abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42969310
Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
-
pi_42969535
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 22:44 schreef quo_ het volgende:
Een opmerking over de getekende goot. Voorzover ik me voor de geest kan halen is een goot aan de "binnenkant" altijd hoger dan aan de buitenkant zodat hij bij een evnetuele verstopping/overstroming naar de goeie kant overloopt.
Hij loopt inderdaad iets schuin naar buiten af, het binnen booiboord en zink aan die kant zijn ook hoger dan die aan de voorkant. Ik gok dat hij ongeveer een halve centimeter afschot naar de buiten zijde heeft gehad. Maar dat is wat ik zag een jaar of 10 geleden bij de vorige schilder beurt. Op de tekening in de originale sitautie had ik dat idd niet geteknt die paar mm vallen toch zoongeveer weg en het is niet echt belangrijk. (voor de werkng natuurlijk wel)

Dit is de huidige situatie met stempels:

pi_42970126
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 22:38 schreef tnimble het volgende:

[..]

Daar komt het bijna op neer.ja hij heeft de muurplaat losgehaalt van de ankers die er voor moeten zorgen dat de balk niet horizontaal kan gaan schuiven weggehaalt en de rechter balkkop bijna helemaal weg geboort met een rij gaten.
[..]

Ja feitelijk wel, en tot een paar weken geleden (totdat de stempel er onder gingen) heeft een deel van het dak nog steeds gezwoven.
Van dat zweven had ik je toen ook al geschreven. Als je nl achter je huis staat dan is het dak rechts ingezakt, waarschijnlijk door die rotte balk. Daardoor is het dak in het midden omhoog gegaan. Vandaar ook die scheur naar boven. Want die balk die gescheurd is is niet gezakt maar naar boven gescheurd. Hoe is het met je nok pannen in het midden??
Nog een geluk dat je een tussen woning hebt. Anders was de catastrofe helemaal niet te overzien geweest.
pi_42976637
Ik heb alle pannen gecontroleert en er aantaaltal recht gelegt. Er hele rij net iets uit het midden van het dak lag iets schhef. De nokpannen zitten nog goed vast gemetselt.
pi_43362022
Even een tijd geen updates geweest door al het gedoe maar wel werkzaamheden al zijn die ook wat vertraagt.

Omdat het boeiboord niet uit 1 lengte kan moet er aan elkaar verbonden worden. De planken zaag ik onder een hoek van iets van 20 graden schuin af. Hierdoor heb je meer lijm oppervlak en wordt de krachten van het werken van het hout beter verdeelt.

Ook nog een drie tal lamello's er in en op 2 stalen hoekprofielen uitgelijnt.

pi_43362134
De goot is ook wat opgelapt. Er zaten wat scheurtjes waar de goot vastgespijktert heeft gezeten. Die zijn weer met wat soldeer behandelt.

Ook aan 1 kant hebben de buren opgetrokken. ipv dat ze de goot netjes hebben afgeknipt en een net uiteinde er op gesoldeert hebben hebben ze het verbogen en ingescheurt.

Van een oudt bovendeel hebben ze er een stuk ingezet en met cement vstgezet. Ook hier kun je goed zien dat ze het niet geknipt of gezaagt hebben. Al het cement is er uitgebikt en de naden gesoldeert.

pi_43362638
Na het drogen van de lijm de overtollige lijm afgestoken en daarna de plank vlak geschaaft met een scraapstaal.

Ook de neuslat is schuin afgezaagt

En op de plank gelijmt

Met een kantenfrees met het wieltje aan de onderkant is de neuslat geheel vlak met de plank gemaakt.

