abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 september 2006 @ 12:58:53 #101
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41512799
Da's mooi!
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_41528848
Hoi Laura,

las net je verhaal. Ik hoop dat het nu steeds een beetje beter gaat met je moeder.

Liefs en heel veel sterkte
Nina
pi_41530271
wat goed dat je vader dat opviel!! En wat dom dat de verleging dat vergeten was... en aan de ene kant zeg je misschien 'ja, maar dat zijn ook maar mensen', maar toch kun je het jezelf niet permiteren fouten te maken als je zo'n verantwoordelijk beroep hebt!

Zo te horen knapt je moeder weer wat op!! Wat goed!!
**Life is e@sier with your eyes closed**
pi_41533204
LLaura, allemaal niet gemakkelijk nogmaals een enorme knuffel en sterkte
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:59:19 #105
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41535107
Wat een knuffels!

Goed en minder goed nieuws vandaag.
Ze is vandaag opnieuw door de scan gehaald. Daaruit is gebleken dat het taalgedeelte in haar hersenen onherstelbaar beschadigd is. Dit zal dus blijvende gevolgen hebben voor haar spraak. De arts kon ons echter niet vertellen of haar spraakvermogen vanaf nu nog zal verbeteren.
Toch merkte ik dat ze vandaag duidelijker probeerde te articuleren en dat ze beter in staat was om aan te geven wat ze wilde. Meer dan een onduidelijk 'ja' komt er nog niet uit, maar af en toe dacht ik toch een paar letters in haar 'brouwsels' te herkennen.

Qua gedrag is ze weer helemaal de oude. Hoewel ze nog steeds niet kan praten, rust ze niet voordat ze kenbaar heeft gemaakt wat ze wil.
Ook haar geheugen heeft ze weer helemaal terug.

Het wordt dus waarschijnlijk een lang proces van revalideren, maar ik weet zeker dat ze er sterk uit zal komen. Ze is een vechter!
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_41535121
Fijn dat het toch met kleine stapjes in de goede richting lijkt te gaan
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_41539524
Inderdaad, wat Isabeau zegt en sterkte
  † In Memoriam † woensdag 6 september 2006 @ 06:48:20 #108
37843 lady-wrb
kortaf
pi_41539637
wat erg dat haar taalgedeelte zo beschadigd is
ik hoop voor haar dat haar spraakvermogen toch nog verbeterd.
  woensdag 6 september 2006 @ 09:08:48 #109
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41540883
Een vechtersmentaliteit is idd van groot belang in deze situatie...
Heel veel succes en sterkte en hopen op een verder herstel!
  woensdag 6 september 2006 @ 20:54:08 #110
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41561743
Laura, wat een verhaal. Wat fijn dat het nu weer wat beter lijkt te gaan. Heel veel sterkte gewenst de komende tijd!
Lekker douchen!
  woensdag 6 september 2006 @ 21:20:27 #111
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41562838
Thanks again!

Ik ben vandaag een dagje thuis gebleven. Naja, thuis... Ben een halve dag op school geweest en heb de rest van de dag benut om bij te slapen.

Een goede vriendin van me is bij haar langsgeweest. Zij was erg verbaasd over het optimisme van m'n moeder. Ze lacht, trekt gekke bekken, begrijpt alles wat je zegt en kan zelfs weer lezen. Ze 'praat' honderduit, maar er valt nauwelijks iets van te maken. Wel schijnt ze vandaag een paar woordjes meer te weten dan gisteren. Ze schijnt zelfs het begin van een zin gefabriceerd te hebben.

Gek eigenlijk, hoe je zo je grenzen gaat verleggen in zo'n situatie. Van een gezonde moeder ben ik opeens blij met een paar woordjes.

Maar goed. Ik ben natuurlijk erg blij dat ze zo optimistisch is. Maar ik begin me nu wel af te vragen of ze eigenlijk wel in de gaten heeft dat ze niet kan praten. Ze slaakt af en toe wel een diepe zucht als het naar haar zin te lang duurt, maar verder lijkt ze er weinig last of frustratie van te ondervinden. Vanochtend belde ze m'n vader zelfs! Er was natuurlijk geen touw aan vast te knopen, (er kwam niet meer uit dan 'maar') maar ze wilde niet ophangen voordat ze duidelijkhad gemaakt had wat ze wilde. Op een gegeven moment moest m'n vader toch ophangen.
Hij is toen meteen naar haar toegereden en mbv een plattegrond van haar huis, wist ze kenbaar te maken dat ze haar slaappilletjes wilde.

Gek mens! Ze ligt nog steeds op de IC en krijgt notabene elke avond een slaapmiddel!

