abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41372632
Voor degene die niks te doen hebben op zondag avond. Op Talpa is het eerste deel van een tour die davids gemaakt heeft met een lading straatvoetballers uit Amsterdam. Ze gaan naar Rotterdam en Parijs en willen alles winnen. O.a. met Said el Morhabiti & Jermaine Vanenburg.
pi_41372812
Lijkt me wel leuk!
  donderdag 31 augustus 2006 @ 21:11:39 #3
156332 Dahli
Roald y Salvador
pi_41376234
quote:
Davids geniet op straat
Door HANS KLIPPUS

AMSTERDAM - Nog steeds voetbalt Edgar Davids regelmatig op Amsterdamse pleintjes. Met een door hem samengestelde ploeg maakte de prof van Tottenham Hotspur een trip langs een aantal wereldsteden om het daar tegen locale straatteams op te nemen. ,,De beste straatvoetballers komen niet uit Zuid-Amerika, maar uit Nederland.’’

Hij heeft geen zonnebril op, kijkt niet boos en is helemáál niet kortaf. Tussen de straatvoetballers is Edgar Davids onherkenbaar voor degenen die hem als een norse, soms onuitstaanbare vedette beschouwen.

,,Voor ons is hij iemand met een groot hart, een echte vriend,’’ zegt Jermaine Vanenburg, vermaard straatvoetballer uit Amsterdam. ,,Als ik zo’n uitbarsting van Edgar op televisie zie, herken ik hem niet. Misschien treiteren ze hem en komt het daardoor, ik weet het niet.’’ Djuric Ascencion, een amateur-international, denkt het wel te weten: ,,Je moet zijn hoofd niet moe maken.’’

Edgar Davids loste vorig jaar zomer een oude belofte in. Hij maakte met een stel van de beste straatvoetballers uit Nederland een reis langs steden waar er ook sprake is van een ‘straatcultuur’: Rotterdam, Parijs, Marseille, Londen en, als hoogtepunt, Rio de Janeiro.

Doel was om tegen locale straatteams te laten zien dat ‘wij de besten van de wereld zijn’. Davids: ,,We wilden de mensen wakker schudden. Niet in Engeland, Frankrijk of Zuid-Amerika lopen de beste straatvoetballers rond, maar hier bij ons.’’

Talpa zendt vanaf zondag een serie uit over de belevenissen van Edgar en zijn vrienden. De beelden die regisseur Marco Grandia maakte, zijn bijzonder. Ze tonen niet alleen weergaloze voetbaltrucs, maar ook aangrijpende momenten buiten het veld.

Davids voelt zich thuis tussen de straatvoetballers. ,,Ik kom zelf van de straat,’’ legt hij uit. ,,Ik heb vroeger met een vriend jarenlang de pleintjes in Amsterdam afgestruind, op zoek naar betere tegenstanders. West, Noord, Zuid, overal zijn we toen geweest.’’

Nóg steeds voetbalt de middenvelder van Tottenham Hotspur regelmatig op straat. Als hij in Amsterdam is, belt hij Jermaine Vanenburg en vraagt waar en wanneer er wordt gespeeld. Davids: ,,De bewegingen die wij tien jaar geleden maakten, kunnen nu echt niet meer. Maar deze jongens houden me op de hoogte van de nieuwste trucs.’’

Speciaal om over zijn zomertrip te praten, is Davids voor een paar uur uit Londen overgekomen. Als hij met een fikse vertraging arriveert, staan zijn teamgenoten middenin het chique restaurant van het World Trade Center op Schiphol in een kring het voetbalspel ‘happertje’ te spelen. De bal gaat snel rond. Davids sluit zich meteen aan. Pas als de bal niet meer rolt, volgen de innige begroetingen.

In de serie is te zien dat het team van Davids inderdaad ongeslagen blijft. Maar dat gebeurt niet zonder slag of stoot. De Nederlanders krijgen te maken met agressieve tegenstanders die het niet pikken dat ze in de luren worden gelegd. Vooral in Brazilië is er veel rumoer en breekt er tijdens een van de partijtjes een massale vechtpartij uit. Ook Davids laat zich daarbij niet onbetuigd. Al in de eerste aflevering liet hij weten: ,,Als er gemat moet worden, dan moet er gemat worden.’’

Want hij, duurbetaalde prof of niet, is per slot één van de jongens. Davids: ,,Net als zij weet ik hoe je in dergelijke situaties moet handelen. Je herkent snel het gevaar. Het was niet onze intentie om te vechten, maar we werden volop getreiterd.’’ De vechtpartij met Davids haalde vorig jaar het nieuws.

Achteraf overheerst de voldoening en trots bij de Nederlandse straatvoetballers. ,,Onze tactiek was simpel: we zorgden eerst dat we flink voorkwamen en daarna konden we de tegenstanders met onze bewegingen vernederen,’’ vertelt Djuric Ascencion.

