quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:16 schreef MrX1982 het volgende:Ik heb een flight plan gemaakt via IFR en voor High Altitude gekozen. Nu begint mijn vliegtuig zoals rechts onderin te lezen valt te klagen over overspeed. Ik begrijp niet waarom hij daarover klaagt. Volgens de help functie is de normale cruise 90% N1 en 0,77mach. In de help functie kan ik niets vinden over overspeed.
Wat doe ik nu precies verkeerd en wat moet ik doen om het wel goed te doen?
Hier een grafische weergave. Oh ja en ik vlieg met een Learjet 45.
[
afbeelding]
Kijk, als je wilt dat het vliegtuig bepaalde koersen/hoogtes/snelheden etc.. aanhoudt dan moet je ze wel activeren als je op de automatische pilot (AP) vliegt. Oftewel, wil je dat het vliegtuig zich aan een bepaalde snelheid houdt dan vul je die .70 mach in en activeer je die snelheid simpelweg door het knopje MCH te activeren. Nu zal het toestel zelf de throttle besturen en zorgen dat die snelheid hanteert wordt. Ik prefeer trouwens de snelheid in knots. Ik vul dan ook altijd 335 knots in als cruise-speed (bv. Boeing 737-xxx) . Mocht je met knots termen willen 'vliegen'' dan activeer je het knopje IAS ipv MCH als je wilt dat het toestel zich aan die snelheid houdt. De desbetreffende knoppen lichten groen op als ze geactiveerd zijn. Als je nu op de automatische piloot vliegt (Druk op Z voor activeren/de-activeren) zul je zien dat het toestel die .70 mach aanhoudt.
Op je screenshot zie je trouwens links van je display de snelheid. Je vliegt op dat moment 370 knots. Veel te hard. Maak er maar 325 van. Daar staat dus de snelheid in knots aangegeven.
Hetzelfde principe geldt voor headings, hoogtes etc.
Wil je dat het toestel zich naar een heading begeeft dan vul je die in en activeer je hem door het knopje HDG aan te klikken. Headings krijg je bijvoorbeeld door van de ATC.
Wil je dat het toestel naar een bepaalde hoogte stijgt dan vul je bijvoorbeeld 20.000 in (ook wel FL200 genoemd) en activeer je die hoogte door de ALT knop aan te klikken. VS (vertical speed) is de 'snelheid' waarmee je stijgt of daalt tov de grond. Mocht je willen stijgen van FL200 naar bijvoorbeeld FL300 dan vul je bij VS bijvoorbeeld +2500 in . Mocht je willen dalen van FL200 naar bijvoorbeeld Fl100 dan vul je bij bijvoorbeeld VS - 1000 in. Je zult nu zien dat het toestel automatisch gaat stijgen of dalen en naar je gewenste hoogte vliegt.
Je ziet de displays van alle desbetreffende functies boven de verschillende draaiknoppen waarmee je de waardes instelt.
Oh en trouwens, zet de FD switch aan (Flight director) dan zie je 2 roze lijntjes op je display en kan je goed zien in welke hoeken je stijgt en daalt en naar rechts of links vliegt.
Samenvatting: Schakel de automatische piloot in, vul de verschillende waardes in, activeer deze door de desbetreffende knoppen aan te klikken en voila!
Note, erg snel getypt dus beware for typo's en eventuele fouten. Hoop dat je verder komt, het is vrij makkelijk. Even oefenen.
[ Bericht 3% gewijzigd door Fillipe op 08-09-2006 22:59:43 ]