M'n vader is vandaag langs een revalidatiekliniek in Rotterdanm gereden en daar kan ie morgen wat hulpmiddelen ophalen zodat ze beter met ons kan communiceren. Ben benieuwd.
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_41563324
Laura, er zijn twee soorten afasie (taalstoornissen) en zo te lezen heeft je moeder een Wernicke afasie (ook wel een receptieve of sensorische afasie genoemd). Iemand met z'n type afasie babbelt honderduit, maar doordat er een ernstge stoornis is in het benoemen en formuleren van woorden en zinnen is wordt het geheel uiteindelijk grote onzin. Ook gesproken en geschreven taal wordt slecht begrepen. Schrijven is motorisch geen probleem, maar ook dit zal weinig samenhangend zijn. Het erge is dan ook nog dat mensen met een Wernicke afasie zich nauwelijks bewust zijn van het defect. (het andere type afasie is een Broca afasie en daarbij is de patiënt zich heel erg bewust van het probleem en is het taalprobleem ook anders)

Ik blijf gewoon hopen dat het steeds meer opknapt en die communicatie hulpmiddelen klinken goed.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 6 september 2006 @ 21:42:37 #113
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41563854
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:30 schreef Isabeau het volgende:
Laura, er zijn twee soorten afasie (taalstoornissen) en zo te lezen heeft je moeder een Wernicke afasie (ook wel een receptieve of sensorische afasie genoemd). Iemand met z'n type afasie babbelt honderduit, maar doordat er een ernstge stoornis is in het benoemen en formuleren van woorden en zinnen is wordt het geheel uiteindelijk grote onzin. Ook gesproken en geschreven taal wordt slecht begrepen. Schrijven is motorisch geen probleem, maar ook dit zal weinig samenhangend zijn. Het erge is dan ook nog dat mensen met een Wernicke afasie zich nauwelijks bewust zijn van het defect. (het andere type afasie is een Broca afasie en daarbij is de patiënt zich heel erg bewust van het probleem en is het taalprobleem ook anders)

Ik blijf gewoon hopen dat het steeds meer opknapt en die communicatie hulpmiddelen klinken goed.
Tja, ik aan die Wernicke afasie heb ik ook gedacht. Dat ze gewoon belt, wijst daar toch wel op. Maar toch slaat ze af en toe quasi theatraal haar ogen op als ze merkt dat het gesprek toch wel wat moeizaam verloopt. En dat wijst er dan weer op dat ze zich wel bewust is van haar spraakstoornis.

Ik ben er nog niet helemaal over uit...
  woensdag 6 september 2006 @ 21:46:17 #114
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_41563979
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:42 schreef Lllaura het volgende:

[..]

Tja, ik aan die Wernicke afasie heb ik ook gedacht. Dat ze gewoon belt, wijst daar toch wel op. Maar toch slaat ze af en toe quasi theatraal haar ogen op als ze merkt dat het gesprek toch wel wat moeizaam verloopt. En dat wijst er dan weer op dat ze zich wel bewust is van haar spraakstoornis.
Het wijst er op dat ze zich bewust is dat er een communicatieprobleem is. Of ze zich ook bewust is dat dit te wijten is aan een spraakstoornis is denk ik de vraag..
  woensdag 6 september 2006 @ 21:51:34 #115
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41564185
Toch doet ze dit echt op de momenten waarop ze heel hard aan het proberen is om op een woord te komen.

Maar goed, de tijd zal het leren...

woensdag 6 september 2006 @ 22:00:07 #116
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41564622
Ook wuift ze af en toe een zin weg als ik haar echt niet begrijp, onder het mom van 'laat maar, het is niet belangrijk, het lukt toch niet...' En het lijkt er toch op dat ze dit op zo'n moment wijt aan haar eigen spraakstoornis.

Ik durf beide vormen eigenlijk nog steeds niet te sluiten, maar daarvoor weet ik er ook te weinig van...
pi_41567184
Lllaura het lijkt me allemaal niet makkelijk ik weet niet meer uit te brengen dan nogmaals een knuffel en sterkte
ook hoop ik dat je toch een beetje bij hebt kunnen slapen vandaag
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  vrijdag 8 september 2006 @ 22:50:13 #118
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41632482
Hoe gaat het Lllaura?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zaterdag 9 september 2006 @ 10:10:31 #119
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41642012
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 22:50 schreef Leah het volgende:
Hoe gaat het Lllaura?
Ja, hoe gaat het met je moeder Laura?

Edit: en uiteraard ook met jou?
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:36:18 #120
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41651471
Ben gisteren bij haar geweest.
Ze is van de IC af. Praten lukt nog steeds niet. Bij elk woord dat ik haar vraag na te zeggen, komt er een soort kreun van twee of drie lettergrepen uit. Ook letters nazeggen lukt haar niet.
Wel kan ze lezen. Van voor naar achter en andersom en ze begrijpt je volkomen.