Het hoort bij de straatcultuur: de winnaar heeft recht van spreken en mag pochen. ,,Iedereen mag het proberen,’’ stelt Jermaine Vanenburg. ,,Maar ik denk niet dat het zin heeft. Als je zelfs in Brazilië wint, waar moeten de ploegen, die ons kunnen verslaan, dan wel vandaan komen? Oké, misschien van een andere planeet. Laten ze maar contact opnemen met Edgar Davids en dan komen we langs.’’
Ik ga zeker kijken
A little nonsense now and then, is cherished by the wisest men.
pi_41376287
Ik ga het ook wel kijken denk ik.

Edgar
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_41376409
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 21:11 schreef Dahli het volgende:

[..]

Ik ga zeker kijken
Dit is leuk. .
Hoi.
pi_41376501
Gaaf!
pi_41376518
Leuk
  donderdag 31 augustus 2006 @ 22:39:23 #8
156332 Dahli
Roald y Salvador
pi_41376626
Trailer

Eerst een promo van 16sec trouwens.
pi_41376699
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 21:12 schreef koningdavid het volgende:

Edgar
Winnaar Peter Niemeyer-award 2006
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef TerroRobbie het volgende:
Ga je ook nog eens nuttigs melden? :{
  donderdag 31 augustus 2006 @ 23:05:34 #10
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_41377723
Lijkt me leuk om te zien .
pi_41378746
Mooie trailer. Ben benieuwd.
Hoi.
pi_41378903
lijkt me best geinig om te zien.
pi_41379103
tvp

Lijkt me wel lachen, bovendien is Davids gewoon een toffe gast, ondanks alles. En die vechtpartij lijkt me ook wel leuk om te zien

Grappig trouwens, dat nationalisme: "de beste straatvoetballers komen uit Nederland" enzo, want ik heb zo'n vermoeden dat er geen autochtonen bij die straatvoetballers zitten.
pi_41379372
Een 'Jaap Stam'-type loopt er niet bij nee

Maar verder zijn het wel gewoon allemaal Nederlandse jongens op zich, die alleen andere achtergrond hebben, maar daarvan lopen er bijv. bij Ajax ook genoeg rond...

Lijkt mij erg mooie serie, ook dat zo'n jongen als Davids dit voor zijn plezier gewoon gaat doen met die gasten, geeft toch wel z'n liefde voor het voetbal aan
Jack does it in real time...
  donderdag 31 augustus 2006 @ 23:48:34 #15
148749 Cantona_No.7
Numquam Moribimur
pi_41379510
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 23:39 schreef Soul79 het volgende:
tvp

Lijkt me wel lachen, bovendien is Davids gewoon een toffe gast, ondanks alles. En die vechtpartij lijkt me ook wel leuk om te zien

Grappig trouwens, dat nationalisme: "de beste straatvoetballers komen uit Nederland" enzo, want ik heb zo'n vermoeden dat er geen autochtonen bij die straatvoetballers zitten.
Dit team bestaat uit Amsterdammers met een allochtone achtergrond
GREEN AND GOLD TILL THE CLUB IS SOLD
LUHG
pi_41379642
Hoe laat trouwens zondag?
Hoi.
pi_41379868
18.25u op Talpa, voor de Wedstrijden dus
Jack does it in real time...
  vrijdag 1 september 2006 @ 00:00:51 #18
156332 Dahli
Roald y Salvador
pi_41380041
Te laat
pi_41380123
hmm.. Davids is wel oud en wijs in die docu
ga zeker kijken
pi_41389719
voor de gene die er interesse in hebben, een link naar mijn site.
Filmpjes staan onder het kopje street legends
www.marcograndia.com

groet,

Marco
pi_41390395
Net was Davids op Radio 538 bij Edwin Evers.... enorm relaxed en vrolijk, zo heb ik hem niet vaak gehoord. Evers was er zelf verbaasd over.
pi_41390563
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:14 schreef Soul79 het volgende:
Net was Davids op Radio 538 bij Edwin Evers.... enorm relaxed en vrolijk, zo heb ik hem niet vaak gehoord. Evers was er zelf verbaasd over.
hij klonk zeker heel erg relaxed

maar het lijkt me wel leuk om te zien
schijnt dat 'onze' straatschoffies de straatschoffies in brazilië helemaal weg hebben gespeeld

en die matpartij, dure gast *davids* die losgaat hahaha
pi_41390629
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:49 schreef stinkotter het volgende:
www.marcograndia.com

groet,

Marco
Prachtige fragmenten

Ben blij dat dit niet een soort goedkope simpele docu is, maar er is echt werk van gemaakt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_41390784
geweldig dit! Eindelijk eens een programma waar men hem ziet zoals ik hem ook ken, rustige jongen met veel humor
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_41391558
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 10:49 schreef stinkotter het volgende:
www.marcograndia.com

groet,

Marco
Hoi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')