. | |
veldmuis | zondag 3 september 2006 @ 22:58 |
Helemaal geen probleem. Grijpt de koppeling trouwens erg laat aan? Dat geeft ook aan dat de platen aan vervanging toe zijn. | |
Duvel | zondag 3 september 2006 @ 22:59 |
quote:Nee, niet bijzonder laat. Ik reed laatst in een andere auto, en die had dat duidelijk wel. Dus wat dat betreft... | |
Devilnl | zondag 3 september 2006 @ 23:52 |
dat van "in de 4zetten met de handrem er op. en koppeling laten komen" hebben jullie volgens mij van mij gepikke dieft.. die test gebruiken wij op trekkers met ietsie meer PK's/NM's dan een auto.. zal dus niet echt werken lijkt mij aangezien wij: 1) trekker in de 4 (high gearing) 2) handrem er op 3) remmen in stampen 4) plankgas zetten met handgas 5) koppeling laten op komen [ Bericht 1% gewijzigd door Devilnl op 04-09-2006 00:06:53 ] | |
MikeyMan | zondag 3 september 2006 @ 23:56 |
quote:Ja, alstie nog niet kapot was, gaat ie het zo vanzelf wel... Je kunt beter gewoon iets van 30 rijden, bak in 5 zetten en vol gas geven... Stijgt het toerental vlot, koppeling naar de klote.. | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 05:52 |
quote:Zoals je in de OP kunt zien, vertoont mijn auto behalve de vier wielen weinig overeenkomsten met een tractor. ![]() | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 06:09 |
Tvp, ik moet er ook mee rijden ![]() | |
HenkieSpankie | maandag 4 september 2006 @ 06:27 |
quote:Tuurlijk! Ik ben er nog steeds niet achter wie mijn idee van het wiel heeft gejat | |
Devilnl | maandag 4 september 2006 @ 07:27 |
quote: ![]() | |
yup | maandag 4 september 2006 @ 09:28 |
quote:Sure ![]() De reden waarom je bij een auto in hoge versnellingen test is zeer simpel. De koppeling wordt veel meer belast bij een hoge versnelling (icm een lage snelheid). Als je koppeling echt dood begint te gaan dan merk je dat EERST bij hoge versnellingen. Eerst kan je de 5 niet gebruiken, daarna de 4 niet, daarna de 3 niet, en als je zo doorgaat kom je niet eens van je plaats meer... Een mooie test is gewoon 50 in zijn 5 rijden en dan plankgas. Als de toeren gelijkmatig met de snelheid omhooggaan dan is er niks aan de hand. | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 09:31 |
Ik ga er zo nog even een stukje in rijden, eens even zien waar ik op maandagochtend in R'dam 50 kan gaan rijden en dan plankgas kan gaan geven ![]() Misschien heeft R'dam Airport even een baan voor me beschikbaar ![]() | |
veldmuis | maandag 4 september 2006 @ 09:37 |
quote:Kilometers vluchtstrook langs de wegen en jij vraagt je af waar je ff moet proberen? | |
Faithz | maandag 4 september 2006 @ 09:37 |
De koppeling van mijn vorige auto begon dezelfde kuren te vertonen als de jouwe. Eerst dacht ik dat ik me vergiste en de koppeling waarschijnlijk niet genoeg had laten opkomen. Maar ik bleek me steeds vaker te "vergissen". Ik moest echter nog even wachten met het vervangen. Langzamerhand merkte ik dat hij inderdaad van 4 naar 5 goed begon door te slippen en uiteindelijk ook van 3 naar 4. Verder heb ik het niet hoeven laten komen want daarop is hij vervangen. Ik moet wel zeggen dat hij aan het einde van de rit minder kuren had, dan de eerste 15 km. | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 09:38 |
quote:Tegen de tijd dat ik hier bij de snelweg ben, is het probleem waarschijnlijk al weer over. Net als gisteren. | |
veldmuis | maandag 4 september 2006 @ 09:40 |
quote:Ff parkeren op de vluchtstrook, sjekkie draaien, ff wat rondkijken naar de voorbijkomende auto's en dan nog es proberen? | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 09:41 |
quote:Ik rook niet ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 10:00 |
quote:Dus dit is het begin van het einde? Fijn! Hoe duur is het vervangen van een koppeling zo ongeveer? | |
Faithz | maandag 4 september 2006 @ 10:58 |
quote:In mijn geval helaas wel maar ik wist het al een tijdje hoor. Je hoort het aan het intrappen en het hoge opkomen blijkbaar, is me verteld bij een beurt aan de auto. Hij begon pas anderhalf jaar daarna kuren te krijgen. Ik heb er een tweedehandskoppeling in laten zetten, kon via de garage. Ik heb hiervoor gekozen omdat de auto nog een paar jaar mee zou gaan en geen 10 meer. In mijn geval betrof het een golf 3, dat maakt ook nog verschil ivm de bereikbaarheid. Het kostte me 450 euro in totaal. Een handige oom kan je in dit geval ook veel schelen. | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 11:30 |
quote:Ik zie een fijne aderlating aankomen... ![]() | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 11:32 |
Ik ga eens ff kieken hoe het ervoor staat ![]() | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 12:00 |
Nou, niks gemerkt. Maar nou had het ook niet meer geregend. Zou dat ermee te maken kunnen hebben gehad? ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 12:02 |
quote:Ja who knows, ik weet het ook niet. Gelukkig heb ik meer verstand van elektrotechniek! ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 22:55 |
Vanavond nog even getest: geen probleem... | |
XcUZ_Me | maandag 4 september 2006 @ 23:07 |
quote:Dat zei ik toch al ![]() | |
MikeyMan | maandag 4 september 2006 @ 23:09 |
Maar wat is dan wel het probleem ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 september 2006 @ 06:33 |
quote:Hm ja geen lastige vragen stellen nu... | |
Duvel | dinsdag 26 september 2006 @ 10:01 |
De hele vakantie geen enkel probleem, ook niet op steile bergweggetjes en zo. Blijft wazig... Na de Italiaanse wegen kraakt nu wel ongeveer alles aan die kar, maar dat zij dan maar zo. |