Er is een revalidatietraject in gang gezet. Volgens een logopediste is er gelukkig geen sprake van afasie van Wernicke. Wel zit ze duidelijk in de ontkenningsfase. Ze ontkent eigenlijk dat ze ziek is en denkt dat alles weer goed zal komen. Dat is ook de reden dat ze blijft proberen te praten en mij of m'n vader regelmatig belt om iets duidelijk te maken. Het is vreselijk om dan op een gegeven moment tegen haar te moeten zeggen dat je er echt niks van begrijpt en op moet hangen. Ze zit echt gevangen in zichzelf.

De eerste twee maanden na een hersenbloeding zijn cruciaal als het gaat om 'herwinning' van het spraakvermogen. Wat ze na die twee maanden niet kan, leert ze waarschijnlijk nooit meer. Ze ligt nu al bijna drie weken in het ziekenhuis en waarschijnlijk moet ze er nog een week liggen, voordat ze bij revalidatiekliniek Rijndam intern terecht kan en er intensief met haar geoefend wordt. De logepediste schatte in dat haar spraak straks 50% zal zijn van wat ie ooit geweest is.

Haar rechterarm kan ze inmiddels weer gebruiken, maar ze heeft er wel minder kracht in. Ook in haar benen heeft ze minder kracht, maar de kracht die ze in beide benen heeft is wel gelijk. En dat is het belangrijkst.

Er wordt nu onder narcose een interne drain geplaatst waardoor het hersenvocht naar de buikholte loopt.

pi_41654518
Bedankt voor de update en tja...sterkte!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 september 2006 @ 22:34:09 #122
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41658427
Dankjewel!

De operatie is geslaagd. De drain blijft ze haar hele leven houden, tenzij haar lichaam 'm afstoot.
Ze geeft aan dat ze hoofdpijn heeft.

Morgen gaan we Compro 2000 op haar laptop installeren. Dit is een oefenprogramma voor afasiepatienten.

pi_41659136
hey...
Echt super veel sterkte gewenst.. voor jou en je familie.
En het herstel kan superlang duren, maanden tot jaren. Maar het is mogelijk

Mn oma heeft ongeveer 1,5 half jaar geleden ook een hersenbloeding/infart gehad. Ze is er aardig bovenop gekomen. Ze was na de herseninfart links totaal verlamd, en nu kan ze lopen met krukken. Ze wordt wel snel moe, en heeft altijd een rolstoel(ze gaat niet meer alleen naar buiten) bij zich. Nu kan ze haar linkerarm een beetje gebruiken. Alleen het is psychisch heel zwaar, ze heeft goede en slechte momenten(zeer slechte momenten). En ze heeft momenten waarop iedereen haar vermijd, omdat ze is veranderd en zeer zuur is geworden.

En als je moeder probeert te praten, kan het heel zwaar zijn omdat het niet lukt. Maar als ze het niet oefend, zal het ook nooit lukken. Dus is het toch positief wanneer ze het probeerd. En er kunnen momenten en dagen zijn dat ze het niet probeerd omdat het zwaar moet zijn, en ze zal ook wel sneller moe worden Maar het is nooit zeker. Bij sommige dingen, moeten de mensen na een infart het "weer opnieuw leren", maar niet altijd lukt dit,soms wel

Maar zoals Leah zegt, neem ook de tijd voor jezelf, want het is zwaar!!En het kan nog zwaarder worden. Probeer leuke dingen te doen, jezelf te ontspannen.

sterkte!!
  maandag 11 september 2006 @ 17:15:42 #124
84328 Lllaura
painting pictures
pi_41711333
Vandaag is er een revalidatie-arts van het ziekenhuis langsgeweest die een revalidatieplan heeft opgesteld.

Zij heeft besloten dat m'n moeder 4 keer per week een half(!) uurtje per dag spraakoefeningen krijgt! Veel te weinig als je het mij vraagt. Temeer omdat de Nederlandse Afasie Vereniging heeft bevestigd dat de eerste twee maanden na een hersenbloeding essentieel zijn als het gaart om gedeeltelijke herwinning van de spraak.

Maar de arts stelt dat m'n moeder lichamelijk in staat is om zich te redden in de maatschappij en dat een interne opname daarom niet noodzakelijk is...

Ga morgen de Afasie Vereniging bellen en vragen of zij vinden dat dit volstaat.
  maandag 11 september 2006 @ 17:19:11 #125
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_41711455
Gaat ze nu helemaal niet meer intern in een rev.kliniek dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')