En met een 3mm afrondfrees zijn de randen afgerond zodat de verf daar goed op houdt.

pi_43362916
Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_43363003
Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

Daarna de bovenrand er op gelijmt.

pi_43363096
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:38 schreef Gompy58 het volgende:
Bij deze even de bestelling doorgeven.

graag
1 * achtergoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 4 meter
1 * voorgoot volgens beproefde constructie met zinken binnenbak, 8 meter, aftap in midden

geheel graag in gegrond leveren. Volgende maand of zo is vroeg genoeg.

bij voor baat dank

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
pi_43363152
Mooie vorderingen! Heb je ook al een plan hoe je gaat oplossen dat je dak zweeft?
pi_43363614
Er is meer gedaan maar die foto's kan ik niet bij van af mijn werk. Het isi nu reeds 2 maal geschildert.

Het lijmen van de spant en het opvangen van de muurplaat met stempels en de reparaties van de goot is volgens jodv voorlopig genoeg daar vertrouw ik op. Om het jaren goed te houden kan de helft van het dak aan de achterkant e goot en een stukje muur gesloopt worden de spant ondervangen worden om de muurplaat via de buitenkant er tussen uit te halen en een nieuwe in te brengen. Maar dit is voorals nog niet nodig.
pi_43363807
Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
pi_43363880
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:07 schreef Gurb het volgende:
Maar je hebt nu dus permanent stempels in huis staan?
Yes sir
pi_43363972
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

Als U de hoogte ook nog even kan doorgeven gaan wij aan de slag moest het afgemonteerd worden of alleen bij U op de werf worden afgelevert
gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 8 november 2006 @ 17:28:23 #141
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43364527
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:11 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

gaarne afmonteren op locatie. Koffie staat klaar.
Ik voel een K&W meet aankomen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 8 november 2006 @ 17:30:21 #142
65960 sanger
pi_43364601
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:41 schreef tnimble het volgende:
Met een 4mm bolfrees wordt er een geul in de onderkant gefreert.

Deze geul zorgt er voor dat daar water wat in druppels aan de onderkant van de goot komen niet verder kunnen lopen naar de lijmnaad en naar de muur maar naar beneden moeten vallen.

[[url=http://tnimble.nl/construction/dak/88_thn.jpg]afbeelding][/url]
Ziet er als gewoonlijk weer super uit!

1 vraagje over deze geul. Was het niet nog effectiever geweest als je daar een overhang in gecreerd had? Druppels glijden toch altijd iets verder dan het verste punt, om wat voor reden dan ook. Dan zouden ze nog tegen de lijmlaag aan kunnen komen.
pi_43370115
De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
pi_43370428
De uiteinden moeten natuurlijk een beetje deftig afgewerkt worden, het boeiboord kan niet opeens spontaan ophouden.

pi_43380527
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:57 schreef tnimble het volgende:
De bolfrees heeft een straal van 4mm dus de drupppel moeten een overstap maken van 8mm plus de lichte afronding is zo'n 10mm totaal. Maar iid mischien iets om de volgende keer te doen. Als het flink geregent heeft ga ik eens een fototje schieten van de onderkant!
Je kunt er ook de tuin slang op zetten

Dus als ik goed begrijp zit het al. Ben benieuwd naar dat vakwerk.
  donderdag 9 november 2006 @ 08:55:36 #146
65960 sanger
pi_43385120
Tuinslang is een goede test indd SJ.

Ziet er echt weer heel mooi afgewerkt uit hoor Tnimble!
pi_43385203
Dat is nu nog het enige wat moet gebeuren, het gevaarte het dak optillen en vast schroeven. Gaat zaterdag gebeuren.
pi_43439431
Tnimble als je nu voorlopig als hulp een lat /balkje met een viertal schroeven in de voegen vastzet gelijk met de onderkant van het boeiboord. Dan kan het daar mooi op steunen. Of mss een cm of twee lager om hem met klosjes/spie pas te stellen.
En als hij zit. die lat weer weg halen.
pi_43444429
Keks idee, over een paar uurtjes ga ik hem ophangen! Maar nu eerst
  zaterdag 11 november 2006 @ 23:57:08 #150
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_43466179
Sjeminee, wat een verhaal, wat een prutser...

Ga je ons de afloop (dit gaat heel lang duren) ook vertellen (als hij er ook komt...) Heel veel succes!!
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')